Geriyə yol
varmı...
Nemət Veysəlli
(əvvəli ötən
saylarımızda)
Sonra
da ölkədə baramaçılığın
inkişafı ortaya düşdü. Qonşu erməni kəndləri
- Çartaz, Keşkənd, Məşədkənd barama təsərrüfatları
üçün qabaqcadan yarpaq tədarükü
görmüşdülər. Məhz baramaçılıq
sahəsini inkişaf etdirmək üçün xüsusi,
cavan bağlar, toxmacarlıq salmışdılar. Hətta,
onlar uzaq-uzaq ölkələrdən, məsələn,
Yaponiyadan tinglər də gətirtdirmişdilər. Yaponiyadan
gətirilən tinglər iki, üç ilin içindəcə
sürətlə boy atırlar, məhsul verirlər.
Qol-budaqları, qol-budaqlarındakı enli yarpaqları ətrafı
tuturlar. Barama təsərrüfatı da belə sıx əkilmiş,
enli yarpaqlı bağlar hesabına genişləndirilirdi.
Bizim
kənddə isə məsələ başqa şəkildəydi.
Hər iki evdən birinə barama qutusu vermişdilər.
Əvvəl-əvvəl, tük nazikliyində verilən barama
qurdlarını saxlamaq, becərmək asandı. Ey hey... bir
müddət keçəndən sonra, bu tük nazikliyindəki
həşərat, ipək donuna bürünmüş "mələk"
əcdaha kimi yoğunluyur, şişir və ətrafda nə
var hamısını süpürüb qarnına doldurur.
Xüsusilə də barama qurdları xırəyə gedəndə
ona yarpaq çatdırmaq qeyri-mümkündü.
Becərmənin
bu mərhələsində məsələ çox qəlizləşir.
Kimliyindən asılı olmayaraq, ailə barama qurdu
götürdüyü andan gecəsi-gündüzü yoxdur.
Bütün ailə üzvləri at və eşşək
arabası ilə əllərində iri dəhrə, balta
yarpaqlı ağac üstədilər, dəhrənin,
baltanın səsi aləmi başına
götürürdü. Neçə vaxtdan bəri bu iş
üçün səfərbər edilmiş ailə üzvləri
barama qurdu xırəyə gedən zaman onun azuqəsini kəm
etdilər, vaxtlı-vaxtında yarpaqla təmin etməsələr
neçə aydan bəri çəkdikləri əziyyətlər
zay olub gedəcəkdi.
Məsələ
gəlib belə gərgin həddə çatanda
baramaçılar neyləməliydilər?
...İti
baltalar, dəhrələr işə düşdü.
Başladılar XVIII əsrin sonu, XIX əsrin əvvəllərində
torpağa basdırılmış, indi nəhəng və
yaraşıqlı gövdələri, böyük bir ərazini
əhatə edən tut ağaclarının budaqlarını
necə gəldi doğramağa. Xırda yarpaqlı tut
ağacları doğrandıqca ona sarılmış,
neçə illərdən bəri məhz bu ağacların
qol-budağında özlərinə "isti yuva"
qurmuş üzüm tənəkləri istinad dayaqlarından,
nöqtəsindən məhrum oldular. Üzüm tənəklərinin
on metrlərlə uzanan gövdəsi zədələndi,
üstü qora ilə dolu budaqlar yerə töküldü.
Barama saxlamaq kompaniyası hər il təkrarlandıqca bu əcaib
və ziyanlı ənənə o biri ağaclara, neçə
vaxtdan bəri onların rahat gövdəsində, cavan
budaqları üstündə şah həyatı yaşayan
üzüm tənəklərini də əhatə etdi. Nəhayət,
mənim beş-altı yaşımdan gördüyüm, xəyal
və dünyanın hər yerinə baş alıb gedən
fantaziyalarımın mənbəyi, ilhamvericisi, o cəh-cəlallı
bağların harmoniyası, daşlaşmış,
poladlaşmış nizamı pozuldu. Yarpaq əldə etmək
üçün qol-budağından məhrum edilən
ağaclar az bir müddətdə keçəlləşdilər,
tanınmaz və eybəcər hala düşdülər. Bel
sütunu qırılan Veysəlli bağları başqa, daha
ciddi bəlalarla üzləşdilər. Məlum bağ ərazisində
gah ot çalımı kompaniyası, ya da yeni toxmacarlıq
salmaq istədilər. Yerinə düşməyən,
yaxşı-yaxşı düşünülməyən təşəbbüslər
bütövlükdə bağların məhvinə, faciəsinə
yol açdı.
