Rəssamların
70 yaşlı düşməni
Əməkdar
incəsənət xadimi Ziyadxan Əliyev:
"Məni öldürmək üçün
plan hazırlamışdılar. Son anda..."
"Bizim xalq tənqidi
xoşlamır"
"Bu foto Səttar Bəhlulzadə ilə
görüşlərimizin birindən
xoş xatirədir"
Yaradıcı insanlar tənqidə qarşı o qədər
də tolerant olmurlar. Yalnız tərif,
xoş söz eşitmək istəyən
rəssamlarımızı da obyektiv tənqid
etmək asan məsələ deyil.
Tanınmış sənətşünas, Əməkdar incəsənət
xadimi, sənətşünaslıq
üzrə fəlsəfə
doktoru, Dövlət Rəssamlıq Akademiyasının
dosenti Ziyadxan Əliyevi bəzən
"Rəssamların düşməni"
adlandırırlar. Bu da təsadüfi deyil, həmişə obyektiv mövqeyi ilə seçilən Ziyadxan müəllim bütün çətinliklərə
baxmayaraq prinsiplərini
qorumağı bacarıb.
90-ci illərin əvvəllərində
Milli İncəsənət
Muzeyindən qiymətli
eksponatlar oğurlanması
faktı aşkar ediləndə etiraz səsini qaldıranlardan biri də məhz
elə Ziyadxan Əliyev oldu. İstedadlı sənətşünasın göstərdiyi
prinsipiallıq oğurluq
hadisəsinin arxasında
duranlara əməlli-başlı
problem yaşatdı. Məsələni ictimailəşdirən Ziyadxan
Əliyev o zaman bəziləri üçün
arzuolunmaz şəxsə
çevrilmişdi, özünün
qeyd etdiyi kimi, hətta onun fiziki məhv
edilməsi üçün
plan cızanlar da var idi. Nə yaxşı ki, həmin adamların çirkin niyyəti həyat keçmədi və bu gün
Ziyadxan Əliyev 70 yaşını bizimlə
birgə qeyd edir.
- Ziyadxan müəllim, sizi yaxından tanıyanlardan biri kimi mən də
bu 70 rəqəminə
bir az
şübhə ilə
yanaşıram. Bəlkə rəqəmləri
bir də dəqiqləşdirək?
- Dəqiqləşdirək. 1948-ci il iyulun
1-də anadan olmuşam.
Çoxları elə bilir
Şamaxıda doğulmuşam,
amma mən Şəmkirin Çaparlı
kəndində dünyaya
gəlmişəm. Bunun də
tarixçəsi ondan
ibarətdir ki, atam Şəmkirdə hərbi xidmət keçdiyi dövrdə ailə qurub və biz 1955-ci ilə qədər orada yaşamışıq. Sonradan isə
ailəmiz Şamaxıya
köçüb.
- Sovet dövründə sənətşünaslar müəyyən
olunmuş çərçivələr
daxilində çalışmağa
məcbur idilər. Sözün açığı,
elə indi də asan deyil,
çünki hamı
sənətşünaslardan ancaq tərif gözləyir...
- Doğru deyirsən, bizim xalq tənqidi
xoşlamır. Sovet zamanında,
belə demək olarsa, sosialist tərifi prinsipi yaranmışdı. Sosialist realizmini
təbliğ edən əsərlərin müəllifləri
hər yerdə, mətbuatda, televiziyada təbliğ olunurdu, həmin rəssamların ünvanına təriflər
deyilirdi. Bu tendensiya öz qələminə, imzasına
hörmət edən,
vicdanlı sənətşünasları
narahat edə bilməzdi. Onlar sərgilərin müzakirələrində,
sənətlə bağlı
məhdud çərçivədə
keçirilən yığıncaqlarda
öz sözlərini
deyirdilər. Amma həmin
tənqidi fikirlər mətbuat səhifələrinə
nadir hallarda yol tapırdı.
Rəssamın yaradıcılığını və ya onun
konkret bir əsərini təhlil etmək, tənqidi fikirlərini bildirmək heç də sadə məsələ deyil. Təkcə siyasi
qadağaları, yazılan
və yazılmayan qaydaları dəf etməklə iş bitmir. Sənətşünas incəsənətin müxtəlif sahələrini,
tarixi, fəlsəfəni,
dini dərindən bilməlidir. Əks halda
onun sözünün
kəsəri, sanbalı
olmaz. Məni bəzən "rəssamların düşməni"
də adlandırırlar.
