AZƏRBAYCAN
CÜMHURİYYƏTİ MƏCLİSİ-MƏBUSANINDA NUXA QƏZASINI
TƏMSİL EDƏN ŞƏXSLƏR
Layihənin istiqaməti: Azərbaycanın
dövlətçilik tarixinin, milli adət-ənənələrinin,
elm və mədəniyyətinin təbliği
(əvvəli ötən
saylarımızda)
Qeyd edilən hər iki məqam bizə güman etməyə
əsas verir ki, fraksiyaya ilk əvvəl Aslan bəy
Qardaşov, sonra isə müəyyən müddət ərzində
Abdulla bəy Əfəndizadə rəhbərlik etmişlər
və ola bilər ki, faraksiyaya rəhbərlik
rotasiya qaydasında həyata keçirilmişdir. Məclisi-Məbusanın 22 yanvar 1920-ci ildə
keçirilmiş 120-ci iclasında "Əhrar"
fraksiyası tərəfindən məclisə daxil olmuş
müraciət müzakirəyə çıxarılır.
Həmin ərizədə Abdulla bəy Əfəndizadənin
fraksiya sıralarından istefa verməsi ilə əlaqədar
olaraq onun eyni zamanda üzvü olduğu komissiyaların
sıralarından da xaric edilərək, fraksiyanın digər
üzvləri - "Məclisi-Müəssisan"və
"Maliyyə-Büdcə" komissiyalarında Aslan bəy
Qardaşovla, "Ləvazim" komissiyasında isə
Hacı Hüseyn Əfəndizadə ilə əvəz edilməsi
xahiş edilirdi. Lakin məclisdə bu məsələ
ilə bağlı aparılan müzakirələrin nəticəsi
olaraq "Əhrar" fraksiyasının müraciətində
qaldırdığı məsələ qəbul edilmir.
Bu zaman Abdulla bəyin fraksiyanın tərkibindən
istefa etdiyi, məclisdən və onun komissiyalarından istefa
vermədiyi, komissiyaların tərkibinin fraksiyalar tərəfindən
deyil, məclis tərəfindən təsdiq edilməsi əsas
olaraq qeyd edilir.
Aslan bəy Qardaşovun imzası ilə 1918-ci ilin dekabr
ayının 25-də Məclisi-Məbusana göndərilmiş
və parlamentin 1918-ci ilin dekabr ayının 30-da təşkil
edilmiş altıncı iclasında müzakirəyə
çıxarılmış təklifə gəlincə isə
sözügedən təklifdə məclisdə nümayəndə
kvotasının müəyyənləşdirilməsi
zamanı Nuxa qəzası üçün ayrılmış
2 nəfərlik yerin qəzanın mövcud demoqrafik-statistik
durumu ilə uyğun gəlmədiyi və Nuxa qəzası
üçün daha bir yerin ayrılmasının zəruriliyi
qeyd edilir. Həmin təklifin əsaslandırıcı hissəsində
1917-ci il üçün tərtib edilmiş Qafqaz
kalendarında əksini tapmış məlumatlara istinad edilərək,
Nuxa şəhərində 52.343 nəfər,
bütövlükdə qəza ərazisində isə 133.505
nəfər (cəmi 185.748 nəfər) əhalinin
yaşadığı qeyd olunur. Əhalinin
145.209 nəfərinin müsəlman olduğu göstərilir.
Eyni zamanda, sonuncu ərzaq siyahısına əsasən,
qəza üzrə bütün əhalinin 200 min nəfərə
yaxın olduğu qeyd edilir. Müraciətdə
əvvəlki seçkilərdə də bu məqamların nəzərə
alınmadığı, Məclisi-Məbusana Nuxa qəzasının
müsəlman əhalisindən üç nümayəndə
əvəzinə iki nümayəndənin dəvət edildiyi
bildirilir və təklif olunur ki, qəzadan "təcili surətdə"
daha bir vəkil dəvət edilsin. Məclisi-Məbusana
təqdim edilmiş bu təklif müzakirə edilmək
üçün Rəyasət heyətinin təklifi ilə
"etibarnamə komissiyası"na
göndərilir. Bu təklif Məclisi-Məbusanın
1919-cu ilin yanvar ayının 28-də keçirilmiş
iclasında yenidən müzakirəyə
çıxarılır. Müzakirələr zamanı
çıxış edən Abdulla bəy Əfəndizadə
yer haqqındakı maddənin (Məclisi-Məbusanda müxtəlif
qəzalar üçün müəyyənləşdirilmiş
say kvotasına dair) əhəmiyyətindən bəhs edərək
bu maddənin Şəki şəhəri və qəzası
üzrə düzgün tətbiq edilmədiyini əsaslandırmış,
ölkənin şəhərlərində yaşayan müsəlman
əhalinin sayına görə Bakı şəhərinin
birinci, Nuxa şəhərinin ikinci, Gəncə şəhərinin
isə üçüncü yeri tutduğunu qeyd etmişdir.
