ÜÇÜNCÜ
"DİVAN"
ƏDƏBİ
HƏYAT
Azərbaycan klassik poeziyasında Divan bağlamaq, bütün şeir külliyyatını
müəyyən qaydalar
çərçivəsində bir araya toplayıb
təqdim etmək ənənəsi XI əsr
şairi Qətran Təbrizidən başlayıb. Sonrakı əsrlərdə
də bu ənənə davam edib. Qazi Bürhanəddin, Cahanşah
Həqiqi, İmadəddin
Nəsimi, Məhəmməd
Füzuli kimi ustad şairlərin şeir divanları məşhur olmuşdur.Hər
bir Dtvan Allaha, peyğəmbərə,
imamlara yazılan qəsidələrlə (nət,
minacat) başlayır,
Divandakı şeirlər
ərəb əlifbası
sırası düzülür.
Bu, əsasən, qəzəllərə aiddir.
Divanda qəsidə, mürəbbe,
rübai, müxəmməs,
müstəzad, müsəddəs
və digər klassik şeir formaları da yerləşdirilir.
Müasir dövrdə, yəni son qırx-əlli ildə
Divan bağlamaq ənənəsi
yenidən dirçəliş
tapıb. Hacı Ələmdar Mahirin,
Fazil Şahinin, Güularə Munisin, Müzəffər Şükürün,
Ənvər Nəzərlinin
şeir divanları klassik Divan ənənəsinin
yeni tərzdə davamı kimi diqqəti cəlb edir. Cəlilabadda yaşayan Mirkamil
Mirxəliloğlu da artıq üçüncü
Divanınını oxuculara
təqdim edib.
O, yeni Divanında da özünü mükəmməl Divan şairi
kimi sübut etməyə can atır. Bəzi qüsurlarına baxmayaraq
o, klassik ənənələrə
sadiq olduğunu sübut edir. Divan dibaçə (giriş) ilə başlanır və sonra müvafiq qaydalara əsasən qəzəllər, qəsidələr,
müstəzadlar, tərcibəndlər,
tərkibbəndlər, mürəbbelər,
müxəmməslər, müsəddəslər,
saqinamələr, məsnəvilər,
mərsiyələr gəlir.
Amma əsas yeri qəzəllər tutur.
Şərq ədəbiyyatında ən
çox işlənən
və demək olar ki, əsrlər
boyu şeir formaları içərisində
populyarlığını itirməyən qəzəlin
vətəni Ərəbistandır.
Orta əsrlərin ədəbiyyat
nəzəriyyəsinə dair
kitablar içərisində
ilk dəfə qəzəlin
tərifinə IX-X yüzilliklərdə
yaşayıb-yaratmış Qüdamə ibn Cəfərin "Nəqd-əş-şeir"
əsərində təsadüf
edirik: "Qəzəl-gbu
məhz məhəbbət
deməkdir, qadınlara
olan çılğın
sevgi haqqında hekayətdir".Amma illər,
əsrlər keçəjək,
qəzəlin mövzu
dairəsi genişlənəjək,
dini, fəlsəfi, ijtimai-siyasi və s. temalarda da bu
canrın gözəl
nümunələri yaranacaq.
Azərbaycan ədəbiyyatında ilk qəzəl nümunələriqi
XI əsrdə Qətran
Təbrizi yaratmışdır.
Sonrakı əsrdə isə
Nizami Gəncəvi, Xaqani Şirvani, Əbülüla, Fələki,
Mücirəddin Beyləqani,
Qivami Mütərrizi kimi qəzəl şairləri öz istedadlarını nümayiş
etdirmişlər.
Füzulinin "Leyli və Məjnun"
poemasında "Qəzəldir
səfabəxşi-əhli-nəzər, Qəzəldir güli-busitani-hünər. Qəzəl
de ki, məşhuri-dövran
ola, Oxumaq
da, yazmaq da asan ola"
misraları qəzəlin
necə populyar, insan hisslərini, həyata, gözəlliyə
münasibəıtini ifadə
edən bir canr olduğunu sübut edir.
Mirkamil Mirxəliloğlu
deyir ki, məni klassik poeziyaya, qəzəl dünyasına məhəbbətim
ilk gənclik illərindən
başlayıb. Ən çox oxuduğum
şair Seyid Əzim Şirvani idi.
Mövti
cismani ilə sanma mənim ölməyimi,
Seyyida, ölmərəm,
aləmdə səsim
var mənim.
Mirkamil Mirxəliloğlu
da Seyid Əzimdən, onun qəzəl yaradıcılığından
ilham alaraq bu canrda qələm
sınamağa jəsarət
edir. Özü də qəzəllərini
də ustada hörmət əlaməti
olaraq Seyyil təxəllüsünü götürür.
Əlbəttə, Mirkamil Seyid
Əzim zirvəsinə
yüksələ bilməz,
bunu özü də etiraf edir. Amma onun qəzəllərində
Seyid Əzim ruhu yaşayır.
Xəyali-vəslinə mən hər gecə mehman oluram,
Böylə zövqümlə gülüm,
məşhuri-dövran oluram.
Sidqirni gəl yara bağla,
ey könül, nar istəmə,
Haqq olan varlığı tap, özgə olan yar istəmə.
