Gürcü familiyası
Hekayə
Anar - 80
(əvvəli
ötən sayımızda)
Onlar İçəri şəhərdə yaşayırdılar. Tez-tez gedərdim evlərinə. Köhnə pilləkənin altında iki göz kiçik otaq. Otaqların birinin pəncərəsi balaca, çirkli həyətə açılırdı. İkinci otağın yerli-dibli pəncərəsi yox idi. Bu otaq indiki kimi yadımdadır. Balaca, lampanın zəif işığında ədəbiyyatdan ifadə yazıya hazırlaşardıq, qış aylarında Əsmərin anası kerosinkanı gətirərdi otağa - bir az qızınmaq üçün. Anası deyərdi ki, evdə kişi olsaydı, bu otağın divarını deşib küçəyə pəncərə açmaq olardı. Belə pəncərədən dəniz görünərdi.
Müharibə çağının başqa uşaqları kimi, Əsmərin də uşaqlığı çətin olub.
- Bəs niyə deməmisən Camala?
- Qəribə sual verirsən. Camalı tanımırsan? Yadından çıxıb? O heç dəyişməyib.
Yox, mənim yadımdan çıxmamışdı. Əsmər məktəbi bitirən kimi Camalla nişanlandı. Camal Əsmərə köhnə sinif yoldaşlarıyla görüşməyi qadağan etmişdi.
Hətta sinifdə oxuyan vaxtda da mən hərdən Camalın acıqlı baxışlarını tuturdum. Əsmər yoldaşlarıyla çox deyib güləndə. Bizim yaşımız - bizim ümumi vətənimiz idi və bu vətəndə Camal qərib idi. O bunu duyurdu. Ancaq mən bunu sonralar başa düşdüm.
Əsmər Xarici dillər institutuna daxil oldu Camal orda dərs deyirdi, bir ildən sonra evləndilər, Camal ailəsindən ayrı, tək yaşayırdı, Əsmər də onun evinə köçdü. Bir gün Əsmər bizə zəng elədi və hamımızı qonaq çağırdı. - Ancaq düz 12-də ha"
Biz hamımız gəldik - oğlanlar, qızlar, bir yerdə böyümüş, bir-biriylə qapaz-qapaz oynayan uşaqlar. İndi də gözümün qabağındadır, ö gün.
Başqa bir aləmə düşmüşdük. Tərtəmiz, hədsiz səliqəylə, hədsiz zövqlə bəzədilmiş bu mənzil tamam başqa bir dünya idi. Bu aləmin hər detalı, hər əşyası qeydi-adi idi və Əsmər də bu aləmin bir əşyası idi. Amma nigaran, öz yerini tapa bilməmiş, narahatlıqla bu yeri axtaran əşyası, sanki o yeri tapıb, əbədi o yerdə sabitləşmak, hərəkətsizləşmək, donub qalmaq istəyən bir əşyası.
Əsmər Camalın adını belə çəkmədən: "Leksiyadadır, - dedi, - ikiyə qədər leksiyada olacaq. İki saat vaxtımız var", Bu sözlərdən hamı özunü daha da pərt, narahat hiss etdi. Ən çox da Əsmər özü.
Əsmər qızlara mənzili göstərirdi. Biz oğlanlar isə otaqda qalmışdıq, eşidirdik ki, hardasa siyirtmələr çəkilir, cürbəcür mexanizmlər və cihazlar quruldayır, hardasa su axıdılır. Biz özümüz də ağzımızı açıb servantın içinə tamaşa edirdik. Servantın içi növbənöv ekzotik içkilərlə və çeşid-çeşid xarici markalı siqaretlərlə dolu idi.
Sonra Əsmər hamımızı masanın arxasında oturtdu. Özü mətbəxə keçib, bir boşqab gətirdi. Boşqabda isə... İndi də bunu xatırlayanda boğazım qəhərlənir - boşqabda yeddi dənə ucuz kağıza bükülmüş dondurma var idi - hərəmizə biri. Əsmər düşüb, onları bizimçün almış və buz dolabının bir güncündə gizlətmişdi. O bizi bircə buna qonaq edə bilərdi.
O an ömrümdə ilk dəfə mənə elə gəldi ki, Əsməri sevirəm və birdən istədim onu götürüb burdan qaçam, heç bilmirəm hara, bəlkə yenə İçəri şəhərə.
Bundan sonra onu görmədim, bəlkə də təsadüfən bir-iki dəfə küçədə rastlaşmışdıq, bilmirəm, hər halda yadımda qalmayıb. Bir qədər sonra onlar Bakıdan köçüb getdilər.
