Var olsun şeirimiz, şairlərimiz...
Şeir-azadlığım,
şeir-həyatım,
Ömrüm, səadətim,
müqəddəratım!
Şeirsiz bir
dünya kədər,qəm kimi,
Şeirsiz cənnət
də cəhənnəm kimi.
M. Şəhriyar
Sizi bilmirəm, mənim ruhumun, ac mədənin qidaya, yornuq bədənin istirahətə ehtiyacı olduğu qədər şeirə ehtiyacı var. Hətta şeir yazmaqdan çox şeir oxumağı sevirəm. Elə gözəl şeirlər yazılıb ki, onları oxuyanda özümün yazmağımı artıq hesab edirəm. Bəzilərinin xoşuna gəlməsə də deyəcəm ki, bizdən əvvəl yaşayan şairlərimizin şeirləri arasında bundan belə çoxlarının yaza bilməyəcəkləri sonsuz sayda gerçək sənət əsərləri var. Şeirə xor baxanları, "şeirin zamanı getdi" deyənləri heç cür anlaya bilmirəm. Bir yandan məclislərdə saatlarla şeir deyənləri, onları həvəslə dinləyənləri qınayır, digər tərəfdən də " şeirin dövranı bitib" deyirlər. Görəsən, neynəsək bunların xoşuna gələr? Hikmətli şeirləri pisləyirlər, çünki özlərinin yazdıqları intim mövzulu cızma-qaralar həmin şeirlər kimi sevilmir, əzbərlənmir, müəllifə "əhsən" qazandırmır. Kim ki, özü şeirdən mənəvi zövq almır, başlayır bunu adamların adına danışmağa. Nə isə, onların öz missiyaları, mənim də bölüşməyə fikirlərim var.
Ürəyin dolanda dərindən çəkdiyin ah kimidir şeir, içindəki təlatümləri parçalayıb havaya buraxır. Susayanda birnəfəsə başına çəkdiyin su kimi yanan ürəyinə sərinlik gətirir. Bəzən, ağlayanda gözünü silən, təsəlli verən mehriban dosta da çevrilə bilir. Elə şeirlər oxuyursan, elə bilirsən ki, düşündüklərini haçansa şairə söyləmisən, o da bunları öz adından yazıb. Misralar ayna kimi səni özünə göstərir. Bəndlər səni çaş-baş salır - Şair məni hardan tanıyır?- deyə düşünürsən. O şeirləri oxuyan günədək elə bilirsən ki, daxilindəki hisslər təkcə sənə məxsusdur, heç kəs sənin kimi yanmayıb, sənin kimi sevməyib və sənin kimi peşman olmayıb. Oxuduğun andan sonra nə qədər eyni cür düşünən adamların olduğundan ya təəccüblənir, ya da təsəlli alırsan. Görürsən ki, hər kəs yanıla bilir. Sonra unudursan öz dərdlərini, başqalarının dərdinə yanırsan.
Yox, daha ömrümdə açılmaz o yaz,
Bir qanadım yorğun, birisi pərvaz.
Elədiklərimdən
yaxam qurtarmaz
Eləmədiklərim yandırır məni.
Misraların dərinliyinə varıb, həyatının
acıları ilə baş-başa qalan, hardasa onu kimi
peşiman birinin olduğunu bilib onunla söhbət etməyi
arzulayan yoxdurmu aramızda? Başımıza gəlməyibmi?
Gəlib, "bal kimi də gəlib", amma
yazan olmayıb. Şəxsən mənim
bütün hisslərimi bu misralar çarx kimi itiləyir.
Nə gizlədim, bəzən
duyğularımı olduğu kimi ifadə edə biləcək
bir şeir yazmaq istəmişəmsə də ürəyimcə
alınmayıb. Belə vaxtlarda köməyimə
şairlərimiz çatıb. Hərəsinin
bir şeiri ruhumu oxşayıb, sakitləşdirib. Musa
Yaqubun duyğularına "şərik
çıxıb", onu özümünküləşdirəndən
sonra elə bilmişəm ki, yazmaq istədiyimi artıq
yazmışam. Elə anlarım olub ki,
özümdən heyifimi bu şeirlə
çıxmışam. Oxuyub, oxuyub ağlamış, " indi cəzanı çək"
demişəm. Bəzən də yorğunluqdan
və yaxud da fiziki ağrıların ucbatından yaza bilməmişəm.
