İnsan kimi,
yazıçı kimi də mənim kəndim
dağılıb...
Adalet.az yazıçı
Şərif Ağayarla müsahibəni təqdim edir.
- Laçında doğulmusunuz. Əsərlərinizdə də Laçının
havası duyulur. Oralar
yaddaşınızda necə iz qoyub? Necə
xatırlayırsınız oraları?
- Suala
konkret cavabım yoxdur. Son vaxtlar bu haqda
danışa bilmirəm. Adam iki halda
danışa bilmir. Bir, söhbət
olmayanda, iki, söhbət çox olanda. Məndə
ikincilərdəndir. Zaman keçdikcə
Laçın yaddaşımda magik-mistik dumana
bürünür və həm şəxsi, həm sosial, həm
fəlsəfi planda bütün çata bilmədiyim
arzuların simvoluna çevrilir. Əvvəllər
elə bilirdim, yazmaq o ağrıları ifadə etməkdir.
Lakin son on ildə anlamışam ki, hər
şey sənət yaratmaq üçün bəhanədir.
Sənət yaranarsa bütün daşlar yerinə
oturacaq. Ağrılar yalnız bu yolla sərvətə
çevrilə bilir. Amansız taleyə ən
böyük cavab onun əzablarından gözəllik düzəldə
bilməkdir. Bu yolla həm də adam
ağrının-əzabın içində, hətta onun
özüylə xoşbəxt ola bilir.
- Hekayələrinizdə,
romanlarınızda müharibə qırmızı xətt
kimi keçir. Nə vaxtsa ayrıca Qarabağ
müharibəsi mövzusunda roman yazmağı
düşünürsünüz?
-
Qarşıma heç vaxt məqsəd qoymamışam ki, müharibə
haqda nəsə yazacam. Əslində, diqqət
etsəniz, müharibədən yazmadığımı
görəcəksiniz. Məni insanın
yaşadığı əzab, onun azadlıq və həqiqət
axtarışı, inamı, inamsızlığı, bir
sözlə bütün cəhətləri ilə insanın
özü maraqlandırır. Sadəcə
bütün yaxından tanıdıqlarım müharibə
dövrünün insanlarıdır. Qırmızı
xətt o insanlardır. Bu, artıq mənim
yox, taleyin seçimidir. Məni mövzu
düşündürmür, nəyi gözəl yaza bilərəm,
hansı yaşantıları daha yüksək sənətə
çevirə bilərəm, ona baxıram.
- Dörd romanınız var. Amma sizi
daha çox "Şəkil” hekayəsinə görə
tanıyırlar. Siz necə
düşünürsünüz? Yaradıcılığınızın
ən güclü əsəri "Şəkil”dir?
- Bizim
oxucular, xırda istisnalarla romana öyrəşməyiblər.
Onlara tez-bazar şeylər lazımdır. Hələ heç hekayəyə də çoxunun
hövsələsi çatmır. Doğrudur,
siz deyən hekayə çox oxundu, çox sevildi, hətta
sonra yazdıqlarımın anlaşılması
üçün müəyyən mənada problemlər də
yaratdı. O hekayənin populyar olmasının ən
böyük sirri budur; insanımız gözlədiyinin gəlmədiyini
anlayıb və ümidsiz bir qaranlıq içərisindədir.
Hekayənin qəhrəmanının real vəziyyəti
insanların içindəki ekzistensial
çıxılmazlıqla üst-üstə
düşdü və ədəbi metafora kimi partlayış
törətdi. Nəticəsi uzun çəkəcək.
Və təəssüf ki, uzun çəkəcək.
Arzulayardım, bir gün bir oxucu gəlsin, mənə desin,
"Şəkil” hekayəsinin populyarlığına
çox uyma, buyur sonuncu romanındakı filan-filan mətləblərdən
və onun bədii-estetik həllini verə bilib-bilməməkdən
danışaq. Yoxsa hamı boynumu qucaqlayıb təşəkkürünü
bildirir. Xüsusilə "İctimai” radio
"Şəkil”i səsləndirib "yutub”a yerləşdirəndən
sonra mənə elə adamlar zəng vurur ki, məəttəl
qalıram. Çoxu elə bilir
özüm səsləndirmişəm. O gün biri zəng
eləyib ki, bir əhvalat danışmısan, qulaq asdım, məni
yaman təsirləndirdi. Dedim, nə əhvalat? Məlum
oldu ki, "Şəkil”i kiminsə telefonunda dinləyib.
- Tez-tez sizə iradlar tuturlar. Deyirlər
ki, kənd mövzusunda yazır, əyalət çərçivəsindən
çıxa bilmir. Bu iradları necə
qarşılayırsınız? Sovet
vaxtı "kənd nasiri” deyilən anlayış vardı.
Özünüzü bu kateqoriyaya aid edirsiniz?
