"ƏLİ VƏ NİNO" ROMANINDA
FOLKLOR MOTİVLƏRİ
(əvvəli ötən
sayımızda)
Peyğəmbər düz vaxtında peyda olur və
öz camından aşığa su verib deyir: "Bu gündən
etibarən sən əsl aşıqsan və dünyada hər
şeyi mənim gözümlə görəcəksən".
Lakin haqq aşıqları heç vaxt mövcud
olmayıb. Ona görə ki, bu günə qədər Qədr
gecəsinin hansı gecə olduğunu heç kim
bilmir. Buna görə də heç kəs haqq
aşığı ola bilmir.
Romanda Şərq və Qərb mədəniyyəti
sevgi konteksində də maraqlı detallarla
qarşılaşdırılır. Məsələn, Əli Ninoya eşqini bu cür bəyan
edib: "Mən Ninoya bulaq başında, şəlalələr
yanında yox, Nikolay küçəsində, məktəb
yolunda rast gəlmişdim. Buna görə də
bu eşq atamın, babamın və əmilərimin eşq macəralarından
büsbütün fərqli olmalı idi. Şərqlilərin
eşqi bulaqların başında - sakit şırıldayan kənd
bulaqlarının başında, yaxud da səsli-küylü
şəlalələrin yanında başlayır. Qızlar çiyinlərinə səhəng alıb
hər axşam bulaq başına gedirlər. Bir az aralıda oğlanlar dövrə vurub oturur,
döyüş və quldurluqdan danışır və
yanlarından keçən qızlara heç gözucu da
baxmırlar. Qızlar səhənglərini
yavaş-yavaş doldurur və eləcə də
yavaş-yavaş oradan qayıdırlar. Ağzına
kimi su ilə doldurulmuş səhəng ağır olur. Büdrəməmək üçün qızlar
örpəklərini dala atır və ədəblə
gözlərini yerə zilləyirlər. Qızlar
hər axşam bulaq başına gedirdilər. Oğlanlar da hər axşam meydanın bir
küncündə otururlar. Şərqdə
eşq macərəsi belə başlayırdı".
Əsərdə toy adət-ənənəmiz
haqqında da məlumatlar öz əksini tapmışdır. Həmin dövrün adət
və ənənəsinə görə, "Uzun
koridordakı hər bir qapının ağzında üzü
maskalı adamlar durur və ancaq onların əlinə pul
qoyandan sonra çəkilirlər. Dostlar da
gəlin otağına bir xoruz, bir pişik, yaxud da başqa bir
gözlənilməz şey qoyub gedirlər. Mən gərək hər tərəfə
yaxşı nəzər salım. Yoxsa elə olur ki,
yataqda qoca bir qarı gizlənir və toy yatağını
azad etmək üçün pul tələb edir..."
Əli xan Şirvanşir Ninonun atası
Kipiani ilə görüşəndə də Şərq mədəniyyətini
göz önünə gətirir. Məsələn, "Papağımı
ona verdim, baxmayaraq ki, Şərqin gözəl adətinə
görə, qonaq papağını
çıxartmamalıdır. Amma
Avropadakı adətlərdən xəbərim var idi".
Müəllif burada yenə də Əli
xanın dilindən Şərq və Qərb, yəni Avropa mədəniyyətini
qarşılaşdırır. Şərq
mədəniyyətinə görə, kişinin başı
açıq, yəni papaqsız oturması o qədər də
yaxşı xüsusiyyət deyil. Amma
Avropa mədəniyyətində isə kişilərin və
ya qadınların başı açıq gəzməyi
xoş qarşılanır.
Əsərdə müəllif türklərin
ilkin əcdadları haqqında da məlumat verir. Türk dastanlarında onların ilkin əcdadları
barədə çoxlu faktlar var. Bizə məlumdur ki, türkün
ilkin inanc sistemində qurdun da müəyyən rolu var. Hətta
bir çox dastanlarda qurd yol göstərici, xilaskar, əcdad və
s. rollarda çıxış edir. Məsələn,
"Törəyiş" dastanında əcdad, "Ərgənəkon"
dastanında yol göstərici, "Kitabi- Dədə
Qorqud" dastanında isə həm yol göstərici, həm
də əcdad kimi göstərilir. Türklərin
ilk dövlətlərində dövlətin bayrağı
üzərində Boz Qurd şəkli yer alır. Əsərdə
də Boz Qurdla bağlı bu cür yazılır: "Bu
darvaza, qum okeanının ortasında ucalan, türklərin əcdadı
sayılan Boz Qurd o zaman Osmanlı türklərinin
qabağına düşüb, onları bu baş keçiddən
Anadolunun yaşıl yamaclarına aparmışdır".
