DƏYƏRLİ
BİBLİOQRAFİYA
Respublikamızda xalqımızın milli sərvəti
olan biblioqrafik ehtiyatın formalaşmasında,
inkişafında və qorunub saxlanılmasında Mirzə Fətəli
Axundov adına Milli Kitabxananın müstəsna xidmətləri
var. Milli Kitabxana zaman-zaman müxtəlif
məzmunlu biblioqrafik vəsaitlər
hazırlayıb çap etdirməklə biblioqrafik ehtiyatı daha da təkmilləşdirir, onu
inkişaf etdirib zənginləşdirir.
Bu vəsaitlər informasiya-soraq
xarakteri daşıyır və konkret şəxsiyyətin fəaliyyət sahəsinin
ən operativ, dəqiq, zəngin və sistemli informasiya bazası rolunu oynayır. Milli
Kitabxananın çap etdirdiyi
biblioqrafik vəsaitlər içərisində
"Azərbaycan ədibləri" seriyasından
hazırladığı şəxsi biblioqrafik
göstəricilər xüsusi bir sistem yaratmaqla
biblioqrafik tərtibat baxımından diqqəti
cəlb edirlər. Belə ki, 2017-ci ildə
Azərbaycan ədəbiyatının tanınmış
nümayəndəsi, yazıçı, publisist,
Əməkdar mədəniyyət işçisi
Mustafa Çəmənlinin (Mustafayev Mustafa Şura oğlu): şəxsi
biblioqrafiyası 200 səhifə həcmində çap olunmuşdur. Nəşrin
elmi redaktoru professor, Əməkdar mədəniyyət işçisi Kərim Tahirov,
redaktoru Əməkdar mədəniyyət
işçisi Gülbəniz Səfərəliyeva,
tərtibçisi isə Mehriban Cəfərovadır.
Yaradıcılığına
nəzər salsaq görərik ki, Mustafa Çəmənlinin
həyatı gənc yaşlarından kitablara,
nəşriyyat işinə bağlanıb. Nəşriyyatçılıq
fəaliyyəti ilə bərabər ədəbiyyatımızda,
publisistikamızda öz sözü,
öz dəst-xətti var.
Təsadüfi deyil ki,
bu gün Azərbaycan
oxucusu onu məhz orijinal əsərlərin müəllifi kimi tanıyır və sevə-sevə əsərlərini
oxuyur.
Mustafa
Çəmənli imzası Azərbaycan oxucusuna
70-ci illərdən tanışdı. Onun
indiyədək qələmə aldığı "Mənim
dünyamın adamları", "İtirilmiş
səs", "Xallı gürzə", "Səs qərib
olmur", "Fred Asif", "Nəğməli xatirələr",
"Muğam dünyasının
Xanı", "Səsin ruhu", "Oxu, gözəl", "Mən
olmayanda dostum ol", "Sənətkar ömrünün
izləri", "Ruhların üsyanı", "Leyli və Məcnun - 100 il
səhnədə", "Şəmsəddin Eldəniz",
"Məcnunun Məcnunu", "Mübariz",
"Ölüm mələyi", "Sənət
hekayələri", "Səhnəmizin ağ
çiçəyi" və s. əsərləri
geniş oxucu
auditoriyasının rəğbətini
qazanmışdır.
Mustafa
Çəmənlinin çoxyönümlü
yaradıcılığında Azərbaycanın
tanınmış sənət adamlarının həyat və
yaradıcılığından bəhs edən kitabları əvəzsiz
xidmətlərdən biri kimi
xüsusi qeyd olunmalıdır.
Öz poetikliyi ilə
seçilən bu sənədli hekayələrin, oçerk və esselərin hər birində insan taleyi, sənətkar ömrü yaşayır. Sənət
adamlarının ömür
kitablarını vərəqləmək, onları dövrlər
üzrə qruplaşdırmaq, onlarla
bağlı xatirələri toplamaq böyük zəhmətin təzahürüdür.