Bunun özü də göstərir ki, yaşından, titulundan, tutduğu mövqedən asılı olmayaraq heç bir rəssamın qarşısına
"yalın əllə"
çıxmamışam. Səttar Bəhlulzadə,
Mircavad, Ömər Eldarov, Altay Hacıyev, Tofiq Ağababayev kimi görkəmli rəssamlarla ünsiyyətdə
olarkən onlardan sənətə obyektiv gözlə baxmağı
öyrənmişəm. Bilmişəm ki, yaxşı nədir, pis nədir. Mən tələbələrimə də deyirəm ki, rəsm çəkməyi
öyrənin, rəssamın
əsər üzərində
işləyərkən keçirdiyi
hissləri siz də yaşayın və rəssamlığın
necə çətin
bir sənət olduğunu bilin. Təəssüf ki, bu gün sənətşünaslıqda
təsvirçilik baş
alıb gedir. Əsəri təhlil etmək, mahiyyətinə varmaq çoxlarının heç
yadına da düşmür. Rəssamlar İttifaqında
tənqid və sənətşünaslıq bölməsi
var və mən həmin bölməyə rəhbərlik
edirəm. Amma hamı
bu bölmədən ancaq tərifli söz gözləyir.
Rəssamlar İttifaqında hər kəs yaxşı bilir ki, heç kimi əsassız tənqid eləməmişəm.
Rəssamın titulu, ictimai
mövqeyi məni maraqlandırmayıb.
- Arada təriflədiyiniz rəssamlar da olur axı...
- Sənəti olan istedadlı dostlarımı
tərifləyirəm. Rayonlarımızda yaşayıb yaradan istedadlı fırça ustalarımıza həmişə
diqqətlə yanaşıram.
Lənkəranda yaşayan
Adil Əsədli, Qazaxın Çaylı kəndində yaşayan Nəcməddin Hüseynov,
Naxçıvanda yaşayan
Telman Abdinov haqqında məqalələr
yazmışam, bu istedadlı və fədakar insanların təbliğ olunmasına çalışmışam.
Fikrimcə sənətşünaslıq amal
olmalıdır, amma
biz bu gün sənətşünaslıq üzrə
fəlsəfə doktoru
istehsal etməklə məşğuluq. Bir-iki məqalə yazıb elmi dərəcə almaqla iş bitmir axı. Hər ay
"Mədəniyyət" və "Kaspi" qəzetlərində 4 məqaləm
dərc olunur.
- Söhbətlərinizin birində
qeyd etdiniz ki, Səttar Bəhlulzadə sizin sənətşünas olmaq
istəyinizin əleyhinə
çıxıb...
- Səttar Bəhlulzadə
mənə birbaşa
dərs deməsə də onu həmişə
müəllimlərimdən biri hesab etmişəm. Onunla hər
görüş özü
elə bir dərs idi. Biz gənclər Səttarla
ünsiyyətdən böyük
stimul alırdıq.
Əzim Əzimzadə
adına Rəssamlıq Məktəbinin
birinci kursunda artıq sənətşünas
olmağı qarşıma
məqsəd qoymuşdum.
Fərqlənmə diplomumu
alan kimi
Səttar Bəhlulzadəyə
dedim ki, Repin adına Rəngkarlıq, Heykəltəraşlıq
və Memarlıq İnstitutunun sənətşünaslıq
fakültəsində təhsilimi
davam etdirmək istəyirəm. Əvvəlcə narazılıq etdi,
məni çox danladı. Dedi ki, sənin gözəl rəng duyumun var, yaxşı
rəssam ola
bilərsən. Amma ali təhsil
almaq üçün
Leninqrada gedəndə
qucaqlayıb xeyir-dua verdi.
-
1993-cü ildə Milli
İncəsənət Muzeyindən
xeyli nadir sənəd
əsərlərinin oğurlandığı
məlum oldu. Yadımdadır, o zaman mətbuatda
silsilə yazılarla
çıxış edir,
oğurluqda əli olanlarla demək olar ki, təkbaşına
mübarizə aparırdınız.
Səhv etmirəmsə, Natəvan
Ələsgərova adlı
azərbaycanlı bu işlə bağlı Amerikada həbsxanaya salındı. Həmin cinayət
işinin axırı
necə oldu?
- O zaman həmin oğurluğu sifariş verən və həyata keçirənlərlə
açıq-açığına və təkbaşına savaşmaq sadə məsələ deyildi. Obrazlı desək, o vaxtlar kəfən geyinib gəzirdim. Rəhmətlik Şıxəli Qurbanovun qızı Gülnarə xanım həmin illərdə deputat idi və
mənim müraciətimi
Ali Sovetə yeni sədr seçilən Ümummilli Lider Heydər Əliyevə çatdırdı. Heydər Əliyevin
bu məsələni nəzarətə götürməsi
məni ölümdən
qurtardı.
