Gürcü familiyası
Anar - 80
Hekayə
(əvvəli ötən
saylarımızda)
- Bu
dəhşətdən sonra yaxşıca nahar eləmək
lazımdır, - deyə o, qayğısız və şən
gülümsədi. - Yaman acmışam. Yaxşı kabab yemək
istəyirəm. Deyirlər burda əntiqə bir kababxana
açıblar.
- Hə.
Biri var Binəqədidə. Amma ora uzaqdır. Biri də
Bayıldadır. Gedək ora.
- Gedək.
Kababxana
kişilərlə dolu idi. Əsmər qadın çinsinin
yeganə nümayəndəsi idi. Onun qeyri-adi görkəmi,
geyimi hamının diqqətini cəlb edirdi və bizi hər
tərəfdər süzürdülər. hamı bir balaca,
ya əməlli-başlı dəm idi və, biz bu
baxışların tən ortasında dayanmışdıq. Hələ
ki, ancaq baxırdılar, amma qorxurdum söz-zad da atsınlar,
odur ki bura gəldiyimizə lap-peşman olmuşdum.
Yaxşı ki, bufetçi məni tanıdı, məsələni
dərhal başa düşdü və bizə yanaşıb
pəncərə qabağındakı masanın arxasına
apardı. Mən arxam dənizə tərəf oturdum. Əsmər
isə arxası camaata, üzü dənizə oturmuşdu və
mən sifariş verən müddətdə çiynim
üstündən dənizə və üfüqdə
görünən çatılmaz Nargin adasına
baxırdı.
- Nə
içəcəyik?
-
Şampan, - dedi. - Bilirəm, bu lap görməmişlikdir,
kababla, şamdan içməzlər, amma mən istəyirəm.
Yadındamı o axşam, sizdə...
Bəli,
yadımda idi. Yadımda idi ki, o axşam bizdə Əsmər
həyatında ilk dəfə şamdan içmişdi. Amma
onun uşaqlıq xatirələrinin sentimental qüssəsi məni
yavaş-yavaş əsəbiləşdirirdi. Həyatın
pozulmaz məntiqinə görə keçib gedənləri
qaytarmaq cəhdi kimə gərəkdir. Əsmər niyə
bütün olub keçənləri qaytarmaq, xatirələri
oyatmaq istəyir. Bura niyə gəlib? Ötən günlərinə
ziyarətəmi? Kimə lazımdır bu ziyarət? Hiss
edirdim ki, ovqatım getdikcə təlx olur, qarşıdakı
pəncərədən səkiyə mismar kimi vurulmuş
dümdüz ağaclara baxırdım və qanım daha da
qaralırdı.
Kabab
gətirdilər, göy-göyərti, turşu...
-
Yüz ildir kəvər yeməmişəm, - deyə Əsmər
ləzzətlə kəvərə kirişmişdi. Xidmətçi
şampanları açırdı.
- Sənə
gülməli bir şey danışım. Bir dəfə
balaca bir diplomatik məclis vardı. Camal da xidmətçini
közləmədi, şampanı özü açmağa
başladı. Tərs kimi şampanın tıxaçı
sıçradı, gedib düşdü Latın Amerikası
ölkələrindən birinin səfirinin boşqabına,
Camalın rəngi-rufu qaçdı, mən də qorxumdan əsirdim.
Amma allaha şükür, səfir baməzə adam imiş,
zarafata saldı, keçib ketdi. - Əsmər bir qurtum
şampan içdi. - Yaxşı, sağ ol, içək sənin
sağlığına.
- Yox, bir dayan, tələsmə. Birinci
tost sənin sağlığına. Mən çox
şadam, çox, lap çox şadam ki, sən gəlmisən.
Birinci badəni içən kimi başa
düşdüm ki, bu gün mənə şampandan bir
şey olmayacaq, daha əsaslı bir şey lazımdır.
- Etiraz
etmirsənsə mən özümçün araq sifariş
eləyim.
- Elə
də.
Araq stəkanını
başıma çəkdim və hiss etdim ki, bütün təfərrüatlar,
xırda detallar hamısı əriyib gedir və əsas
şeylər qalır. Mənim xəyalımda
da keçmiş oyanırdı, tikə-tikə,
parça-parça oyanırdı. Amma
qeyri-real uşaqlıq illərinin keçmişi yox. Keçmiş illərin ərzində hissi
varlığını itirmişdi, sadəcə hadisələr,
faktlar sadalığı kimi qalmışdı, ona görə
də heç bir duyğu oyatmırdı. Mənim xəyalımda yaxın keçmiş - hələ
solub sönməmiş, uzaqlaşıb itməmiş
keçmiş - təhsil illərim, Moskva canlanırdı.
