TÜRK DÜNYASININ AZADLIĞI
AZƏRBAYCAN ŞAİRLƏRİNİN YARADICILIĞINDA
Layihənin istiqaməti: Azərbaycanın
dövlətçilik tarixinin,
milli adət-ənənələrinin,
elm və mədəniyyətinin
təbliği
Müsəlman Şərqində ilk demokratik və parlamentli Respublika olan Azərbaycan Xalq Cümhuriyyətinin-100 illiyi
münasibətilə
XIV əsrdə islam
aləminin ən böyük alimlərindən
biri olan İbn Xəldun yazırdı ki, "keçmişlə indi iki damla su
kimi bir-birinə bənzəyir". İndi də
bizim tariximizin elə bir dövrü
gəlib çatmışdır
ki, biz sanki XX əsrin 20-ci illərinin əvvəllərində baş
verən hadisələri
yenidən, ancaq daha yüksək səviyyədə qavrayır
və yaşayırıq.
Və bu zaman qarşıya
çıxan problemlərin,
çətinliklərin, gözlənilməz
maneələrin aradan
qaldırılmasında artıq
bir dəfə yaşanmış analoji dövrün təcrübəsi
köməyimizə çatır.
XX-əsr Azərbaycan
şairlərinin yaradıcılığında
milli istiqlal ideyalarının çağdaş
milli dövlətçilik
dövründə araşdırılması
aktuallığı məhz
bununla bağlıdır.
Bu gün bu
ədiblərimizin ölməz
əsərləri ikinci
dəfə əbədi
həyatını yaşayır
və Azərbaycan xalqının haqq işində, gənc nəslin vətənpərvərlik
duyğularının tərbiyəsində
onun yardımçısı
olur.
Türk
dünyasının azadlığı
yolunda canlarından keçen, yaradıcılıqlarının
sanbalı və Azərbaycan ədəbiyyatındakı
yeri və əhəmiyyəti ilə
müqayisədə Məhəmməd
Hadi, Hüseyn Cavid, Hacı Kərim Sanılı, Əhməd Cavad, Abdulla Şaiq, Əmin Abid, Cəlil Məmmədquluzadə, Üzeyir
Hacıbəyli, Seyid Hüseyn, Cəfər Cabbarlı, Üm Gülsüm, Mikail Müşfiq, Mirzə Ələkbər Sabir, Salman Mümtaz kimi ölməz ziyalılarımız çağdaş
ədəbiyyatımızın nümayəndələri arasında
hər zaman zirvədə duran sənətkarlardandır.
Sağlıqlarında, xüsusən Sovet rejimi qurulduqdan sonra əsasən "proletar" tənqidçilərinin
böhtan və qarayaxmalarına tuş olan şair və yazıçılarımızın
əsil qiymətini
1993-ci ilden sonra vermişlər.
Azərbaycanın əvəz olunmaz
sairi Hüseyin Cavidin həyat və yaradıcılığını
araşdırıb xalqa
çatdıran tənqidçi
Hənəfi Zeynallı,
jurnalist Qulam Məmmədli, Yaşar Qarayev, Rafael Hüseynov, Zaman Əsgərli, Rasim Nəbioğlu, Kamran Əliyev kimi teqdiqatçıların
müstəsna rolu olmuşdur. Böyük alim Yaşar Qarayev Cavid yaradıcılığına
yüksək qiymet verərək yazırdı:
"Ehkam və həqiqət, xeyir və şər, xaos və harmoniya,
müharibə, əbədiyyət
və ölüm, İblis, Allah, mələk,
planet, kainat miqyası
və ölçüləri
müasirimizi dərindən
narahat etməyə başlayır və o, bu "ədəbi suallara" cavabları yenə də ən yeni, çağdaş
bədii prosesdə yox, Cavidin irsində
tapır".
Gənc yaşlarında sevgi, azadlıq carçısı
olan Mikayıl Müşfiqin yaradıcılığı
sinfi mübarizənin
kəskin bir şəkil aldığı
dövrə düşür. Mikayıl Müşfiq
böyük yaradıcılıq
istedadına malik gənc idi. Onun yaradıcılığında vətən məhəbbəti
azadlıq sevgisinin güclü olduğunu görürük. Bu sevgi təkcə Mikayıl Müşfiq yaradıcılığında deyil, o dövrdəki yazıçı və şairlərin yaradıcılığında
da görmək olardı.
Bu xüsusiyyətləri o zamankı ədəbiyyatşünaslar
düzgün qiymətləndirilmirdilər. Mustafa Quliyev,
M.K. Ələkbərli, H. Mehdi
və bir çox ədəbiyyatçılarımız
bu səpgidə yazan şairlərimizi proletar şair hesab etmir, onlara
"pantürkizm" damğası
vururdular.
M.Müşfiq ədəbiyyata lirik bir şair kimi
gəlmişdi. Sevgi, məhəbbət mövzusunda bir neçə şeir yazsa da o, siyasi
şeirləri ilə
də diqqəti cəlb edir. Şair şeirlərinin birində:
Bəxtiyardır o şair ki,
Rübabında məhəbbətin
mahnısını çağırır.
Sonra bütün gur səsilə
Gələcəyə bağırır.
- deyən şair
hər şeydən əvvəl gələcəkdə
də gözəl yaşaya biləcək bu günün sənətindən danışırdı.
Azad yaşamaq, xalqını azad görmək istəyi Müşfiqin də yaradıcılığında özünü göstərir.
