Rafiq Yusifoğlu
poeziyasında Füzuli eşqi
Zəkulla Bayramlı
Mən şəxsən çoxdan tanımasam da, Rafiq
Yusifoğlu çoxdanın adamıdır, ən azından
respublikada çoxdan tanınmış şair və
alim-professordur.
Düzünü deyim ki, belə sadə, təvazökar
və istedadlı bir insanı gec tanıdığıma
görə təəssüflənirəm və hər
görəndə ürəklə salamlaşır, hal-əhval
tutur, bu qənimət adamla tanışlığın
zövqünü yaşayıram.
Uzun illər uşaq qəzet və jurnalllarında
işlədiyi üçün bəzilərinin yalnız
uşaq şairi kimi tanıdığı Rafiq Yusifoğlu əslində
böyüklərin də zövqünü oxşayan və
yaşından asılı olmayaraq, hamıya mənəvi qida
verən gözəl şeirlər müəllifidir. Rafiq müəllimlə
tanışlığımız Füzuli poeziyasından
söhbət gedən bir ədəbi məclisdə baş
tutdu. Mənim dar bir çevrədə
Füzuli haqqında dediyim bəzi sözlər sən demə
onun diqqətini çəkmişdi. Məclisin sonunda mənə
yaxınlaşıb bir şeir kitabını verdi
və internetdə özünün
"Qəm karvanı" televiziya tamaşasını
tapıb dinləməyi xahiş etdi.
Elə həmin gündən o kitabı hərdən vərəqləsəm
də, öncə "Qəm karvanı" televiziya
tamaşasına baxmaq istədim. İlk dəfə
"youtube"da tapıb dinləyəndə gözəl və
əsrarəngiz bir aləmə düşdüm, sanki
Füzuli poziyasının sirli-sehrli möcüzələr
dünyasına qərq oldum. Sonra kitabı
diqqətlə oxumağa başladım, müəllifi daha
yaxından tanımaq istədim, başqa bir şeir
kitabını da alıb baxdım. Beləcə,
Rafiq Yusifoğlunun poeziya dünyasına sonsuz səyahətim
başladı.
Nə gizlədim, Rafiq müəllimin rəngarəng
poeziya kəhkəşanında ən çox diqqətimi cəlb
edən onun sevgi şeirləri oldu. Bəlkə də elə
mənim kimi Füzulini çox sevdiyindən, çox
oxuduğundandır ki, öz şeir çələngində
sevgi qoxulu çiçəklərə daha çox yer verir,
ölməz məhəbbət motivlərinə daha artıq
diqqət ayırır. Təkcə onun indiyədək nəşr
etdirdiyi kitablarının adları bu barədə çox
şey deyir: "Həsrət köçü",
"Ayrılığın qəm hasarı",
"Könül səltənəti", "Arzular kəhkəşanı","Sevdalı
sabahlar", "Eşqin qarlı yollarında" və s. Hələ
hamısının adlarını çəkmədiyim bu
kitablarda toplanmış sevgi-məhəbbət motivli şeirlərini
oxuduqca Rafiq Yusifoğlunun Füzuli poeziyasından necə
ustalıqla yararlandığını, Füzuli günəşinin
şəfəqlərindən bol-bol nurlandığını
görürük. Yeri gəlmişkən, deyim
ki, bu, hər şairə, hər yaradıcı adama qismət
olmur. Rafiq müəllim, özünə də
şəxsən dediyim kimi, Füzulini, çoxlarından fərqli
olaraq, gərəyincə anlayır, başa düşür və
çox məharətlə ondan bəhrələnir.
R.Yusifoğlunun
istənilən şeirində Füzulinin ölməz qəzəllərindən
bir dad-tam vardır, özəlliklə, sevgi şeirlərində
Füzuli gözəllərinin süzgün
baxışları gülümsəyir, naz-qəmzəli
yerişi boy göstərir, ictimai-sosial məzmunlu
misralarında isə Füzulinin sadə və təvazökar
təbiəti, möhtəşəm şəxsiyyəti və
əyilməz ruhu duyulur. Həyatda, özəlliklə,
şair təbiətli, həssas ürəkli insanların həyatında
sevgi və məhəbbətin rolu haqqında görək
şair nə deyir:
Məhəbbət
damarlarımda
Axıb gedən qana bənzər.
Sevgisiz,
sevdasız ömür
Susuz dəyirmana bənzər.
Sevgisiz ömrün susuz dəyirmana bənzədilməsinə
Füzuli poetikasında rast gəlinməsə də, Rafiq
Yusifoğlunun özünəməxsus füzuliyanə bir
poetik tapıntısı kimi yadda qalır.