"Əli və Nino" əsərində müəllif
ermənilərin iç üzünü ifşa edərək,
onların saxtakar olduğunu göstərir. Bir daha subut edir ki,
ermənilərdən türk oğluna dost olmaz. Dədə Qorqudun söylədiyi atalar sözlərini
bu məqamda vurğulasaq lap yerinə düşmüş
olar. Məsələn, "Əski pambıq bez olmaz və
yaxud qarı düşmən dost olmaz". Erməni
əsilli Naxaryan, ilk öncə Əli ilə dostluq edir.
Hətta Əli xana deyir ki, mən sizi Nino ilə
evləndirəcəm. Ninonun atası
Kipiani ilə danışıqlar apararaq, Əli ilə evləndirməyə
razı salır. Ancaq Naxaryan ermənidir,
belə bir atalar sözü var "Ot kökü üstə
bitər". Naxaryan da öz kökünə
uyğun olaraq pislikdən əl çəkmir. "Birdən kimsə pəncərəni həyəcanla
döyməyə başladı. Mən
ayağa sıçradım və bayıra baxdım. Qara, çopurlu bir sifət mənə zillənmişdi.
Qapı tərəfə qaçdım. Seyid Mustafa özünü otağa atdı. Onun əmmaməsi əyilmişdi, alnından tər
tökülürdü. Yaşıl kəməri
açılmışdı, bürüncəyi toz içində
idi. O, stula sərildi və ləhləyə-ləhləyə
dedi:
- Naxaryan yarım saat bundan qapaq Ninonu götürüb
qaçdı. Onlar Mərdəkan
yolundadırlar. Naxaryan Ninonu zorla
özü ilə aparır. Əli xan isə
bilmir nə etsin. Bu zaman onun dostları
Qarabağın ən məşhur atlarından birini verir ki,
onların arxasıyla gedib Naxaryanı tutub məhv etsin. Əli xan ata minərək onların arxasıyla
gedir və Naxaryanın arabasına çataraq belindəki
silahla maşının təkərinə atəş
açır. Müəllif burada incə
bir məqama toxunmuşdur. Əli xan istəyir
ki, silahla Naxaryanı vursun, ancaq bunu özünə
yaraşdırmır. Silahı yerə
ataraq onu belindəki xəncərlə öldürür.
Sonra Əli xan Dağıstana getməli olur.
Çünki onu polislərlə, ermənilər
axtarırdı. Qısa zamandan sonra Nino da
Əli xanın yanına gəlir. Hər
ikisi üçün romantik bir həyat başlayır.
Ta ki, Arslan ağadan məktub gələnə qədər. Əli xan işin fərqinə varmışdı.
Artıq müharibədir və geri
dönüş yoxdur. Nə qədər
qaçmağa çalışsa da, yenə müharibə
Əli xanı özünə çəkirdi. Nəhayət, müharibə başlayır, Əli
xan Ninonu Tehrana göndərmək istəyir, lakin Nino bununla
razılaşmır. Əliylə Nino
yaranmış vəziyyəti necə dəyərləndirmək
barədə çoxlu fikirlər irəli sürürlər.
Lakin müharibə qaçılmaz idi. Müharibə müharibəni törədənlərə
çox şey qazandırır, lakin müharibə
qurbanlarına yalnız və yalnız ölümlər və
onun ardınca gözü yaşlı adamlar qoyur. Nino da
Əli xan Şirvanşir üçün gözü
yaşlı qalanlardandır...
Romanda Azərbaycanın əzəli
torpaqlarından, mədəniyyətindən, ailə-məişət
həyatından, adət-ənənələrimizdən soraq
verən məlumatlar geniş bir şəkildə yer
almışdır. Əsər həmçinin tarixi nöqteyi -nəzərdən
də əhəmiyyətlidir.
İlkin ELSEVƏR
Ədalət.-
2018.- 29 iyun.- S.7.