Geriyə yol varmı...
Nemət Veysəlli
(əvvəli
ötən saylarımızda)
...Qurultayda
iştirak edəcək yazıçıların dəvətnamələrini
alıb bayıra çıxdıq. Vağzalyanı
küçələr izdihamlı,
haylı-küylüydü. Adamlar dəstə-dəstə
gəzirdi, günü-gündən gərginləşən,
alovlanan hadisələri müzakirə edirdilər. Adamlar elə bil havalanmışdılar, birinin
dediyinə o biri qulaq asmırdı. Sabiq
Çapayev küçəsindən üzü bəri - Xalq
Cəbhəsinin qərargahına sarı izdihamdı, bir dəstə
pərakəndə şəkildə irəliləyirdi. Əksəriyyəti də cavanlardı. Odlu-alovlu danışırdılar, rabitəsiz
qışqırışırdılar.
Dəstənin
də qabağında qırx-qırx beş
yaşlı bir erməni qadını yeriyirdi. Əslində
buna yerimək demək də olmazdı - qadının
üst-başı didik-didik, cırıq-cırıqdı.
Ayaqları da yalındı. Ayaqqabısız,
corabsız açıq ayaqları, baldırları,
barmaqları, dizindən aşağı nəyi vardı -
hamısı su içindəydi. Zavallı
qadın soyuqdan tir-tir əsirdi. Erməni
qadını ayaq üstəydi, amma elə bil çoxdan
ölmüşdü - heysiz, kor-koranə, çaşqın,
gözləri irilmiş vəziyyətdə dəstənin
qabağına düşmüşdü. İnsafən
qaraguh onu döymürdü, üst-başını da
cırmırdılar, heç üstünə
acıqlanmırdılar da. Görünür,
dəliqanlı, başlarını tamam itirmiş, insanlıq
və humanism kimi dəyərləri çoxdan unutmuş bu gənclər
haradasa başqa bir yerdə qadına işgəncə
vermişdilər, üst-başını
cırmışdılar, qarın üstü ilə
ayaqyalın yeriməyə məcbur etmişdilər. Çox acınacaqlı, dözülməz hala
düşmüş qadının sir-sifətində nəyisə
ifadə edən heç bir əlamət qalmamışdı.
Bütün bədəni keyləşmişdi,
gözləri donmuşdu, cansız müqəvvaya
çevrilmişdi.
Xalq Cəbhəsinin dəliqanlı fəalları bu
zavallı erməni qadınını niyə bu hala
salmışdılar, bu görkəmdə hara
aparırdılar, bu kortəbii axının sonu nə ilə
qurtaracaqdı, - bilmədim. Sonralar hadisələr
məhvərindən çıxdı. Vaxtında
çox asanlıqla söndürülə biləcək erməni-Azərbaycan
münasibətləri böyük bir ərazini əhatə
edən alova çevrildi. Hərbi
müxbir kimi (1993-1999) Qarabağa yollandım.
Döyüşlərarası fasilədə, nahar vaxtları,
müxtəlif məqamlarda, ayrı-ayrı yerlərdə
doxsanıncı illərin o qarlı günü,
Bakının tən ortasında, vağzalyanı küçələrin
birində, əsir-yesir, zəlil vəziyyətə
düşmüş erməni qadınının sifəti
heç cür gözümün qabağından getmirdi... Bu
işlər niyə belə oldu, xalqlar arasına bu faciəni
kim saldı?.. Şər qüvvələrin
şirnikdirici, canına qan hopdurulmuş parıltılı
sözlərinə niyə inandılar...
