Şeirin səadət nuru
Allahverdi Eminov
Mənim 30 illik ali məktəb müəllimi kimi stajımda istedadlı tələbələrimin yaradıcılığını imkanım daxilində izləməkdir, uğurlarına sevinməkdir. Və bunu ən böyük sevincim kimi qiymətləndirirəm. Zaman Əsgərli, Əli Rəşidoğlu, Səxavət Qarayev, Elşad Səfərli, Yegizar Cəfərligİntiqam Yaşar. Sonuncu nəsildir hələlik... Ən gənc şairdir, ordudan tərxis olunandan sonra axtarıb məni tapdı, xeyli söhbət elədik, yaradıcılığı (bu sözü mən işlətdim) barədə az-çox məlumat aldım. Aylar keçdi və bu günlər yığılıb illər oldu. İ.Yaşarın şeirləri də yığılıb bir poetik məcmuəyə çevrildi. Avtoqrafı isə müəlliminə bağışladı. Artıq məndə bir etibarlı inam oyandı ki, gənc İntiqam Yaşar poeziyaya ötəri hisslə yox, içindən gələn narahatçılıqdan, tabsızlıqdan, ilhamından gəlir, amma hələ özünə güvənmir: - Müəllim, - söhbətimizin bir məqamında dilləndi. - Yadınıza düşərmi auditoriyada dediniz ki, poeziya yeganə yaradıcılıq fenomenidir ki, müəllifinə elə də sadiq çıxmır, ilahidən gələn pay kəsilə də bilər və o, qayğılı gülümsündü.
Onu başa düşürdüm. Onu xatırlatdım ki, şeir "darıxanda" ürəkdə o halda yaranır - mətbuatda oxuduğum şeirlərində inanıram ki, sən poeziyaya aldanmayacaqsan: özünə qarşı tələbkarlığında, dərin hissi və intellektual müşahidəndə, ilhamına güvənəndə. Yanılmamışdım. Gənc yazarların güvənc yeri olan "Ədalət" qəzetində İntiqam Yaşarın şeirləri haqqında geniş məqalə ilə çıxış etdim. Məqaləni oxuyan istedadlı tanınan şair Əbülfət Mədətoğlu razılıqla dedi ki, bu gəncin şeirləri məni razı salır. Özü də o qədər təvazökardır! Yazınızda gənci necə də duymusuz, Allahverdi müəllim. Kaş bütün müəllimlər öz yetirmələrini beləcə duyalar...
Məqalənin çapı poeziya həvəskarlarında xoş təəssürat yaratmışdı, İntiqam Yaşarın özünə məxsus mövzu və poetik yanaşma tərzinə razılıq hissi oyatmışdı.
İntiqam Yaşarın şeirlərinin leytmotivində bədii paralellər müxtəlif rakurslardan poetikləşsə də, şairin şəxsi hissləri fərəhsiz zülmətə işıq salır, şəhərin yeknəsək ritimlərindən darıxır, bəlkə bununla autizmdən - zehni gərginlikdən, narahatçılıqdan ayrılmaq istəyir - təbii haldır. Müsbət cəhət odur ki, qeyri-reallıq vizionerlik aşılamır. Şairin sentimental əzəməti də bundadır.
Bir şəhərin boşluğu
bir balaca otaqdan başlayır dost.
Oynama sükutun ağır havasına -
sümüyünə düşmürsə -
mübhəm və həzin kədərin içində bir sevgi işartısı da var ki, bu, İntiqamın şeir dünyasında səhərlər oyanır - poetik borcunu ödəyir, amma iztirabların, duyğuların təzadları ilə. Poeziyaya bu soyuqluq - əkslik gətirmir, oxucu duyğulanır. Belə poetik yanaşma İntiqam Yaşarı digər gənc şairlərdən fərqləndirir. Eyni zamanda şeirin poetikasında özünü canlandırır.
Öz qanadlarım yandıqca,
Kəpənək qanadlarına ağladım.
