Heykəl ömrü
Mən, fizika müəllimiyəm, poeziyanı çox sevirəm. Hərdən dolaşıq fikirlərlə yüklənən beynimi açmaq üçün şeir oxuyuram. Belə vaxtlarda insanı düşündürən, dərin mənalı şeirlər yazan şairlərimizdən Səməd Vurğunun, Məmməd Arazın, Bəxtiyar Vahabzadənin, Vaqif Aslanın, Ramiz Rövşənin yaradıcılığına müraciət edirəm. Bu günlərdə yenə böyük şair Məmməd Arazın şeirlər kitabını götürüb bir neçə şeir oxudum və özümdə xeyli mənəvi rahatlıq hiss etdim. Məmməd Arazın "Heykəl ömrü" şerini oxuyanda çox təsirləndim. Eşitdiklərimə əsaslanıb deyə bilərəm ki, Məmməd Arazla Fuad Əbdürrəhmanovun qarşılıqlı dostluq münasibətləri olub.
Bu şeir görkəmli heykəltaraş Fuad Əbdürrəhmanova ithaf edilib. Fuad Əbdürrəhmanov öz dövrünün tanınmış ziyalısı olan mənim atam Əliosman Qədimovun yaxın qohumu idi. Bu səbəbdən də evimizdə Fuad Əbdürrəhmanovla bağlı danışılan xatirələr yadıma düşdü və mənə elə gəldi ki, xeyli vaxtdır bu böyük sənətkar unudulub. Ona görə də Fuad Əbdürrəhmanovun xatirəsini yad etmək məqsədi ilə bildiklərimi yazıb "Ədalət" qəzetində çap etdirmək arzusu ilə bir yazı yazmaq qərarına gəldim. Məmməd Arazın həmin şeiri:
Heykəl ömrü
O, heykəllər dünyasında səyyah idi,
Yol getmişdi on ikinci əsrə qədər.
O, heykəllər
dünyasında Allah idi,
Daşa gülüş vermiş idi, tanrı qədər.
Rudəkinin
hər gözünün didəsində
Bir günəş əritməyə həsrət
vardı.
Günəş
endi Pamirin ağ zirvəsindən
O əllərdə
o gözlərə nur apardı.
Əl
uzadıb üfüqlərə qapı açan
Şair ona dan işığı
bağışladı.
O, yol gəldi
Nizamidən Vurğunacan,
Neçə qaya-zəmilikdə yer xışladı.
Nəfəs
dərib, külüngünü çaldı yerə;
Səda kimi daşdan-daşa keçib getdi.
Fuad həyat
gətirmişdi heykəllərə,
Fuad heykəl
həyatına köçüb getdi!
Elə sənətkarlar var ki, onların
yaradıcılığı doğma torpaqla sıx
bağlıdır. Bu mənada onlar üçün yurdun
güc və ilham qaynağı olması da təbii qəbul
olunur. Azərbaycanın xalq rəssamı, dövlət
mükafatları laureatı, görkəmli tişə
ustası Fuad Əbdürrəhmanov belə
yaradıcılardan sayılır...
Onun yurd sevgisinin nəhayətsizliyindəndir ki,
yaratdıqları heykəllər ictimailəşdirdikləri
gündən xalqın əvəzolunmaz mənəvi sərvətinə
çevrilməklə, hər birimiz tərəfindən
qürur qaynağı kimi qəbul olunmaqdadır. Zamanın axarında onun
Bakını və Gəncəni bəzəyən Nizami Gəncəvinin,
paytaxtda qərarlaşan Səməd Vurğun, Mehdi
Hüseynzadə və "Azadlıq" abidələrinin bədii
gücünə görə zamansızlığa
qovuşmaları da dediklərimizi təsdiqləyir.