O illər, o künlər ki, bütün həyatım hələ
irəlidə idi. Qəribə, dumanlı
arzularla, xəyallarla dolu ömrüm - hələ ancaq kələcək
idi. Ömür tərəzimin
keçmiş gözü yüngül idi, göyün
üzünə qalxmışdı. Gələcək
gözü ağır idi, dolu idi, yükündən
aşağı düşmüşdü.
Qarşımdakı həyat böyüklüyü və
təxminiliyinə görə sərhədsiz-kənarsız,
formasız və sahilsiz bir şey kimi görünürdü. Elə bil
uzaqdan yaxınlaşdığın naməlum bir şəhərin
peyzacıydı. Hər şey də bir az
duman içində idi. Elə bil ekranda fokusu
düzəlməmiş filmə baxırsan. Bu dumanlı mənzərədən- dumanlı şəhərin
siqnal işıqları kimi, televiziya qülləsinin
qırmızı işıqları kimi ayrı-ayrı
nöqtələr körünürdü - hadisələr, qələbələr,
döyüşlər. Ancaq bu gələcəyə
yaxınlaşdıqca, yaşın artdıqca, kənd
kinomexanikinin göstərdiyi film-dəymiş kimi fokus düzəlir,
duman çəkilir, dumanın arxasından real həyat
çıxır - real həyatın konturları, formaları,
sahilləri, sərhədləri və onda bir çox şeyləri
başa düşməyə, düzgün görməyə
başlayırsan. Başa düşürsən
ki, dünyanın rəngi bozdur və ayrı-ayrı hadisələr,
qəribə işlər varsa da, onlar vadilər kimi vaxtın
sonsuz səhrasında itib gediblər. Həyat elə uzundur
ki, parlaq ola bilməz. Və ancaq sonda -
axıb getmiş keçmişə dönüb nəzər
salarkən çıxıb getdiyin, əbədi tərk
etdiyin şəhərə baxan kimi, ona baxarkən, yenə də
başa düşürsən ki, bu arxada qalan şəhər,
bu mənzərə, bu axşam qaranlığında
görünməzləşən keçmişində hər
halda nəsə var - hadisələr, sevinclər, qələbələr,
məğlubiyyətlər. Və indi onları
körürsən - tərk etdiyin şəhərin axşam
qaranlığında televiziya qülləsinin
işıqlarını görən kimi.
İçən kimi başlayıram çərənləməyə,
dərin qırıldatmağa. Necə deyərlər,
stəkanda tufan. Amma su stəkanında yox, araq stəkanında...
Çaxırla dəm olmaq - işdə pillə-pillə
qalxmaq kimidir.
Bəs araq? Bir stəkan bəsdir.
Bir stəkandan sonra kim istəsən
olursan. İçən kimi Moskvadayam. Təyyarəsiz, qatarsız, pulsuz, biletsiz.
Daraqomilov küçəsində yasəmənlər
açır, bütün dostlarım yanımdadır,
dünyada nə qədər közəl şeylər var -
axşam radio xoru, "küçələrə su səpmişəm"
mahnısı, Moskva mayı, kişi dostluğu, arvad
barmaqları - uzun sərin barmaqlar, dəniz, yazın erkən
çağında torpaq, Zuğulbada aylı kecə, Ağsu
dolamalarını keçəndən sonra yağış,
Tallinin qışı, Kürcüstan, bir də Heminqueyin
yazdığı iri, ləng atlar - Monsuri parkındakı
atlar, Monsuri parkı Parisdədir... Parisdə də,
mən heç vaxt olmamışam. Bir də
İçəri şəhərin əbədi daşları
- heç kəsin dağıdıb sovura bilməyəcəyi
daşlar. Əsmərə
danışdım ki, bir dəfə bir dostumla İçəri
şəhərə gəlmişdik. Qədim
hamamı sökürdülər. Kiminsə
səhlankarlığı ucundan hamama tarixi abidə lövhəsini
vurmayıblar, cavan, sarışın buldozerçi də
entuziastlar mahnısını oxuya-oxuya müdhiş
maşınını bu yazıq, biçarə, sanki
qorxusundan büzüşüb qalmış tikintinin düz
üstünə sürürdü. Biz
haray-həşir qaldırdıq. "Mənə
nə var, - dedi, - mənə deyiblər, mən də
sökürəm. Yoldaşım
qaçdı ora-bura zəng eləməyə, mən də
oturdum buldozerin parçına. Buldozerçiyə dedim
ki, hünərin var, məni burdan düşür.
