Geriyə yol varmı...
Nemət Veysəlli
(əvvəli
ötən saylarımızda)
Şəfi dayının qızı Nisə Rzalar
obasına - Həsən kişinin kiçik oğlu,
adlı-sanlı mexanizator Rzaya gəlin gələcəkdi. Məsələ
burasında idi ki, Dadaş dayının həyat
yoldaşı Sayad xala Rzanın doğmaca bacısı idi.
Dadaş dayı həm özü, həm
arvadı, uşaqları, atlar bu şadyanalıq, toy mərasimi
üçün xüsusi hazırlaşmışdılar.
Qız evi yalın o üzündə idi.
Yalın o üzündə nələr olmuşdu, Nisə
başdan-ayağa necə bəzədilmiş, dümağ gəlin
paltarında, gəvəsi, kilimi min rəngə çalan at
arabasına necə mindirilmişdi, bu əziz gündə
Gülbəs xala, Şəfi və Cavad dayım necə
kövrəlmişdilər, son dəfə qonşu obaya
köç edən övladlarına nə demişdilər,
ağlamışdılarmı, gözləri dolmuşdumu, -
bunları bilmirəm, bunlardan xəbərim yoxdu. Amma Şəfi
dayının evindən bir az bəri, bəy
evi görünər-görünməz, vallah, Dadaş
dayı bir hay-haray, qışqırıq qopartdı ki,
köhlən atlar yay kimi qəfil yerlərindən
götürüldülər: bu səhnəyə tamaşa edənlərin
az qala ürəkləri qırılmışdı,
bağırları çatlamışdı. Arabaya
iki cərgə qoşulmuş atlar, necə deyərlər,
dördnala qalxdılar, arabanın təkərlərinin səsi
ətrafa, Dadaş dayının cingiltili səsinə
qarışdı. Gəlin ağ kəpənək
kimi elə bil çəmənlikdə uçurdu. Atlar hirs, hikkəylə qaçırdılar,
fınxırırdılar, tez-tez nəfəs aldıqca
burunlarının pərəsindən buxar
çıxırdı.
Bu səhnələri gərək gözü ilə
görəsən. Bu cür tamaşa, sürətlə hərəkət
edən, kəskin və dramatik süjetli mərasim,
toy-düyün idi.
Dadaş dayının başqa bir şakəri də
vardı. Onun bu adətimi deyim, vərdişimi deyim,
iki-üç aydan bir təkrarlanırdı. Obaya xəbər yayılırdı ki, bəs
Dadaş dayı filan gün, filan saat Ağcabədiyə gedəcək.
Niyə Martuniyə, Füzuliyə, Ağdama yox, məhz
Ağcabədiyə? Adlarını çəkdiyim
bölgələrlə müqayisədə, Ağcabədi
bizim kənddən çox uzaqdı. Ağcabədi
dünyanın harasındadı, oradakı adamlar nə iş
görürlər, xasiyyətləri, vərdişləri
də heç - bizə məlum deyildi.
Sən demə, Dadaş dayını Ağcabədiyə
çəkib gətirən çoxlu-çoxlu səbəblər
varmış.
Mən bilməmişəm.
Həsən kişinin böyük oğlu Hüseyn
Böyük Vətən müharibəsi illərində
almanlara əsir düşmüşdü. Müharibənin
çoxlu-çoxlu amansız qanunları var. Bu qanunlardan biri
də düşmən tərəfə əsir düşmək,
əsirlik həyatıdır. Hərbçilər
üçün bu adi haldı və hamı bunu yaxşı
anlayır.
Təəssüf ki, ayrı-ayrı Azərbaycan vətəndaşlarının
hələ də həsrət hissiylə
xatırladıqları sabiq SSRİ rejimində bu, başqa bir
çalarda səslənirdi. Müharibə illərində
bəzi sovet vətəndaşlarının əks tərəfə
əsir düşməsi "Vətən xaini", "xalq
düşməni" kimi başa düşülürdü.