İntizardan bağrımın qan
qönçəsi xəndan
olub,
Jaləsi
qan ağlayır bu halıma,
ey nazlı yar.
Qəzəllərindən hiss olunur ki, Mirkamil klassik
poeziyaya, xüsusilə,
qəzəl yaradıcılığına
yaxşı bələddir,
qəzəllərində əruzun
müxtəlif bəhrlərindən,
ölçülərindən istifadə edir, əksərən klassik qəzəl leksikasına sadiq qalır. Qəzələ məxsus olan
musiqililik, ritm və poetik səliqə-səhman onun
şeirlərində də
əsaslı şəkildə
hifz olunur. Özü də çalışır ki,
bir qəzəldə beytlər arasında məntiqi ardıcıllıq
prozulmasın, rabitə
qırılması,
Mirkamilin qəzəllərində əsas
mövzu eşqin tərənnümüdür. Təbii ki,
onun təsvir etdiyi Aşiq bu günün insanıdır, amma bu Aşiq bu
günün eşq-məhəbbət
duyğularını klassik
poeziya ənənələrinə
uyğun olaraq dilləndirir. Elə bil
ki, bu günün
Aşiqi Füzuli, Seyid Əzim dövrlərindəki qiyafədədir.
Röyamda sənin xətt
olan ruxsarına baxdım,
Yuxum biyaban oldu ki, seyranına
baxdım.
Qovruldu ürək, könlümü
yəğmayə çəkəndə,
Ondan ötüşüb
köksümün ümmanına
baxdım.
Əgər belə demək
mümkünsə, Mirkamilin
qəzəllərində biz müasir Məcnunun könül dünyası
ilə tanış
oluruq. Onun şikayətləri də xoşdur, sevincləri də.
Aşiq bu sevgidən zövq alır, həyatını sevgidən
ayrı təsəvvür
etmir.
Zülfünü həlqə edib
boynuma salmır, xoş olam,
Mənə qəsd etmək üçün bağrımı
al qanə çəkir.
Bax atəşimə kənaridən,
həzz al,
Gündüzlər məşələm, gecələr
çıraq.
İndi XXI əsrdir ıə bizim qəzəl yazan şairlərimizin əksəriyyəti oxujuların
anlayacağı, başa
düşdükləri dildə
şeirlər yazırlar. Çünki qəzəldə xəlqilik,
sadəlik onun əsas dil faktorudur.
Mirkamilin
qəzəllərində iki
meylə rast gəlirik. Bir qisim qəzəllərində
o, sadəliyə meyl edir, olsun ki,
həmin qəzəllərdə
bir neçə ərəb, fars
sözləri diqqətdən
yayınmasın, amma oxucu üçün çətinlik yaratmır.
Ən əsası budur ki, Mirkamil
Mirxəliloğlunun üçüncü
Divanında gözlərimiz
qarşısında yeni
qəzəl şairi ilə tanış
oluruq. Onun qəsidələri də bədii təsvir vasitələrinin
rəngarəngliyi ilə
diqqəti cəlb edir. Müxəmməsləri də, müsəddəsləri
də, rübailəri,
mürəbbeləri də
maraqla oxunur. Mürəbbe (dördlük), adından
da göründüyü
kimi hər bəndi dörd misradan ibarət olan şeir növüdür.Klassik şairlərimizin
əksəriyyəti bu
şeir şəklindən
istifadə etmişlər.
Ən klassik nümunə Füzulinin mürəbbeləridir.
"Qeyr ilə hər dəm nədir seyri-gülüstan
etdiyin?-misrpası ilə başlayan mürəbbeni yəqin ki, xatıfrlayırsınız.
Bu mürəbbe "Leyli
və Məcnun" poemasında Məcnunun diliylə söylənilir.Mirkamil
də cəhd edir ki, bu
janrda öz məharətini göstərsin:
Dilbər,
sənin o çeşmindəki
nazına qurban,
Bülbül misalı dilində avazına qurban,
Həm qışına, hər yayına, həm yazına qurban,
Qurban sənə, ey sevgili canan, sənə qurban!
Müsəddəs (altılıq) də qədim şeir şəkillərindən biridir. Mirkamil də
bu şeir şəklinə müraciət
edib.
Üçüncü divanın sonu Allaha müraciətlə
bitir:
On səkkiz aləmi yoxdan var edən,
Məni bu dünyaya sənsəne gətirən.
Yaratdın köksümdə ilham
dəryası,
Orda qərar
tutdu sözün əlası.
Arzu edirəm ki, Mirkamil Mirxəliloğlunun
"ilham dəryası"
həmihə coşsun-çağlasın,
klassik poeziyaya məhəbbətini azalmasın,
şeirlərində həmişə
yeniliklərə, orijinal
bədii təsvir vasitələrinə müraciət
etsin.Bir az
da sadə yazsın. Çünki onun divanında
hələ də çətin başa düşülən sözlər,
ifadələr gözdən
yayınmır, bəzən
məna şeirin formasına qurban gedir, bunları aradan qaldırmaq olar. Bundan başqa, qəzəllərdə
ancaq bir motiv nəzərə çarpır-EŞQ. Başqa mövzulara
da müraciət etmək lazımdır.
Mirkami lbu iradları da yəqin ki,
biganə qalmayacaq.
Hər halda, uğurlar arzulayaq!
Ədalət 2018.- 17 mart.- S.15.