ƏDƏBİ
ADLAR: ANAR
Ömrün 80-ci mərtəbəsi...
Bir insanın ömrünə
neçə fəslin
sığacağına zaman
həmişə qərar
verə bilmir, çünki özünü
təqvimlərə, aylara,
günlərə, saatlara
məhkum edən zamanın da çərçivələyə bilmədikləri var. Bu çərçivəyə
sığmayıb bütün
zamanlarda adını yaşadan şəxsiyyətlər
var... Adətən dünyanın böyük
ölkələrinin belə
dahilərindən canfəşanlıqla
yazar, tərənnüm
edərik. Amma özümüzü
kiçik görməyimiz
olsa-olsa Qacar kimi düşmənləri
sevindirər. Halbuki "ayağı
çarıqlı kiçik
ölkəmizdən dünya
ədəbiyyatına neçə-neçə
adlar bəxş etmişik. Balaca ölkənin böyük
dahilərini öz adlarına çıxmaq istəyən nə qədər ölkə var... Nizami, Füzuli, Nəsimi, Xaqani dünya ədəbiyyatının klassikasında
öz qızıl taxtlarını çoxdan
qurublar, bu öz yerində. Amma XX əsr Azərbaycan ədibləri
də dünya ədəbiyatını alovlandırmaq
gücündə olan
söz rüzgarı ola biliblər.
Bundan sonra da olacaqlar,
buna heç kimin şübhəsi olmasın. Təki özümüz özümüzə inanaq,
istedadımızı baltalamayaq.
Güzgü qarşısında
dayanıb öz gözəlliyinə inanmayan
qadın misalı, nə qədər özündən bixəbər
olan (na)kəslərimiz var ki, elə onları
da qələmimizin gücünə inandırmalıyıq.
İşdir, biz bacarmasaq, onsuz
da zaman özü bunu həll edəcək.
Bu günü deyə bilmərəm, çünki indi dünyanın hər yerində yazarlar şöhrət üçün
yazırlar. Nədəndisə,
bir əminliyim var: yaşadığımız
əsrə qədər
şöhrət üçün
yox, ancaq ədəbiyyat üçün
yazıb, sonra da əsərlərini zamanın arxivinə verirdilər. Çünki uzaqgörən yazıçı
ən yaxşı kitabçının, ədəbi
tənqidçinin Zaman
olduğunu yaxşı
bilir. Yalnız O
qərar verir ki, kim illəri aşacaq, kim heç əllərə də gəlməyəcək.
Zamanla çiyin-çiyinə addımlayan,
artıq onun sınağından keçmiş
daha bir azərbaycanlı var uşaqdan böyüyə,
ədəbiyyata yad, doğma hər kəsin tanıdığı,
sözün həqiqi
mənasında mənsub
olduğu xalqının
yazıçısı Anar...
Ömrünün 80-ci baharını başlatdı. Bir dəfə daha bir böyük qələm ustadımız
Bəxtiyar Vahabzadənin
80 illik yubileyi münasibətilə ona belə bir sual
verdilər: "80 il yaşamaq nə deməkdi? Dönüb arxaya baxanda
nə görürsünüz?
Şair maraqlı bir cavab verdi: "80 il nədi, cəmi 8 saniyəyə hər şey gözümün önündən keçir.
Özüm də məəttəl
qalıram ki, bu qədər ömrü necə yaşamışam?! Əlbəttə ömür nərdivanının
aşağı pillələrində
olanlar bunu anlamaz. 80 ilin
adı belə ürküdücü gəlir.
Təkcə son on ildə nə
qədər texnoloji yeniliklər, dünyəvi
dəyişikliklər olub.
Görün 80 ilə
nələri sığdırmaq
olar! Hələ üstəlik yaradıcı
adam olasan;
daim müşahidə
edəsən, zehnin dünyaya açıq olsun... O zehindən gəlib-keçən hər
şey, hər kəs sonra qələmə süzülsün,
kağıza köçsün.
Bilmirəm, Anar özü
bunu hesablayıbmı?
Riyaziyyatçı olsaydım,
hesab tutardım: görəsən indiyə
qədər neçə
söz yazıb, neçə hərflə
qələmdavası aparıb?
Ümumiyyətlə rəqəmlərə sığırmı? Bunu özünə
də sual vermək olardı, amma ona vermək
istədiyim bütün
suallar içimdəki
sandıqda saralıb.
Niyəsini də bilmirəm,
halbuki onun kitablarını əlimə
aldığım uşaqlığımdan
bəri bu böyük yazıçıdan
müsahibə almağı
düşünmüşəm. Sonralar dəfələrlə fürsət
düşüb. Yazıçılar
Birliyində, tədbirlərdə
üz-üzə gəlmişik.
Hər dəfə də təxirə salmışam.
Hər dəfə də "vaxtı deyil demişəm. Hə,
mən zamanla çilingağacı oynayanlardanam...
Dediyim kimi, uşaqlıqdan oxuyub doymadığım yazıçılardandı. İlk dəfə
"Ağ limanını
oxuyanda öz-özümə
demişdim ki, "Elə bil adamın
ürəyini oxuyur.