Amma təəssüf
ki, muzeydəki oğurluq hadisəsi ilə bağlı cinayətdə bir neçə vəzifəli
şəxsin adı hallandığından istintaq
sona qədər aparılmadı. Həmin adamlar bu gün də azadlıqdadır. Natəvan
Ələsgərova isə
Milli İncəsənət
Muzeyində oğurluq
faktı ilə yox, oğurlanmış sənət əsərlərinin
ABŞ ərazisində qeyri-qanuni
satışına görə
həbs olundu və 11 aydan sonra azadlığa çıxdı, səhv
etmirəmsə indi də Amerikada yaşayır.
- Bildiyim qədər ilə oğurlanan əsərlərdən muzeyə
qaytarılanlar da oldu...
- 275 əsər oğurlanmışdı.
Yeri gəlmişkən, bir məsələni də deyim, mən oğurluq hadisəsini mətbuatda ictimailəşdirəndən
sonra Rasim Əfəndiyev və Mürsəl Nəcəfov
kimi tanınmış
sənətşünaslarımız deyirdi ki, oğurlanan
əsərlərin heç
bir muzey əhəmiyyəti olmayıb.
Ortaya maraqlı sual çıxır - muzey əhəmiyyəti olmayan
işin muzeydə nə işi var?
Geri qaytarılan əsərlərə
gəlincə, 69 əsərin
satıldığı məlum
oldu. 14 əsər isə Almaniyaya qaytarıldı, çünki
onlar İkinci Dünya savaşında Almaniyadan qənimət kimi gətirilmişdi.
190 əsəri Milli İncəsənət
Muzeyinə qaytarmaq mümkün oldu.
- Digər sənətşünas həmkarlarınızdan biz jurnalistlərə bir köynək yaxınsınız. Reportyor kimi sizinlə mətbuat konfranslarında, tədbirlərdə çiyin-çiyinə çalışmışıq...
- Sağ ol ki, həmin gərgin və maraqlı günləri yada saldın. İlk mətbu yazım 1961-ci ildə "Azərbaycan pioneri" qəzetində dərc olunub. Görürsən də, jurnalist kimi xeyli stajım var. Sonra müxtəlif qəzetlər və jurnallarla sıx əməkdaşlıq etmişəm. Sənin dediyin reportyorluğa gəlincə, yəqin "Avrasiya" qəzetində və İran Televiziya və Radiosunun Bakı nümayəndəliyində çalışdığım illəri nəzərdə tutursan. Türkiyənin tanınmış jurnalisti İrfan Sapmaz Bakıda "Avrasiya"nı nəşr edəndə maraqlı kollektiv formalaşdırmışdı. Bu qəzetdə istedadlı qələm sahibləri çalışırdı və oxucular "Avrasiya"nın hər sayını maraqla oxuyurdu. O dövrdə jurnalistikada tamam fərqli atmosfer var idi.
- Azərbaycan rəssamlarının həyatında baş vermiş məzəli hadisələrdən bəhs edən "Boyalı gülüşlər" kitabınız dörd il öncə nəşr olundu. 70 illik yubileyə əliboş gəlirsiniz?
- "Boyalı gülüşlər" kitabını hazırlamaqla həqiqətən də tarixi bir iş gördüm. Kitabı ərsəyə gətirmək üçün çox əziyyət çəkmişəm. İki il cibimdə diktofon rəssamların arxasınca düşmüşəm. Tutaq ki, filan bir əhvalatı filan rəssam eşidib və ya görüb, gedib həmin rəssamı tapırdım. O da deyirdi ki, bu gün vaxtım yoxdur, sabah gəl. Səhəri gün gedirdim, deyirdi ki, əhvalım yaxşı deyil, o biri gün gəl.
Yubileylə bağlı təzə kitabım olacaq. Özün də
yaxşı bilirsən ki, sakitliyi
sevən adam deyiləm. "Sənətşünas
taleyim" adlı yeni
kitabıma 70 məqalə daxil etməyi
planlaşdırmışam. Sentyabr-oktyabr
aylarında "Söz palitrasının
qəhrəmanları" adlı bir sərgi
açmağı da
planlaşdırıram. Yaradıcılığını
araşdırdığım rəssamların əsərlərindən
seçmələri həmin sərgidə nümayiş
etdirmək fikrindəyəm. Kitabın təqdimat mərasimi də
sərginin açılışında olacaq.
Ədalət.-2018.- 30 iyun.- S.10.