Hətta qonum-qonşular arasında, camaat
içində Hüseyn Rzayevə "bu xalq düşmənidir",
"Vətən xainidir" deyənləri, ha uşaqlıq
yaddaşımı qurdalayıram, yadıma düşmür
ki, düşmür. "Hüseyn Rzayev əsir
düşüb" ifadəsi, deyimi, deyəsən, vallah, elə
boş havada dolaşırdı. Təkrar edirəm, bu
sözlərin konkretliyi, nəyəsə, hansı sənədəsə
söykəndiyi, - yenə də heç nə yadıma
düşmür. Əslində mən Hüseyn
Rzayevi görməmişəm də. Kənd
arasında ancaq onun qaraltısı, adı
dolaşırdı. Hətta, mən
sonralar onun Ağcabədidə "Molla Mirzə" kimi
yaxşı tanınan böyük oğlu ilə Yuxarı
Veysəlli kənd məktəbində birinci sinifdə
oxumuşam. Eyni partada əyləşmişik,
əlifba öyrənmişik. Açığını
deyim ki, bütün bunların hamısı dumana, cənə
bürünmüş illərin arxasında qalıb. Ehtimal edirəm ki, Hüseyn Rzayev belə-belə
ürəkbulandıran söhbətlərdən uzaq olmaq
üçün Ağcabədiyə üz tutub. Sonralar ailəsini də oraya köçürüb.
Qayıdıram bayaq başladığım mətləbin
- Dadaş dayının nə üçün məhz
Ağcabədi rayonuna tez-tez getməsinin üstünə. Bunun bir səbəbi
də o idi ki, Dadaş dayının qayınatası Həsən
Rzayev, qaynı Hüseyn Rzayev də çoxdandı Ağcabədidə
yaşayırdılar. Orada özlərinə
ev-eşik düzəltmişdilər.
Qara kəhriz
Qara kəhriz kəndin ən böyük sərvəti və
abidəsiydi.
Bu kəhrizi kim vurdurmuşdu,
quyularını nə vaxt qazdırmışdı, bilinmir.
Amma onun bir ucu gedib İsfahan, başqa bir ucu isə
Çeşiyə qədər gedib çıxır. Yal, Güney, çay boyu
evlər, Tahirovlar obası Qara Kəhrizə nisbətən
yaxındılar. Kəhrizə yaxın həyətlərdə
iri-iri tut, alma, armud, qoz ağacları əkilmişdi.
Qara kəhrizin hesabına həyətlərində
yaxşı, ətli pomidor, xiyar, istiot, yemiş və
qarpız, bir sözlə, bostan məhsulları becərənlər
də çoxdu. Elə-belə adi, piyada, şaxlara çıxan, atlı lobyalar da əkirdilər. Necə deyərlər, kəhrizə yaxın evlər,
ailələr bir növ xüsusi imtiyaza sahibdilər. Onlar nə yayda, nə qışda su sarıdan korluq
çəkmirdilər, bir növ rahat yaşayırdılar.
Sizə deyim ki, su sarıdan əziyyət
çəkən ailələri qılınc gücünə
bu sahələrə, obalara məskunlaşdırmışdılar,
əlbəttə, yox. Nə vaxtsa, hansı əsrdəsə
simsar kişilər, ağsaqqallar bir yerə toplaşıb məsləhətləşmişlər
- gəlin bu yerlərdə özümüzə ev tikək, oba salaq. Mənə
elə gəlir ki, məhz bu qayda və prinsiplərə
görə indiki Yal, Güney, Tahirovlar və Rzalar obaları
yaranmışdı. Təkrar edirəm, heç kimi,
heç kim məhz bu yerlərdə ev tikməyə,
yurd salmağa məcbur etməyib. Adi bir
düşüncə, tədqiqatla qənaətə gəlmək
olar ki, yüz on yeddi evlik kənddə, demək olar ki,
hamının bir-biri ilə yaxın və uzaq qohumluq əlaqələri
mövcuddu.