Tanışlıq üçün deyək ki, Fuad Həsən
oğlu Əbdürrəhmanov 1915-ci ildə Şəkidə
dünyaya göz açmışdır. Onun həyat
yoldaşı professor Şükufə xanım Qarabağ
xanı Pənahəli xanın nəslindən idi. O,
ixtisas təhsilini əvvəlcə Azərbaycan Dövlət
Rəssamlıq Texnikumunun rəngkarlıq şöbəsində
(1929-1932), sonra isə İ.Y.Repin adına
Sankt-Peterburq Rəngkarlıq, Heykəltəraşlıq və
Memarlıq İnstitutunun heykəltəraşlıq fakültəsində
(1935-1940) almışdır. Sənət vərdişlərinə
Rusiyanın "Şimal paytaxtı"nda dövrünün
məşhur plastika ustaları olan V.Sinayski, V.Boqatıryov və
M.Manizerin emalatxanalarında yiyələnmişdir.
Əgər
onun janr etibarilə rəngarəng olan yaradıcılıq
yoluna nəzər salsaq, onda deməliyik ki, rəngkar təhsilli
F.Əbdürrəhmanov ali təhsil almağa yollanana kimi
özünün plastikaya olan sevgisini və bu sahədə
professional vərdişlərə necə yiyələndiyini
yaratdığı bir neçə portretdə göstərə
bilmişdi. Bunlar hazırda C.Cabbarlı adına Azərbaycan
Dövlət Teatr Muzeyində nümayiş etdirilən mütəfəkkir
M.F.Axundzadənin, dramaturq C.Cabbarlı və Ə.Haqverdiyevin,
aktyor H.Ərəblinskinin, bəstəkarlardan Ü.Hacıbəyli,
M.Maqomayev və A.Zeynallının portretləridir. Sonradan görkəmli heykəltəraş kimi
tanınacaq F.Əbdürrəhmanovun 1932-34-cü illərdə
yaratdığı ilk plastika təcrübəsi kimi dəyərləndirilən
bu portretlərində nə qədər realist-gerçəkçi
sənət ənənələri duyulsa da, bu əsərlərdəki
plastika özünəməxsusluğunu, geniş bədii
ümumiləşdirmələrə meyl göstərməsini
gənc tişə ustasının uğuru saymaq olar.
F.Əbdürrəhmanovun Şərqin görkəmli
söz xiridarı Firdovsinin 1934-cü ildə 1000 illik
yubileyinin keçirilməsi ilə əlaqədar təşkil
olunan sərgiyə təqdim etdiyi "Atıcı" əsəri
də gənc heykəltəraşın məna-məzmun
baxımından daha əhatəli plastika nümunələri
yaratmaq potensialına malik olduğunu sərgiləyir.
İyirminci əsrin otuzuncu illərinin sonu gənc
F.Əbdürrəhmanovun yaradıcılığında
silinməz iz buraxmışdır. Bu, keçmiş
SSRİ məkanında dahi Azərbaycan şairi Nizami Gəncəvinin
800 illik yubileyinin keçirilməsi ilə bağlı
olmuşdur. O vaxta qədər şairin rəsmi qəbul
olunmuş rəngkarlıq və heykəltəraşlıq
portreti olmadığından onun yaradılması
üçün müsabiqə keçirilmişdir. 1939-cu ildə elan olunan bu müsabiqədə o
dövrün həm tanınmış, həm də yenicə
yaradıcılığa başlayan heykəltəraşları
iştirak edirdilər. 60-a qədər
layihənin müəllifləri arasında SSRİ-nin
dünya şöhrətli sənətkarları iştirak
edirdi. Açıq və qapalı
keçirilən bu sənət yarışması bir
neçə mərhələdən sonra
çoxlarının hələ yaxşı
tanımadığı gənc Fuad Əbdürrəhmanovun qələbəsi
ilə yekunlaşır.
