Sabir Rüstəmxanlının şeirlərində
bütöv Vətənin obrazı
Bahar
Bərdəli
Filologiya
üzrə fəlsəfə
doktoru
Şairlər öz ilkin ilhamını təbiətdən,
onun gözəlliklərdən alırlar. İlk qələm
təcrübələrini də məhz bu təbiətin vəsfinə,
tərənnümünə həsr edirlər. Xüsusilə bu Vətənin göz oxşayan
quşqonmaz dağları, al-yaşıl dərələri,
sıx meşələri, buz bulaqları olanda. Elə Yardımlının təbiəti kimi.
Bu yerlər S.Rüstəmxanlının poeziyasında
özünəməxsus şəkildə təbii, real, incə,
zərif boyalarla yetərincə təsvir, tərənnüm
olunub:
Suların
sinəsində kölgə olub axırıq,
Gözəlliyin
önündə dayanıb, lal baxırıq,
Zirvələrin
başına dolanırıq, qalxırıq,
Yardımlı
yollarında...
Dağların başına dolanıb qalxan yollar boyu təbii
gözəllikləri görmək bir duyğulu hissdirsə,
onu özününküləşdirib vəsf etmək
xüsusi istedad tələb edir. "Yarıb dumanı, çəni
zirvədən qartal uçur...// Meşələrin sükutu
adamları qorxudur... // Yardımlı yollarında..."
Təbiətlə üz-üzə, göz-gözə
dayanan şair öz arzusunu, niyyətini, istəyini də dilə
gətirir. Ən azından o da təbiətin bir
parçasıdır, bir hissəsidir. Deməyə
haqqı var ki,
Min illik
palıdlardan bir ömür borc alaydım,
Keçilməz
dərələrə özüm körpü olaydım,
Buz sulu, saf aynalı bulaq olub qalaydım,
Yardımlı
yollarında...
Əbədi olanların yanında, təəssüf ki,
insan ömrü çox qısadır, anidi, ötəridi. Bunu bilən
şair öz ömrünü söz ömrünə
calayır. O söz ki, lirik qəhrəmanın mənəvi
dünyasıdır, qəlbinin özüdür. Elə bu
dağlar, dərələr, yollar qədər zəngindir,
füsunkardır, sevgiyə sədaqətlidir və əbədidir:
Azərbaycan
yollarının ilqarı dönməz,
Bu yol ilə düzlük gedir, həqiqət gedir.
Azərbaycan
yollarının sonu görünməz,
Əvvəlisə
nəğmə kimi qəlbimizdədir!
Yardımlı yollarının bütöv Azərbaycan
yollarına gedib çıxdığını göstərən
şair onların əbədiyyət olduğunu bir daha
vurğulayır. Sonu görünməyən bu yolun əvvəli
ululardan keçib gəlib, Azərbaycanın
bütövlük rəmzidir. Əriş,
arğac kimi Vətənin belinə dolanan yolların, təəssüf
ki, bu gün çoxu qırıq-qırıq, kəsik-kəsikdir.
"Tufanların
qılıncıyla qırılmayan yol, // Füzulinin məzarında
qırıla bilər..." Və ya başqa bir istiqamətdə,
başqa bir yöndə talan edilən, dağılan,
yağmalanan yol da var: "Bir yol gedib itkinlərlə itib
uzaqda, // Bir cüt yol da Babəkimin kəsik qolları!" - deyir şair. Cənuba, Şərqə uzanan
yollar kəsik-kəsik, qırıq-qırıq olsa da iti
yaddaşlarda, böyük ulu sözdə yaşayır hələ!
Yəqin sabahların birində o yol bərpa ediləcək! O,
qırıq, kəsik yollar birləşəcək,
bütövləşəcək! Xalq şairi Qabilin məşhur
misraları yada düşür:
Astara
yolları uzanıb gedir
Təbrizə
birbaş!
Geri
dönməliyik bu yolu qardaş!..
S.Rüstəmxanlının
lirik qəhrəmanı bu yolun kəsiyindən hayqıraraq
sanki deyilənlərə, olanlara cavab verir:
Geri dönməliyik!
- Asanmı məgər?
Düzlərə
gör necə duman enibdir!
Təbrizə
uzanan bu yollar təki,
Tarixin
özü də çəpərlənibdir!
Düzlərdən
keçən yollar çoxdan dumana bələnib və
çəpərlənib! Keçmisə dönmək, o
yolları bərpa etmək çətincə, yenisini çəkmək,
yaratmaq daha asan və mümkündür!
Amma,
şair olanlara başqa rakusdan da yanaşır:
Yollarım
qırılmaz, baharım solmaz,
Araz
qırağında batmayaq yasa!
Sərhəd
çəkilməklə millət ayrılmaz,
Ruhunda
ayrılıq yaranmayıbsa!
Təbii
yollar çəpərlənib bağlanıbsa, ürəkdən-ürəyə
gedən, ruhumuzda yaşayan, əbədi olan bir yol da var! Demək,
bu yolu olan milləti, xalqı ayırmaq, parçalamaq
mümkün deyil! Ruhumuz sərhədsiz olduğu
üçün payımız da elə o sərhədsiz
göylərdən enib gələcək!