Söykəndiyim divarlar o qədər soyuq oldu ki,
Nə mən deyim, nə siz soruşun.
Günəş iki olsa belə xeyri olmazdı...
Üşümək alın yazımız idi -
Obrazlı çevrilmələr - mənim qənaətim!
Şeir "düz misralarla" elə də sirdaşlıq etmir, nəsrə çevrilməkdən ehtiyatlanır, belə olarsa öz "oyunu"nu itirərdi - həzinliyi daxilində gəzdirən şeirin sirri də bundadır, əlbəttə, zahiri kamilliyi saxlamaqla. İntiqamın bir üstünlüyü də ondadır, poeziyada (adətən, nəsrdə axtarılır) protekstlikdən qaçır, yəni biçimsizlikdən!
İntiqam Yaşara başqa bir fərqli rakursdan yanaşanda demonemenlik ovqatı yoxdur, buna hacət yox: fikir-qayənin dominantlığı, oxucusuna olan nəzakətliliyi - kultuazlığı, yeri gələndə mötədilliyi - orta həddi gözləməsi... Poeziyanın atributları. Bir nümunə: şeir "Əkiz ağaclar" adlanır və oxucu yaxşı mənada yoza bilər; bu isə müəlliflə oxucu arasındakı ruhi - sosial "ixtilafa" da yön ala bilər.
Bəzən ağrılar da əkiz doğulur,
Məsələn,
Ürək ağrılarıyla kürək ağrıları kimi.
Ayırmırsan heç birini,
Qolların daha geniş açılır,
Qoynun daha isti olur onlara.
Hər əsən küləkdən,
Hər yağan
yağışdan qoruyursan.
Onlar boy
atıb böyüdükcə
-
Sən ayaq üstə quruyursan.
"Şəkər" kimi adı şirin olur,
dadı acı.
Bir gün də, bir gün də,
Səni "təbrik"ə gəlir
dostlar, tanışlar.
Qurtulursan
büsbütün,
Çatır dadına ağrıların
ən sonuncu əlacı.
İntiqam Yaşarın şeir
aləmində bir üstünlüyü də
ondadır - tənhalıqdan
monofobiyadan qoruyur: halbuki şeir şairi həmişə tənhalığa çəkmişdir.
Ona görə
ki, tənhalıqda bol və təmiz
hava var, təbiətin predmetləri
canlı təsir bağışlayır, qaibanə
səslər içərisində
poetik misralar ürəkdə məskunlaşır,
xüsusilə, ötən
günlərin kövrək
xatirələri - sevgi
notları.
Təbii xatırlamadı, o cümlədən,
mənim yozumumda. Lakin İntiqam Yaşarda bu sevgi tənhalığın
örtüyünü dəlib
bəşəri hissə
qovuşur, necə ki, "Mən yenə də hamını sevirəm"
şeirində olduğu
qədər inandırıcıdır:
Bu gün də ürəyim sözümə
baxmadı,
Bu gün də ondan şikayətçiyəm.
Bir payız fəsli qədər səssiz,
bir fəsil kimi yorğunam.
Nəfəsimdə düyünlənən o qədər söz var ki,
Hansı
birini susum,
hansı birini gizlədim?
Bilirsənmi,
Mən həmişə
kimisə və ya nəyisə gözlədim.
Təqvimlər və dostlardan başqa nə dəyişdi ki?
Ümidlər məni yaşatdıqca,
içimdə çox
şeyi öldürdü.
Dərdim
kimsənin dərdinə
bənzəmədi,
Dərdim
də təkrarsızdı,
dərdim də birdi.
Mən ayaq ucunda yeridikcə
həqiqət tərəfə
Ən doğma
bildiklərim üçün
çevrildim hədəfə.
Dostum, gəl sağollaşaq,
baş qoşma mənə,
Mən yenə
də hamını sevirəm.
