"Xurcun"
folklor guşəsi
Layihənin istiqaməti: Azərbaycanın
dövlətçilik tarixinin, milli adət-ənənələrinin,
elm və mədəniyyətinin təbliği
(əvvəli ötən
saylarımızda)
LƏTİFƏLƏR-RƏVAYƏTLƏR
Balasını qoruya bilməyən yiyəsinə
nə xeyir verəcək?
Qaragüvəndikli Güldəstə arvadın (ad
şərtidir) bir toyuğu 15 cücə çıxarır.
O, toyuğu balaları ilə birlikdə həyətə
buraxır. Bir azdan səsə çölə
çıxıb görür ki, qarğa cücələrdən
birini aparıb. Güldəstə qarı bir az həyətdə
hərlənib içəri girir. Bu zaman yenidən toyuq-cücə
səsi gəlir. Çölə çıxıb
görür ki, cücələrdən birini də qarğa
çəpərin başında qabağına qoyub təpəsini
deşir. Bu minvalla qarğa bir gündə onun 5 cücəsini
məhv edir. Güldəstə arvad qalan cücələri
anaları ilə birlikdə hinə salıb ağzını
bağlayır və ovçu Musanın (ad şərtidir)
yanına gəlir:
-Ay Musa, qarğa mənim cücələrimin
axırına çıxır axı, mən nə edim?
-Ay Güldəstə, da nə edəcəksən ki,
get toyuğun başını toxmağın üstünə
qoy və balta ilə vurub bədənindən ayır.
-Elə niyə, ay Musa?
-Balasını qoruya bilməyən toyuq yiyəsinə
nə xeyir verəcək, ay rəhmətliyin qızı!?
Dua neyləsin yağa?
Birisinin Xanımağa adlı gəzəyən
arvadı varmış. Bu arvad səhər tezdən əri
işə gedən kimi onun arxasınca evdən çıxar,
bir də şər qarışanda qayıdarmış.
Ev-eşik baxımsızlıqdan padar-bucaq olubmuş. Hər
yan zir-zibil, tör-töküntü. Kişi nə illah eləsə
də, arvad gəzməyindən qalmır ki, qalmır. Hər
dəfə də deyirmiş ki, bəs gəzməyən gəzə
bilməz, gəzməsə, dözə bilməz. Bunun
ardınca da deyirmiş ki, bəs mən neyləyim,
qonum-qonşunun arvadlarının əllərindən heç
bir iş gəlmir. Odur ki, səhərin gözü
açılmamış məni çağırırlar. Mən
də gedib birinə hana toxumağı, birinə yemək
bişirməyi, birinə uşaq saxlamağı, birinə də
nehrə çalxamağı öyrədirəm.
Kişi deyir ki, onda sən ki, bu qədər işbilənsən,
ta biz niyə kasıb dolanırıq? Mən inək alım,
sən də o inəyin südünü sağ,
qatığını qatıq elə, nehrədə
çalxa.
Arvad üzdə razılıq versə də, ürəyində
Allaha yalvarır ki, kişi fikrindən dönsün. Səhərisi
gün kişi bazardan bir yanı balalı inək alıb gətirir.
Deyir:
-Arvad, bu da inək. Di işə başla.
Əlqərəz, arvad "işə"
başlayır. Bir neçə gündən sonra
Xanımağa nehrəni asıb bir-iki dəfə oyan-bu yana
çalxıyır, hövsələsi çatmır.
İşi yarımçıq qoyub gəzməyini davam eləyir.
Günlər ötdükcə süd bir tərəfdə
çürüyür, qatıq o biri tərəfdə qıcqırır.
Xanımağa ərinin bu işdən xəbər
tutacağından qorxur. Gedir mollanın yanına. Deyir:
-Molla, mənə bir dua yaz, nehrəmdə yağ tez
alınsın.
Molla baxır ki, bu tənbəlin qızını
söz ilə qandıra bilməyəcək. Odur ki, bir
cızma-qara eləyib bir neçə dəfə qatlayır və
ona verir. Tapşırır:
-Bu nehrə duasıdı. Bunu aparıb nehrənin
qulpundan asarsan. Nehrən bərəkətli olacaq.
Arvad evinə dönür və mollanın dediklərinə
əməl edir. Qatığı nehrəyə tökür,
elə çalxamağa başlayanda nehrənin
çatısı qırılır, nehrə yerə
düşüb sınır, qatıq dağılır.
Kişi evə qayıdanda bir qapıya
dağılmış qatığa, bir də ortadan
bölünmüş nehrəyə baxır. Birdən
gözü nehrənin tutacağındakı kağız
parçasına sataşır. Onu götürüb
açır, amma hərif tanımadığı
üçün oxuya bilmir. Duanı götürüb
başqa bir mollanın yanına gedir, xahiş edir ki, onu oxusun,
görək burada nə yazılıb.?
Molla kağız parçasını kişidən
alıb ürəyində oxuyur və şaqqanaq çəkib
gülür. Kişi mollanın gülüşünün səbəbini
soruşur. O da bir söz demir və başlayır duanı
ucadan oxumağa:
Ay gəzəyən Xanımağa,
Dua neynəsin yağa?
Yanını bərk bas yerə,
Güc ver çalxalamağa...
Çalxa nehrən yağ olsun,
Balan yesin sağ olsun!
Hər gözəlin bir eyibi olur
Gülpəri arvad oğlunu evləndirmək
istəyirmiş. Hansı qızı ad eləyirmişsə, oğlu
bir eyib tapıb, qulp qoyurmuş. Arvad sonra bezarıyıb
oğlu ilə diz-dizə əyləşir:
-Gülnaz necədi?