Bununla bərabər
şair həm də ümidlə danışır:
Yollar
açılacaq bir gün bilirəm!
Bəlkə
Yardımlının dağları üstdən!
Bəlkə
Cəbrayılın, bəlkə Culfanın,
Bəlkə,
Astaranın bağları üstdən!
Sabir Rüstəmxanlının sırf təbiət
şeirləri, yəni yalnız təbii gözəllikləri
vəsf eləyən poetik nümunələri o qədər də
çox deyil.
Çünki, o təbiət şeirlərini dərhal
vətənləşdirir və ya insaniləşdirir.
Bəzi halda isə onu siyasiləşdirir. Məsələn, təhlilə
cəlb etdiyim "Yardımlı yollarında", "Zirvənin
dərdi", "Yollarımız", "Geri dönməliyik",
"Yardımlının dağları", "Boş
qalmış yuvalara dəyməyin", "Ata haqqında iki
əfsanə", "Biçin nəğməsi" kimi
onlarca poetik əsərində şair təbiətdən
çox vətənin ağrı-acılarını, onun tarixini
dilə gətirir, yada salır.
Şair öz tarixi yaddaşındakı
düşüncələrini, fikirlərini təbiətə
müraciətən deyir.
Yəni sözünü oxucusuna bu yolla ötürə
bilir və istəyinə çatır. Son dövrlərdə
onun yazdığı təbiət şeirləri də bu mənada
saf duyğu - düşüncələrinin əks-sədasıdır.
"Bakı
küləyi", "Bakı", "Dünya gözəldi,
ancaq...", "Oğuz bəyləri", "Əriyib gedəcək",
"Qış", "Ayla üz-üzə", "Qar
işığı, ulduz unu", "Kənd gecəsindən
bir işartı" kimi şeirlərində şair təbiət
hadisələrini insaniləşdirir, sanki adi, təbii qar-yağışla,
dağ-daşla deyil, insanla danışır, insanla dərdləşir,
insana müraciət edir:
Salam, qoca
dağlar, qocaman dağlar
Bu uzun
ayrılıq keçdi an kimi.
Min ildən
sonra da qayıdacağam,
Ana
qucağına qayıdan kimi!
Həmçinin,
Sabirin, "Dünyadan umduqlarım", "Təsəlli",
"Min ildən bir", "Şükür ki, bu dağlar
öz yerindədir", "Yenə kənd yolunda" kimi
şeirlərində həm Vətən, həm də insanlar
təbiətin qucağında, bir yerdə, bir arada təsvir,
tərənnüm olunur.
Ey
gün, daş olub, durma,
Keç,
sənə yalvarıram!
Hicranın
qədəhini
Iç,
sənə yalvarıram!
Qayçıyla
saatları
Biç,
sənə yalvarıram!
Yarım
gəlsin, sonra gör,
Heç sənə yalvarıram?
Şairin lirik qəhrəmanı öz sevgilisini gözləyir. Amma vaxt, zaman
keçmir, sanki, günəş də öz yerində
"daş"a dönüb, tərpənmək bilmir. Aşiq üzünü günəşə tutub
yalvarır ki, daşa dönməsin, tez keçib getsin,
hicranın qədəhini içsin ki, onun vəziyyətini
başa düşə bilsin, saatların əqrəbini
biçsin ki, o da tez ötsün. Əgər yarı gəlib
çıxsa, görüşsələr,bir
də ona yalvarmayacaq.
Əgər
keçən əsrin 70-80cı illərində şairin
yaradıcılığında sırf təbiət şeirləri
- peysajlar, lövhələr, təbii gözəlliklərin təsvirləri
çoxluq təşkil edirdisə, sonralar, yəni müstəqillik
illərində təbiət şeirlərində Vətənin,
insanların problemləri çuğlaşmış,
qarışmış şəkildə əks olunmağa başladı.
Bu mənada Sabir Rüstəmxanlının təbiət
lirikasında İnsan, Vətən, Dünya, həyat, cəmiyyət
baş-başadır.
Buludu
yağışdan, çayları seldən,
Ağlı
kəsərindən, qılıncı əldən,
Tanrını
ilhamdan, nəğməni dildən,
Gözü
işığından, ağlı zəhmətdən,
Ayırmaq
istəyən qopsun millətdən!
"Əriyib gedəcək" şeirində söhbət
təkcə qışda yağan, dünyanı bürüyən
qardan getmir.
Şair yenə bir zaman, məkan içində cahana
ayrılıq nəğməsi çaldıran soyuq havalardan
danışır: "Qar yağır... dəyişir
vaxtın axarı. // Ağ iplər tor hörür sanki
zamana..." Və ya "Qar yağır, heyvanlar, quşlar
yuxuda, // Qar yağır, ağarır dünya qorxudan.." Qar dənizində özünü
canlı alova bənzədən lirik qəhrəman
düşünür ki, "Nəğməm susmadıqca mənim
üstümdə // Ayrılıq nəğməsi
oxunmayacaq!"