Fikrini davam etdirən Abdulla bəy, Bakı şəhərinin
həm də Cümhuriyyətin paytaxtı statusuna malik
olduğuna görə istisna hal hesab ediləcəyi təqdirdə
ölkə ərazisində ən çox müsəlman əhalinin
yaşadığı şəhərin Nuxa olduğunu
vurğulayır və cümhuriyyət ərazisinə daxil
olan şəhərlərdə yaşayan müsəlman əhalisinin
sayı barədəki aşağıdakı statistik rəqəmləri
məbusların diqqətinə çatdırır:
"Bu şəhərdə ( yəni
Nuxa şəhərində -V.B.)- 52 min 243 candan
43 635-i islamdır.
Gəncədə - 38 331 ;
Şamaxıda - 21 172;
Şuşada - 19 136 ;
Lənkəranda - 15 329 ;
Qubada - 11 465".
Daha sonra o, yerdə qalan şəhərlərin
əhalisinin 5-6 min nəfərdən ibarət olduğunu qeyd
edir. Bu kimi az əhalisi olan
şəhərlər üçün yalnız şəhər
olduqlarına görə məclisə bir nümayəndənin
göndərilməsinin nəzərdə tutulmasını
böyük bir ədalətsizlik olduğunu vurğulayır.
Məsələyə belə yanaşılma nəticəsində
5 min nəfər əhalisi olan şəhərlərlə, əhalisi
50 min nəfərdən çox olan şəhərlərin
parlamentdə eyni sayda nümayəndə ilə təmsil
olunmasına gətirib çıxardığını bildirərək
bunu doğru hesab etmədiyini qeyd edir. O, digər ölkələrin
heç birində 5 min nəfər əhalisi olan şəhərlərin
qanunverici orqana nümayəndə göndərmək təcrübəsinin
olmadığını məbusların diqqətinə
çatdırır. Əgər məsələyə
bu nöqteyi-nəzərdən yanaşılarsa, onda Şəkinin
təkbaşına parlamentdə 10-12 nəfər müsəlman
nümayəndə ilə təmsil olunmalı olduğunu ifadə
edir. Çıxışinı davam etdirən Abdulla bəy
Şəki şəhərinin müsəlman əhalisini Məclisi-Məbusana
2 nəfər nümayəndə göndərmiş digər
qəzalarla müqayisə edərək Şəkinin müsəlman
əhalisinin bu şəhərlərin ən
böyüyündən 30 min nəfər, ən kiçiyindən
isə 80 min nəfər çox olduğunun konkret statistik rəqəmlər
əsasında təhlili- müqayisəsini verir. Şəkinin "xətm olunmuş haqqı
özünə qaytarılmaqla, ədaləti bərpa etmək
təklifini veririz. Əks surətdə dəfəat
ilə rəva görülmüş ədalətsizliyi bir dəxi
parlament təsdiq etmiş olacaqdır" şəklində
fikrini əsaslandırır. O, əlavə olaraq, firqə
seçkisi prinsipinə əsasən, Şəkidə
mövcud olan 12 min nəfərdən ibarət fəhlə
sinfinin də məclisə bir nümayəndə göndərməsinin
məqsədəuyğun olacağını vurğulayır.
Mandat komissiyasının bu zaman parlament üzvlərinin
sayının 120-dən artıq olmalıdır
iddiasını bir daha edəcəyi təqdirdə, ona cavab
olaraq, seçki məcəlləsinin tək bir məhəl
üçün tətbiq olunmamasını böyük ədalətsizlik
hesab etdiyini, 120 ədədini 121 ilə əvəz etməyin
mümkün olduğunu və bunun ədalətsizliyə yol
açmayacağını ifadə edir.
Bu dövrdə Məclisi-Məbusanın təşkili
və onun işində iştirak etməli olan şəxslərin
kateqoriyasının seçilməsində bir sıra
mübahisəli məqamlar var idi. Həmin məqamlardan biri də dövlət
qulluqçusu kateqoriyasına aid edilmiş müəllimlərin
parlamentə buraxılması məsələsinə
münasibətlə əlaqədar idi. Bu məsələyə
münasibəti özündə əks etdirən və
"Müsavat" fraksiyası tərəfindən
hazırlanaraq parlamentin müzakirəsinə təqdim edilən
"Məbusluq və məmurluq haqqında"kı qanun
layihəsinə əsasən, Məclisi-Məbusan üzvlərinin
heç birinin hökumət qulluğunda olmalarına yol
verilmirdi. Bu qanunvericilik təşəbbüsünün
müzakirəyə çıxarıldığı Məclisi-Məbusanın
1919-cu ilin yanvar ayının 18-də keçirilmiş səkkizinci
iclasında məsələyə münasibət bildirən
Abdulla bəy Əfəndizadə, belə bir qanunun tətbiq
edilməsi nəticəsində "30 il xalq içində
qulluq edib və etibar qazanmış müəllimlərin"
məbus kimi parlamentdə fəaliyyət göstərə
bilməyəcəklərindən narahatlığını
ifadə edir, qanunu hazırlayan komissiyaların bəzi
istisnalar etməli olduğunu düşündüyünü
ifadə edirdi.