-Burnu yekədi!
-Yaşmaq örtəcək, oğlum!
-Şahnaz necədi?
-Ayağı yekədi!
-Başmaq örtəcəg, oğlum!
-Naznaz necədi?
-Pəltəkdi!
-Az
danışar, oğlum!
-Bəs Fatmanisəyə nədir
sözün, ay parası, gün yarası kimi bir qızdı?
-Gözləri çaşdı!
-Hər şeyi görməsə yaxşıdı,
oğlum!
-Yaxşı bəs, Xanbaçı necədi,
kötük kimi qızdır. İstəyirsən
kotana qoş, dartıb aparacaq. Qız deyil
ey, yıxılı evin dirəyidi. Hə,
nə deyirsən?
-O da çil-çopurdu, sifətinə bir çanaq
darı atsan, biri də yerə düşməyəcək. Hamısı ilişib sir-sifətində qalacaq.
-Hər gözəldə bir eyib olar, köpək
oğlu, evlən!...
Nə yaxa cırmısan, nə də
yaxanı cırıblar
Bir kişi bostanını suvarmaq
üçün dəhnədən su bağlayıb
aparırmış. Onu tanıyanlardan biri deyir:
-Mən bir işə mat qalmışam. Gördüyünüz
bu kişinin altmışa yaxın yaşı var. Amma indiyə
kimi o bir adamla üz-üzə gəlməyib. Heç kimlə dalaşmayıb. Odur ki, bu
yaşda adam nə bir adamnan
yaxalaşıb baş yarıb, nə də yaxasını
cırdırıb, başını yardırıb.
Bunu eşidən kişilərdən biri deyir:
-Mən indi onu cindən-dondan çıxararam, oyan-buya
eləsə, vurub başını da yararam. O, belini
götürüb arxın üstünə gəlir və suyu
kəsib başqa səmtə döndərir. Özü
də durub həmin adamın gəlişini gösləyir.
Bostanını suvarmaq istəyən kişi
sahəyə çatmamış su quruyur. Beli
götürüb dəhnəyə qayıdır.
Görür ki, bir adam dəhnəni
yarıb suyu dərə aşağı buraxıb.
Yaxınlaşıb deyir:
-Salami-əleykim, qardaş, yorulub yorçumayasan. Görürəm ki, sənin işin mənimkindən
fərzdi. Eybi yoxdur, sən həyətini
sula, sonra mən suvararam.
Cığal dam deyir:
-Mənim işim çoxdur. Mən hələ
bir həftə həyətimi suvaracağam, sora da yenidən
suvaracağam.
Kişi deyir:
-Neynək, qardaş, işin avand olsun. Sən
qurtarandan sonra xahiş edirəm suyu biz tərəfə
ötürərsən.
Cığallıq etmək istəyən kişi
öz hərəkətlərindən peşman olur. Deyir:
-Qardaş, Allah şeytana lənət eləsin. Mən səni sınayırdım. Sən ipək kimi adamsan. Elə
bu xasiyyətinə görə nə yaxa cırmısan, nə
də yaxanı cırıblar.
Daş necə
qəribliyə düşür?
Bir tacir uzaq diyardan bolluca alver eləyib dəvəsinə
yükləyir və evinə dönür. Bunnan irəli tacirlər, vəzirganlar
başqa şəhərlərə dəvələrlə,
at-eşşəklə gedirdilər. Bazarlıq
edib qayıdana kimi aylarla vaxt keçirdi.
Bu tacir də neçə ay idi ki, evindən
çıxmışdı. İndi yaxşı alverlə geri
qayıdırdı. Mənzilindən bir az
aralanmamış görür ki, yükü bir tərəfdən
əyilib. O saat dəvəni xıxırdır, yerdən iri
bir daş götürür, yükün yüngül tərəfinə
qoyur. Yükü tarazlaşdırandan sonra yoluna
davam edir. Tacir öz vilayətinə
çatanda daşı da evə aparmayacaq ha? Odur ki, dəvəsini yenidən xıxırdır,
daşı götürüb atır. Bura
isə insanların gediş-gəliş çox olan yer idi.
Daş qəribliyə düşür. Bayaqdan heç kəsin müşahidə etmədiyi
bir yerə atılan daş gəlib-gedənin ayaqlarına
ilişir. Bu haldan əsəbləşən
insanlar daşa nifrinlər yağdırırlar. Bir tərəfdən qəriblik, bir tərəfdən
qar-çovğun, isti-soyuq, bir tərəfdən də
insanların tənəsi həmin daşı əridir.
Odur ki, deyirlər:
Ələmin dayanmışam,
Düm göyə boyanmışam.
Daş olsaydım, ərirdim
Torpağam, dayanmışam.
Quru bəy
Bir gün Şirvan bəylərindən
biri zir-zibil dolu quyuya düşür. Kənd-kəsək əhli dərhal hadisə
yerinə yığılır. Adam
göndərirlər evdən bir uzun sicim gətirirlər.
Atırlar quyuya, çığırırlar
ki, a bəy, tut ucundan. Baxırlar ki, bəy
heç qımıldanmır. Soruşurlar:
-A bəy sicimin ucundan tutmursan?
Bəy də quyunun dibindən qışqırır:
-Görmürsünüz əlim cibimdədir? Halqa eləyin,
boynuma keçsin...
Özünü yekə tutan, daqqa gəzən
belə şəxslərə quru bəy deyirlər.
(ardı gələn sayımızda)
Toplayanı və çapa
hazırlayanı
Faiq ŞÜKÜRBƏYLİ
Ədalət.-2018.-21 iyun.-S.7.