- İnsan kimi də, yazıçı kimi də mənim
kəndim dağılıb. Əsərlərimdə
kənd yoxdur. Sovet-rus nəsrindən qalan
sadəlövh kənd idilliyası heç yoxdur. Sadəcə, nəsr dilim urbanistik dildən daha
çox kənd dilinə yaxındır. Bunun
iki səbəbi var. Bir, kənddə doğulmuşam. İki, bizim nəsrin şəhər dili
formalaşmayıb. Bunun problem olduğunu
anlayıram və öz yaradıcılığımda həll
eləməyə çalışıram. Mətn yaza
bilməyən adamlar hadisələri İçərişəhərə
köçürüb, qəhrəmanının adını
Tom qoymaqla urbanistik ola bilməzlər. Biri vardı, hətta şortik geyinmədiyimi
başıma qaxırdı (gülüş). Bu məsələlərin
ədəbiyyata, yazıya çox az dəxli
var. Ən vacibi bədii cümlə qura bilməkdir. Ondan sonra cümlənin orta əsr
aqrarlığından uzaqlaşıb, urbanistik mədəniyyətə
daxil olması haqda düşünmək lazımdır.
Mətn yaza bilməyən adam hər
gün Eyfeldə fransızca nahar eləsə də xeyri
yoxdur. Müqayisə bir az yersiz
çıxar, lakin deyəcəm. Vaxtı ilə
Kafkanı da əyalət dilində yazdığı
üçün tənqid edirdilər. O, şəhər
kübarlığından uzaq, kobud və sentimental gəlirdi
adamlara.
- Tanınmış
tənqidçilərdən biri "Arzulardan sonrakı şəhər”
romanında yeni olmayan paralel zamanlar fəndindən istifadə
etdiyinizi demişdi.
- Elə
həmin tənqidçi eyni müsahibədə Elçinin
"Baş” romanını tərifləmişdi. "Baş” da paralel mətnlərlə
yazılıb. Hətta iki yox, üç
mətn. Mənə tutulan irad qeyri-ciddidir.
Guya paralel zamanda ilişib qalmışam,
zamanın fövqünə çıxa bilməmişəm.
Dünyanı qarış-qarış gəz,
zamanın fövqünə çıxmaq deyə bir təhlil
metodu yoxdur. Bu, boşboğazlıqdır.
Paralel zamanlar və paralel mətnlər ötən
əsrdən yazılmağa başlasa da nəsr tarixində
köhnə yox, modern hadisə sayılır. İntellektual nəsrin əsas fəndlərindən
biridir. İndən belə azı yüz il
də istifadə olunacaq. Bəlkə də daha
çox. Mətn mətn olmalıdır.
Paralel olub-olmaması vacib və ya qüsur deyil.
Tənqid və təhlil metodunu düzgün
seçməliyik.
- "Haramı"
romanınız da maraqlı əsərdir. Müəllif kimi bu romanınızı
digərlərindən necə fərqləndirərdiniz?
- Son
yazdıqlarım daha mükəmməldir.
- Şərif bəy, bir dəfə
müsahibələrinizin birində demişdiniz ki, həyatım
boyu Kulis qədər rahat iş yerim olmayıb. Bəs indi elə
iş tapa bildinizmi? Dolanışığınız
necədir?
- Mən Kulisdə ədəbiyyatla yaşamışam,
dolanmışam. Dünyada xoşbəxtliyin əsas şərtlərindən
biri dolanışığının sevdiyin işdən
çıxmasıdır. Bu mənada müəllimlikdən
də, məmurluqdan da daha rahat iş idi. Amma gərginliyi
və məsuliyyəti bəlkə hamısından çox
idi. 40-dan sonra isə
yazıçını yalnız kitablar xoşbəxt edər.
İstər yazmaq, istər oxumaq. Heyif, bizdə kitabla həyat qurmaq, onunla dolanmaq
imkanı yoxdur. Yazıçılarımızın,
şairlərimizin mutsuzluğunun kökündə bu
reallıq dayanır.
Həmişə kasıb həyatı sürmüşəm. Bu gün də
elədir. Amma gileylənmirəm. Bu yolu özüm seçmişəm. Sadəcə, yaxınlarıma məni anlamalarını
arzu edirəm. İndilikdə heç kimə
lazım olmayan bir işlə məşğulam. Ancaq bu, gördüyüm işin dəyərini
aşağı salmır. Bu gün mənə əziyyət
verənlərin, normal, halal, adam balası
kimi yaşamağıma mane olanların əksəriyyəti
bircə cümləmə dəyməz. Buna qəti
şəkildə əminəm.
-
Yazıçılar arasında iki nəfər tez-tez
romanları ilə çıxış edir. Bunun
biri sizsiniz, digəri Mübariz Cəfərli. Hətta
Kulisdə, ağır iş rejimində belə roman yazmaqdan
çəkinmirdiniz...