...Mən bütün dünyada hər şeydən əfzəl,
Hər şeydən ləzzətli,
hər şeydən gözəl-
Şanlı azadlığı tərənnüm
etdim.
Yaxşı insanların yoluyla
getdim,
...Azadlıq hər kəsin əzəl naxşıdır!
Məhkum
bir millətdən qatır yaxşıdır...
Azadlıq və istiqlaliyyət yolunda mübarizəyə
qalxan xalqın fədakarlıqları şairlərimizi
ilhama getirir.
Məhəmməd Hadi teqdiqatçılarından
Əziz Mirəhməd,
Yaşar Qarayev, Alxan Bayramoğlu şairin yaradıcılığına
daimə yüksək
qiymət vermişlər. Həmin
dövrün ədəbi
hərəkatını qiymətləndirən
prof. Y. Qarayev yazır:
"Ümumiyyətlə, əsrin
əvvəllərində "Azərbaycanda milli hərəkat", "milliyyət
və hürriyyət",
"məşrutiyyət və
müsavat" ideyaları
geniş vüsət alır. Artıq "xalqın düşüncəsundə
Azərbaycan məfhumu
coğrafi bir mənadan ziyadə fikir və əməl
şəklində təcəssüm
edir" və millət qəti inanır ki, daha bundan belə
"istiqlal xaricində
onun üçün bir Azərbaycan yoxdur".
Məhəmməd Hadi də məhz
belə bir ictimai-siyasi mühitin istiqlal ideyasının daşıyıcılarından və təbliğatçılarından
biri idi. Əsrin əvvəllərində
Hadi artıq Azərbaycan şeirinin görkəmli simalarından
biri kimi, tanınırdı. Yaradıcılığında ictimai məzmun,
inqilabi motivlər, vətən sevgisi üstünlük təşkil
edən Hadi bütün həyatını
amalı yolunda, "parlaq istiqbal" yolunda sərf edən sənətkarlardan
olmuşdur.
Azərbaycan şeirinin görkəmli nümayəndələrindən Üm Gülsüm də məhz belə bir ictimai-siyasi
mühitin istiqlal ideyasının daşıyıcılarından
və təbliğatçılarından
idi. Yaradıcılığında ictimai məzmun,
inqilabi motivlər, vətən sevgisi üstünlük təşkil
edən, Üm Gülsüm bütün həyatını amalı
yolunda, "parlaq istiqbal" yolunda sərf edən sənətkarlardan biri olmuşdur. 1908-ci ildə yaradıcılığa
başlayan Üm Gülsümün poeziyasında
milli azadlıq və istiqlaliyyət mövzusu başlıca yer tutur. Azərbaycan Demokratik Respublikası dövründe yazdığı
şeirlərdə isə
bu özünü daha bariz şəkildə
göstərir. Bu dövrdə yazdığı
şeirlərdə Azərbaycan
Demokratik Respublikasının
fəaliyyətindən xalqa
bəxş etdiyi azadlıqdan, demokratiyadan, sülh ideyalarından həvəslə tərənnüm
edir. Onun "İqbal", "Yeni iqbal", "Açıq
söz", "İstiqlal",
"Azərbaycan", "Ədəbiyyat", "Birlik",
"Qurtuluş", "Məktəb
Füqəra fyuzatı",
"Şərq qadını"
qəzet və məcmüələrdə ardıcıl
olaraq çap olunurdu.
Cəfər Cabbarlı yaradıcılığını
incəlikləriylə xalqa
çatdıran Məmməd
Arif şairin dövrü haqqında yazır: "Cəfər
Cabbarlı yaradıcılığa
başladığı dövrdə
Azərbaycanda, xüsusən
Bakı şəhərində
kapitalizmin sürətlə
inkişaf etdiyi bir dövr idi.
Birinci Dünya müharibəsi başlansa da milyonlarla insanlar qırılsa, ac qalsa da, Bakı tacirlərinin
vecinə deyildi.
Kapitalizim istismarı getdikcə
şiddətlənirdi. Bu illərdə fəhlələr
nəinki kapitalizim əleyhinə mübarizəni
dayandırmamışdı, hətta onu bir qədər də qüvvətləndirmişdilər.
İnqilabi hərəkat getdikcə
genişlənir, Azərbaycan
kəndlərinə də
yayılırdı. Bu
hərakatın təsirilə
ədəbiyyat və
mətbuatda inqilabi-demokratik
meyllər qüvvətlənirdi.
"Molla Nəsrəddin"
jurnalı on il
əvvəl başladığı
mübarizəni davam etdirir, öz qüvvətli realizmi, kəskin ictimai satirası ilə inqilabi hərəkata kömək edirdi.
XX əsr Azərbaycan
yazıçılarının böyük bir qismi öz inqilabi,
mütərəqqi ideyalarını
ifadə üçün
bəzən simvolik təsvir vasitələrinə
və folklor təşheblərinə də
müraciət edirdilər. Bu söz həm Sabir, Qəmküsar, Əli Nəzmi kimi realistlərə, həm də Hadi, Səhhət, Cavid, Şaiq kimi romantiklərə aiddir. Hadinin "Nidau vətən" şeirində:
Dünadə əməlimiz fəqət
emari-vətəndir,
Vicdanımızın sevdiyi dildar, vətəndir!
Gülbərqi-ədəbdəderiz adəngi-məqamət.
Hər bülbülü-qəmpərvərə
gülzar vətəndir.
(ardı
gələn sayımızda)
Göyərçin Abidqızı
Filologiya üzrə fəlsəfə
doktoru
Ədalət.-2018.-22 may.-S.7.