Amma şeir deyə az qala bağrım
partlayıb. Özümü başqa cür
ovundura bilmədiyimdən yenə şeirə
sığınmışam. Əylənmək
uşaqlıqdan mənə yad olduğundan darıxanda əyləncə
dalınca getmirəm. Dincəlmək
üçün də şeirə üz tuturam. Onlar mənim həmdəmim, sədaqətli
dostlarımdır.
Səpib
göyərdərəm sözü, kəlməni
Ayrı qulluğum yox, ayrı işim yox.
Tanıtsa
bir misra tanıdar məni
Ayrı sənədim yox, arayışım yox.
Ruhu şad olsun Məmməd Aslanın. Nə
yaxşı ki, yazıb bu şeiri. Fikrimə qüvvət
verdi. ( Yeri gəlmişkən
onu da görmək qismətim olmadı)
Evimizdə
" Azərbaycan kulinariyası"
adlı kitab vardı. Uşaq olduğumundan dəyərini
anlamasam da anamın evdə hər şeyi bu kitabda göstərilənlərə
uyğun elədiyini görüb kitablarda yazılanlara əməl
etməli olduğumu öyrənmişdim. Elə ona
görə də Əli Kərimin
Fuad
yazdı divarı,
Skamyanın üstünü.
Pəncərəyə
söykədi,
Xəritənin üzünü.
Görmür
heç kim, kef elə
"Adam yoxdur"- deyirdi.
Bəs,
görəsən, Fuadın
Özü
adam deyildi?!
şeiri
uşaq yaşlarımdan məndə vicdan hissini oyatdı. Tək də olanda pis iş görmədim. Öz yanımda belə gözükölgəli
olmaqdan çəkindim. Böyüdükcə
kitablara daha çox bağlandığımdan oxuduğum
şeirlər canıma-qanıma hopdu. Bir vaxt dərk
etdim ki,
Tək
yaşamaq istəmirəm özüm üçün,
Anam üçün, oğlum üçün,
qızım üçün.
Qoy məndən
inciməsin əzizlərim,
Qəlblərinə
toxunmasın bu sözlərim-
İstəmirəm bir onlara gərək olum.
İstəyirəm milyonlara gərək olum.
Cabir Novruz da sanki hər şeyi mənimçün
yazıb. (Hələ
Mən
bilirdim qorxuludur böyük eşq
Bunu sənə dönə-dönə demişdim.
O tərsinə
dönə bilər tez, ya gec
Dönə
bilər bir gün kinə demişdim...
məzəmmətinin əsil həqiqət olduğundan
yazmıram. Bu ayrıca bir mövzudur.)
Eyni
zamanda da Səməd Vurğunun
Deyirəm
ki, uzaq yolda susuzluq çəkən
Bir insanın yollarında bulaq olaydım.
Bütün
məslək dostlarımın bu dünyada mən
Hər qəminə, nəşəsinə ortaq
olaydım.
niyyətinə ürəkdən bağlanmışam. Bir dəfə cəsarətlənib
özüm də
Duyuram dərdini
yaxının, yadın
Önündə borcluyam hər əziz adın.
Bir
körpə anası olsa yad qadın
Onu da özümə bala bilim mən.
deyə
ürəyimdən keçənləri yazdım. Şagird ikən kitabxanalardan ən çox şeir
kitabları götürürdüm. Onlar
evimizdə olanda ən əziz adamım gəlibmiş kimi
şadlanırdım. Nənəm söylədiyi
nağıllara məni ona görə inandıra bilmirdi ki, N.
Kəsəmənlinin " Biri vardı
biri yox" nağılını çox tez oxumuşdum. Mənimçün nağıl o idi. Həqiqət olan nağıl.
Ən çox yurd həsrəti duyulan şeirlər
oxuyurdum. Sanki bununla harda yanlışa yol verdiyimizi anlamağa
çalışırdım.
"Gülüstan" poemasını oxuyarkən
biixtiyar axan göz yaşlarıma həmin şeirlərin
oyatdığı hisslər səbəb olmuşdu. Poemanı
oxuyanacan çox müsibətlərdən xəbərdar
olmuş, hər kəsin acısını çəkməyi,
Vətənin nə demək olduğunu artıq öyrənmişdim.
Bir qələm
əsirlik hicran yaratdı
Bir xalqı yarıya böldü qılınctək.
