Geriyə yol varmı...
Nemət Veysəlli
(əvvəli
ötən saylarımızda)
Kəndin ətrafını dolaşırdı-dolaşırdı, nəhayət, arağınmı, çaxırınmı istisi canından çıxandan sonra kənd arasına çıxırdı.
Nə qadınlar, nə də kişilər bir-birinə nümayişyana baxmazdılar, baxışların qovuşduğu, uzaqdan-uzağa salamlaşan, hal-əhval tutanlar da çoxdu. Bütün bunlar qaş-göz hərəkətləriylə, him-cimlə həyata keçirilirdi. Oynamaq istəyən kişilər, bir qayda olaraq, çox vaxt həyat yoldaşını, bacılarını, uzaqbaşı əmi və dayı qızlarını rəqsə dəvət edərdilər. Həmişə rəqs etmək təşəbbüsünü kişilər irəli sürərdi.
Toylarımızın əvəzolunmaz toybəyi vardı - İkinci Dünya müharibəsi veteran Muxtar Əliyev. Hərdən onu Balaş dayı əvəz edərdi. Muxtar Əliyev müharibədə olduğundan tez-tez rus kəlmələri işlədərdi.
Veysəlli toylarını ekstaza, yüksək şkalaya qaldıran adamlar vardı. Bu da Lətif dayı idi. O, mağarın kənarında görünəndə bir növ toy dayanırdı. Ətrafa sükut çökürdü. Toya yığışanların hamısı, çalğıçılar - Cəmil və İmran Tahirov qardaşları, Əbdül, nağaraçı Astan dərhal dayanırdılar. Elə bil teatr tamaşasının pərdəsi açılırdı, hamı intizar içindəydi. Hamı bu sözə, ifadəyə gəlməz məqamı gözləyirdi. Toya gələnlərin hamısı yaxşı bilirdilər ki, Lətif dayı tək oynayacaq, adamlar qırağa çəkilirdilər, meydan boşalırdı. Bu an, bu dəqiqə "Boz at" xalq mahnısının melodiyaları səslənəcəkdi.
...Boz at, səni sər tövlədə bağlaram,
And içirəm səni məxmər çullaram.
Əgər
məni bu davadan qurtarsan,
Qızıldan,
gümüşdən səni nallaram...
Cəmil Əbdülə, Əbdül də İmrana, o
da kiçik qardaşına - Astana baxırdılar. Cəmil
tarı, Əbdül gah yastı balabanı, qara zurnanı,
İmran isə klarneti kökləyirdi. Astan
isə nağarasını döyəcləyirdi. Mağara yığılanlar, bütün kənd əhli
bu məqamı həsrətlə, intizarla gözləyirdilər.
Lətif dayı "Boz at"ın ritmini, ahəngini
dərhal tuturdu. Sol ayağını bərk-bərk
döşəməyə çırpırdı, sağ
ayağını isə bir balaca irəliyə atırdı.
Hərbi təlimlərdəki kimi bir, iki... sağ əlini
yuxarı qaldırırdı, sol əlini isə
qulağının dibinə qoyurdu. Elə bil
yaxşı-yaxşı təhsil almış, peşəkar
rəqqas, aktyordu. Oynadıqca hərdən
çönüb ətrafı süzürdü. Sanki oynamaq istedadının adamlara necə təsir
göstərdiyini yoxlayırdı. Qızlar-gəlinlər
pıçıldaşırdılar, qadınlar
gülüşürdülər. Kişilər
ağayana, bəy ovqatındaydılar. Günlərinin,
ömürlərinin ən xoşbəxt, sözə, ifadəyə
gəlməyən anlarını yaşayırdılar.
...Nəbinin
bığları eşmə-eşmədir,
Papağı güllədən deşmə-deşmədir.
Nəbinin
Boz atın bir at keçmədi,
Qoy sənə
desinlər, ay nadan Nəbi,
Tüfəngi havada oynadan Nəbi.
Lətif
dayı görəndə ki, camaat ona əl çalır, onun
hər bir hərəkətini hərarətlə
qarşılayırlar, rəqsin emosiyasını,
çalarlarını bir az da
artırırdı. Əlləri, ayaqları, bədəni
əyilir-bükülür, haldan-hala düşürdü.
O, "Boz at" xalq mahnısının melodiyaları
altında oynayan zaman, onun daimi azarkeşləri - Muxtar
Əliyev, Balaş Mustafayev, Mirzə və Gəray Sadıqov
qardaşları da haldan-hala düşürdülər. Bəzən "ay yaşa", gah da "əhsən
sənə Lətif dayı" deyə
qışqırışırdılar.
Yəqin
onun başqa azarkeşləri də buradaydılar: Pərzad və
Bacıxanım xala, Zərqələm, Tutu bacı, Lətif
dayı açıq-aşkar bu qadınları
axtarmırdı, amma bilirdi ki, bu qadınlar onun daimi
azarkeşidi, mağarın harasındasa əyləşiblər,
onun rəqsinə tamaşa edirlər.