İkinci
epizod
1992,
avqust ayı, Qubadlı rayonu
Prezident Əbülfəz Elçibəyin
tapşırığı ilə bir qrup respublika
ziyalılarının iştirak etdiyi işgüzar komissiya
yaradılmışdı. O dövrki Ali məclisin sədr
müavini Afiyəddin Cəlilovun rəhbər olduğu bu
komissiya cəbhəyanı rayonların hərbi vəziyyəti,
təhlükəsizliyi ilə yaxından tanış
olmalı, geniş məlumat hazırlamalıydı. Qabaqcadan cəbhəyanı bölgələrə
gedəcək şəxslərin siyahısı uzun idi. Amma məsələ dəqiqləşəndə
onların böyük əksəriyyəti müxtəlif bəhanələr
gətirərək təhlükəli səfərə getməkdən
boyun qaçırdılar. Əlbəttə,
mən burada Füzulidə, Cəbrayılda, Zəngilanda,
Laçının Azərbaycan hərbçilərinin nəzarətində
olan yerlərdə gördüyüm gərgin və dramatik məqamlardan
danışmayacağam.
...Komissiya
üzvləri, sözsüz, Qubadlıya da getdi. İcra hakimiyyətinin AXC-nin rəhbərləri tərəfindən
təzəcə təyin edilmiş başçısı,
rayonun müdafiəsi ilə əlaqədar, bu işə cəlb
edilmiş adamlarla görüşdük. Vəziyyət
heç də ürəkaçan deyildi.
A.Cəlilov qərara gəldi ki, xəstəxanaya gedək,
atışma vaxtı yaralanan insanlarla görüşək. Əsgərlərə,
mülkü şəxslərə tibbi xidmətin vəziyyəti
ilə də tanış olaq. Xəstəxana
rayon mərkəzindən bir az aralı,
dağın döşündəydi.
O
böyüklükdə tibb ocağında xəstə,
yaralı döyüşçü yox dərəcəsindəydi.
Amma baş həkim bizi palataya, bir nəfər
ağır xəstənin yanına apardı. O, sistem
altındaydı. Nəfəs borularına,
ağzına, burnuna, qollarına müxtəlif təyinatlı
tibbi cihazlar qoşulmuşdu. Deyəsən
xəstənin halı heç özündə deyildi. Onun qaş-gözünün hərəkətindən,
durumundan asanlıqla bilmək olardı ki, o, ətrafda baş
verənləri görmür, duymur. Beş-altı
nəfərin qəfil palataya girməsi, baş həkimin
danışıqları - o, bunları dərk eləmək,
anlamaq iqtidarında deyildi. Afiyəddin
müəllim sərrast müşahidəyə, gərgin vəziyyətlərdən
baş çıxaran, iti ağıla sahib adamdı. Bütün bunlarla yanaşı, son dərəcə
istiqanlı və duyğulu insandı. O, ağır xəstənin
halına emosional şəkildə reaksiya verdi.
Kövrəldi, haldan-hala düşdü.
- Həm
yaşlıdı, həm də gör nə vəziyyətdədir,
- dedi. - Onu bu vəziyyətdən çıxarmaq olmaz, - deyə
üzünü həkimə tərəf tutdu. - Nəyə
ehtiyacınız var, çəkinməyin, söyləyin. Nə desəniz təşkil edərəm. Lap istəyirsən, Bakıdan buraya sanitar-vertolyot da
gətirdim. Nə isə bir iş görün, axı
belə olmaz!
Həkimin
xəstə haqda məlumatlarından məlum oldu ki, bu
zavallını ermənilər avtomatla neçə yerindən
güllələyiblər: sinəsini, qarnını,
başını və qollarını güllələr
deşik-deşik edib. Ən dəhşətlisi
də o idi ki, düşmənlər bu zavallının
gözləri qabağında həyat yoldaşını, iki
oğlunu vəhşicəsinə öldürüblər.
Bu xəstə yalvarıb, ermənilər qarşısında
diz çöküb, deyib ki, qoyun heç olmasa
oğlanlarımı özüm dəfn edim, torpağa
basdırım, - qoymayıblar. Dünyada özlərini
azadlıq və sülhsevər millət kimi təqdim etməyə
cəhd göstərən ermənilər, indi bu
ölümcül xəstənin, bu çarəsiz insanın
çinar boyda oğlanlarını, həyat yoldaşını
yaş torpağın üstünə atıb gediblər.