Həmin dövrdə ölkədə və
bütövlükdə bölgə ətrafında cərəyan
edən geosiyasi proseslərlə bağlı Abdulla bəy Əfəndizadənin
mövqeyi və siyasi münasibəti kifayət qədər
peşəkar hesab edilə bilər. Bu mənada onun Cənubi Qafqazda baş verən siyasi
proseslərlə bağlı Məclisi-Məbusanın 20
dekabr 1918-ci il tarixdə keçirilmiş
dördüncü iclasındakı çıxışı
dövrümüzdə də davam edən Azərbaycan-Ermənistan
arasındakı müharibə və həmin problemin
dinc-danışıqlar yolu ilə həllinə ermənilərin
mane olmaq səylərinin davam etdiyi bir zamanda aktual olmaqla,
günümüzün reallıqları ilə səsləşir.
Həmin çıxışında Abdulla bəy
I Dünya savaşının Azərbaycan üçün də
olduqca acınacaqlı nəticələr verdiyini və vətənimizin
uzun zaman ərzində müharibə
ağırlığında inildədiyini qeyd edir.
Müharibənin sonunda əldə edilmiş barış
şərtlərinin bizim milli maraqlarımıza uyğun
olmayıb, işğal edilmiş torpaqlarımızın azad
edilməsi ilə nəticələnməməsinə
baxmayaraq, millətimizin heç bir ədavət hərəkətləri
nümayiş etdirmədiyini, qonşularımızla (ermənilər
nəzərdə tutulur) aramızda olan ixtilafları dinc,
danışıqlar yolu ilə həll etməyə ümid
etdiyini, ermənilərin isə qeyd olunanların tam əksinə
olan davranış nümayiş etdirərək
danışıqlardan hər vəchlə boyun
qaçırmaq yolunu tutduqlarını qeyd edir. Gürcüstanın təşəbbüsü ilə
çağırılmış Tiflis konfransının
baş tutmamasının da başlıca səbəbkarının
erməni hökuməti olduğunu bildirir. Fikrini davam etdirən Abdulla bəy, Ararat
Respublikasının ümumsülh konfransına rəsmi dəvət
almasına rəğmən nümayəndə göndərməməsi
səbəbindən konfransın baş tutmamasını erməni
hökumətinin razılaşma axtarmaq, mübahisəli məsələləri
sülh yolu ilə həll etmək istəyindən uzaq
olmasının təcəssümu olduğunu ifadə edir.
Abdulla bəy hazırda cərəyan edən
hadisələrin ermənilərin təqdim etməyə
çalışdıqları kimi bir quldur işi olmayıb, əslində
əsgəri plan üzrə icra edilən müəyyən məqsədlərin
reallaşdırılmasına xidmət edən bir savaş
olduğunu vurğulayır. O, baş verən hadisələrə
rəsmi etiraz bildirilməyin vacibliyini, hökumətin isə
öz növbəsində lazımi tədbirləri görməklə
yanaşı, mümkün qədər məsələnin
sülh yollu ilə həllinə səy göstərilməli
olduğunu qeyd edir.
Məsələnin sülh yolu ilə həllinə nail
olmaq mümkün olmadığı təqdirdə isə digər
vasitələrə müraciət etməyin vacibliyini
vurğulayır, hazırda "bizim qüvvəmiz yoxdur"
deyən kəslərlə
razılaşmadığını, millətin böyük
qüvvə olduğunu bildirir. Fikrini davam etdirən Abdulla bəy
nitqini bu cümlələrlə tamamlayır:
"Millət görsə ki, vətən
və istiqlalın müdafiəsinə durmaq lazımdır, dərhal
çeteçilərin müqabilinə cümhuriyyətimizi
müdafiə və mühafizə etməyə
hazırdır. Hökumətimiz millətin belə
hazırlığına istinad edərək məsələni
sülh ilə həll etmək mümkün olmasa, qüvvə
müqabilinə qüvvə çıxara bilər".
(ardı gələn sayımızda)
Vüsal Baxışov
Şəki
Ədalət.- 2018.- 12
iyun.- S.7.