Dəyərli tədqiqat əsəri
Azərbaycanın
1917-ci ildən sonrakı tarixini düzgün anlamaq
üçün iki əsas şəxsiyyət var: Nəriman
Nərimanov və Məmməd Əmin Rəsulzadə. Onların dövründə və onlardan sonra
taleyimizdən keçən böyük hadisələrin hər
biri onların qoyub getdiyi irslə bağlıdır.
Rusiyada vətəndaş müharibəsi gedişində tarix
N. Nərimanovun seçimini təsdiqlədi: biz Rusiyaya
bağlı olaraq qaldıq. Lakin Rusiya yolunu
seçən N. Nərimanovun öz taleyi faciəli oldu.
1922-ci ilin dekabrında onu yarı zor Moskvaya
"böyük" vəzifəyə apardılar. Çünki
N. Nərimanov Bakıda əsl müsəlman hakimiyyəti,
xristianlarla bərabərlik istəyirdi öz xalqı
üçün. V. Leninin ona vəd etdiyi Müstəqil
Azərbaycan Sovet Sosialist Respublikasını ləğv etdilər,
Bakıdakı hakimiyyəti isə 1918-ci ilin martında əliyalın
müsəlmanları qıran erməni zabitlərinə və
tacirlərinə verdilər.
N.Nərimanov
Moskvaya gedən kimi Bakıda Azərbaycan respublikasının
müstəqilliyinə aid bütün qurumlar ləğv
edildi, o cümlədən Milli Ordu. N. Nərimanov
Bakıda olduğu vaxtda bunları etmək çox çətin
olardı, onun şiddətli müqavimət göstərəcəyi
labüd idi.
SSRİ
dağılandan bizdə N. Nərimanov haqqında mübahisələr
gedir: ona satqın deyənlər də, xalq adamı sayanlar da
var. Bu baxımdan professor Teymur Əhmədovun "Nəriman Nərimanov"
kitabı ( Nurlar, 2016) diqqəti cəlb
edir. Bilirik ki, o N.Nərimanovun 1956-cı ildə
bəraət aldıqdan sonrakı dövrdə ən
yaxşı tədqiqatçılarından biridir. 0, 1961-cı ildə Elmlər Akademiyasının
aspiranturasına girmişdi və ona "N. Nərimanovun
dramaturgiyası" mövzusunu təsdiq etmişdilər.
Otuz yaşlı cavan tənqidçi olan Teymur
Əhmədov odun içinə girdiyini heç axıracan
bilmirdi. Çünki 1937-ci ildən bəri
N. Nərimanovun adı millətçilik sinoniminə
çevrilmişdi. Güllələnən
müsəlman bolşeviklərin hamının cinayət
işində Nərimanovdan qalma "millətçi və
pantürkist təşkilatın" uydurma mifologiyası
keçirdi. Qoca nəsil bolşevikləri
N. Nərimanovun adından qorxurdular. Hamı
bilirdi ki, Nərimanov haqqında namizədlik işi təsdiq
üçün Moskvaya gedəcək. Orda
isə Nərimanovun erməni və rus millətindən olan
düşmənlərinin xeyli hissəsi sağ idilər.
Azərbaycanda N. Nərimanov fenomenini araşdırıb
üzə çıxaran adamların birinci
ardıcılı professor Teymur Əhmədovdur və buna
görə biz ona minnətdar olmalıyıq. Düzdür,
ondan sonra saxtakar partiya tarixçiləri də bu işə
qoşulub akademik oldular. Amma onlar
şaumyanizmin sifarişlərini yerinə yetirirdilər.
Teymur Əhmədov isə 1920-ci illərin əvvəllərindən,
hələ öz sağlığında millətçi
damğası vurulan N. Nərimanovun ancaq ən yaxşı əməllərini,
böyük bədii irsini xalqımıza qaytarmaq istəyirdi.