Ümumiyyətlə, Mustafa Çəmənlinin
yaradıcılığı zəngindir və demək olar ki, bu
zəngin yaradıclıq bir neçə
istiqamətdə inkişaf etmişdir: 1. Yaradıcılıq fəaliyyəti
(bədii əsərləri: hekayələr, povestlər, romanlar və s.); 2. Pubslisistika sahəsindəki fəaliyyəti (publisistik əsərləri, müsahibələri
və s.); 3. Azərbaycanın
tanınmış sənət adamlarının ömür yolunun
araşdırılması (unudulmuş və
ya unudulmaqda olan sənət fədailərinin həyat yolunun araşdırılması, əldə olunan məlumatların, materialların kitablar şəklində oxuculara
çatdırılması); 4. Nəşriyyat işi
sahəsindəki fəaliyyəti (redaktorluğu,
tərtib etdiyi, ön
söz yazdığı və s.) 5. Mustafa Çəmənlinin
Azərbaycan Radio və
Televiziyasındakı fəaliyyəti (Müəllifi olduğu verilişlər və s.).
Bu baxımdan
Azərbaycan Milli Kitabxanasının
hazırladığı "Mustafa
Çəmənli" biblioqrafik göstərici
xüsusi maraq doğurur. Belə ki, biblioqrafik göstəricidə Mustafa
Çəmənlinin 1972-ci ildən 2017-ci ilədək nəşr
edilmiş əsərləri, həyat və
yaradıcılığı haqqında olan
materiallar toplanmışdır. Biblioqrafik vəsait ədəbiyyatşünas
alimlər, tədqiqatçılar,
kitabxanaçı-biblioqraflar və geniş
oxucu kütləsi üçün
nəzərdə tutulmuşdur.
Biblioqrafiyanın kitabxanada elektron
resurs kimi də
http://anl.az/down/MustafaChemenli.pdf istifadəçilərə təqdim
olunmasını yüksək qiymətləndir-məliyik.
Qeyd edək ki, bu biblioqrafik
göstərici Mustafa Çəmənliyə
həsr olunmuş ilk biblioqrafik vəsaitdir. Məlumdur ki, biblioqrafik vəsaitlər
özündə bir sıra elementləri:
bədii və poliqrafik tərtibatı, nəşrin
maddi-konstruktiv quruluşunu,
aparatını və s. birləşdirir.
Bu dialektik vəhdət
bütövlükdə biblioqrafik vəsaitin
nəşrini, çapını əhatə edir.
Biblioqrafik aparatı yaratmaq
üçün isə hər şeydən
əvvəl tərtibçi-bibloqraf onun məzmunu
və materiallarının məcmusunu dərindən bilməlidir.
Ümumiyyətlə, bibloqrafik göstərici əsasən üç hissədən ibarətdir: I hissə
- Əsərləri; II hissə -
Yaradıcılığı haqqında; III hissə - Köməkçi
göstəricilər. Bibloqrafiyada Mustafa Çəmənli
yaradıcılığına xas olan janr və forma müxtəlifliyi nəzərə
alınaraq ayrı-ayrı hissələr daxilində bölmələr
yaradılmışdır. Bölmələr və
yarımbölmələr daxilində isə materiallar
xronoloji prinsiplə və əlifba
sırasına uyğun olaraq
qruplaşdırılmışdır.
Biblioqrafik vəsait Əməkdar
incəsənət xadimi Əli Əmirlinin
"Öz nəğməsini oxuyan yazıçı" adlı giriş məqaləsi ilə başlayır.
Məqaləyə verilən bu ad da elə Mustafa Çəmənlinin öz
sözüdən götürülmüşdür.
Əli Əmirli yazır: "Bunu
görkəmli nasir, publisist,
muğam
ifaçılığımızın yorulmaz
tədqiqatçısı, onlarla bədii
və publisistik əsərin müəllifi
gəlişi gözəl söz kimi deməyib, bu, onun dərin inamıdır, çünki
o, özü də öz səsi, öz nəğməsi
olan insandır. Yazıçı
qələmi ilə o, gah
zilə qalxır, gah bəmə enir, amma heç
vaxt xaric oxumur. Çünki əlli
ili əhatə edən
yaradıcılığı dövründə Mustafa Çəmənli ona
həmişə düzgün yol göstərən qəlbinin səsi ilə
işləyib, tanıdığı-bildiyi mövzulara
vicdanla yanaşıb, nə
yazıbsa, ürəklə, canyanğısı ilə
yazıb".