- Bilirsən
gəl nəyin sağlığına içək? Bax, sən Moskvadan uçub gəlmisən. Camalla dünyanın yarısını gəzmisiz.
Amma ən yaxşı səyahət bilirsən
hansıdır? Bilmirsən... Ən
yaxşı səyahət araq şüşəsinin boğazından
dibinə səyahət etməkdir. Gəl
bax bu səyahətin sağlığına içək.
Bu mənim ənənəvi tostumdur. Kiminsə
başını tovlamaq istəyəndə bu tostu deyirəm.
Bəs Əsmərə niyə bunu dedim? Ancaq
daha özümü saxlaya bilmirdim. Danışır,
danışır, danışırdım. Deyirdim ki,
heç vaxt bir adam başqasını
başa düşə bilməyəcək. Deyirdim ki, allah yoxdur, amma mən bir dəfə onu
eşitdim: Açarların zəngindən eşitdim. Bu açarlarla o bizi - insanları təklik
kameralarında bağlayıb, indi də gəzir
özüyçün, açarlarını cinkildədir.
Amma bu təklik kameralarında insanlar
hamısı eyni şeyləri görür - ulduzları,
ayı, buludları, çarmıxa çəkilmiş səmanın
bir tikəsini, bir udumunu, yağışı - bizim ümumi ərazimizi.
Hər adamın həqiqəti onun içində
bağlıdır. Seyf kimi, şkaf kimi.
Bu seyfi, bu şkafı başqası aça
bilmir, çünki birinin açarı başqasına
düşmür. Hər adam öləndə
torpağa onun açarlarını da basdırırlar. Biz öləndə də torpağa bizi - heç
bir vaxt açılmamış şkafları basdıracaqlar.
Aman allah, mən nə qədər boş-boş
danışırdım. Dəm olsam da, birdən
hiss elədim ki, o, mənə qulaq asmır və harasa
baxır.
- Hara
baxırsan? - deyə mən kəskin
soruşdum.
- Orda
güzgü var. Güzgüyə baxıram görəm mən
hansı cür şkafa oxşayıram.
Dənizə tərəf getdik. Gəmiyə iki bilet
aldım.
Dənizdən əsən külək Əsmərin
saçlarının mürəkkəb səliqəsini
alt-üst edirdi, o iki əllə yaylığından
yapışıb, saçlarını birtəhər
qorumağa çalışırdı. Mən onun
çiyinlərini qucaqladım. Gəmi
şəhərdən get-gedə uzaqlaşır, dənizin
çil-çıraqlarının əksinə
boyanmış işıqlı tərəfindən
ağır qaranlığına doğru gedirdi. Televiziya qülləsinin konturları itmişdi, onun
qırmızı işıqları-gecənii düymələrinə
oxşayırdı.
-Əsmər dəsmalıyla üzünü
örtdü, ancaq alnı və gözləri açıq
qalmışdı. Alnı və gözləri közəl
idi. Mən onun. baş
yaylığını götürüb alnını və
gözlərini örtdüm. İndi burnu,
dodaqları, çənəsi açıq qalırdı və
onlar da közəl idi. Mən yaylıqla
onun sifətinin müxtəlif tərəflərini
örtürdüm və hər dəfə qalan hissələr
gözəl, kamil idilər.
Gəmi
uzun bir fit verdi və geri dönməyə
başladı. Mən barmaqlarımı onun sərin
əlində gəzdirdim.
-
Əzizim, - dedim, - sənin beş
barmağın varmış.
- Qəribədir,
eləmi, qəribədir ki, altıbarmaq deyiləm. O bu
sözləri yaylığın dalından dedi, mən
yaylığı onun dodaqlarından qopardım və Əsməri
öpməyə başladım. Mən hiss elədim ki,
yaylığı boynuma keçirdi və bərk-bərk
dartdı. Onun sifətinin bütün
formalarını, bütün əzalarını duyur və
Əsmərin pıçıltısını eşidirdim.
- Bax,
görürsənmi, səni buxovladım,
yaylığımla. Biz aerodroma gedirdik və mənim
fikirlərim quma batmış maşının
çarxları kimi bir yerdə hərlənirdi. hərlənib eyni br cümləyə
qayıdırdı: "Sahil boyu səpələnmiş
balıqçı komaları..." Bu
qırıq cümlə hardan düşmüşdü beynimə.