- Mən ədəbi
mühitə gələndən Mübariz Cəfərli
kitab-kitab, roman-roman irəliləyir. Bu sizə
zarafat gəlməsin. Adam dizini yerə
qoyub ciddi-ciddi işlərlə məşğuldur. Buna böyük iradə və səbr
lazımdır. Ən azı sayğıya
layiqdir. Məni onunla müqayisə
etdiyiniz üçün sizə təşəkkür edirəm.
Bilirsiniz, istedad bir az mücərrəd anlayışdır.
Lakin əlindən gələn qədər ləyaqətli
yazılar yazmağa çalışmaq çox konkret məşğuliyyətdir
və gözlə asanlıqla görünür. Ədəbi mühitimizdəki bu cür azsaylı
insanları ürəkdən alqışlayıram. Sabahı onlar gətirəcək.
- Yazmadığınız günlərinizin
hayıfını necə çıxırsınız? Və
ya sənətkar həmişə, müntəzəm
yazmalıdırmı?
- Zəhmətkeşliyim
var, ancaq bir az da təblə, ilhamla yazan
adamam. Yazmadığım günlərdən
narahat deyiləm. Gəncliyimdə
avaraçılığa ayırdığım günlərə
heyfsilənirəm. Yazmaq və mütaliə
etmək bank borcu kimidir. Qaldıqca daha da
ağırlaşır. 20
yaşımın bir çox məsələlərini 30-a
saxladım. 30 dan 40-a yükləndi. Ömürsə uzun deyil. Zamanın
dəyərini bilmək çox vacibdir.
- Gənclik dövrünüzdə
qalmaqallarla gündəm yaradırdınız. Hətta
AYB-dən çıxarılmağınız o dönəm
çox böyük reaksiya görmüşdü. Sizin çıxarılmağınıza etiraz edən
altı-yeddi gənc yazar istefa vermişdi. İndi
sanki sakitləşmisiniz. Yaşın gətirdiyi
ağırlıqdır bu, yoxsa?
- Ədəbiyyata heç vaxt xəyanət etmədim. Xəyanət
edənləri də öz içimdə bağışlamadım.
Yenə beləyəm. Sadəcə
vaxt və enerjimin çoxu oxumağa, yazmağa gedir. Biz artıq qovğaların bar-bərəkət
dövründəyik. Sözümüzü
dedik, indi əsərimizi yazmalıyıq.
Yavaş-yavaş yazırıq da!
– Müasir zaman bu gün çox
sürətlidir. İnternet, sosial şəbəkələr,
informasiyaların axını insanın ruhuna, qəlbinə təsir
göstərir, onu yükləyir. Belə bir şəraitdə
kitabın qüdrəti və imkanları insanın mənəvi
aləmini qorumağa, xilas etməyə çatarmı?
- Bu barədə
çox danışmışam, çox yazmışam. Qısaca onu deyim ki, kitabdan başqa çıxış
yolumuz yoxdur. Həm ölkə olaraq, həm
cəmiyyət olaraq, həm yazıçı olaraq, həm fərd
olaraq. Texniki tərəqqinin də
kökündə kitab dayanır. Bədii
kitab isə həm də ruhun qidasıdır. İnsan bədən və ruhdan ibarətdir. Ruhun qidası isə kitabdır. Ruhumuzu
öldürməmək üçün ədəbiyyat
oxumalıyıq. Əks halda cəmiyyətdə
heyvanlaşma bir az da artacaq.
-
Dünyanın məşhur yazıçılarından biri
Ernest Heminquey öz şagirdinə həyatı boyu oxuması
zəruri olan 15 əsərin
siyahısını verib. Siz də bir ustad kimi
bugünkü gənc nəsilə hansı əsərləri
oxumağı tövsiyə edirsiz?
-
Dünya mifologiyası, səmavi kitablar, klassika... Bunlar olmazsa olmaz kitablardır. Lakin sizi çox
maraqlandırırsa ilk yadıma düşən on beş nəsr kitabının adını deyərəm.
1.
"Don Kixot”
2. "Səfillər”
3.
"Anna Karenina”
4.
"Cinayət və cəza”
5.
"Master və Marqarita”
6. "Məhkəmə”
7.
"Yüz ilin tənhalığı”
8.
"Gecəyarısı uşaqları”
9.
"Saatları tənzimləmə institutu”
10. "Mənim
adım qırmızı”
11. Mirzə Cəlilin hekayələri
12. "Məhşər”
13. "Ölüm hökmü”
14. Əkrəm Əylislinin povestləri
15. Mövlud Süleymanlının povestləri
- Hazırda
üzərində işlədiyiniz roman varmı? Nə
yazırsınız?
- Şəhid polkovnik, adı hələ rəsmi təsdiqini tapmayan Milli qəhrəman Raquf Orucov haqqında roman yazıram. Apreləcən çap olunacaq. Paralel olaraq daha bir roman üzərində hazırlıq işləri gedir. 2020-yə qədər o da hazır olacaq. Sağlıq olsun.
Söhbətləşdi:
Oğuz Ayvaz
Ədalət 2018.- 28 noyabr.- S.6.