Aləmin seyrinə gəl
Aləm Kəngərlinin "Naməlum
adam" kitabı haqqında qeydlər
Əsəd
Cahangir
Bir vaxtlar Sədi deyirdi ki, şair gərək 30 il vətəndə yaşasın, 30 il dünyanı gəzsin və 60 yaşdan sonra yazmağa başlasın. İş elə gətirib ki, yazıçı Aləm Kəngərlinin də hekayələr və eyni adlı povestdən ibarət "Naməlum adam" adlı ilk kitabı müəllifin 60 yaşından sonra işıq üzü görüb. Onun bu sədiyanə mövqeyinin obyektiv səbəbi aydındır - Aləmin sənətdə ilk addımlarını atdığı 80-ci illərin ortalarına doğru aləmin nizamı pozulmağa başlamışdı. Amma "Qanun" nəşriyyatı tərəfindən işıq üzü görən kitaba ön söz yazmış görkəmli yazıçımız Sabir Rüstəmxanlının dediyi kimi, məsələnin subyektiv tərəfi də var: "Aləmin ilk kitabını nəşr etdirməyə tələsməməsi daha çox onun ədəbiyyata... məsuliyyətli münasibətindən qaynaqlanır".
***
Kitaba daxil olan hekayələr həcmcə böyük deyil. İlk oxuda onların bəzisi S.Rüstəmxanlının dediyi kimi, hətta "səthi" təsir bağışlaya bilər. Ən başlıcası, elə bil hansısa gözəgörünməz əl müəllifin yaddaşından meydan hadisələri, Qarabağ savaşı, siyasi hakimiyyət dəyişmələri, qaçqınlıq-köçkünlük problemləri ilə birgə 90-cı illəri montaj edib götürüb. Lakin özünün kiçik hekayələrini böyük mənalarla yükləyən, hər şeyi dərindən dərin, incədən incə yerbəyer eləyən müəllifin riyazi dəqiqliyi, sətiraltı eyhamlarla danışmaq məharəti, xəsis boyalarla canlı xarakterlər yaratmaq bacarığı, az sözlə çox fikir söyləmək qabiliyyəti rəğbət doğurur.
***
Kitablar klassik dövrdə Allahın, sovet dövründə Leninin adıyla açılırdısa, "Naməlum adam" "Vətən" hekayəsiylə başlayır, milli özünüdərk ideyası dini və kommunist ideologiyasını üstələyir.
"Vətən" epifanik bir böhran, daxili krizis məqamı üstündə qurulub. Gənc, yarlı-yaraşıqlı vaxtlarından ailə-uşağını atıb Rusiyaya gedən, orda yenidən evlənən Səfər kişidə illər sonra qəfil daxili işıqlanma baş verir. Qürbətdə özünü tənha, yad, gərəksiz hiss edən, arvadı və uşaqlarının etinasızlığı ilə üzləşən qocanın vicdanı "oyanır" və vətəndə unutduğu əzizləri - mərhum atası, qoca anası, qardaş həsrətli bacısı, dul arvadı, yetim böyüyən qızları... qarşısında ondan cavab istəyir. Hekayə Səfərin vətənə səfəri ilə bitir. Oxucu fikrində isə sual başlayır: vətən, doğrudanmı, ancaq ölmək üçündür?
Səfər "Kür qırağının meşələri" (Ə.Əylisli) povestinin qəhrəmanı Qədiri xatırladır - hər ikisi qədir-qiymətlərinin bilinmədiyi, insan münasibətlərinin pozulduğu yerdən səfər edirlər. Lakin bir fərqlə: Qədir vətəndən Rusiyaya; Səfər Rusiyadan vətənə. Bu təkcə iki obraz yox, həm də iki yazıçı və iki zamanın əks düşüncəsinin göstəricisidir.
"Tanışlıq" və "Qonaq"ın qəhrəmanları da "səfər problemi" ilə üzləşir. Amma oxşarlıq bununla da qurtarır, fərqlər başlayır. Yazıçının uğuru bu fərqləri iki zaman - sovetlər dövrü və çağdaşlıq arasında fərq kimi ümumiləşdirmə bilməsidir.
"Tanışlıq" hekayəsinin qəhrəmanı
Fərman arvad-uşağını aldadıb, Rusiyaya
beş-on günlüyə əylənməyə gedir, amma
gözlənilməz komik duruma düşür. Sən demə, sosial şəbəkədə
tanış olduğu, yanına əlidolu gəldiyi Mariya
İvanovna qarı imiş, sadəcə, özünün
feysbuk profilinə cavan, gözəl qızının fotosunu
qoyubmuş. Yağışdan çıxmağa macal tapmayan
Fərman qarının sözlərindən bu dəfə
yağmura düşür: "Tı ne valnuysa, Fedya. U menya sasedka
yest - Sveta. Ana maladaya i oçen simpatiçnaya. Ya s ney paqavarila. Ana s neterpeniyem jdyot
tebya".
Mariya öz psixotipinə görə sovet
dövrünün xeyirxah "babuşkası" yox,
çağdaş dövrün internetdən yararlanan
çevik düşüncəli, hiyləgər, fəndgir
Baba Yaqasıdır. "Tanışılıq" isə Fərmanın
təkcə Mariya və Sveta yox, həm də yeni Rusiya, yeni
zaman, yeni psixologiya ilə
"tanışlığından" danışır.