Övladlarını öldürdükləri
yerdən iki, üç kilometr aralanandan sonra atanı da
güllələyiblər və qəhqəhə içində,
heç nə olmamış kimi çıxıb gediblər.
Qubadlının cəngavər oğlanları hansı
yollasa həyat yoldaşını, oğlanlarını
itirmiş həmyerlilərini ağır yaralı vəziyyətdə
tapıblar, xəstəxanaya gətiriblər. Həkimin
dediyinə görə, gecə-gündüz ona xidmət edən
isə bu zavallının dünyada sağ qalan yeganə
övladıdır.
Araya ağır, öldürücü sükut
çökdü.
Ətrafda baş verənlərə görəmi, yoxsa bu
onun peşəsinə xas keyfiyyətlərdənmi irəli gəlirdi
- həkim elə bil daşa dönmüşdü, heykəldi.
Afiyəddin
müəllimə tərəf döndü və
soyuqqanlıqla:
- Bu
adamın sağalmaq ehtimalı yoxdu. Bəlkə
də indi söylədiklərimi düz başa düşməyəcəksiniz.
O, bu yaralardan, faciələrdən sonra necə yaşayacaq? Sizcə, yaşamağa dəyərmi?
Həkimin bu sözlərindən sonra hamımız heyrət
içində donub qaldıq.
***
Bu mövzu haradan gəlib düşdü beynimə. Yaşlaşdıqca
anamın hazırladığı xörəklər tez-tez
yadıma düşür: toyuq çığırtması. Hətta, uşaqlıq və yeniyetməlik dostum
Qürbət Cavadovun atası Abdulla Səfərov həmişə
deyirdi ki, çolpa əti ki, düşdü suya, oldu
heç nə. Parça-parça, tikə-tikə
edilib qazana tökülən toyuq ətinin üstünə
bir az soğan doğra bəsdi. O, qoy
qazanda, yağın içində yaxşı-yaxşı qızarsın,
vəssalam. Belə xörəyin dadı
damağından getmir.
Anam pomidor çığırtmasını da
yaxşı bişirirdi. Pomidorun qabığını
bütöv soyurdu. Soyulan pomidoru
yaxşı-yaxşı əzirdi. Yağ
dağ olandan sonra soyulmuş, əzilmiş pomidoru kiçik
qazana tökürdü. İsti odun
ocağın üstündə pomidor
çığırtması duru hala düşənəcən
pıqqapıq qaynayırdı. Qaynayan,
maye şəklinə düşən pomidor
çığırtmasının üzündə
xırda-xırda şarlar əmələ gəlirdi. Mən neçə illərdi Bakıda, Şəkidə,
Lənkəranda pomidor çığırtmasını yeyirəm,
onların heç biri anam hazırlayan pomidor
çığırtmasının dadını,
tamını verməyib.
Südlü əriştə, xaşıl, iri
yarpaqlı xəngəl - o, bu xörəkləri də tez-tez
bişirirdi.
Bizim kənddə, Əstəməz və Tola
düzündə "qara qılçıq, "sarı
buğda" deyilən taxıl növləri becərilirdi. İllah da il
yağışlı, yağmurlu olanda bu buğdaların adam
boyda ətli sünbülləri olardı. Sünbüllər
iri və sağlamdı. Bir balaca meh əsdimi
- sünbüllər tellənirdi, dalğalanırdı,
dalğalar bir-birini qovub ifadəyə gəlməz mənzərələr
yaradırdı. Elə bil dənizdi,
dalğalanırdı. Kiçik,
ucu-bucağı görünməyən dalğalar həndəsi
ədədlər kimi artırdı, insan taxıl zəmilərinin
bu qeyri-adi, əsrarəngiz mənzərələrinə
tamaşa etdikcə xəyallar aləminə dalırdı.
Veysəlli torpaqlarında becərilən taxılın
unu da dadlı və tamlıydı. Anamın
hazırladığı xəngəlin yarpaqları iriydi, bərkdi.