Camaat
da, uşaqlar da, yeniyetmələr də bağlara baxdılar,
baxdılar və baxıb görəndə ki, yüz illərdən
bəri onların xəyallarında və təsəvvürlərində
daşlaşmış o yaşıllıq səltənətindən,
Veysəlli bağları obrazından heç nə
qalmayıb, küskün, çaşmış şəkildə
çönüb getdilər. Xoş xəyal və
düşüncələrindən, yüz illərdən bəri
ürəklərində gəzdirdikləri obrazlarından
üz döndərdilər. Bağları Allahın ümidinə,
təsadüfi və zalım adamların ixtiyarına
buraxdılar. İri, əzəmətli gövdəli tut və
qoz, palıd və armud ağacları ilə bərabər, əncir
və nar bağları, üzümlüklər də
qabaqkı görkəmlərindən məhrum edildi.
Qol-budaqları kənd yoluna qədər uzanan qoz
ağacları, göyrüş sıraları da onun kimi. Qara
kəhrizin bağı bir neçə yerə yarmış və
gözəllik gətirən su arxlarının səmtini də
dəyişdilər. Gah dedilər Qara kəhrizin gur suları
təzə salınmış bostanlara, gah da başqa məqsədlərə
gərəkdi ona görə.
Arxasında
yüzlərlə insanın faciəsi, məhv edilmiş xatirəsi
duran bu əcaib ideyanı kim ortalığa atmışdı
- özümüzdənmi, Füzuli rayon mərkəzindənmi
- təşəbbüs inadkarcasına, kəskin şəkildə
irəliyə atıldı. Bu ideyaları ortalığa atmaq
istəyənlər başqa arqumentlərə də əl
atdılar. Daha bu bağların vaxtı keçib, bu
bağlardan, onun dünya-aləmi zəbt edən ərazisindən
səmərəli, effektli şəkildə istifadə edilməlidir.
Bu avantürist fikirlər, düşüncələr o vaxt
qol-qanad atmışdır ki, artıq respublikada
üsümçülüyün, şərabçılığın
eyforiyası baş alıb gedirdi. Əvvəl insanlara qəribə-qəribə
"fikirlər" sırıdılar: narahat olmayın,
üzüm bağları az istifadə edilən, xam torpaq sahələrində
- dağların ətəklərində, yamaclarda əkiləcək.
O ərazilərdə ki, uzun illərdi becərilmir, əl-ayaq
çatmır, xamdır.
Sonralar
valın o biri üzü - doxsan dərəcə dəyişildi:
üzüm bağları kəndin harada düz, əkin-biçin
üçün yararlı və münbit sahələri
vardı, məhz o yerlərdə əkildi. Hətta xalqın
tarixi yaddaşını silmək məqsədinə yönəlmiş
bu əməliyyatın canına "beynəlmiləlçilik"
donu da geyindirdilər. Sonra da, qonşu Çartaz,
"Kommunizm" adına kolxozun sədri, Sosialist Əməyi
Qəhrəmanı Suren Adamyanı (sonralar əfsanəvi
kolxoz sədrini həmyerliləri - çartazlıların
sifarişi ilə qapısının ağzındaca
amansızcasına güllələdilər) da bi işə
qoşdular. O, "xalqlar dostluğu" və "beynəlmiləlçilik"
ideyalarını əlində şüar edərək,
başqa sözlə, "kömək" məqsədilə
Veysəllinin qədim bağlarının yerində yeni əkiləcək
cavan bağlar üçün maşın-mexanizm verdi.
Qonşularımız tərəfindən Yuxarı Veysəlliyə
verilmiş texnika barmaqla sayılacaq günlər ərzində
iri gövdəli tut ağaclarının, qoz və
armudların, göyrüş və söyüdlərin, nar və
şaftalının kötüyünü torpağın dərin
qatından çıxarıb, it-heyvan leşi kimi atdılar
çölə. Kənardan baxanda yoğun kötükləri
torpaqdan çıxarılmış ağaclar baş
daşları sındırılmış qəbiristanlığı
xatırladırdı.