Mustafa Çəmənliyə
həsr olunmuş biblioqrafik
vəsait həm tərtibat, həm də quruluş
baxımından digər biblioqrafik vəsaitlərdən
xüsusilə fərqlənir. Fikrimizi
nümunələr əsasında izah etməyə
çalışaq. Belə ki,
biblioqrafiyanın 10-18-ci səhifələrində "Mustafa Çəmənlinin həyat və fəaliyyətinin
əsas tarixləri" yer
almışdır. Bu bölmədə xronoloji tarixlər
üzrə hazırlanmış informasiya
mətninə nəzər saldıqda Mustafa
Çəmənlinin həyatını
çapçılığa, nəşriyyata,
kitabçılıq işinə bağlanması 1970-ci ilə
təsadüf edir. 1978-ci ildə yeni yaranan
"Yazıçı" nəşriyyatında əvvəl
korrektor, redaktor, daha sonra redaksiya
müdiri kimi fəaliyyət
göstərən Mustafa Çəmənli
çətin, lakin şərəfli əmək
və yaradıcılıq yolu keçmişdir.
Biblioqrafiyaya
nəzər salanda görürük
ki, vəsaitin 19-29-cu səhifələrində
"Mustafa Çəmənlinin yadda qalan sətirləri"
bölməsində Mustafa Çəmənlinin
həyatda qazandığı təcrübəsi əsasında
aforizm səviyyəsində
yazdığı deyimləri biblioqrafik
göstəriciyə daxil edilmişdir.
Məsələn,
yazıçı belə bir qənaətə
gəlmişdir: "Əslində biz bu dünyaya şəkil
çəkdirməyə gəlirik. İntəhası biz gərək foto obyektivin yaddaşında qalan
əksimizlə dünyanın yaddaşında qalan
şəklimizi qarışıq salmayaq. Fotoqrafa biz ömrümüz
boyu şəkil şəkdirə bilərik,
amma zaman hər kəsin
şəklini bircə dəfə çəkir. Biz gərək
ömrümüzü elə yaşayaq ki,
dünyanın foto-yaddaşına şəklimiz eybəcər
düşməsin!" - bu cür dəyərli, ibrətamiz fikirlərin biblioqrafiyaya xüsusi
bölmə ilə daxil edilməsi vəsaitin
əhəmiyyətini daha da
artırmış, oxucu üçün
maraqlı etmişdir. Həm də, Mustafa Çəmənli
yaradıcılığına baş vuran, yaradıcılığından bəhs
edən yazarların onun fikirlərini olduğu kimi verməyə,
istinad etməyə mənbə kimi qiymətli vasitə olduğunu
da qeyd etməliyik.
"Mustafa Çəmənli"
bibloqrafiyası tərtibatçılıq baxımından çox maraqlıdır və tərtibçi
Mehriban Cəfərovanın zəhməti,
zövqü göz
qabağındadır. Bibloqrafiya ilə
tanışlıq göstərir ki, nəşriyyat
işində böyük səriştəsi
olan Mustafa Çəmənli,
çox güman ki, bu işdə tərtibçiyə
yaxından kömək etmişdir. Gələcəkdə
digər şəxslər haqqında hazırlanacaq vəsaitlərdə
də bu bibloqrafiyadakı tərtibatçılıq
təcrübəsindən istifadə etmək məqsədəuyğun
olardı.
Biblioqrafiyada
30-43-cü səhifələrdə "Görkəmli şəxsiyyətlər
Mustafa Çəmənli haqqında",
44-53-cü səhifələrdə "Mustafa
Çəmənliyə hədiyyə edilən kitablardan avtoqraflar",
54-68-ci səhifələrdə "Mustafa
Çəmənliyə həsr edilmiş
şeirlər və oxucu məktubları",
69-84-cü səhifələrdə "Əsərləri",
85-88-ci səhifələrdə "Tərtib etdiyi kitablar" adlı
bölmələr yer almışdır.