Küllü Qarabağda çox sayda kəhrizlər
görmüşəm. Soltanalı, Cəbrayıl rayonunun mərkəzində
Çinar bulaq, Sərdarlıda, Qacarda, Martuninin mərkəzində,
Baş kəndində, Çartazın yuxarı hissəsində,
Məşədkənddə və sair...
Müşahidələrimi, gördüyüm yerlərin
coğrafiyasını da genişləndirmək
mümkündü. Tuğda, Abdal Gülablıda,
Ağoğlan dərəsində.
Qara kəhriz
quruluş baxımından, abidə baxımından bir
neçə hissəyə bölünür: quyuları, əsas
divarları və novları. Onun suyu tibb,
sağlamlıq və məişət baxımından
yüngül və tamlıdı. Nə qədər
içirsən iç, mədəni
incitmir, köpmürsən.
Uzaq-uzaq dağların ətəklərindən,
qazılmış quyuların, buz kimi lağımları ilə
uzun yol qət edən, sərin, şəffaf neməti daş
novlara gurhagur töküləndə gözlərin dincəlirdi,
bədənin sakitləşirdi. Qız-gəlinlərin,
ağsaqqal və ağbirçəklərin, uşaqların
Qara kəhrizin üstündə keçirdikləri xoş
anları, gördükləri mənzərələri - suyun
şaqqaşaqla novlara tökülməyini, hərlənib-fırlanmalarını,
burulğana çevrilmələrini, nəhayət,
aşağılara axması səhnəsinə tamaşa
etdikcə xoşbəxt anlar yaşayırdılar.
...O biri
şenliklərlə müqayisədə Rzalar obası məsafəcə
kəhrizdən xeyli aralı düşmüşdü. Kəhrizin gur suları axırdı-axırdı,
Azad oğlu Abdullanın, Sadıqov Fərəcin həyətlərinin
ayağından, toxmacarlıqdan, Şəfi dayının
evinin tuşuna çatanacan o böyüklükdə su
itib-batırdı, torpağa hopurdu. O axarlıqda, o gur həyat
mənbəyindən Rzalar obasına çatanda heç nə
qalmırdı. Rzalar obası həyət-bacalarında
nə isə əkməyi, ağıllarına belə gətirə
bilmirdilər. Onlar yalnız içməli
suyu necə əldə etmək haqqında düşünə
bilərdilər. Başqa heç nə.
Su vedrəsi və qıfla yanaşı eşşəyin
palanı üstünə iki səhəng
aşırılırdı. Bu obadan kəhrizə
ulaqla gedib-gəlmək ən azı bir saat vaxt
aparırdı. Sizə onu da deyim ki, bu qayda ilə kəhrizdən
su gətirmək o qədər də əzablı, əziyyətli
iş deyildi. Bizim obadan kəhrizə su gətirməyə
yollanmaq o demək idi ki, bu neçə vaxtda kənddə nələr
baş verib, kim-kiminlə dalaşıb,
küsüb-barışıb, kimin qızına kim elçi gəlib, kimin oğluna toy olacaq -
hamısından xəbərdar olacaqdın. Ən
adi halda isə adamlarla görüşürdün, hal-əhval
tuturdun.
Məktəb
binasından bir az irəliyə, Tahirovlar
obasına, Sərgandar qayasına çatar-çatmaz yolun
üst tərəfi, üst divarları iri və qara qaya
daşları ilə hörülmüşdü. Bu enli və etibarlı divar ona görə
hörülmüşdü ki, yağış, qar yağan
zaman yol çökməsin, gediş-gəliş
dayanmasın. Güclü
yağışlar yağan zaman sel-su alçaq təpəliklər
və qayalardan güllə kimi aşağılara
axırdı, su qabağına nə keçirdi, silib-süpürüb
aparırdı. Hüseyn Tahirovun çay tərəfə
açılan geniş aynabəndli,
bağlı-bağatlı həyətindən keçirdin,
sonra Muzəyyəmin, rəhmətlik Qiliyev Tohid Səhliyalı
oğlunun eviydi. Bunlardan sonra Alı
kişinin həyəti başlayırdı. Əslində Alı kişinin çayın o
üzü, bu üzünü tutan iri tut ağaclarının
əhatəsində, sonrakılarla müqayisədə
çox-çox qabaqlar tikilmiş daş evi vardı. Alı kişinin həyətində mıxa
bağlanmış, havalı, tükləri
qırmızıya çalan əzazil bir iti də vardı.