F.Əbdürrəhmanovun yaratdığı həmin
abidədə şair obrazını səciyyələndirə
biləcək yüksək mənəvi-psixoloji tutumu duymaq və
əyani görmək mümkündür. Fuad
Əbdürrəhmanov sözün əsl mənasında
xalqın xəyalında gəzdirdiyi obraza plastik tutum verə
bilmişdi. Şairin tunc fiqurunda gerçəkləşən
mənəvi zənginliyin və möhtəşəmliyin
plastik təcəssümü kifayət qədər duyulan idi.
Əlavə edək ki, şairin müharibənin
başlanması ilə təxirə salınan 800 illik yubileyi
1947-ci ildə təntənəli şəkildə qeyd olundu və
bu münasibətlə onun Gəncədə F.Əbdürrəhmanov
tərəfindən hazırlanmış abidəsinin ikinci
variantının açılışı baş tutdu. Abidənin yüksək bədii-estetik
dəyərə malik olmasını onun bir il
sonra - 1948-ci ildə SSRİ Dövlət mükafatına layiq
görülməsi də təsdiqlədi. Abidənin
müsabiqədə qalib gəlmiş birinci variantının
açılışı isə yalnız 1949-cu ildə
keçirildi. Qeyd edək ki, hər iki abidədə
bədii həllin plastikliyinin obrazın poetikliyinin
açımını zənginləşdirən və təsdiqləyən
uğurlu məqamları duyulası dərəcədə
qabarıqdır.
F.Əbdürrəhmanovun 1950-ci illər
yaradıcılığında "Azadlıq" heykəlinin
xüsusi yeri vardır, desək, yanılmarıq. Sovet dönəmində
yaradılan bu əsərin ümumi məna-məzmun tutumunu
sosialist ideologiyasının hakim mövqedə olduğu bir
şəraitdə yaradıldığını nəzərə
alsaq, onda onun zamanında "Azadlıq" (ona "Azad Azərbaycan
qadını" da deyiblər) adlandırılmasını təbii
saymaq olar. Etiraf edək ki, əllinci illərin
sonlarında ilk eskiz-variantları yaranan bu əsərin təqdimatı
demək olar ki, hər kəsin ürəyincə idi. Əgər əsərdə hər hansı ideoloji
yükün ifadəsi qabarıq olsaydı, onda
"Azadlıq" da 1980-ci illərin sonlarında Azərbaycan
məkanının bütün məsələlərin
Azadlıq meydanında həll olunduğu dövrlərdə
bir çox heykəllər kimi o da uçurdular, tarixin arxivinə
göndərilərdi.
F.Əbdürrəhmanovun
1940-50-ci illər yaradıcılığında yer alan bir çox portretlərində onun şəxsiyyətin
daxili aləminə nüfuzetmə, obrazın səciyyəvi
cəhətlərini üzə çıxarmaq
bacarığını müşahidə etmək
mümkündür.
34
yaşına qədər Gəncə və Bakıda Nizaminin
şərəfinə ucaldılmış iki gözəl abidənin
müəllifi olan və birinci əsərə görə
SSRİ Dövlət mükafatı alan gənc
heykəltəraş sonrakı yaradıcılığında
özündə yüksək bəşəri keyfiyyətləri
cəmləşdirən və həm də
monumentallığı ilə seçilən abidələr
yaratmağa nail oldu. 1950-ci ildə
hazırladığı "Çoban" heykəlinə
görə 1951-ci ildə ikinci dəfə SSRİ Dövlət
mükafatına layiq görülən heykəltəraşın
Azərbaycanla yanaşı qonşu respublikalarda və dövlətlərdə
ucaldılmış heykəllərə müəlliflik etməsi,
ilk növbədə onun sənətinə olan inamın ifadəsi
idi. Bakıdakı "Səməd Vurğun" (1961) və
"Mehdi Hüseynzadə" (1973), Monqolustanın paytaxtı
Ulan-Batorda ucaldılan Suxe-Bator və marşal
X.Çoybalsanın heykəlləri (hər ikisi 1954), Buxarada
Əbu Əli İbn Sinanın abidəsi (1975), Düşənbədə
Rudəkinin heykəli (1964) və Sədrəddin Ayninin
büstü (1964) bunun əyani göstəricisidir. Müəllifin 1966-cı ildə "Əbu Abdulla
Rudəki" heykəlinə görə SSRİ Rəssamlıq
Akademiyasının qızıl medalına layiq görülməsi,
həmkarları tərəfindən azərbaycanlı heykəltaraşın
yüksək sənətkarlığına verilən dəyər
idi.