Ümumiyyətlə, Mustafa Çəmənlinin redaktor
kimi fəaliyyəti
"Yazıçı" nəşriyyatında 1981-1982-ci
illərə təsadüf edir. Bibloqrafiyadan
aydın olur ki, Mustafa Çəmənli 1983-1985-ci illərdə
"Yazıçı" nəşriyyatında Klassik ədəbiyyat və folklor
redaksiyasının müdiri, 1986-1988-ci
illərdə "Yazıçı" nəşriyyatında
Nəsr şöbəsində böyük
redaktor, 1989-1990-cı illərdə
"Yazıçı" nəşriyyatında Nəsr
şöbəsinin müdiri, 1992-2005-ci
illərdə "Gənclik" nəşriyyatının
baş redaktoru,
2006-cı ildən isə "Aspoliqraf"
nəşriyyatında şöbə müdiri
vəzifəsində çalışıb.
Bu illər ərzində
təbii ki, Mustafa
Çəmənlinin redaktor olduğu, qələminin süzgəcindən
keçirdiyi kitablar
kifayət qədər çoxluq təşkil
edir. Biz bu haqda məlumatı Mustafa Çəmənliyə həsr olunmuş biblioqrafik vəsaitin
89-102-ci səhifələrində "Redaktor
olduğu və ön
söz yazdığı kitablar"
adlı bölmədən ala bilərik. Bu bölməyə
nəzər salanda bir
daha məlum olur ki, redaktor qələmi daim yazmış, düzəlişlər etmiş və nəhayətdə yüzlərlə
kitab işıq üzü
görərək öz oxucusunu
tapmış, rəğbətlə
qarşılanmışdır. Ümumiyyətlə, əlyazma
üzərində redaktə işlərinin
aparılması yaradıclıq işidir.
Hər bir konkret əlyazma
üzərindəki işin özünəməxsusluğu
əsərin özündən, gələcək kitabın
tipindən və bir çox
başqa səbəblərdən də
asılıdır.
Redaktə işi
çoxcəhətli, geniş, əlaqəli
bir işdir. Hər
hansı əsər üzərində redaktor
əməliyyatları çoxçeşidlidir
və kifayət qədər mürəkkəb bir prosesdir. Belə
ki, kitabı meydana gətirən,
müəllifi kitabı üzərində işləməyə
həvəsləndirən, ona gərəkli
məsləhətlər verən, bütün
proseslərdə müəlliflə birgə əsərin təkmilləşdirilməsini
həyata keçirən və kitabı oxucunun
əlində mühüm vasitəyə
çevirən redaktorudur. Mustafa
Çəmənlinin də redaktor kimi bu sahədəki fəaliyyəti,
göründüyü kimi,
yüksək və əvəzolunmazdır.
Redaktoru olduğu kitablardan
nümunələr göstərərək fikrimizi
dəqiqləşdirməyə çalışaq. Məsələn, A.Tuqanov "Teatr xatirələri: fraqmentlər" (1980); H.Sarabski "Köhnə Bakı" (1982); M.Süleyman "Xeyirxahlığa tələsin":
oçerk (1982); A.Abbas
"Evləri köndələn yar...":
povestlər və hekayələr (1983); C.Cabbarlı "Əsərləri":
4 cilddə (1984); M.Oruc "İkinci ad":
hekayələr və povestlər (1984); N.Veysəlli "Sehrkar səslər, əfsanəvi rənglər":
oçerklər və portretlər (1984); T.Abbasov
"Ətirli bir gün":
hekayələr (1987); Y.V.Çəmənzəminli
"Qızlar bulağı. Qan içində"
(1987); Elçin "Bülbül"
(1987); Ş.Kərimov "Ala buludlar": roman (1987);
M.Şəkili "Bir yay
günü": povestlər (1987); A.Abdullayev "Gərək belə
görüşməyəydik": povest
və hekayələr (1988); Ş.Qurbanov
"Sənsiz": Pyeslər, liberettolar,
hekayələr və şeirlər (1988); M.Süleymanlı
"Səs": povestlər və roman
(1988); C.Zeynal "Şəhərə qar yağırdı": povestlər və
hekayələr (1988); Ə.Nicat "Gəncəli
müdrik": roman
(1990); T.Vəliyeva "Çəlikli qoca":
povest və hekayələr (1990); A.Dadaşov "Dəvətnamə": hekayələr
və povestlər (1992); B.Məmmədov "Qarabağın
baməzə adamları" (1992); C.Əlibəyov
"Qış macərası": povestlər (1993); N.Nəcmi
"Abbas Mirzə: XIX əsr
Rusiya-İran-Azərbaycan münasibətləri" (1993) və
s. kitabların əlyazması üzərində
Mustafa Çəmənlinin qələmi
gəzmiş, onun peşəkar redaktorluğu sayəsində Azərbaycan
kitabı xəzinəsinə neçə-neçə
maraqlı, əhəmiyyətli kitablar
töhfə verilmişdir.