Şairin manerası bitmiş formaya əsaslanır, o halda şeirlərində tamlıq (bitkinlik) güclü alınır. Belə
də misraların
"boy sırası" müəllif
üçün vacib
sayılmır; axı
şeir yuxarıda vurğulpdığım kimi
"oyundur", yazanı
isə "Gizlənpaç"ın
qəhrəmanıdır, özünü
göstərmirsə, baxır,
görür və tapılmayacağına sevinir.
Təəssüf ki, son on illərdə
poeziyaya gələn gənclər "gizlənpaç"
oyunundan çəkinirlər
ki, oxucusu onu tapar və
məğlub edər.
Mən İntiqam Yaşarın şeirlərində birinci
tərəfi duyuram.
Birincisi
o, estetik idealının
bədii şərhini
verir. İkincisi sözün məna
(fikir) həcmini genişləndirir. Üçüncüsü
istedadından qaynaqlanan
fəhmin ittifaqını
yerində sahmanlayır.
Dördüncüsü müəllif olaraq
pedantçılıqdan uzaqlaşır.
Beşincisi mövzunu özbaşına
buraxmır, - proteksionluq-himayəçilik
göstərir. Ona
görə də mövzu (tema) Yaşardan qaçmır
- nə gözəl poetik səadət! Və "Şeir "kimdir" şeirində pıçıldadığı
qədərində. O poeziya qazanır - mövzu müəllifdən
qaçmır, şairdən
bixəbər yaddaşda
cilalanır, təxəyyüldə
formalaşır, ürəkdə
səslənir, hətta
tremendik səslərin
təkrarında belə
qeydsiz-şərtsiz qəbul
olunur.
Şeir
təkcə mənəmmi,
Şeir
təkcə sənsənmi,
Şeir təkcə bizikmi?
Şeir
bəzən yağışlı
gündüzlərdi,
Şeir bəzən zəhər dadan gecələrdi.
Şeir
susuz səhralardı,
Saçlarını küləklərə
öpdürdüyün bozqırlardı...
Şeir
içində qəfəslənmiş
sualdı,
Barmaqları nəfəslik istər sinəmin sol küncündən.
Bu qış gecəsində
ürəyim necə alovlanardı,
Şeir kimdisə, nədisə şeirə halaldı.
Gənc
şair İntiqam Yaşarın son iki-üç
illik qısa poetik aləminə intellektual və emosional yanaşmağım
mənim üçün
heç də gözlənilməz deyil və bu fikirdən
uzağam: hər bir ədəbiyyatşünas
- tənqidçi, xüsusilə,
poeziyaya qədəm qoyan cavan söz
sahibinə qarşı
həssas, diqqətli və qayğılı olmalıdır, çünki
bu şəxs həyatı və yaradıcılığı təcrübəsində
xeyli sayda şeirlər oxumuşdur,
sevinmiş və qəmlənmişdir. Amma
mən belə düşünürəm ki,
qəmlənməyə elə
də haqqı çatmır: şeir cavanlar üçün eksperiment ola
bilir, oraya qədər daha qələmi xəyanət
edirsə, özü isə yorulursa misraların aqibətindən
kənara çəkilir.
Yox əgər şeirlərdə
dan qızartısı
varsa, o, haçansa öz günəşindən
bəhrələnib yayılacaqdır.
Axı, tənqidçinin də hövsələsi olmalıdır,
tələsməməlidir. Və onu kəsdirməlidir
ki, lap gənc olsun - poeziyanın qaynarlığında, atəşində
"ölür" də
- fiziki mənada yozmazdım - poetik uğurun ruhən çəkilməsində "oyuna" qoşula bilməməsində - son şeirlərinin
birində olduğu kimi!
Məni
hər gün öldürürlər,
Bir gün dostum öldürür, bir gün düşmənim.
Məni
hər gün öldürürlər,
Bir gün sən öldürüsən,
bir gün sənsizlik.
Mənim
yuxularımdakı dünya
yumru yox,
edam kötüyü formasında
Mən hər gün intihar edirəm,
içimdəki üsyan
eşqinə.
Bax, gördünmü mən
yaşamaqdan çox
ölürəm, addımbaşı.
Ədalət 2018.- 3 may.- S.6.