Lirik bir şeirində özünə "sevmək
istedadı verdiyinə" görə yaradana minnətdarlığını
bildirən şair "dəli sevda" ilə sevməyənin
bu dünyada qərib olduğunu bildirir. "Gözəlliyin
önündə diz çökən" şairin həmin
misralarını oxuyanda istər-istəməz Füzulinin
"Məndə Məcnundan füzun aşiqlik istedadı
var" - kimi məşhur nidası yada düşür:
Dəli
sevda dolanmırsa başında,
Sevmirsənsə, bu dünyada qəribsən.
Ulu
Tanrım, baş əyirəm qarşında,
Mənə sevmək istedadı veribsən.
"Təklik"
adlı kiçik bir şeirində isə təkliklə tənhalığı
ayırmağın gərəkliyini necə incəliklə
göstərir, çoxluqdan, adamlardan qaçmağın bəzən
onlara olan sevgidən qaynaqlandığını diqqətə
çatdırır:
Adamlardan
gen gəzsəm də,
Ürəyim
mənə deyir ki;
İnsanları
düşünürsən,
Təklik tənhalıq deyil ki?!
Səs-küydə
kobudlaşıram,
O qədər
kövrək olmuram.
Mən təkliyə
can atsam da,
Heç bir zaman tək olmuram.
Bu şeiri ilk dəfə oxuyanda Füzulinin məşhur
"Könül, səccadəyə basma ayaq, təsbihə əl
urma" misrası ilə başlayan qəzəlindəki
aşağıdakı beyti xatırladım.
Cəmaət
izdihamı məscidə salmış küdurətlər,
Küdurət
üzrə, lütf et, bir küdurət sən
həm arturma.
Başqa bir kiçik şeirində Füzulinin bir
beytindəki fikri aydın və anlaşıqlı bir dildə
oxucuya çatdırır. Burada Füzulinin
fikri-düşüncəsi olduğu kimi verildiyi
üçün Rafiq müəllim elə şeirin
adını da "Füzuli kimi" qoymuşdur.
Həsrət
dolu baxışlarım
Çevrilər bir ac arıya.
Gözüm
görüb ləzzət çəkər,
Ürəyim düşər ağrıya.
Bilənlər
bilir, bilməyənlərin nəzərinə
çatdırım ki, bütün dövrlərin dahi
şairi Füzuli bir qəzəlinin bir beytində həmin
fikri belə ifadə etmişdi:
Cövrü
könlümdür çəkən, gözdür görən
rüxsarını,
Allah, allah, kam alan kimdir, çəkən kimdir təəb?
Xöş
bir təbəssümlə baxıb gülümsəyən
bir gözəlin üz-gözündə oynayan sevinc və
şuxluq qığılcımlarını, görün,
şair ikicə misrada necə açıq-aydın mənalandırıb:
Qəlbində
məhəbbət yanıb şam kimi,
Üzünü, gözünü
işıqlandırıb.
Bu iki
misranı oxuyan kimi, qəlbində məhəbbət şamı yenicə alovlanan gözəl bir
qızın sevinclə kədərin qarışmış
halda bərq vurduğu təbəssümlü çöhrəsi
gözlərimiz önündə canlanır.
Hələ
"Şüşə" şeiri... Müəllifin
yazdığına görə, bir oxucu məktubundan
qaynaqlanan, olduqca maraqlı və incə bir müşahidəyə
əsasən "günəş şüası
şüşədən pəncərənin
qabağındakı taxtaya düşmüşdü. Qəribə
idi; şüanı şüşə keçirib taxtaya
verdiyi halda, özü soyuq, taxta isə isti idi..." İlk
baxışdan adi təbiət hadisəsi kimi görünən,
bəlkə də çoxlarımızın görüb
müşahidə etdiyi, amma fərqinə
varmadığımız bu olay həssas və incə
şair ürəyində hansı duyğular oyadır, onu
hansı qəribə fəlsəfi düşüncələrə
gətirib çıxarır?..
Ürəyim
buz deyil, düşmə təşvişə,
Sevda yollarında çox xiffət çəkib.
Sənin
qınadığın bu soyuq şüşə,
Şüşə
olanacan müsibət çəkib...
Şüşənin
timsalında çoxlarına soyuq və laqeyd görünən
insanların əslində hansı əzab-əziyyətlər
bahasına öz həyat missiyalarını yerinə yetirməyinə,
başqalarına kölgə salıb
qızındırmağına və çox vaxt diqqətdən
kənarda qalmalarına işarə edən şair sonda yenə
üzünü sevdiyinə tutub füzuliyanə bir ifadə
işlədir:
Şüşə
ürəyimlə oynama, gözəl,
Sınmağı
cəhənnəm, əlini kəsər...