Şirin
və ürəyəyatımlı ifaları ilə
bütün Qarabağda, Qaryagin və Ağdam tərəflərdə
yaxşı tanınan Cəmil Tahirov, gözəl balaban
ustası Əbdül, lap elə klarnetçalan İmranın
özü də sanki yeniləşmişdilər. "Boz at" xalq mahnısının ifasına
yeni-yeni ilmələr, naxışlar vururdular. Cəmil
Tahirov gah tarı sinəsinə basırdı, gah da yastı
balabanın həzin və ürəyə yağ
kimi yayılan təranələri altında bəzən pəstən
oxuyurdu. Onun gözəl, yatımlı tarzənliyi
ilə yanaşı, yaxşı da xanəndəliyi vardı.
Astadan, bəmdən oxuyurdu, amma ürəkləri,
mağara toplaşanları riqqətə gətirirdi. Əbdül Tahirovun balabanı yaxşı ifa etməyiylə
yanaşı, həm də gözəl zurna
çalmağı da vardı. "Boz
at"ı istər balaban, istərsə də zurna ilə ifa
edəndə ovurdları dolub-boşalırdı,
enib-qalxırdı.
...Gün
gəlibdir günortanın yerinə,
Həcər
xanım qalxıb atın belinə,
Qoy sənə
desinlər, ay qaçaq Nəbi,
Həcəri
özündən, ay qoçaq Nəbi!
Həcəri
özündən, ay qoçaq Nəbi!
Yastı balabanın insanın ürəyinə yatan,
ruhunu sakitləşdirən melodiyaları allı-güllü
gəvə və kilimlərin üstündə gəzişəndən
sonra, Veysəlli qız-gəlinlərinin gül iyi gələn
üzlərinə, ağappaq boyunlarına, ipək tellərinə
toxunurdu. Nağaranın, qara zurnanın qəhrəmanlıqla
dolu səsi, Qara qayanın sal daşlarına dəyib ətrafda
əks-səda verirdi. Qara kəhrizin gur
suları isə arx içində topa-topa bitən
qıjının, yarpızın yarpaqlarını yalayıb
keçirdi.
Paralellər
Gördüklərim,
müşahidələrim
Mən bu
faktları başqa yazılarımda da ("Ağbaşlı
torpağı", "Haran ağrıyır, Vətən",
"Yaş həddinə görə", "Mənim
müharibəm") təkrar-təkrar söyləmişəm.
Kollektivləşmə zamanı, iş elə
gətirib ki, Yuxarı Veysəlli kəndi ərazi-inzibati
bölgüyə görə, Füzuli rayonuna tabe olsa da, sabiq
DQMV-nin yaşayış məskənləri ilə əhatə
olunub: Çartaz, Martuni, Herher, Sos, Məşədkənd. Bu
siyahını genişləndirə də bilərəm -
Qırmızı Bazar, Keşkənd, Quzumkənd.
Uşaq vaxtı Dodanın bağına, Qaraxona tut
yığmağa gedərdik. Sərasər neçə
illər Ağoğlan dərəsindəki su dəyirmanlarına
da dən üyütməyə yollanmışam.
Ötən əsrin əllinci illərində Quzey
Çartazda vaxtı ilə Eyvaz bəyə məxsus, sonralar
hansı yollasa qonşularımızın əlinə
keçən torpaq sahələrində, yurdda hamam kompleksi
tikilmişdi.
Buraya Quzey Çartazın camaatı ilə
yanaşı, ətraf kəndlərin əhalisi də gəlirdilər.
"Kommunizm" adına kolxozun idarə
heyətinin qərarı ilə hamamda qiymət tarifi də
müəyyənləşmişdi. Bu günlərin məzənnəsinə
söykənsək, tutalım saatı beş,
on manata. Ömrümdə ilk dəfəydi ki, səthi
kafellə örtülmüş divar, metlaxlı döşəmə
görürdüm. Kənd uşaqları
dəstə ilə yığışıb gedirdik Quzey
Çartazın müasir hamamına. Ümumi
qayda ilə növbəyə dayanırdıq, çimirdik, təmizlənirdik,
elə bil dünyaya təzədən gəlirdik.
Belə bir məişət şəraiti niyə bizim
öz kəndimizdə yoxdu, bunun səbəbi nəydi? Biz hələ
uşaqdıq, yeniyetməydik, bilmirdik ki, bu cür tərs
sualları kimə verək, bu sualların cavabını kimdən
alaq.
Adətən, yuxarı obanın camaatı bazar,
dükana Füzuli rayon mərkəzinə, aşağı
obanın əhalisi isə çox vaxtı Martuni rayon mərkəzinə,
qəsəbəyə gedirdilər. Kimə, hansı
marşrutla mənzil başına getmək sərfəli və
rahatdırsa, o istiqamətə də hərək edirdilər.
Birinci
hadisə
Əmir
Rüstəmovun ölüm xəbəri
...Səhər
açılar-açılmaz kəndə hay
düşdü: Əmir Rüstəmovu Martuniyə gedən
yolda maşın vurub, elə yerindəcə keçinib. Bir neçə gün keçəndən sonra Nabat
mamamın qapısında (o, ata tərəfdən mənə
qohumdu) bir neçə erməni ailəsi göründü.