Bu əraziyə,
bu yaşıllıq səltənətinə veysəllilərin,
Qarabağın, nəhayət, Azərbaycanın neçə-neçə
nəslinin əkinçilik və bağçılıq mədəniyyəti
hopdurulmuşdu. Minlərlə azərbaycanlı bu bağlara
baxdıqca, onun gözəlliyini seyr etdikcə bir insan, şəxsiyyət
kimi formalaşmışdı, ürəyinə isti, ilıq
duyğular axmışdı. Müharibə illərinin
uşaqları üçün (təkcə elə müharibə
uşaqlarınınmı?) bir növ həyat, çörək
mənbəyi, buza dönmüş sobaların istisi, fərəhli
və şad günlərinin şahidi - bir ölkə, məmləkət
yerlə-yeksan edilmişdi. Uzun illərdən bəri qəlbimizdə
ucaltdığımız məbəd
uçub-dağılmışdı. Hələ bunlar
harasıydı, bəlkə Veysəlli, Qarabağ
camaatını gələcəkdə nələr gözlədiyi
faciələrə elə yol bu nöqtədən
başlamışdı.
***
Uşaqlıq
illərim...
Yeddiillik
(1949-1957)
kənd
məktəbi...
Yeddiillik
kənd məktəbinin birinci sinfinə gedənə qədər
nə iş görürdüm? Hansı qayğılarla
yaşayırdım? İlk növbədə, toyuq-cücə
saxlamaqda anama kömək edirdim. Təsəvvür edirsinizmi,
altı-yeddi yaşımda səhər tezdən dəhrəmi,
düsərimi götürüb minirdim uzunqulağın belinə.
Odun tədarükü görməliydim. Kəndimiz kiçik
təpəlik, qayalar və dağlarla əhatə edilsə də,
meşə massivi yoxdu. Çartaz qobusundan da fərli-başlı
odun toplamaq müşkül məsələdi. Kolxoz
bağına girməyə, odun yığmağa da icazə
vermirdilər. Amma, Əstəməz, Mübahisəli yer tərəflərdə
yaxşı qaratikan kolları vardı. Qaratikan kolunun qara, əyri-üyrü
kötüyünü əldə etmək üçün əvvəlcə
gərək onu adamın əlinə, gözünə girən
dik kolundan azad edəsən. Qaratikanın ətrafını,
onun kötüyünü qazıb torpaqdan çıxarmaq
çox əzablı işdi. Gərək ilk növbədə
qaratikan kötüyünü, dediyim kimi, torpaqdan
aralıyaydın. Dusər dəfələrlə havaya
qalxıb-endikdən sonra istədiyinə çatırsan.
Amma
qaratikan kötüyünün odu-ocağı nadir hadisəydi.
O, yananda dəmir sobanın üstü, divarları
qıpqırmızı qızarırdı. Evimiz
divarqarışıq saatlarla isti qalırdı.
Həmişə
qapımızda toyuq-cücə, hinduşka, camış və
eşşək görmüşəm. Qapımızda it
olduğunu, it saxladığımız heç cür
yadıma gəlmir. Azyaşlı uşaqlar üçün
bu cür məşğuliyyətlər o qədər də
ürəkaçan deyildi. Toyuq-cücə becərməyin əzabına,
qırılmışın şıltaqlığına yenə
də birtəhər dözmək mümkündü:
qabaqlarına dən atan kimi üstünə
yüyürürlər, qışqırışırlar,
bir-biriylə didişirlər, dənlikləri doldumu
başlayırlar üst-başlarını, boyun-boğazlarını
tumarlamağa, sakitləşirlər. Amma at yerişli
hinduşkaları otarmaq, onların torba boyda cənədanını
dolduqmaq cəhənnəm əzabıdı. Bir yerdə
dayanmırlar ha. Göy ilə uçan həşəratların,
tər otların, qaçan, sıçrayan, uçan çəyirtkənin
arxasınca kilometrlərlə yol qət edirlər.