Öz
sivri ucuyla bu lələk qələm
Dəldi sinəsini Azərbaycanın.
Ağlım kəsəndən
"Parçalanmış Azərbaycan" kəlməsini hər
ağızdan eşitmişəm. Amma sonuncu misraya cavab
verənə hələ rast gəlməmişəm.
Bir deyən
olmadı, durun, ağalar!
Axı bu
ölkənin öz sahibi var!
Siz nə
yazırsınız bayaqdan bəri
Bəs hanı bu yurdun öz sahibləri?
Neçə əsrdi bu dərdlə, bu eyiblə
yaşayırıq. Bu azmış kimi 1988-ci ildən bəri
yenə eyni ssenari ilə Azərbaycanı parçalamağa
başladılar. Nə qurbanlar verdik yenə! Dərd
üstündən dərd gələndə M. Araz
Nə
yatmısan, qoca vulkan, səninləyəm!
Ayağa
dur, Azərbaycan, səninləyəm!
Səndən
qeyri
biz hər
şeyi bölə billik.
Səndən
qeyri
biz
hamımız ölə billik.
deyə
hayqırdı.
Səninləyəm,haqq-ədalət, səninləyəm.
Milli qürur, milli qeyrət, səninləyəm.
Bu hayqırış adi ürəklərdən qopa bilməz. Bunu söyləmək
üçün gərək sinəndə ürək əvəzinə
dərd yuvası daşıyasan. Xəstə vücuduna
tabe olmayıb, susan dilinə baş endirməyəsən.
Bunu o - dünyanı, dağı-daşı bizə
sevdirən, xalqı ayağa qaldıran Məmməd Araz
bacardı.
Nə qədər
ki, cəzasızdır
Xankəndimdə
evlər yıxan,
ürək yıxan yırtıcılar
Davam edir
37-ni -
Daha gərgin,
daha ciddi!
deyərək Xəlil Rza şair qardaşının səsinə səs
verirdi. Özünü üzdü millət
üçün. Sağlamlığından
amalı uğrunda keçdiyi halda, ona ədalətsizlik edən
də tapıldı. Amma xalqı müdafiəsinə
qalxanda yenə də şeirə məhəbbətin var
olduğunun şahidi olduq.
O çətin
dönəmdəki siyasi oyunların qurbanı olub öz Vətənində
didərgin sayılan vətəndaşların halına yanan
Z. Yaqubun
Sizi
qınamıram, ay xocalılar!
Sizin başınızda şimşək oynadı.
ağrısını duymamaq mümkündürmü?
Dedim
axı, sizi bilmirəm, amma mən bu şeirlərlərin təsirilə
yaşa dolmuşam. Elə bunlarla da
yaşayıram, həmişə də dinləyəcəm.
Ağalar Bayramovun ağrılarımızı
yaşayaraq ifa etdiyi, Mikayıl Mirzənin mübarizə əhval-ruhiyyəsi
qatıb söylədiyi o şeirlər mənim Vətənimin
söz heykəlidir, əzizlərimin əzizləridir. Onları sevəcəm, qoruyacam.
Deyirlər ki, "Şair xalqıq" fikrindən əl
çəkək. Niyə? Lap elə indinin
özündə də gözəl şeirlər
yazılmırmı? Oxuyun, sonra deyinin. Yaxşı şeirlər yazılıb, bundan sonra
da yazılacaq. Ondan zövq almağı da
heç kəs qadağan edə bilməz. Hər kobud ifadəni ədəbiyyata gətirmək
istədikləri halda, maraqlıdır ki, niyə şeiri
sıxışdırırlar? Bütün xalqların
şeiri gözəldir, amma bizim şairlərimizin şeirləri
Azərbaycanın dərdini oxşadığından mənimçün
daha da dəyərlidir . "Yersiz
gəldi, yerli qaç" siyasətinin didərgin
saldığı Almas İldırım yazdığı hər
şeiri müqəddəs sanıram. Çünki
"Ananı qızı ağlar" ifadəsini alt-üst
etdi şairim.
Azərbaycan!
Mənim baxtsız anam oy!!
deyib
özü ağladı Azərbaycanı. Anasının
bəxtinə ağlayan oğulların yazdığı
şeir daha dözülməz olur.