Sən demə, bu adamlar Əmir kişini piyada
Martuniyə gedərkən onu maşınla vurub öldürən
sürücünün yaxın qohumlarıymış,
xahişə, minnətə gəliblər. Müsəlman adətinə görə,
sözsüz, bu adamlar Əmir kişinin üçündə,
yeddisində, bir sözlə, yasında iştirak etmək
üçün gəliblərmiş. Ədəb-ərkan,
qayda-qanunla yasa lazım ərzaq və sair tədarüklər
də görmüşdülər. Yas
zamanı Əmir kişini maşınla vurub öldürən
nə sürücüyə, nə də onun qohum-əqrəbasına
güldən ağır söz də deyilmədi. Sözsüz, qəzanın baş verdiyi rayonun -
Martuni rayonunun milis və hüquq-mühafizə
orqanlarının çoxbilmiş əməkdaşları da
bu işi düzüb-qoşmuşdular, sürücü bu
hadisəyə görə yüngül cəza ilə
çıxıb getdi işinə-gücünə.
Kənd içində Nabat mamamı, rəhmətə
gedənin böyük oğlunu - Famili qınayanlar da
tapıldı.
Hətta, dedilər ki, siz nahaq onları
qapınıza buraxdınız, nahaq
bağışladınız. Dedilər
ki, siz nahaq aldandınız onların yasa gətirdikləri
cöngəyə, ərzaq məhsullarına. Onların şirin dilləri, yazıq və
günahsız görkəmləri zahiri əlamətlərdi,
bunlar o vaxta qədərdi ki, cəzadan yaxa qurtarsınlar.
Sonralar heç nə dəyişilməyəcək.
Allah eləməsin, belə bir analoji hadisə
azərbaycanlıların başına gəlsəydi, görərdiniz
ilanın əsl sifətini.
İkinci
hadisə
Heydər
Mustafayev
Aradan bir müddət keçdi. Eynilə belə bir hadisə yenə
də Füzuli-Martuni yolunda Mustafayev Heydər Balaş
oğlunun başına gəldi: ağır yük
maşınının erməni sürücüsü
motosikletlə hərəkət edən Heydərə
ağır bədən xəsarəti yetirdi. Qolu
ilə bərabər onun bir tərəfi bütövlükdə
iflic oldu.
O,
başına gələn faciə ilə əlaqədar
çox yerlərə müraciət etdi və bu
yazdıqlarından da heç bir səmərəli nəticə
çıxmadı. DQMV-nin, Martuninin
hüquq-mühafizə orqanlarının əməkdaşları
dedilər ki, günah zərərçəkənin
özündədir, o, hərəkət, yol qaydalarını
kobudcasına pozub. Heydər bu minvalla iflic və
sarsılmış vəziyyətdə bir neçə il yaşadı. Sonra da (1992,
fevral) Yuxarı Veysəlli kəndi işğal edildi. Dörd uşaq atası bir müddət məcburi
köçkün status ilə Sumqayıtda yaşadı və
o qəzadan sonra canında yaranan dəhşətli
ağrılara dözməyib vəfat etdi.
Adı
yadımdan çıxmış
erməni
kəndində toy
...Səksəninci
illərin əvvəllərində kənddə məzuniyyətdəydim.
Beynəlmiləl orta məktəb dostum, əslən
Martuninin Vərəndəli kəndindən Hüseynov Sevindik
Eldar oğlu sözarası bildirdi ki, erməni dostları onu
uzaq dağ kəndinə qonaq, toya dəvət ediblər.
Sənin üçün də maraqlı olar, gəl
birlikdə gedək. Gözəl, mənzərəli
yerlərdi, gəzərsən, görərsən. Razılaşdım. Təəssüf
edirəm ki, o kəndin adı yadımda qalmayıb. Təxminən,
yadımda bircə o qalıb ki, Qaradağlı, Qağarza, hətta
Has kəndindən də o yana,
dağların arasındaydı. Oğlan şənliyiydi.
Məclis, stullar da elə həyətdəcə,
ağacların dibindəcə qurulmuşdu. Stolların üstündə nələr yoxdu?
Öz şəxsi təsərrüfatlarından
hazırlanmış çaxır, tut arağı, cürbəcür
turşular, şirələr, üstünə cürbəcür
turşular tökülmüş, qaynadılmış lobya, təndirdə
bişirilmiş has, kabablar, quş əti. Soyutma yumurtanın
ağını, sarısını əzmişdilər,
içinə yağ, qara istiot,
qırmızı soğan doğramışdılar. Ermənilər adlarını bildiyim, bilmədiyim
xörəkləri necə hazırlamağın
hamısını Azərbaycan mətbəxindən
götürmüşdülər. Sözsüz,
özlərinin də əlavələri vardı. Süfrələrin, stolların, kətillərin
hazırlanmasına nəzarət edənlər də
çoxdu. Hər şey hazırdı,
süfrələrə əyləşməyin
vaxtıydı. Musiqiçilər də
toy, şənlənmək ovqatındaydılar.
(ardı gələn
sayımızda)
Ədalət 2018.- 25 may.-
S.7.