Xəlil Rza Ulutürk Sabir Rüstəmxanlı
haqqında yazarkən göstərir ki, "Rüstəmxanlı
poeziyanın geniş və böyük yoluna
çıxmaqdadır. Və, əlbəttə, o gözəl
bilir ki, böyük poeziya yalnız tərənnüm ilə
yetinə bilməz. Böyük poeziya tərənnümçü
olduğu qədər də ittihamçı,
ifşaçı və tələbkar poeziyadır".
"Dünyadan
umduqlarım", "Təsəlli", Min ildən bir",
"Şükür ki, bu dağlar öz yerindədir",
"Yenə kənd yolunda" kimi şeirlərində
şairin məramı, məqsədi təbiətlə
baş-başa olarkən qəlbindən keçənləri
rahatlıqla söyləməkdi:
... Bir
bax, o qayalar qaşında mənəm,
Nə
olsun bir yolun sonu yetişdi,
Yenə
bir cığırın başında mənəm...
Yollara can
verdim yol aza-aza,
Yenə kənd
yolunda yapayalnızam...
Şəhər yolunu kənd yolu ilə birləşdirən
şairin lirik "mən"i tək, yapayalnız olsa belə
bu yollara can verə-verə onu dağ cığırlarına
calayır. Bu lirik qəhrəman həm kəndlə şəhər
arasında, həm nəsillər arasında, həm öz nəsli-şəcərəsi
arasında, həm də bütöv Vətənin sərhəddi
boyunca körpü rolunu oynayır. Körpülər
də insan kimidir. Sağ, sol qolları var.
Sahilləri birləşdirən körpülər də tək-tək
salınır. Tək-tək olur.
Şair özü də "Zaman məndən keçir"
şeirində bu fikri əyani şəkildə bir daha
göstərir:
Keçirtdim
tarixi əsəblərimdən,
Dünənlə sabahın körpüsü mənəm.
Və ya:
...
Bitmişəm yer ilə göy arasında -
Bu süzgəc
ilahi iradəsidir...
...
İlk nədi, son nədi - ürəyim duyur,
Keçmişə
yol alan köçürmüş məndən.
Zamana
qoşulub bir ömür boyu
Tanrının özü də keçirmiş məndən.
Demək, şairin lirik qəhrəmanı, eyni zamanda,
yerlə göy arasında da körpüdür. O, ilahi varlıq - yaradan
arasında əlaqələndirici vasitədir - yəni
peyğəmbər rolunu da yerinə yetirir. Bəlkə
də insan oğlu fərqində deyil ki, onun ruhu yerlə
göy arasında əbədi yaşarlıq qazanıb.
"Zamana qoşulub bir ömür boyu, // Tanrının
özü də keçirmiş məndən!.."
- deyən şair elə bunu nəzərdə
tutur.
S.Rüstəmxanlı
yaradıcılığının tədqiqatçılarından
biri Sabir Bəşirov yazır ki, "Mən S.Rüstəmxanlı
şeirlərini mövzusuna görə qruplaşdırmaq istədim:
şeirlərin yarıdan çoxu Vətənlə, yurdla
bağlıdır. Çox az şeirlər tapmaq olar ki, ana
dilindən, yurddan, Vətəndən danışmasın" .
S.Rüstəmxanlının
bir şeiri də belə adlanır: "İsa Həbibbəyliyə".
Maraqla oxunan bu şeir bir fikri də ifadə edir: Yaxşı
insanlar arasında da mənəvi körpülər
mövcuddur. Bəlkə də həyatın
düzgünlüyünü, saflığını, təmizliyini
bu körpülər qoruyur, pislərdən uzaq saxlayır və
xilas eləyir. Bir sözlə,
yaxşılar həyatı, cəmiyyəti, vətəni, vətəndaşı
tənzimləyir.
Ya dəniz
ləngərdə ol, gözlərində dan yeri,
Ya sinən
hədəf olsun, ömrün düşmən çəpəri...
Şair təəssüf hissiylə etiraf edir ki, bəzən
qiyməti səndən başda, yuxarıda dayanan nadan sərsərilər
verir.
Dünyanın ixtiyarlı sərsəriləri,
nadanları isə çoxdur. Lakin əsas odur ki, həyatın
ləngərli dənizləri də var və dan yerindən
boylanan al günəşi də.
Bu
çalışan əlimiz, bu danışan dilimiz,
Bu
dağılan yuvamız, bu dözümlü elimiz,
Hər
şeyi hökm ilə bölübdür adilimiz...
Uca
sandığın alçaq, müdrik dediyin naşı...
Heç də hər şey göründüyü kimi
deyil həyatda, qənaətinə gəlir şair.
Beləliklə, S.Rüstəmxanlı təbiət
şeirləri ilə bütöv Vətənin
obrazını yaradıb desək, yanılmarıq. Azərbaycanı
qarış-qarış gəzən şair təbiətdən
yazaraq Vətəni tərənnüm edib, Vətəni vəsf
edib. Bu da təbiidir. Çünki, S.Rüstəmxanlı sadəcə
vətəndaş şairidir.
Ədalət 2018.- 17 mart.- S.14.