Vallah nə
deyirsiniz deyin, "özgə arvadı tək ağcaqayın
ağacını qucaqlamaq" ifadəsindənsə
Yanmasın,
ulduzum tez yanıb sönsə,
Vədəsiz şadlığı istəmərəm mən.
Özgənin
eşqinə göz dikməkdənsə
Həsrətin
qoynunda can verərəm mən.
kimi
saflıq, alicənablıq, fədakarlıq duyulan şeirimizlə
öyünürəm. Qoyun mən Tofiq Bayramın
Pozmaram bir evin birliyini mən.
Görsəm
ev yıxılır, gedib quraram.
Əl-əldən
soyusa, ürək- ürəkdən
Sizi eşqinizə qovuşduraram.
qəlbinin rəsmini çəkdiyi bu şeirdən zövq
alım, siz də Yesenindən. İstəyirsiniz
Qəlbinizi
oxşamırsa qoşmalar, telli sazlar
Onlar qoy mənim olsun.
Özünüz bilin.
Keçək qadın haqqında yazılmış
şeirlərə. Əvvəlcə başqa xalqın
şeirini oxuyaq.
Qadın
gedən zaman qarşısına keç-
Amma
üzünə də baxmayacaq heç!
Elə
ki, o getdi daha nə gərək
Həsrətlə,
təlaşla baxıb arxadan:
" Qayıt, yalvarıram qayıt" söyləmək.
Sözsüz
ki, rus şairi A. D. Dementyevin bu şeirinə alternativ olaraq
hamınızın yadınıza Əli Kərimin " Qayıt" şeiri düşdü. Əlbəttə, haqlısınız. Bizə,
xüsusilə də mənə
Həsrətin
araya atdı dağ-dərə
Sönən günəş oldun batan səs oldun.
Qayıt mənim gülüm, qayıt bu yerə.
Ey mənim istəklim nə gəlməz oldun.
Qayıt,
mənim gülüm, yerbəyer elə,
Dərdli səhərləri, gecələri sən.
Çaşıb
başqa yolla keçirəm elə,
Düz öz qaydasınca küçələri sən.
" min
köynək" bu şeir yaxındı. Başdan
-başa nəğmədir bu şeir. (Bəstəkar
bunu məndən qabaq bilib) Və yaxud da yapon ədəbiyyatından
belə bir şeirə diqqət yetirək.
Yaxındakı
balaca oğlan
Elə-belə,
əyləncə üçün
Öz saman fıştırığına üfülədi.
Diksinərək
pozuldu
Yay gününün mürgüsü.
Bambuk
atımı
Yəhərləyib
minməyə
Yenə də
hazıram-
Elə
ki, yadıma düşür
Uşaqlıq oyunlarım.
Yəqin ki, öz dilində daha təsiredicidir, tərcümədə
dəyişmiş olar. Bunlarla işim yoxdur. Amma
uşaqlıq haqqında özümüzün gənc
şairimiz Ruslan Dost Əlinin
Hərə
bir zümzümə edir keçmişdən,
Hərə
ürəyində bir bəstə saxlayır
Məni
bu od-ocaq qızdırmır daha,
Məni xatirələr isti saxlayır.
Gəlib
məhləmizdə az tutmayıblar
Qızlar
gəlinciy, donu əlimdə...
Mən də
böyüməyə tərəf qaçardım
"Qarğı atım" vardı -onun belində.
Gedib
kitablarda quş axtarardım
Rəsm dəftərimə şəkil çəkməyə.
"Klas"a
bir yastı daş axtarardım
İndi
daş gəzirəm mən ev tikməyə.
Canım
bahasına ala bilmərəm,
Suyu qiymətinə satdıqlarımı.
Sonradan səngərdə
döyüşən gördüm
Taxta
avtomatla "atdıqlarımı"
Götürüb üstünə adımı
yazdım.
Bir arxa tulladım getdi gəlmədi.
Mənim
uşaqlığım, ah uşaqlığım!
Kağız gəmilərdə batdı gəlmədi.
şeiri
qədər ürəyimdən xəbər vermir. Bu şeirdə
hər birimizin uşaqlığımızın tanış mənzərələri təsvir
olunub. Necə oxşamaz ruhumuzu?
Uşaqlıq həsrətindən söz düşə
Qasım Qasımzadənin " Anamgildədir"
şeirinin də adını çəkməyəsən. Əməlli-başlı insafsızlıq olar.