Yəqin indiki cavanlar bilmir ki, N. Nərimanovun
adı ermənilərin köməyi ilə qadağan
edilmişdi, ancaq 1956-da keçən XX qurultaydan sonra onun dram əsərlərinin
təzədən çap edilməsinə icazə verdilər.
Amma bunu etmək də asan deyildi: Nərimanovla bağlı
faktlar və materiallar siyasi arxivlərdə gizlədilmişdi.
Amma dürüstlük üçün deməliyik ki,
N. Nərimanova Moskvada Nikita Xruşşovun şəxsi
iştiraki ilə bəraət veriləndən sonra bu qərar
1956-da Bakıya gəldi. Bakıda da Moskvadaki qərarı təkrar edən qərar
çıxdı: Sadəcə İmam Mustafayev, Mirzə
İbrahimov və digərlərinin üzvü olduğu MK
bürosunun Qərarı ilə yüzlərlə qadağan
edilmiş müəlliflər sırasında N. Nərimanovun
bədii əsərlərinin çapına qadağa aradan
götürüldü. 1956-ci ildə N. Nərimanov
haqqında 20-yə qədər qəzet və jurnal məqaləsi
çıxdı. Teymur Əhmədov bu
siyahını öz kitabında verib və maraqlananlar ora baxa
bilər. Bu kampaniya idi, ona görə ki,
N. Xruşşov qurultayda Stalini ifşa edəndən sonra sovet
partiya aparatı ikiyə bölündü. İmam Mustafayev xruşşovçu idi, peşəkar
partiya işçisi olmasa da, buna görə hakimiyyətə
gətirilmişdi. Amma partiya
aparatının 85 faizi gözlüyürdü ki, bu
gün-sabah çevriliş olacaq və partaya həyatında
Lenin-Stalin prinsipləri bərpa olunacaq. Bu
halda N. Nərimanov da burjua millətçiləri
siyahısına qayıdasıydi.
N. Nərimanovun
bədii yaradıcılığı haqqında ilk namizədlik
işi Elmlər Akademiyasında ancaq 1961-ci ildə təsdiq
edildı. 1961-ci ildə EA Nizami adına
Ədəbiyyat İnstitutunun aspiranturasına daxil olan Teymur
Əhmədov Akademik Mirzə İbrahimovun ilk aspirantı oldu.
Onun tövsiyəsi ilə "Nəriman Nərimanov
dramaturgiyası" elmi tədqiqat işi kimi təsdiq edilsə
də, əsl həqiqətdə Mirzə İbrahimov öz tələbəsinə
Nəriman Nərimanovu bütövlükdə
araşdırmağı tapşırdı. Məhz ona
görə də Teymur Əhmədov Bakıda oturub müəllifin
pyeslərini təhlil etməklə məşğul
olmadı: İlk günlərdən "unudulmuş
qadağan olunmuş" Nəriman Nərimanovun sorağı
ilə Tbilisiyə, Həştərxana, Kazana, Moskvaya,
Sankt-Peterburqa, Krıma səfərə çıxdı. Toz basmış arxivlərdə, qatı
açılmamış 1890-1937-ci illərin mətbuatını
- jurnal və qəzetlərdə "Nəriman izini" onun
səsini-sorağını - arı çiçəkdən-çiçəyə
nektar yığan kimi yığıb topladı. İctimai-siyasi xadimin mükəmməl
obrazını yaratdı. Bu çox əzablı,
ağır iş onu yormadı.