Tərs kimi kəhrizə yol da elə buradan -
evin arxasından keçirdi. Buradan
keçəndə quduz dəymişin qorxusundan nəfəsimizi
belə almırdıq. Allaha
yalvarırdıq ki, eşşəyimiz anqırmasın,
öskürməsin - buradan salamat çıxıb gedək.
Evin arxa divarına bitişik alça ağacı
bitmişdi. Hər yaz gələndə bu ağac çiçəyə
bürünürdü. Ağac
bütün gövdəsi, qol-budağı ilə ağappaq
olurdu. Budaqlarının, kollarının
üstündə o qədər sarı və şirin
alçalar sallanırdı ki, baxanda adamın
ağzının suyu axırdı. Alça
ağacı düz su arxının qırağında əkildiyinə,
yoxsa yaxşı becərildiyinə görəmi, məlum deyildi
- çox məhsuldar idi.
Kəhrizə çatan kimi səhəngləri
eşşəyin belindən düşürmürdük. Onları elə
ulağın, palanın üstündəcə içməli
su ilə doldururduq. Yol boyu
çalxalanmasın və qızmasın deyə, üstlərinə
də isladılmış şəlpə atırdıq.
İlahi,
qədrini bilməmişik, necə də gözəl günlər
yaşayırmışıq! Allah ermənilərə
nələt eləsin. Yerimizdən-yurdumuzdan,
cənnət oylaqlarımızdan didərgin düşdük.
Anlaşılmaz
epizodlar
Birinci
epizod
1990,
qış ayı, Bakı
Yazıçılar İttifaqının ümumi
iclasında təzəcə yaradılmış Azərbaycan
Xalq Cəbhəsinin I qurultayına altı nəfər
nümayəndə seçilməliydi. Yazıçılar bizi -
Yusif Səmədoğlu, Fikrət Qoca, Sabir Əhmədov, Xəlil
Rza, İsa İsmayılzadəni və bir də məni
qurultaya nümayəndə seçdilər. Təəccüblüsü
də o idi ki, AXC-nin Milli Elmlər Akademiyasının akt
zalında keçiriləcək I qurultayında biz -
AYİ-nın üzvləri səsvermə hüququna malik
deyildik. Bizim mandatımız yoxdu.
Xalq Cəbhəsinin liderləri bizi sadəcə qurultaya
dəvət etmişdilər. Qurultay da yaxın
günlərdə keçiriləcəkdi. Bizim üçün nəzərdə tutulmuş dəvətnamələri
almaq üçün Xəlil Rza ilə AXC-nin qərargahına
yollandıq.
Bakıya neçə gündən bəri yağan qar hələ
də yerdəydi, əriməmişdi. Qar
küçə və səkilərdə də çoxdu.
O vaxtlar AYİ-nin ədəbi orqanları - "Azərbaycan",
"Ulduz", "Literaturnaya Azerbaydjan", hətta erməni
dilində çıxan "Hakaqan Azerbaydjan" jurnalları
da "Bakı soveti" metropoliteni ilə üzbəüz
hündür binada yerləşirdi. AXC-nin qərargahı
isə haradasa keçmiş Çapayev, vağzalyanı
küçələrin birindəydi. O tərəflərə
heç nəqliyyat da fərli-başlı işləmirdi. Xəlil Rza ilə "Bakı soveti"ndən
payı-piyada AXC-nin qərargahına yollandıq.
(ardı gələn
sayımızda)
Ədalət.-2018.-22 may.-S.7.