- Bax deyəsən şəhərə çatmışıq. Evləri görürsən, bu lap təzə rayondur.
- Biz hara gedəcəyik?
- Bizə, əlbəttə, bizə.
- Yox, yox, nə danışırsan? Evdə anan, qardaşın.
- Bacım, - dedim, - qardaşım Moskvadadır. Oxuyur.
- Harda?
-
Memarlıq institutunda.
- Sənin
kimi, hə? Yaxşı, de görüm işindən
razısan?
- Necə
deyim, ümumiyyətlə razıyam. Bilirsən
illər keçdikcə adamın ağlı gəlir
başına. Daha özünü bəşəriyyətin
dahisi hesab eləmirsən, Dərk eləyəndə ki, sən
də başqaları kimi sən, başqalarından birisən,
rahatlaşırsan. Əsəbiləşmirsən,
hövsələdən çıxmırsan.
- Gözəl
fəlsəfədir. hansı dinə
tapınmısan? Zaqorska gərək sən gedəydin.
- Bax, bu təzə
şeydir. Məni indiyəcən bir çox
şeylərdə ittiham ediblər - köhnəpərəstlikdə
və yalançı novatorluqda, konservatizmdə və
modernizmdə, ənənələrin əsiri olmaqda və ənənəyə
xor baxmaqda, moda dalınca qaçmaqda və modadan geri qalmaqda və
sairə və sairə. Amma dindarlıqda hələ
ki, ittiham olunmamışdım. Ağıllarına
gəlməyib yəqin.
- Belə
de. Harda belə səni ittiham ediblər. Deməli, sən böyük mübahisələr
doğuran bir sənətkarsan, hə? Məsələn
Pikasso kimi.
- Yox, yox,
ağlın ora getməsin. Bütün bu
qızğın mübahisələr bizim şöbənin
daxilində cərəyan edir. Şöbəmizdə də
cəmi-cümlətanı səkkiz adam
var. Bəndənizin şəxsiyyəti və işi də
orda müzakirə olunur.
-
Yaxşı, axı sənin işin nədən ibarətdir?
- Rayon
mehmanxanalarının layihələrini çəkirəm.
- Oy,
Oqtay, əgər bilsəydin dünyada necə mehmanxanalar var.
Bir mehmanxanalarda yaşamışıq, iki göz istəyir
baxasan. Bolqarıstanda bilirsən necə otellər
tikiblər, Zolotıye peski, Solneçniy bereq - adamın
ağlı başından çıxır. Sən gərək görəsən onları.
Camalnan mən...
"Camalnan mən" ifadəsi məni xeyli əsəbiləşdirdi
və odur ki, mən onun sözünü ağzında qoyub
bir qədər kəskin xəbər aldım.
-
Yaxşı, nə deyirsən, bizə gedəcəyik?
- Yox, yox,
mən bura gizli gəlmişəm. Məni gərək
səndən başqa bir kimsə görməsin. Tanış-bilişi nəzərdə tuturam. Gəl elə belə şəhəri gəzək,
göstər mənə Bakını, kecə də uçub
kedəcəm. Geriyə bilet də
almışam. Yaxşımı?
- Bəs
şəhəri necə gəzəcəksən ki, istəmirsən
səni görən olsun?
- Budey,
bax, - deyə o, qara eynəyini gözünə keçirdi, - kim məni tanıyacaq? Kim
tanıyacaq ki, mən həmin o Əsmərəm? Tanısalar da qoy isbat eləsinlər ki, mənəm,
görək neçə isbat edəcəklər.
Sürücü
mənə tərəf döndü:
-
Yaxşı, xalaoğlu, - dedi. - Hara gedəcəyik.
- Bax,
burda saxla, - dedim. - Gəlib çatdıq. Çox sağ ol.
Biz Dağüstü parka getdik, açıq yay kafesində
yemək yedik.
Bütün şəhər ayaqlarımız
altında idi. Bütün şəhər.
Göy dəniz, gömgöy dəniz, bir də ağ, ağappaq gəmi. Krasnovodska
gedən "Qırğızıstan" gəmisi.
Bütün oğlan uşaqları kimi, biz də dəniz
sərgüzəştləri haqqında
düşünür, Xəzərə baxıb uzaq limanlar,
fırtınalar və okeanları arzulayardıq. Belə
vaxtlarda coğrafiyanı da unudurduq. Unudurduq.
Unudurduq ki, Xəzər ancaq böyük bir
göldür. Dünyanın başqa dənizlərindən
və okeanlarından ayrılmış qərib bir göl - təbiətin
əcaib eksperimenti. Dünyanın ən
böyük gölü. Ən
böyük hovuzu. Ən böyük
akvariumu.