Teymur
Əhmədov yorulmaz tədqiqatçı alim kimi bu sınaqdan
şərəflə çıxdı: topladığı zəngin,
hər kəsə məlum olmayan materiallar əsasında
Bakı, Naxçıvan, İrəvan mətbuatında
çıxış etdi, kitab, albom-kitab yazdı. Nərimanovun
foto-şəkillərini arxivlərə, muzeylərə hədiyyə
verdi. O zaman bütün bunlar fədakarlıq
tələb edirdi, rəsmi dairələrdə o qədər
də hüsn-rəğbətlə
qarşılanmırdı. Baxmayaraq ki, Azərbaycan MK-nin
Birinci katibi Heydər Əliyev gərgin mübarizədən
sonra Nəriman Nərimanovun əzəmətli heykəlini
yenicə ucaltmışdı... "Ədəbiyyat
və incəsənət" qəzeti (mənim arxiv sənədlərim
və N.Nərimanovun müxtəlif fotoşəkilləri,
heykəlində əzəmətli foto-surəti birinci səhifədə
verilməklə) bir nömrəsini N.Nərimanova həsr
etmişdi. Ertəsi günü redaktora
şiddətli töhmət verildi, məsul katib şair Məmməd
Araz işdən çıxarıldı.
O Mirzə ki, Moskvanın qərarı ilə 1958-ci ildə
Azərbaycan KP MK bürosu üzvlüyündən və Ali
Sovetin sədri vəzifəsindən millətçi kimi, Azərbaycan
dilinin müdafiəçisi kimi
çıxarılmışdı. O zaman Mirzə İbrahimov yeganə adam idi ki, Moskvadakı ermənilərdən
qorxmurdu. Çünki İosif Stalin özü
Mirzəni tanıyırdı, onu 1945-ci ilin yazında öz məxfi
qərarı və imzası ilə S. Pişəvəri
hökumətini təşkil edən məxfi
Üçlüyün sədri təyin etmişdi. Hətta
Moskva erməniləri bilirdi ki, ermənilərin də üzv
olduğu İran Kommunist Partiyasından ayrılan azərbaycanlıların
ilk milli kommunist partiyası olan "Azərbaycan Demokrat
partiyası"nın Nizamnaməsini Mirzə
İbrahimov yazmışdı və İ.Stalin də bu
proqramı öz əli ilə redaktə eləmişdi. Bu, Stalinin İranı sosialıstləşdirmək
planı idi və ermənilər bu planı Mirzə
İbrahomovun planı kimi ifşa edən yüzlərlə
danoslar yazmışdılar, Stalinə yollamışdılar.
Amma Teymur Əhmədovun elmi rəhbəri
öz yerində idi. Üstəlik N. Nərimanov
mövzusu ona ermənilərlə yeni intriqalara girmək
üçün fürsət idi. Üçüncü
də, Mirzə bəlkə yeganə adam
idi ki, onu Moskva erməniləri qaralaya bilməzdilər,
çünki onun siyasi çəkisini bilənlər orda da
kifayət qədər idi. Ona görə
1966-cı ildə Teymur Əhmədov öz
dissertasiyasını uğurla müdafiə etdi və
sonrakı elmi fəaliyyətində N. Nərimanov mövzusuna
sadiq qaldı. Bu mövzuda necə
kitabı və biblioqrafiyası çıxdı. Sözügedən kitaba geniş bir biblioqrafiya da əlavə
olunub və bu barədə istənilən mənbəni tapmaq
olar.
Kitabda ən maraqlı fəsillərdən biri 1960-ci ilə
qədər N. Nərimanovun öyrənilmə tarixinə həsr
edilmişdir.
Bu fəsildə müəllif özünə
xas pedantlıqla N.Nərimanov haqqında həm çap
olumuş, həm də arxivlərdə qalmış
araşdırmaları işıqlandırmağa
çalışıb. Həm də bu
işi Firidun bəy Köpçərlidən başlayıb
yazıçının erməni müasirlərinə qədər
hamını əhatə etmişdir. Teymur
Əhmədov ilk ədəbiyyatşünaslardan olan Firidunbəy
Köçərlini yeri gəldikcə tənqid də
etmişdir. Çünki onun təhlillərində
"rəsmi tənqidin" təsiri çox güclü
olubdur. Rəsmi tənqid nədir? Bu XIX əsr rus ədəbi mətbuat tarixinə məxsus
termindir. Qısaca desək, rəsmi tənqidin
nümayəndəsi öz fikrini deyil, tənqid məfhumu
altında rəsmi dövlət sənədlərinin
nöqteyi-nəzərini təbliğ edir. Bu faktiki dövlət təbliğatının
Rusiyaya məxsus formasıdır. XIX əsrdə Rusiyada
həqiqi tənqid də vardı: bu aşağı təbəqələrdən
çıxan, raznoçin nümayəndələri
inqilabçı-demokratlar idilər: Belinski, Dobrolyubov kimiləri.
