MƏNZƏR NİYARLININ
ƏSƏRLƏRİNDƏ REALLIĞIN
TƏCƏSSÜMÜ
Mərziyyə Nəcəfova
Filologiya elmləri doktoru
Mənzər xanımın qələmindən çıxan hekayələr, istər sovet dövründə, istərsə də müstəqillik illərində, həyatı düşüncələrin, qəlbdən gələn həqiqətlərin, səmimi, inandırıcı duyğuların təcəssümüdür. Onun çılğın bir ehtirasla təsvir və tərənnüm etdiyi insanlar, hadisələr təbiidir, realdır. Oxucunu düşündürür, maraqlandırır. Ona görə ki, oxucu müəllifə inanır, hadisələrin reallığı, dövrün, zamanın məhsulu olması və özünəməxsus sadə, təmiz bir dillə nəsrə çevrilməsi Mənzər Niyarlı yaradıcılığını fərqləndirir. Təbii ki, onun yazılarının sevilməsində mövzu seçiminin də müəyyən rolu var.Mövzularını həyatdan alan nasirin obrazları da fərqlidir ; safdır, səmimidir. Onun yığcam hekayələrində dərin məna, dünyanın problemləri, dərd-səri əks olunur. Əsərlərində iynənin gözü boyda işıq, ümid axtaran insanın sarsıntıları, əzabları, çırpıntıları və müəllifin özünün də bu dəhşətlərlə mübarizə aparması, qalib gələ bilmə yolları haqqında düşüncələri təsvir olunur. Müəllif-obraz münasibətlərinin qoyuluşu oxucunu düşündürür və bütün diqqət müəllif-obraz-oxucu dünyasında cəmləşir.
O, bir nasir kimi zamanın, günün nəbzini tutmağı bacarır. İnsan psixologiyasına yaxından bələd olan müəllif yaratdığı obrazların xarakterini müəyyən edir, real yaşantıları verməklə cəmiyyətdəki hadisələrə bədii dillə münasibət bildirir. Amma bununla da rahatlıq tapmır, çıxış yolu axtarır. Müəllifin "Sərnişin bileti və baqaj çeki" hekayəsi bu baxımdan diqqətə layiqdir. Hekayənin mövzusu cəmiyyətimizdəki faciələr, dəhşət doğuran hadisələrdir. Əsərin qəhrəmanı ziyalı alim Muraddır. O, təfəkkür tərzi, düşüncəsi ilə seçilən, hörmət qazanan alimlərdəndir. Elmi konfranslarda, seminarlarda, hətta ondan vəzifəli alimlər belə Muradın fikri ilə razılaşır, lazım gələndə çətin vəziyyətlərdə onunla məsləhətləşirlər. İki övladını, həyat yoldaşını halal zəhmətlə dolandıran Murad son zamanlar ailəsi qarşısında maddi çətinliklər üzündən başıaşağı olur. Hətta onlara bir parça çörək pulunu da güclə qazanır. Onun yüzlərcə elmi əsəri, məqaləsi var. Ancaq Elmlər Akademiyasının ona verdiyi əməkhaqqı bazar iqtisadiyyatına keçid dövründə ailənin dolanışığına yetmir. Gün-gündən körpə qızları saralıb-solur, əyin-başları tökülür, nimdaş hala düşür. Layiqli bir ziyalı çıxılmaz vəziyyətə düşür, problemlərin ağırlığından xəstələnir, özünü idarə edəcək güc tapa bilmir. Ailəsinin məhv olmaması üçün alim əsərlərini, beynini satmalı olur. Əslində bu Muradın yox, cəmiyyətimizin faciəsidir. Müəllif əslində qəhrəmanının bu qərarı ilə razılaşmır. Əsərin sonuna qədər müəllif oxucusunu düşündürür, sarsıdır. Düzdür, oxucu öz ziyalı alimini aciz görmək istəmir. Lakin bu bir həqiqətdir və günümüzün reallığıdır. Hekayənin sonunda müəllif qəhrəmanını öldürür. Qəhrəmanın ölümü ilə bir daha təmiz, saf düşüncələrin, yüksək ideyaların günümüzün dəhşətləri içəsrisində məhvə doğru yol aldığı vurğulanır. Müasir dövrümüzdə, bir çox ədəbiyyatşünasların fikrincə, nikbin ruhlu əsərlərə ehtiyac daha çoxdur. Ancaq reallıqları əks etdirməklə sözün həqiqi mənasında nikbinliyə qovuşmaq daha doğru olardı.