"Qırğızıstan"
açıq dənizə tərəf yönələrək
uzun-uzadı fit verdi və bu fit səsi
aramla şəhərin, dənizin üzərinə axıb əriyirdi.
- O
adanın adı nədir? - Əsmər əlini
üfüqə tərəf uzatdı.
- Nərgiz.
- Nərgiz?
- Əsil adı Nargindir. Amma mən ona Nərgiz
deyirəm.
- Hə,
hə, Nargin. Yadıma düşdü. Uşaqlıqda o mənə çox sirli və əfsanəvi
görünürdü. Elə istəyirdim
ki, bir ora gedim. Ora getmək olar?
- İstəyirsən dəniz gəzintisinə
çıxarıq. Adaya çıxmayacağıq, amma onu
lap yaxından görəcəksən.
- Nə
yaxşı, gedək də onda.
-
Axşam gedərik. Daha romantik olsun. - Hiss
elədim ki, istehza ona toxundu.
- Gedək,
- dedi.
- Gedək.
Ya bəlkə bir şey istəyirsən?
- Yox, yox,
nə danışırsan? Bilmirsən
arıqlamaqçün nə müsibət çəkmişəm.
İndi, deyəsən, normadayam. Elədir?
- Yüz
faiz.
- Mən yoq
sistemiylə arıqlayırdım. Bilirsən
yoq sistemi nədir?
"Yoq sistemi". İndi o, fransız xalçalarından,
Kafkadan və Antonioninin filmlərindən, Qaliçin nəğmələrindən
danışacaq. Aman allah, bu həmin
o Əsmərdirmi? Həmin o Əsmər ki, səkkizinci
sinifdə oxuyanda oğlanların tualetində bizim sinif
curnalını yandırmışdı. Ədəbiyyat
müəllimi ona üç qoymuşdu. Bu
Əsmərin həyatında birinci "üç" idi.
O, bütün dərslərdən əla alırdı. Xətti də sinifdə hamıdan yaxşı idi.
Ədəbiyyat müəlliminin bu "namərdliyi"
Əsmərə elə yer eləmişdi ki, curnalı
yandırmaqla onun ürəyi soyumadı. Ədəbiyyat
müəllimindən dəhşətli intiqam aldı. Nədisə bu müəllimdən heç birimizin
xoşu gəlmirdi, özü də bilirdik ki, o, arvadından
oddan qorxan kimi qorxur. Eşitmişdik ki,
arvadı ona göz verir, işıq vermir, həm də yaman
qısqancdır. Əsmər də bunu
bilirdi. Bir gün - o gün ədəbiyyat müəllimi
səhərdən ikinci növbənin axırına qədər
məktəbdə dərsdə olurdu - Əsmər kişinin
evinə gedib yazıq bir görkəmlə (masqa
taxmağı uşaqlıqdan bacarırdı) müəllimin
arvadından soruşub: "Müəllimə nə olub,
nigaran qalmışıq, xəstə deyil ki? Bu
gün məktəbə gəlməyib".
Bir fısqırıq qopmuşdu, gəl görəsən. Əsməri
məktəbdən qovacaqdılar. Babayev
birtəhər girdi qanının arasına. Ədəbiyyat müəllimi isə bir neçə
gün özünə gələ bilmədi. Gözlərinin altında qapqara dairələr
vardı.
- Əsmər, yadındadı ədəbiyyat müəlliminin
başına nə oyun açardıq? Ocaqçının
əhvalatı yadında?
Dedim ki, ədəbiyyat
müəllimindən xoşumuz gəlmirdi, hər dəfə
o, sinfə girən kimi, ayaqlarımızla yeri döyərdik,
soruşanda da bu nədir, cavab verirdik ki, biz nə bilək, yəqin
aşağıda ocaqçı işləyir. O, bizi başqa
sinif otağına keçirtdi və biz hər şeyi təzədən
başladıq. "Bu nədir, ocaqçı
da bizim dalımızca gəzir", deyə o, təəccüblənirdi.
Əsmər:
-Yox, -
dedi. - Ocaqçı kimdir?
Ancaq mən onun yadına salmadım. Belə əhvalatları
unutmusansa, danışmağın heç bir mənası
yoxdur. Bütün təfərrüatıyla
xəyalında yaşamırlarsa, indi onları danışarkən
sənə nə gülməli gələcək, nə
maraqlı, nə məzəli. Başa
düşməyəcəksən ki, bunun duzu nədədir.