Gəlin bu şeiri də ilk
ünvanımızın- ata evimizin laylası adlandıraq.
Bircə müharibə mövzusunda olan şeirlər
hansı xalqın olursa olsun eyni dərəcədə göynədir
qəlbimi. Gənc
şairimiz Emin Piri yazır:
Çiçək
açırdı
torpağa basdırılan
minalar.
toxunanda
ayaqlar.
Çiçəklər
yara açırdı
Yaralar
anaların
Yuxusuna qaçırdı.
Yuxular
qara xəbərin
Ardınca qaçırdı.
Qəlbinə
qara xal düşən qızların
gözünün altından
öpüş yerini
səhər eşitdiyi xəbərlər yuyar.
evli
xanımlar
yatağında yox,
torpaqda
əriyçün dərin yer salar.
... O da cəbhədəydi
Mərmilər
qucaqlamışdı
Sağ
ayağının addımını
Arxada can
verən
Addım
səsinə
qayıdıb
itmiş
ayağını aldı əlinə.
Hər ölkədə baş verən eyni müsibəti
əks etdirir şeir. Azərbaycan xalqının da zaman-zaman yerə-göyə
sığmayan müsibətləri çox olub. Bir əsrdə
bir neçə dəfə eyni xalqın təcavüzü nəticəsində
Millətimiz
öz yurdunda əsir-yesir...
oldu.
Yazıya hansı iradı tutacağınızı bilirəm - "Qılınclar toqquşub iş görən zaman...." şeirin nəyə yaraya biləcəyini düşünürsünüz. Şeir ruhdur, cəsarətdir, şeir marşdır. Şeirlə körpələri tərbiyə edə bilərik. O tərbiyə sayəsində gözəl insanlar yetişə bilər.
Kaş millətdə ruh yaşasın.
Şeirə marağın öldüyünü deyənlər! Bütün iş-gücümü atıb həvəslə şeir haqqında yazıram. Həyatda bir dəfə də olsun görmədiyim şairlərin şeirləri üçün narahatlıq keçirirəmsə, deməli, şeir yaşayır. Və ona ehtiyac duyulur. Hazırkı zamanda da Emin Piri, Ruslan Dostəli, Sevinc Elsevər həvəslə oxuduğum şairlərdir. Özümə insanlıq borcu bilib onların şeirlərindən aldığım zövqü vurğuladım. Baxmayaraq ki, heç hansı ilə həyatda tanış deyiləm, məni onlara şeirləri yaxınlaşdırır. Yox, unutmamışam, ondan da yazacam. Axı sözün ustasıdır o. Onun haqqında Emin Pirinin sadə bir statusu böyük mətləblərdən xəbər verir. " Türkiyənin İbrahim Tatlısəsi varsa, bizim də Qulu Ağsəsimiz var" Bəli, ədəbiyyatımızın Qulu Ağsəsi də var. "Altındakı skamyada bir yol özü oturmayan yorğun ağac olan Qulu Ağsəs." O insanlara
Görsən üşüyürsən yandır özünü
deyə fəlsəfi çəkisi
ağır olan belə bir tövsiyyə edir. Bunu hər kəs bir cür
dərk edir. Mənsə bu misranı çətin vəziyyətə
düşən zaman özünün özünə
yardım etmən, üzüldüyün iztirablardan
başqasının təsəllisi olmadan qurtulman kimi qəbul
edirəm. Məsələn, bəzi
insanların şeirə soyuq münasibətindən
üşüdüyümdən bu yazını ocaq kimi qalayıb
qızındım. Hər kəsi bu
ocağın başına dəvət edirəm. Gəlin siz də isinin. Bu təkliflə
də nöqtə qoyub masanın arxasından durmaq istəyirdim
ki, telefona bildiriş gəldi. Başqa vaxt
yazanda belə məqamda əsəbləşib heç
baxmırdım. Bu dəfə isə təsadüfdən
tələsik telefonu götürüb facebooka daxil oldum.
Yazdığım statusa rəy
yazmışdılar. Özü də
şeirlə. Sevindim. Bunu
yazımda qeyd edəcəyimi bildirdim. Arxayın
oldum ki, şeir sevənlər var. Belə adamlar incə hisslərlə
yaşayır, zərif olurlar. ( təbii
ki, bu zərifliyi "gently" eləməsək)
Pərvanə
Bayramqızı
Ədalət.-2018.-15 mart.-S.6.