Kitabını oxuyan adamın
həmin an nə düşündüyünü bilir. Onun mistik realizmi
həqiqətən də
oxucuda belə bir hissiyat yaradır
ki, sanki Anar yazmır, o özü də hal-hazırda kiminsə duyğularını oxuyur.
Mistikası da bundadı: hətta illər öncə yazılmış əsərlərini
də ələ alanda dərhal müəllifi ilə duyğu kontaktına girirsən, anında hisslərini bölüşürsən.
Anar bəlkə də azsaylı yazıçılardandır
ki, onun ədəbi sərvətindən
oxucular yetərincə
bəhrələnib, hərə
özünə bu sərvətdən pay ala bilib.
Bəzilərinin yaradıcılığına
işıq tutub, bəzilərinin ədəbi
zövqünü oxşayıb,
bəziləri bu əsərlərdə özünü
tapıb... Ən əsası, bu
zəngin yaradıcılıq
xalqının, ümumilikdə
onu oxuyan hər bir millətin
ruhunu oxşayıb.
Hətta bu gün ona çamur
atıb, gözdən
salmağa çalışanların
da... Bu gün
silahını bu ədəbi qayaya tuşlayanların bir çoxunu erkən gənclik illərindən
tanıyıram. Və...
Anarın kitablarını qucaqlayıb yatdığını,
yemək yeyərkən
belə ayrılmadığını,
onun ssenarisi əsasında çəkilmiş
filmlərini o vaxtın
təkcə bir kanalında həsrətlə
gözlədiklərindən xəbərdaram. Guya zamanla,
ədəbiyyatı incələdikcə
Anarın böyüklüyünü
kiçiltmək istəyənlərin
dar ədəbi düşüncələri isə
günümüzün şöhrət
iddiasında sabun köpüyü kimi parlayıb sönəndir.
Nə insanın, nə də təbiətin silahı qayadan heç nə qopara bilməz və bütün zamanlarda daş susqunluğu ilə qarşısındakını kölgəsində
uyudar.
Anar ədəbiyyatda
fərqini öz mistik, fəlsəfi düşüncələri ilə
qoydu. Daha bir fərqi
isə bu fəlsəfi düşüncələrin
sadə dillə, hər bir oxucuya
əlçatan olması
idi. Qeyd etdiyim kimi Anarın
istənilən əsərini
oxuyanda özünü
ifşa olunmuş kimi hiss edirsən, sanki bu əsəri
yazarkən Anar məni tanıyıb, gizli duyğularımı qələmə alıb deyə, düşünürsən.
Belə olmasaydı, ötən əsrdə də, bu gün də
onun ən məşhur qəhrəmanlarından
olan Təhminə uğrunda mübarizə getməzdi, "Anarın Təhminəsi mənəm
deyənləri də
qınamalı deyil, çünki yazıçının
təxəyyülü insan
övladının gündəlik
yaşayışından tutmuş,
dörd divar arasındakı şəxsi
həyatına, içinə
həbs etdiyi gizli duyğularına qədər yol tapa bilir. Odur ki, qınaqlara
tuş gələn Təhminə və Zaurun məhəbbəti, Əsmərin bütün
həyatını kölgələyən
yanlış qərarı,
özünü sənətə
qurban verib dəyərini almayan qoca aktyorun nisgili,
səsinə aşiq olub xəyali abidəsini yaratdığımız
telefon sevgilisi hər birimizin bir parçasına çevrilməyi bacarıb.
Anarın beşmərtəbəli evin altıncı mərtəbəsində qurduğu
sevgi dünyası, bu üzdən əlçatmaz olub bu mərtəbəyə qalxmaq istəyənlər
isə qolunda güc tapmayanda yarıda qalıb, vaz keçiblər, sonra da atdıqları
xırda daşlarla səmaya açılan pəncərədə iz qoymaq istəyiblər.
Anar Azərbaycanda bəlkə
də əsərlərinə
ən çox film çəkilən yazıçıdır.
Azərbaycan da daxil olmaqla, dünyanın bir sıra nüfuzlu
teatrlarında yazıçının
pyesləri tamaşaya
qoyulub. "Şəhərin
yay günləri,
"Adamın adamı,
"Səhra yuxuları,
"Təhminə və
Zaur, "Keçən
ilin son gecəsi,
"Qaravəlli tamaşaya
qoyulub. Onlarla filmə ssenari yazıb, "Dantenin yubileyi filminin, iki hissəli "Üzeyir ömrü və "Qəm pəncərəsi filmlərinin
quruluşçu rejissoru
Anar özüdür.
Bu günlərdə yazıçı
80 illik yubileyi ilə əlaqədar xanımı ilə bir verilişə qatılmışdı. Aparıcının
bir qeydi məni xoş təəccübləndirdi: "Təhminə və Zaur tamaşası Azərbaycan Dram Teatrında
yeganə tamaşa olub ki, onun
hər göstərisində
bayırda Təcili Yardım maşınları
dayanıb. Daha bir maraqlı
fakt Müstəqil Azərbaycanın Milli Məclisinin ilk iclasını
da Anar açıb.
Bu da yazıçıya
olan etimadın, sevginin bir göstəricisi
idi xalqın və hakimiyyətin ilk müstəqil sözü
ona verilib...
Şəfiqə
ŞƏFA
Ədalət 2018.- 16 mart.- S.8.