Qeyd edim ki, nəşriyyat redaktoru ixtisasının əmələ
gəlməsində qədim (klassik) ədəbi irsin nəşrləri
önəmli rol oynamışdır. Bu iş mətnşünaslıq
məşğuliyyətini bir zərurətə
çevirmişdir.
Öncə mətnşünaslıq
redaksiya-nəşriyyat işinin tərkib
hissəsiydi, sonra isə ondan
ayrılıb müstəqilləşdi, həm də
ayrıca elm sahəsinə çevrildi və o da öz növbəsində
redaksiya-nəşriyyat işlərinin təkmilləşməsinə
təkan verdi. Məhz bu baxımdan Mustafa Çəmənlinin
nəşriyyat redaktoru olduğu
kitabları da mən burda
nümunə kimi təqdim etməyi gərəkli
bildim.
Məsələn, C.Quliyev "Böyük humanist": Ü.Hacıbəyovun həyat və
yaradıcılığından səhifələr (1981);
A.Hacıbabayev "Səhnə andı: Hüseyn Ərəblinski
haqqında xatirələr" (1982); M.Səməd
"Nağıllar yalan olmur":
hekayələr və oçerklər (1983); B.Talıblı
"Seçilmiş əsərləri"
(1983); A.Bakıxanov "Seçilmiş əsərləri"
(984); V.Abbasov "Liderlik
fəlsəfəsi (2004); N.Dəmirçioğlu
"Birinci kitab": povest və hekayələr (2006); T.Məmmədov
"Qafqaz Albaniyası ilk
orta əsrlərdə" (2006); Ə.Əroğul
"Erməni-daşnak faşizmi və Azərbaycan":
bədii publisistika (2007); Q.Paşayev
"Nostradamusun möcüzəli aləmi"
(2007); M.Əxtar "Yalanlar, yalanlar, bir daha
yalanlar: Türklərə
qarşı erməni uydurmaları və iddiaları"
(2008); Z.Əliyev "Sənətin məcnunu" (2009); V.Abbasov "Dahilərin, müdriklərin və
fatehlərin həyat dərsləri" (2010) və s. nümunələr göstərmək mümkündür.
Məlumdur ki,
kitabçılıq işində tərtibat məsələsi
ən mühüm əhəmiyyətli mərhələlərdən
birini təşkil edir.
Tərtibat dedikdə bədii, iqtisadi və
texniki imkanlardan
asılı olan mürəkkəb bir prosesin nəticəsi nəzərdə
tutulur. Gözəl tərtibata
malik olan kitablar redaktor və rəssamın
yaradıcı, bir-birini tamamlayan
işbirliyi nəticəsində yarana bilər. Əsərin uğur
qazanıb əsl sənət nümunəsinə çevrilməsində
bədii tərtibat redaktorunun əməyini
xüsusilə qeyd etmək
lazımdır. Məhz bədii tərtibat redaktorunun əməyi nəticəsində
kitabın başlıca ideyası oxucuya
çatdırılır. Mustafa Çəmənlinin
də nəşriyyat sahəsindəki fəaliyyətini
araşdırarkən məlum olur ki, tərtib etdiyi kitablar kifayət qədər çoxluq
təşkil edir. Bunlara
nümunə olaraq: "Söz
həmişə diridir" (1993); "Üzeyir Hacıbəyov Ensiklopediyası"
(1996); "Talvar" (povestlər və
hekayələr) (2009); "Əlibaba Məmmədov"
(2008); "Habil Əliyev - 80" (2008);
"Cənub həsrəti" (2009), "El
bilir ki, sən mənimsən...",
Hüseyn Cavid "Dram əsərləri" (2012), Nizami Gəncəvi "Lirika"
(2012), Xurşidbanu Natəvan "Neçin gəlməz" (2012), Nəriman Süleymanov "Dünyanın çəkisi"
(2017) və s. göstərə bilərik.