Biz bu barədə ona görə danışırıq
ki, N. Nərimanova münasibətdə qabarıq üzə
çıxan bu məsələ tənqidimizdə uzun
müddət yaşamış və Azərbaycan
maarifçilik hərəkatına və onun milli dəyərlərinə
və əksər nümayəndələrinə səhv qiymətlərə
səbəb olmuşdur. XIX əsrdən bəri xalqımız iki yeni ideologiya mənimsəmişdir:
maarifçilik və marksizm. Biz maarifçiliyi
keçməsəydik marksizmi mənimsəyə bilməzdik.
Necə ki, əksər müsəlman xalqları
bəsit müsəlman marifçiliyindən irəli gedə
bilməyib hələ.
Gənc Teymur Əhmədov əz sələfi Firidunbəy
Köçərlinin N. Nərimanov haqda qiymətlərinə
çatan kimi bu məsələni qaldırır. Firidunbəy Köçərli
"Nadanlıq" pyesinin qəhrəmanları Məhəmmədağa
və Öməri az qala mənasız qəhrəmanlar
kimi qiymətləndirir. Nəyə görə
belə olur? Axı bunların hər ikisi
mühitimiz üçün təzə olan Avropa tipli
maarifçi ziyalılar idi. Çünki
Firidunbəy qısqanc müstəmləkə məmuru
mövqeyindən çıxış edir, yəni ancaq
Çar üsul-idarəsini maarif və mədəniyyət
yayan mənbə sayır. Məhəmmədağa
və Öməri isə müstəmləkə
maarifçiləri ilə bir sıraya qoymaq istəmir.
N. Nərimanov çox cavan olsa da, milli maarifçi
kadrların, kənd müəllimlərinin xalqın gələcəyi
üçün mütərəqqi əhəmiyyətini
anlayırdı. Sadə bir şeyi başa
düşürdü ki, kənardan balaca bir zümrə
maariflənə bilər. Amma mədəni
bir xalqa çevrilmək üçün xalqın öz milli
məktəbi, müəllimi və maarifli kadrları
olmalıdır. Tarixən də belə oldu:
nadanlığa - bizim öz milli məktəbimiz və müəllim
kadrlarımız son qoydu. Ona görə gənc
Teymur Əhmədovun Firidunbəy Köçərli və
sonraki N. Nərimanov tənqidçiləri ilə
polemikaları bizə tutarlı və doğru
görünür.
Tədqiqatçı Nərimanovun bədii irsinə qiymət
verəndə Azərbaycan maarifçiliyinin
dönyagörüşü kimi böyük əhəmiyyətindən
çıxış edir. Maarifçi görüşlərə
qədər bizdə islam və onun allaha təvəkkül
əxlaqı hakim idi. Amma maarifçilik
müasir məktəbin və təhsilin əhəmiyyətini
dərk etməkdən başlamaqla dünya və onun
siyasi-iqtisadi xəritəsi barədə müasir təsəvvürlərin
yayılmasına doğru aparırdı. Teymur Əhmədov
göstərir ki, maarifçilər cəmiyyət haqqında
müasir bilikləri yayır, Azərbaycan məişətini
qonşu və qabaqcıl xalqlarla müqayisə edir və
köklü əhəmiyyəti olan bir məsələyə
gəlib çıxırdılar: bu, milli tərəqqi
ideyası idi, dünyada millətlərin yarışına və
rəqabətinə qoşulmaq ideyası idi. N. Nərimanovun
bütün irsi Azərbaycanın bu yöndə
inkişafına həsr edilibdir. Birinci Dünya
müharibəsinin sonlarında, xüsusilə 1917-ci ildə
N. Nərimanov bu yöndə öz siyasi publisist məqalələri,
kütləvi mühazirələri ilə fəal
çıxış edirdi.