Heykəltəraşın altmışıncı illər
yaradıcılığında monumental abidələrlə
yanaşı, dəzgah plastikası nümunələri də
geniş yer almışdır. Bu mənada onun
yaddaqalanlığı birmənalı olan portretlərini
xüsusi qeyd etmək lazımdır. "Gənc fəhlə"
(1961), "Kubalı Xesus" (1963), "Peşə məktəbinin
əlaçı tələbəsi Xəlilovun portreti"
(1962), "Tacik şairi Rudakinin portreti" (1965), "Sədrəddin
Ayninin portreti" (1965), "Sovet İttifaqı Qəhrəmanı
Mehdi Hüseynzadənin portreti" (1966), "Avtoportret"
(1969) əsərlərində hər bir obraza xas olan səciyyəvi
xüsusiyyətlərin yaddaqalan plastik tutum
aldığını görmək mümkündür. Bu portretlərin uğurlu alınmasında müəllifin
müxtəlif materiallardan bacarıqla istifadə etmək
istedadını da göstərir.
Sonda deyək ki, zamanında sovet məkanının
çox nüfuzlu tişə ustalarından sayılan Fuad
Əbdürrəhmanov plastika sənətinin müxtəlif
janrlarında işləsə də, onun yaradıcılığı
bütövlüyü ilə seçilir. Elə bu
bütövlük də onun sənətkar qabiliyyətinin və
dəst-xəttinin özünəməxsusluğunu şərtləndirmiş,
adını ölməzliyə qovuşdurmuşdur. Böyük sənətkar 1971-ci ildə
dünyasını dəyişmişdir.
Bu dəqiqdir ki, heykəltaraşlıq ixtisası tədris edilən ali və orta ixtisas məktəblərində böyük sənətkar kimi Fuad Əbdürrəhmanovun yaradıcılığı öyrənilir və sənətkarlıq baxımından təbliğ edilir. Lakin Fuad Əbdürrəhmanov kimi nəhəg sənətkara ölkəmizin müstəqillik illərindən indiyə qədər dövlət səviyyəsində layiqli qiymət verilməyib, bir qədər unudulub desək yerinə düşər. Sovet hökuməti illərində Şəkidə fəaliyyət göstərən "İncəsənət məktəbi"nə və bir küçəyə onun adı verilmişdir. Bakıda, Gəncədə onun möhtəşəm əsərləri ucalsa da adına heç nə yoxdur. Hətta onun ev muzeyi də yoxdur. 2004-cü ildə onun yaxın qohumlarından biri, şəkilə Cabir Xəlifəzadənin şəxsi vəsaiti hesabına "Fuad Əbdürrəhmanov" kitabı nəşr edilib. Yaxşı olar ki, belə unudulmaz şəxsiyyətlər haqqında qəzetlərdə, radio və televiziyada hərdənbir verilişlər səsləndirilsin və ictimaiyyət tərəfindən xatırlansın. Unutqanlıq çox təhlükəli xəstəlikdir. İnsanlar özlərinin böyük şəxsiyyətlərini unutduqca öz köklərindən uzaq düşür və cılızıaşırlar. Xalqımızın böyük oğullarını həmişə, hər yerdə qürur və iftixar hissi ilə yad etməliyik, onlar layiqincə təbliğ olunmalıdır.
Qətibə Qədimova
Şəki
Ədalət.-2018.-11 may.-S.6.