Günümüzün faciələri nasirin "Ölümlə üz-üzə" hekayəsində də təbii boyalarla təsvir olunur. Müəllif bu əsərində də ziyalı, sənətkar obrazına üstünlük verir. Əsas obraz rəssam qadın Həmidədir. Həmidə tənha qadındır. Həyatın sərt sınaqlarından çıxan, ölkəsini onun hüdudlarından kənarda təmsil edən tanınmış sənətkardır. Əsərləri, tabloları dünyanın bir çox yerlərində sərgiləri bəzəyib. Bütün bunlara baxmayaraq, xərçəng xəstəliyinə tutulan qadına vətəndə köməklik göstərən bir kəs tapılmır. Həkim onun döş qəfəsində şiş olduğunu və bunun gündən-günə böyüdüyünü nəzərə almayaraq Həmidənin ömrü boyu görmədiyi miqdarda pul tələb edir. Həmidə çətinliklər qarşısında qalır. Qadın üzvü olduğu cəmiyyətə belə müraciət edir: "Pul nə gəzir. Olsa verərəm" sözlərini eşitdikdə, yaxın adamlarına üz tutmalı olar. Yenə də rədd cavabı alır. Rəssam əsərlərini satmaq fikrinə düşür. Düşünür ki, "lombard" adlanan bir yerə qiymətli əşya qoymaqla həkimin istədiyi məbləği əldə edə bilər. Müəllif xəstə qadının "lombard"ın direktoru ilə söhbətində imkanlı adamların ətrafdakılara münasibətini belə əks etdirib:
"Həmidə qapısına "lombard" yazılan yerə gəldi. Ancaq lombardın direktoru, üzü qırmızıya çalan kişi heç rəsmlərə baxmaq belə istəmədi.
- Bu nədir? - dedi
- Bizi dolamısınız?
Həmidə qızardı:
- Bəs nə lazımdır ki?
- Qiymətli əşya
- Siz qiymətli əşya nəyə deyirsiniz?.
- Ancaq qızıl, gümüş, maşın,
daş-qaş, ev. Gedə bilərsiz"
("Ölümlə üz-üzə")
Müəllif Həmidənin ölümündən
çox insanların bir-birinə qarşı göstərdiyi laqeydlikdən
qorxduğunu oxucuya çatdırır. Həmidə daha böyük
bir xəstəliklə
qarşılaşır. Bu həyatın, zamanın,
dövrün "xərçəng"idir.
Hekayənin sonunda müəllif
Həmidənin canını
almaq üçün
gələn ölümü
fərqli verir. Ölüm belə zəmanəmizin eybəcərlikləri qarşısında
dəhşətə gəlir.
Həyatda hər şeydən
əlini üzən Həmidə ölümü
qəbul etməkdən
başqa çarə
tapmır. Onun canını
alıb, bütün əzablardan, iztirablardan qurtarmaq üçün ölümə yalvarır.
"Ancaq ölüm
də ürəyində
nəyi götür-qoy
etdisə Həmidənin
əllərini geriyə
itələdi. Sonra ağ əbasının
ətəklərini əlinə
yığıb geri çəkildi və sabun köpüyü kimi yox oldu."