N. Nərimanovda Çar hökuməti ilə konfliktdə
olan el qaçaqlarına da müəyyən rəğbət
vardır və bu, Firidunbəy Köçərlinin birmənalı
tənqidinə tuş gəlir. Və bu tənqidə
də müəllif etiraz edir. Kəbinli
arvadları oğurlamağa haqq qazandırmır, amma
ümumilikdə el qaçaqlarını xalqın ayrılmaz
hissəsi, hətta namuslu bir hissəsi hesab edir və belə
adamlara hüquqi yardım edən Ömərə ədəbiyyatımız
üçün yeni tipli bir qəhrəman kimi baxır.
Sovetləşməyə qədər N. Nərimanova
münasibətdə bu tip ədalətsizlik halları bir
mühüm problemlə bağlı idi: müstəmləkə
məmurlarının qısqanc hissəsi Azərbaycanın
öz milli kadrlarına əsaslanan maarifçi hərəkatı
və ideologiyanı, ədəbiyyatı düzgün qiymətləndirə
bilmirdilər. Onlar üçün
maarifçiliyin yeganə mənbəyi və timsalı
rus-Avropa mədəniyyəti idi. Onlar
öz xalqımızın zərdüştilikdən bəri
gələn mədəniyyətini anlamır, onun milli
xüsusiyyətlərini zənginlik kimi görmürdülər.
Lakin bir cəhalətin müqaviməti vardı, bir də
komprador yerli məmurların mədəniləşib müstəmləkəçilərə
qarışması illüziyası. Və ikinci birincidən
təhlükəli idi, çünki əslində milli tərəqqi
ideyasına inanmırdılar və ona inananlara yuxarıdan
aşağı baxırdılar. Əlbəttə,
bizdəki kosmopolitizm və rəsmi tənqid intellektual
dayazlıq, ifrat ruspərəstliyin bir şəkli idi və
sovet dövrü ədəbi fikrində də kosmopolitizm və
nihilizm meylləri kimi 60-cı illərə qədər davam
etdi. 1955-ci ildə Azərbaycan KP MK-nin Cəfər
Cəfərovun görüşlərindəki kosmopolitizm
haqqında xüsusi qərarı çıxdı.
İ. Mustafayev - M. İbrahimov cütlüyünün milli
hakimiyyəti dövründə, Pişəvəri hərəkatında
ana dilinə görə, 30 min Azərbaycanlı qurban gedəndən
sonra kosmopolitizm milli elitaya, xüsusilə S. Vurğun, S. Rəhimov
kimi vətənpərvərlərə dözülməz
göründü. Çünki milli
maarifçiliyin zəruriliyi məsələsi həyatın
özündə həllini tapmışdı. Bu mənada
Böyük Vətən müharibəsindən sonra S.
Vurğunun "Aygün", "İnsan" kimi əsərlərinə
irad tutan rəsmi tənqid eybəcər bir anaxronizm idi və
MK aparatından idarə olunurdu.
Faciə onda idi ki, rəsmi tənqid sovetləşmədən
sonra da ziyanlı işini davam etdirdi. Həm də N. Nərimanova
münasibətdə yaşadı. Ölümündən
sonra N. Nərimanovu nəinki inkar etməyə, hətta onu
millətçi adlandırmağa başladılar. Bunlar ermənilərlə ittifaqda karyera quran
ideologiya məmurları idi. Bolşevik
partiyasının quruluşu rus çarları
vaxtındakı ideoloji siyasəti davam etdirirdi. Çar sarayı bolşevik MK-sı və Bürosu
ilə əvəz edildi. Bürodan,
Moskvadan gələn direktivlər müzakirə olunur və səhər
"Kommunist" və "Bakraboçi" qəzeti, Azərinform
tərəfindən tirajlanırdı. Ona
görə 20-30-cu illərdə "Kommunist" və
""Ədəbiyyat qəzeti"ndə çap olunan
aqressiv yazıların əksəriyyəti onların müəlliflərinin
deyil, rəsmi tənqidin nümunəsi sayılmalıdır.