Biblioqrafik
vəsaitdə 103-110-cu səhifələrdə "Kitablarda və dövri mətbuatda
dərc edilmiş əsərləri",
111-132-ci səhifələrdə "Kitablarda
və dövri mətbuatda dərc edilmiş publisistik məqalələri",
133-137-ci səhifələrdə "Müsahibələri",
138-145-ci səhifələrdə "Mustafa
Çəmənlinin Azərbaycan Radio və Televiziyasında müəllifi olduğu
verilişlər", 146-148-ci səhifələrdə "Mustafa Çəmənli haqqında kitab və kitablarda dərc
edilmiş məqalələr",
149-180-ci illərdə "Mustafa Çəmənli
haqqında dövri mətbuatda və məcmuələrdə
dərc edilmiş məqalələr"
başlıqları seçilmiş və
buna uyğun da qruplaşdırmalar aparılmış, biblioqrafik aparata daxil edilmişdir. Yeri gəlmişkən qeyd
edək ki, ilk dəfə
"Mustafa Çəmənli"
biblioqrafiyasında Azərbaycan radio və
televiziyasında müəllifin verilişlərinin tədqimatı
xüsusi bölmədə oxucuların nəzərinə
çatdırılmışdır.
Biblioqrafiyanın 181-ci səhifəsində
"Köməkçi göstəricilər"
başlığı altında Mustafa
Çəmənlinihn əsərlərinin əlifba göstəricisi;
Publisistik məqalələrin əlifba
göstəricisi; Mustafa Çəmənli haqqında yazan
müəlliflərin əlifba göstəricisi tərtib edilmişdir. Ümumiyyətlə, köməkçi
göstəricilər biblioqrafik göstəricilərdə
başlıca əhəmiyyət kəsb edən əsaslı
nəzəri-metodiki və praktiki müddəa
kimi çox önəmlidir.
Hətta obrazlı desək, "Biblioqrafik
göstərici konkret şəxsin həyat
və yaradıcılığının
güzgüsüdürsə", köməkçi göstəricilər
isə "Biblioqrafik vəsaitin güzgüsüdür".
Köməkçi göstəricilər
bilavasitə biblioqrafik göstəricidən
istifadəni asanlaşdırmağa, yaradılmış biblioqrafik repertuarı təşkil edən biblioqrafik təsvirlərin daha
operativ seçilməsinə xidmət edir. Eyni zamanda,
köməkçi göstəricilərin hazırlanması tərtibçidən
yüksək peşəkarlıq, dərin elmi-nəzəri metodiki və təcrübi peşə səriştəsi
tələb edir.
Vəsaitin tərtibatı,
quruluşu bir daha sübut edir ki, nəşrin redaksiya heyəti, o
cümlədən tərtibçi tərəfindən Mustafa Çəmənli
yaradıcılığı geniş ampulada öyrənilmiş, peşəkar
redaksiya-nəşriyyat səliqəsi ilə
qruplaşdırmalar aparılmış, bölgülər
üzrə vəsaitə daxil edilmişdir.
Beləliklə,
nəticə olaraq qeyd
edə bilərik ki, çağdaş
Azərbaycan ədəbiyyatının tanınmış
nümayəndələrindən biri, nəşriyyat
işi sahəsində öz
sözünü demiş,
zəhmətkeş redaktor kimi
adını tarixə yazan
yazıçı-publisist, Əməkdar mədəniyyət işçisi Mustafa
Çəmənlinin zəngin
yaradıclıq fəaliyyətinə dair
mövcud ədəbiyyatın, sənədlərin,
mənbələrin biblioqrafik
repertuarını əks etdirən elmi-köməkçi xarakterli, əsaslı və təcrübi materiallar əsasında hazırlanmış bu biblioqrafik vəsait Azərbaycanda
milli biblioqrafiyanın yüksək uğuru kimi qiymətləndirilməyə
layiqdir.
Leyla Abasova
tarix
üzrə fəlsəfə doktoru
Ədalət.-
2018.- 14 iyun.- S.7-8.