(Ölümlə üz-üzə)
Müəllif burada ictimai mühitə real münasibəti
ilə fərqlənir. Nasirin əsərlərində
insana qayğı, diqqət, isti münasibət güclüdür.
Onun
"Dua" hekayəsində
də biganəlik, laqeydlik kimi mənfi keyfiyyətlərin
qəbul edilməməsi
ilə rastlaşırıq.
Əsərin mövzusu kənd
həyatından götürülüb.
Bu hekayə ədəbiyyatşünaslar
tərəfindən də
yüksək qiymətləndirilmişdir.
Filologiya üzrə fəlsəfə doktoru Xanverdi Turaboğlu yazır: "Hekayədə
qoyulan problem ikiqatlı,
ikitəyinatlı funksiyanı
yerinə yetirir. Problemin bir qütbündə adamların şəraitsizlikdən
əziyyət çəkdiyi
önə çəkilirsə,
digər qütbündə
məhz həmin şəraitsizliyi aradan qaldırmaq yolunda problemin özü bilavasitə ayrıca olaraq əlavə neçə-neçə çətinliklərin
aradan qaldırılmasına
səbəb olur.
Bunu müəllif Pəri Sevdimalı qızının subyektiv qavrayışında ələnən
və öz əksini tapan daxili düşüncələrin
təsviri və təhkiyəsində daha aydın bədii lövhələrlə çoxqatlı
problemin üzərinə
işıq salır, onun bütövlükdə
bədii psixoloji portretinin yaradılmasına
nail olur. Bu baxımdan
laqeydliyin pislənməsi
əsər boyu iri planda özünün
daha qabarıq bədii ifadəsini tapır."
Nasirin "Qızıl
qaval" kitabına daxil edilmiş bütün hekayələri
ciddi ideya və bədii estetik yük daşıyır.
Bu yaxınlarda Mənzər Niyarlının "Vətəndən
Vətənə" povesti
"Azərbaycan" jurnalında
və "Ədəbiyyat"
qəzetində çap
olunmuşdur. Povest tez
bir zamanda sevilmiş və oxucularda maraq oyatmışdır. Povest V.Nabokovun
"Ən təmiz
hiss vətən üçün
qəribsəyən insanların
hissidir"dəyərli bir
ifadəsi ilə başlayır.Və elə
bu ifadənin fonunda da davam
edir.Burada əzab çəkən insanlar Vətən həsrəti
çəkən və
bu ağrıyla da faciələrini içlərində daşıyan
insanlardır. Hər bir
əsərində olduğu
kimi bu povestdə
də obrazlar sistemi əhatəli və rəngarəngdir.
Çənubi Azərbaycanda və
Bakıda yaşamağa
məhkum olan insanların həsrəti,
qohum -əqrabanın bir-birindən ayrı düşməsi əsərin
əsas ana xəttini təşkil edir.İki ailə fonunda yaşayanlar insanların mənəvi və maddi durumlarına
zərbə vurur.
Əsas ailə üzvüləri Ərdəbilin
Pətəxor kəndində
məskunlaşmışdır.Ailənin
başçısı Zinyət,onun
yanında yalnız yeganə oğlu Səməd, qızı Mələk, gəlini, yaxın qohumlar, Bakıda onlardan uzaq düşən oğlu Əhməd , onun arvadı Qumru, qızları Həlimə, kiçik oğulları İsmayılın
həyat hekayələri
təsirli və düşündürücüdür. Əhməd və qardaşı Bulud İçəri şəhərdə yaşasalar
da Pətəxor həsrəti, ana - bacı həsrəti onları üzür.
Bir gün bir-birlərinə qovuşmaq istəyilə yaşasalar da zaman yolları bağlı qalır, arzuları reallaşmır.
Nəhayət ki, Ərdəbildəki
tumgöz Fərruxla görüşmələri qovuşmaq
istəklərini daha da gücləndirir. Tumgöz Fərrux onlara torpaq almaq işində
yardımçı olur.