Onun mənası nə idi, o kimdən, nədən
danışırdı və nəyə görə bu
cümlə bütün qəlbimi titrədir,
ağrıdır?
Əsmər mühacirlərdən
danışırdı. Müxtəlif ölkələrdə rast
gəldiyi mühacirlərdən. Bəzilərinin
görürsən güzəranı da pis keçmir, amma
hamısının gözlərində eyni bir ifadə var - qəriblik,
yalqızlıq ifadəsi.
Mən düşündüm ki, bəlkə biz də,
Əsmər də, mən də mühacirik. Böyüklər
diyarına uşaqlıq ölkəsindən gəlmiş
mühacirlər. Geri qayıtmaq
imkanından əbədi məhrum olmuş mühacirlər.
Vətənləriyçün qəribsəmiş
mühacirlər.
- Deməli,
bircə Həştərxanda düşəcəyik, səhər
də Moskvadayam. Heyf ki, sənin ad gününə qala bilmədim,
Bir gör sən allahg - sonra o əlavə etdi: - Hələ
ki, Moskvadayıq, gəl. Camalla mən çox
şad olarıq. "Yenə də Camalla
mən!"
- Mən
bilmirdim ki, Camal belə mənsəb qazanıb. Diplomatik
məclislərdə şampan açmaq nadir şəxslərə
nəsib olan səadətdir.
- Yaxşı,
acıdil olma, o, ayrı işlərlə də məşğul
olur.
- Bilirəm,
bilirəm, onun əlindən hər iş gəlir. Səhv eləmirəmsə, cavanlıqda çəkməçi
olub.
- Sən
isə cavanlıqda da axmaq olmusan, elə indi də axmaqsan. Bəli, Camal çəkməçilik eləyib,
böyük, ailə saxlayıb və özü də oxuyub.
Belə şeyə rişxənd eləmək
ayıbdır.
Mən doğrudan da xəcalət çəkdim. Təyyarəyə
yarım saatdan sonra minəcəkdilər, biz aeroportun kafesində
oturmuşduq, vaxt çox ağır keçirdi. Elə dəqiqələr olur ki, lim-həlim
doludurlar, heç bilmirsən necə keçirlər. Boş dəqiqələr də olur, içilmiş
şüşə kimi, bilmirsən onları neyləyəsən.
Minik elan edəndə rahat nəfəs aldım
-
Bağışla, bir az artıq-əskik
danışdım, - dedim.
- Eybi
yoxdur,- o hələ də incik idi.
- İndi dediklərim heç, bayaq kababxanada da çox
səfeh sözlər danışırdım.
-
Keçər, - dedi və bu ondan eşitdiyim son sözlər
idi.
Trapın yuxarı pilləsindən çevrilib, əl
elədi, sonra təyyarənin qaranlıq qapısında qeyb
oldu. Bir neçə dəqiqədən sonra o, uca qara
köydə iki qırmızı, bir yaşıl işıq
nöqtəsi idi. İyirmi dəqiqə də
keçdi, ayın otuzu oldu və mənim sinnim bir yaş
artdı. Bu vaxt mən şəhərə
yaxınlaşırdım və kecə vitrinlərinin
işıqları soyuq, soyuq idi.
Amma nə isə xoş bir rahatlıq hissi, azadlıq,
asudəlik hissi içimi doldurmuşdu. Mən
işim-peşəm haqqında düşünürdüm.
Düşünürdüm ki, sabah, yox,
artıq bu kün səhər iş masamın ardına
keçəcəm. Masamın üstündəki böyük
ağ planşet haqqında düşünürdüm, fikirləşirdim
ki, tuşun nə yaxşı iyi var, yaxşı qəddənmiş
qələmlərin nə gözəl forması var. Bir də
düşünürdüm ki, işdən, fəaliyyətdən
gözəl dünyada nə var və bunların olmaması nə
böyük faciədir. Böyük şəhər
- mənim peşəm - üstümə axırdı.
Səhər məni yuxudan bacımın cingiltili səsi
oyatdı.
- Təbrik
edirəm, təbrik edirəm. Böyük
oğlan olasan, balaca bacını incitməyəsən. - Əyilib məni öpdü, - sənə teleqram gəlib.
Həştərxandan. Gürcüdəndir.
Mən teleqramı qapdım. İki söz. "Təbrik. öpürəm."
Bir də imza:
"Kamikadze".
1967
Ədalət 2018.- 16 mart.- S.6.