Rafiq Yusifoğlunun yuxarıda adını çəkdiyimiz
"Qəm karvanı" poemasından ayrıca
danışmaq istərdik. İlk adı
"Füzuli danışır" olan, yəni dahi şairin
şah beytlərinin öz dilindən çağdaş
oxucuların başa düşəcəyi təmiz, aydın və
anlaşıqlı sözlərlə verildiyi bu əsər əsasında
radio və televiziya tamaşaları
hazırlanmışdır. Ona vaxtilə
şair Məmməd Aslan və Məsud Əlioğlu kimi
klassik ədəbiyyatımızın biliciləri müsbət
rəy vermişlər. Şeirlər mərhum
aktyorumuz İlham Əsgərovun ifasında səsləndirilib.
Sonda şairin öz ifasında verilən
"Füzuli meydanı" şeiri isə tamaşaya
ayrı bir şirinlik, təbiilik və canlılıq gətirir.
Füzulinin məşhur bir tərkibbəndinin ilk
misrasının epiqraf seçildiyi, özü də
bütünlüklə Füzuli sevgisinə və Füzuli
poeziyasına həsr olunmuş bu lirik poema olduqca maraqlı
müşahidələr və rəngarəng bədii təsvir
vasitələrindən yoğrulmuşdur. Elə klassik
sənət inciləri kimi, giriş-müqəddimə
xarkterli ilk 7 bənd R.Yusifoğlunun Füzuli sənəti və
sevgisi haqqında heyrət və heyranlıq dolu urək
sözləridir. Burada o, "neçə
əsrdir için-için yanan, amma odu azalmayan şair urəyinin"
oduna qızındığını, "bəzən urəyinin
odu sönəndə, onun sözünün oduna
alışdırdığını" söyləyir.
Böyük bir sənət imtahanına girirmiş kimi,
öncə "öz ulu eşqiylə Məcnunun eşqinə
yuxu gətirən" dahi şairimizdən
Ey
böyük Füzuli - sənət tanrısı,
Bizdən
əsirgəmə səxavətini,
deyərək mənəvi yardım istəyir, dərhal da Füzuli sənəti
qarşısında öz acizliyini bildirir. Onun kimi şair-sənətkar
ola bilməyəcəyini etiraf edir, eyni
zamanda, heç olmasa, onun qədər sevə biləcəyini
arzulayır:
Sənin
tək sənətkar ola bilmərəm,
Barı sənin kimi sevə biləydim.
Yalnız müəllifin öz dilindən deyilən bu
giriş-müqəddimədən sonra meydana dahi sənətkarın
özü çıxır, klassik məsnəvilərdəki
kimi, öncə ulu yaradana üz tutur və "suçu sevmək
olan" Füzulinin bağışlanmasını xahiş
edir.
Ardınca Füzuli qəzəllərində müxtəlif məqam
və biçimlərdə deyilmiş, 500 ilə
yaxındır ki, çoxlarının dillər əzbəri
olan, bir-birindən gözəl və incə deyim-ifadələr
"Qəm karvanı" əsərində bu günkü təmiz
ana dilimizdə oxuculara şərbət kimi içirdilir.
Sinəmdə
min tənə oxu olmasa,
Ürək tənhalıqdan darıxmazdımı?
Məndən
ki, cəfanı əsirgəmirsən,
Elə bu özü də vəfa deyilmi?!
Bağrımın
başında olan yaralar
Cünunluq dağının qönçələridir.
Sənin
o pərişan saçlarındadır
Könlümün quşunun yuvası, gözəl.
Füzui qəzəllərinin şah beytlərində ərəb-fars
tərkibləriylə ağırlaşdırılmış
ifadə-aforizmlərin "Qəm karvanı" poemasında
bu gün hamının başa düşəcəyi təmiz
və aydın bir dildə verilməsi hazırlıqlı
oxucunu belə valeh edir, heyrətləndirir.
Sənin
tellərini açdıqca şanə,
Mənim
can telimə düyünlər düşüb.
Eh,
eşqə salmışam özüm-özümü,
Heç düşmən etməzdi, etdim mən mənə.
Füzuli
poetikasında sıx-sıx
qarşılaşdığımız qəriblik və
qürbət motivlərinin R.Yusifoğlunun əsərində
sevgilinin ayrılığından doğan həsrət və
intizar çalarlarıyla necə əlaqələndirildiyinə
diqqət edək:
Aşiq
göz yaşını necə saxlayar,
Dolaram yadıma, yar, sən düşəndə.
Adətdir,
həmişə zar-zar ağlayar,
Qəribin yadına vətən düşəndə.
(ardı gələn
sayımızda)
Ədalət 2018.- 22 noyabr.- S.6.