Əlacın nədir, sən də gərək onları
qarabaqara izləməlisən, bir dəqiqə belə gözdən
qoya bilməzsən, bunun oğrusu, tülküsü var. Nəfəsin
kəsilir, ayaqların arxanca gəlmir.
Bağlarda,
bostanlarda faraş məhsullar yığılıb qurtarandan
sonra "ura" mövsümü başlayırdı.
Taxıl biçiləndən, taxıl biçilib qurtarandan
sonra kövşənlərə od vururdular. Bu mərhələdən
sonra "başaq" yığımı mövsümü
başlayırdı.
Məhz
başaq yığmaq "əməliyyatını" həyata
keçirmək üçün analarımız bizə
güllü döşlük, torba tikirdi. Döşlükləri,
torbaları boynundan, bellərindən asanlar da vardı.
İlahi, içində beş-on buğda dənəsi qorunub
qalan sünbül üçün nə qədər əyilib-qalxırdıq?
Belim, boynum-boğazım sızıldayırdı. Yorulmuş
əllərimi tez-tez, onlardan da betər ağrıyan belimə
qoyurdum, gərnəşirdim, qurumuş, üçlük
taxtaya dönmüş boynumun quluncunu qırırdım. Bəlkə
dünyanın başqa yerlərində - Avropadamı,
Asiyadamı, uzaq Amerikadamı insanlar, bizim
yaşıdlarımız yaxşı, firavan
yaşayırdılar? Amma Veysəlli camaatı, Veysəlli
uşaqları yaman əziyyət çəkirdilər.
Bəzən
ayrı, böyüklərə xas işlərə də
girişirdim. Yer şumlayan öküzlərin, torpağın
tərkinə yeriyən kotanın arxasınca yerimək,
heyvanları haylamaq da çətin işdi. Ayaqların
kotanın ağzına düşə bilərdi,
ayaqlarını baldırqarışıq kotan doğrayardı.
Kotan hər addımbaşı kötüyə, daşa
ilişib qalırdı. Öküzləri haylamaq bir tərəfə,
gərək həm də kotan xətdən
çıxmayaydı. Bu da altı, yeddi yaşlı
uşağın gücündən, istəyindən çox
uzaqdı.
Əkinçilərin,
toxumçuların başçısı, rəhmətlik
Əmir Rüstəmov hərdən məni boyunduruğun
üstünə qaldırırdı və təkrar-təkrar
deyirdi:
-
Ehtiyatlı ol ha, öküzlərin ayaqları altına
düşərsən.
Boyunduruqdan,
samılardan bərk-bərk yapışırdım.
Boyunduruğun
üstündə yerimi möhkəm-möhkəm bərkidirdim.
Əlimdəki uzun şallaqla heyvanları səsləyirdim.
- Allah
size qırsın, hey... hey...
Əmir kişinin, necə deyərlər, ata tərəfdən mənə
qohumluğu da çatırdı. Çox narahat, zirək
adamdı. Nahar vaxtı
oturub çörəyini
də sakit, rahat yemirdi. Şumda qalmasın deyə, ətrafındakı daşları,
çayırı da topalayırdı. Əməlli-başlı dincəlməmiş dərhal
ayağa qalxırdı.
- Hə vaxtdır qalxın, hələ çox işimiz qalıb. Hava qaralmamış toxumu
səpib qurtarmalıyıq.
Bağlardan quzuqulağı, mərəcoyur
yığırdıq. Anam mərəcoyuru
tavada qızardırdı,
üstünə yumurta
da çırpırdı.
Nə isə, elə-belə bekarçılıqdanmı, yoxsa
dolanışığımızı yaxşılaşdırmaq məqsədilə
Muğanlı və Kuropatginə, Çal dağa tərəf gedirdik. Çal dağdan ta
rus-malakan kilsəsinə,
Hacı Qasım kəhrizinə qədər
dağ ətəkləri,
döşlər, yamaclar
boyana ilə doluydu. Anam onları soğan,
quzu əti və boyana ilə birgə aşın qarası düzəldirdi. Çal dağdan
boyananı kisə ilə yığırdıq.
Sonra da onlardan dəstə
bağlayıb Qaryaginin
gur, hər şeyi bol bazarına
aparırdıq.
(ardı gələn
sayımızda)
Ədalət 2018.- 16 may.- S.7.