Dənizə tərəf çıxdıq. Səhərin bu çağında dəniz bağı qoca qarıların, qucağı körpəli anaların, uşaqların ixtiyarında idi. Bir azdan sonra bura pensionerlər gələcək, təsbehli qoca kişilər. Əyinlərində köhnə pencəklər, əllərində təzə qəzetlər, arxalarında ötüb getmiş ömürləri. Sonsuz söhbətlər İldən-ilə, gündən-günə davam edən söhbətlər. Bəlkə də söhbətlər heç dəyişmirdi, söhbət edənlər dəyişirdi. Hər gün bura gələn qocalardan biri günlərin bir günündə gəlmir. Sonra başqa birisinin yeri boşalır. Bu yeri təzələri tutur. Təzə qocalar. "Yenibaşlayan" pensionerlər. Kimsə gəlir. Kimsə gedir.
Sonra axşam düşür. Bulvar orta yaşlıların olur. İş günündən sonra faydalı gəzintiyə - terrenkura çıxmış adamlar. Dəniz havasıyla ciyər dolusu nəfəs alan mötəbər kişilər, qadınlar... Ala-qaranlıq gizli xiyabanlarda isə cavanlar - sevişənlər skamyaların üzünü o biri tərəfə çevirib öpüşürlər.
Sonra kecə düşür. Gecənin bir yarısında tamamilə boş, adamsız bulvarda milisionerin addımları aydın eşidilir. O tərəfdən halay-valay vuran bir kefcil uzun çəkmiş məclisdən qayıdır. Sayıq milisioner diqqətlə onu izləyir. Amma kefcil kecəquşunun heç kəslə işi yoxdur. O heç bir qanunu pozmur. Özü üçün pəsdən oxuya-oxuya yoluyla gedir.
Amma indi səhərdir. Açıq, aydın bir səhər. Uzaq, seyrək ağ buludlar göy üzünə pərən-pərən dağılıb, günəşi tutmurlar, işığı gizlətmirlər. Bulvar da uşaqların ixtiyarındadır. Uşaqlar oynayırlar. Koslarını, oyuncaqlarını bir-biriylə bölüşürlər, Qoğallarını, bulkalarını bir-biriylə bölüşürlər. Bir də ötən gün ərzində dünya haqqında öyrəndikləri təzə xəbərləri, məlumatları bir-biriylə bölüşürlər.
Müəyyən lövhələr müxtəlif adamlarda bir-birinə bənzər düşüncələr oyadır, odur ki, Əsmər sualını verəndə fikirlərimizin eyni mənzilə gəlib çatmasına təəccüblənmədim.
- Sən niyə evlənmirsən?
Gülümsündüm və çiynimi çəkdim. Nə mənzil şəraitimdən söz açmaq istəyirdim, nə də ailə vəziyyətimdən. İstəmirdim deyəm ki, evin böyük kişisi mənəm, anam qocadır, bacım Çimnaz Bakıda oxuyur, qardaşım Ceyhun Moskvada. Həm də bütün bunlar səbəb deyildi. Həqiqətin ancaq bir hissəsi, bir çərəyi idi. Tam həqiqət deyildi.
- Yoxsa and içmisən ki, subay qalacaqsan?
Bəlkə də haqlıdır. Mənim
xasiyyətim ailə həyatıyla, uşaqla, arvadla çətin
uyuşa. Amma birdən istədim Əsmərə
danışım ki, bir may günü, işıqlı,
aydın bir may günü küçədə bir
"Moskviç" gördüm. Mavi
"Moskviç" bir evin qarşısında
dayanmışdı. Maşının dal pəncərəsindən
bir tor bağlama görünürdü. Bağlamada cürbəcür
yemək-içmək şeyləri, meyvə, göyərti
vardı. Maşının yanında sağlam bədənli,
küləş sifətli, cavan bir kişn
dayanmışdı. Əynində qısa qollu yüngül
köynək vardı. Yanında arvadı
dayanmışdı. Üzdən sifayi, səliqəylə və
zövqlə geyinmiş cavan bir gəlin idi arvadı.
Yanında da uşaqları. Gül kimi tərtəmiz, səliqəli
geyinmiş, daranıb sığallanmış uşaqları
- yeddi-səkkiz yaşlı oğlan və
dörd-beş yaşlı qız. Bir qədər kənarda
bu ailənin dostları, onlar da arvad uşaqla
dayanmışdılar və yəqin maşın gözləyirdilər.
O vaxt birdən ani bir fikir keçdi başımdan ki,
bütün bu şeylərdə bayağı heç nə
yoxdur və mən özüm də azacıq istəyirəm
bütün bunları.
(ardı gələn
sayımızda)
Ədalət.-2018.-14 mart.-S.6.