Moskva və Bakı MK-sındaki bir ovuc adamın
iradəsini əks edirdi. Yəni rus
çarları zamanı yaranan rəsmi mətbuat və ədəbi
tənqid, əyər belə demək doğrudursa, sovet şəraitində
də çiçəklənirdi. O cümlədən
N. Nərimanova qarşı iyrənc kompaniya şəklində.
Bunun da konkret səbəbi var idi. V. Lenin və bolşeviklər
tərəfindən namərdcəsinə aldadıldığını
dərk edən N. Nərimanov Moskvada ağır mənəvi
böhran yaşayır və Siyasi büroya məktublarında
açıq-aydın yazırdı ki, 1920-1923-cü illərdə
Bakıda müsəlman əhaliyə qarşı qərəzli
rus-erməni bolşevik ittifaqı formalaşıb və əməli
olaraq müsəlmanların bütün hüquqlarını
pozurlar. Çoxlarının dərk etdiyi bu həqiqəti
açıq deyən yeganə müsəlman idi.
N. Nərimanov.
Həm də adi müsəlman yox, şərq
müsəlmanlarının kommunist əqidəli lideri, şərqin
Lenini deyirdi.
Bu ərəfədə
N. Nərimanovun faciəsini ağırlaşdıran ikinci amil
onun cavan bolşeviklərlə konflikti və Ç.
İldırım, D. Dünyadzadə, Q Musabəyov, M. D.
Hüseynov, R. Axundov və digər cavan bolşeviklərin də
Nərimanovun millətçi kimi damğalanması
kompaniyasında iştirakı idi. M. S. Ordubadi bu
barədə "Nərimanovçuluq nədir?" adlı məqaləsində
gözəl bəhs edib. Çünki
Ordubadi özü də yırtıcı
ardıcıllığnan vəzifə və səlahiyyət
istəyən cavan, amma nadan Azərbaycan bolşeviklərinin təzyiqinə
məruz qalmışdı. Sadaladığımız
bolşeviklər özləri də Moskva tərəfindən
kifayət qədər "istifadə" edildikdən sonra
1937-də güllələndilər. N. Nərimanovun faciəsini
təkrar etdilər.
Böyük ədib səmimi beynəlmiləlçi
olubdur. Bu sadəlövh səmimiyyətin bir mənbəyi
də onun bir müsəlman ziyalısı, müsəlman
zehniyyəti daşıyıcısı olmasında idi. Dində millət yoxdur. N. Nərimanov
sürgün illərində Həştərxan və Volqa
tatarları arasında yaşamışdır. Çoxlu
qayğıların içində fürsət tapıb tatar
xalqının milli teatrının yaranmasına da töhfə
vermişdir.
Professor Teymur Əhmədov böyük ədib
haqqında məhəbbətlə yazır. Onun milli tərəqqi
arzuları yolunda mübarizələrini xırda faktlarına
qədər üzə çıxarır. Alim bu
araşdırma üsulunda çox haqlıdır: Bu abidələrin
hər sətri xalqımıza, onun işığa
çıxmaq arzularına xidmət ehtirasları ilə
doludur. Bu ehtirasların səmimiliyinə heç bir
şübhə ola bilməz. N. Nərimanov
bizi feodal zehniyyətindən ayıran, müasir cəmiyyətə
çevirən on minlərlə xalq müəllimlərinin
müəllimi idi.
Rəhim
Əliyev,
filologiya elmləri
doktoru
Ədalət $g 2018.- 28 mart.- S.6.