Sənətsiz, imzasız baha
qiymətə əkin
yeri vəd edir, ailənin olan-qalan pul və qızıl əşyalarını alır.
Aldanıldıqlarının fərqinə varmadan ailə köçmək
üçün hazırlananda
kiçik Həlimə
"O, "yaxşı adam deyil" deyə evdəkiləri ayıltmaq istəsə də "Adam özündən
böyüklərə elə
deməz" desədə,
Bulud əmisi balaca Həlimənin haqlı olduğunu gec də olsa
dərk edir. Əsərdə müəllif adət
-ənənələrdən də bəhs edir. Həmçinin
ailələrdə çərşənbə
bayramına hazırlıq,
bu bayramın İçəri şəhərdə
necə keçirilməsi,
süfrə hazırlıqları,
gözəl şirniyatların
bişirilməsi, Qumrunun
namaz qılan , oruc tutan
, iman sahib olması əks olunur. Əhmədin ailəsinin köçüb Pətəxora
getməsi və yenidən gizli yolla Şimali Azərbaycana qayıtması
duyğusal bir dillə qələmə alınıb ki, bu da əsərin
oxunaqlı olması üçün əsas şərtlərdəndir.Ailənin yenidən pərən-pərən
düşməsi tumgöz
Fərruxun və rüşvət alaraq haqqı və ədaləti taptayan böyüklərin sayəsində
baş verir.Əkin yerini şumlayıb əkən Əhmədin halal pulu ilə
aldığı torpaq
əlindən alınır.Tumgöz
Fərrux qaziyə yağlı erkək rüşvət verərək,
torpağı Əhmədə
satdığını danır.
Ailənin daha məşəqqətli
günləri başlayır.
Yenidən onların Azərbaycana
dönməkdən başqa
əlacı qalmır.Artıq
İçəri şəhərə
qayitmaq olmazdı, Bulud aran kəndlərində
vəzifədə çalışdığı
üçün qardaşının
ailəsini aran kəndinə -yanına gətirmək məcburiyyətində
qalır. Bir gün
qohumlarla vidalaşa bilməyən Əhməd
və ailəsi gecə qayıqla Şimali Azərbaycana qaçır. Faciələrlə dolu həyat yenidən davam edir və Əhmədi
sərhədi pozduğu
üçün cəsus
adı ilə həbs edir və Sibirə sürgün edirlər.
Ailənin madii vəziyyəti, psixoloji durumları, kənddə ailəyə olan, iki uşağın məktəbdə qarşılaşdığı soyuq münasibət, qonşuların belə ailədən üz çevirməsi real həqiqətlər yazıçı qələmindən böyük ustalıqla çıxmışdır. Müəlifin yazıçı ustalığından biri də illər sonra, müstəqillik dövründə qohumlarını görmək üçün Ərdəbilə gedən Həlimə və onun ötən günlər,keçmişdə qalan uşaqlıq illərini gözləri önündə canladırması, ən çox görmək istədiyi bibisi Mələyi görə bilməmək qorxusu həsrətin ən təsirli tərəfidir. Yazıçının hadisələrə yanaşmaq bacarığı, önə çəkdiyi hadisələr və yazıçı münasibəti əsərin daha dolğun olmasına təsir edir.
Əsəri ilin ən güclü povesti kimi dəyərləndirmək yerinə
düşər. Son zamanlar
iri həcmli əsərləri oxumaq səbr və iradə tələb etdiyi bir vaxda
əsərin bir nəfəsə
oxunması, təbii ki, müəllifin əsərlərinin
dilinin sadə və oxunaqlı
olmasında, reallığı səmimiyətlə
paylaşmasındadır. Bu da Mənzər Niyarlının
yaradıcılığının əsas məziyyətlərindən
sayıla bilər.
Ədalət.-2018.-15 noyabr.-S.6.