O, nadir hallarda xəngəlin üstünə sarımsaqlı
qatıq tökərdi. O böyüklükdə xəngəl
yarpaqları əridilmiş camış yağının
içində, demək olar ki, üzürdü.
Maraqlıdı, vallah, billah, o necə yağ
idisə insanın ürəyini vurmurdu, diksindirmirdi. Bəlkə də bu ona görə beləydi ki, o
taxıl münbit qaratorpaqda, dəmyə becərilirdi,
buğda isə su dəyirmanında
üyüdülürdü.
Nöyzənbillah, Allahın adı ucadı. Allah haqqı
camış qaymağını çörəksiz-zadsız
xörək qaşığı ilə yeyirdim. Pendiri təndir çörəyinin arasına qoyub
necə yeyirlərsə, mən də camış
yağını çörəyin arasına qoyub dişləyirdim.
Düzdür, taxılımız, çörəyimiz
qıtdı. Amma evimizdəki qazanların, teşt və
vedrələrin içi yavanlıqla - qatıq, süd, yağ və qaymaq, şor və ayranla doluydu. Çörək sarıdan qarnımızın
yarımçıqlığının yerini qatıq,
süd, qaymaqla doldurardıq.
Anam
tez-tez həmənkömənçi qaynadardı,
üstünə də dağ edilmiş yağ,
sarımsaqlı qatıq tökürdü və belə bir
xörəyi iştahla yeyirdik. Hərdən həmənkömənçi
ilə düyü yarmasından qəribə, çox
dadlı xörək də hazırlayırdı. Qarabağda bu cür xörəyə camaat "bomba"
adını da vermişdilər.
Bəzən Sosun, Herherin, xüsusilə də
Çartazın haqçıqləri qarğa-quzğun kimi kəndin
həyətlərinə tökülüşürdülər. Veysəllilərin
həyət-bacasından xurcun-xurcun pencər
toplayırdılar. Kaş Veysəlli həyətlərindən
yığılan o xurcun-xurcun həmənkömənçi,
pencər zəqqutun olub töküləydi nankor
qonşularımızın boğazına. Erməni separatçılarının 1988-ci ilin
fevralında Azərbaycan Respublikasına qarşı ərazi
iddiaları, etirazları sonralar hər iki tərəfdən
minlərlə insanların faciəsinə səbəb oldu.
Künc-kənəni gəzirdim, evimizdə əlimə
çörək keçməyəndə cumurdum
qaymağın, qatığın, şorun üstünə.
Az
qalmışdı yadımdan çıxa. Sura
bibimin qayğanağı, Allahverdi kişinin qızı Rənanın
hazırladıqları toyuq çığırtması haqda
indinin özündə də nağıl və rəvayətlər
danışırlar.
Daşları
tərs üzünə çevirmək
vərdişi və ya Lətif dayı haqda...
Rzalar ilə Yal oba arasında xeyli məsafə vardı. Təsəvvür edin ki, bu
ev ilə o birinin arası ən azı iki
yüz addımlıq yoldu. Hər obada da ən
azı qırx-əlli təsərrüfat yerləşirdi.
Məsələn, Rzalar obasındakı evlərin
çox hissəsi Qulu qayasının ətəklərinə
səpələnmişdi. Gözəl və
xoşbəxt günlərimizdi. Yurd-yuva
üçün əlverişli sahədə kim
haranı istəyir, ürəyindən hara keçir, orada da
mülk ucaltmışdı. Səfəralının
evi, həyəti bütün yamacı tutmuşdu. Mal-qoyun üçün geniş pəyələri,
toyuq-cücə üçün hini, it damı, təndiri,
odun, çır-çırpı saxlamaq üçün
talvarı. Geniş, cürbəcür meyvə
ağacları, üstəgəl bostanı.
İnsanın yaşamaq, xoşbəxtliyi üçün,
siz deyin, daha nə lazımdır?..
(ardı gələn
sayımızda)
Ədalət 2018.- 23 may.- S.7.