"Qonaq" hekayəsinin qəhrəmanı Allahverdi də
Səfərin romantik duyğusallığından uzaqdır. Amma
yazıçı buna görə onu qınamır. Çünki vətənə qayıtsa,
fırıldaqçıların toruna düşüb, əldə
etdiyi beş-on manatı da itirəcəyini zavallı
oğlanın ata-anası kimi müəllif də başa
düşür. Bu acı (nacaqlı!)
durum getdikcə kapitalistləşən həyatımızın
ən adi, gündəlik həqiqətidir. Bu yurdu nə qədər sevsələr də, bu
torpağa qanları-canları ilə bağlı olsalar da,
kasıblar vətəndə özlərini "qonaq" kimi
hiss edirlər.
***
Kəngərli
öz metoduna görə realist, mövzusuna görə sosioloq
yazıçı, "Naməlum adam"
isə çağdaş Azərbaycan sosial həyatının
bədii kaleydoskopudur. Sosial gerçəkliyimiz
kitabda özünün "a"dan "z"-yə qədər
əksini tapıb. Yazıçı bəzi
hekayələrdə problemlərin dibinə gedir və məsələnin
kökünü ailə tərbiyəsində axtarır.
"Velosiped"də nəvəsi Allahverdini ərköyün
böyütmək nənəsi Gülsümə həyatı
bahasına başa gəlir. "Fəryad"da
problem ailədən məktəbə çıxır - Sevil
müəllimənin nümunəvi obrazı övlad qədri
bilməyən valideynlər və pedaqogikadan bixəbər
müəllimlərə dərs olur. "Oğru"da
isə məsələ artıq ictimailəşir -
mağazadan oğurluq edən qızcığaza
"canıyanmışlıq" göstərən, amma beş manat pulu qıymayan populist milli
boşboğazlara tənə edilir.
"Elçilik", "Darıxan ürəklər",
"Atasının balası", "Qatarda" hekayələrində
yazıçının qəhrəmanları artıq
böyüyüb, sevib-sevilən yaşa çatıb. Bu hekayələrin
əsasında bir qayda olaraq "Ailə hansı prinsiplə
qurulmalıdır?" sualı qoyulur.
"Elçilik"in qəhrəmanı Nicat çox
çək-çevirdən sonra anasına "Xalam
qızı Nahidə üçün elçi gedə bilərsiniz"
deyə fərdi seçim haqqından imtina edir. Bu durumun
günahı ilk öncə Nicatın xarakterindən irəli
gələn utancaqlıq, çəkingənlikdir. Otuz yaşı keçsə də, bu cəhətlərinə
görə o hələ də subay qalıb. Amma qəhrəmanın bu durumunda ətrafdakıların
neqativ təsiri də müəllifin iti nəzərlərindən
yayınmır.
"Darıxan ürəklər"in qəhrəmanı
Fərid isə, əksinə, anasının rəyinə
qarşı çıxıb, qrup yoldaşı
Zümrüdlə evlənməkdə israrlıdır. Lakin sonda hadisələr
gözlənilməz yön alır - sevgilisinin şikəst
olduğunu bilən oğlan bu dəfə özü tərəddüdə
düşür: "gözlərinə inanmaq istəmirdi.
Zümrüdün sağ ayağı dizdən
aşağı protez idi... Nə edəcəyini
bilmirdi". Bu nədir - hər şeyə
qadir məhəbbətin adi fiziki qüsur qarşısında
acizliyi, yoxsa, taleyin ironiyası, böyüyün sözünə
baxmamağa görə verilən cəza? Durğu
işarələri arasında ən çox sualı sevdiyi
hiss olunan Kəngərlinin ardınca biz də bu məsələdə
birmənalı cavabdan imtina edir, məsələni oxucunun
öhdəsinə buraxırıq.
Yumoristik
ruha, novella finalına malik "Atasının balası"
hekayəsi bir-birini sevən Babanın atası Abdulla kişi və Xədicənin atası
Əbülfəz müəllimin küçədəki
söhbəti üstündə qurulub. Oğul
atası elçi gəlmək üçün gələcək
qudasının ağzını arayır. Amma söhbətin
gedişindəcə gələn qəfil xəbərdən
aydınlaşır ki, elçilik-filan artıqdır - Xədicə
Babaya qoşulub qaçıb!
Hekayə
yenə də sualla bitir: "Əbülfəz müəllim
özünü itirdi. Bilmədi nə etsin.
Dönüb Abdulla kişinin üzünə baxdı, ancaq
anlamadı: bu oyun onun qurmasıdı, yoxsa qızı Xədicənin".
"Darıxan ürəklər"dən fərqli
"Atasının balası"nda final sualının
cavabı alt qatdan oxucuya mesaj göndərir. Qoşulub
qaçmaq məsələsi nəinki Abdulla və ya Xədicənin
qurması deyil, əksinə, Babanın hər cür
qurmanı vurub dağıdan xarakterinin göstəricisidir.
Baba öz qətiyyəti ilə utancaq, fərsiz
Nicatın diametral əksidir. O, atasının balası,
babasının nəvəsidir. Onun məhz Baba
adlanması da təsadüfi olmayıb, qəhrəmanın
genetik kimliyinə antroponimik işarədir.
Hekayənin tükü-tükdən seçən,
çoxbilmiş kənd qocalarının astagəl söhbətinə
uyğun ləng təhkiyəsi ilə qəfil finalı
arasında açıq-aşkar təzad var. İncəliklə
düşünülmüş, gözlənilməz final
effekti doğuran bu təzad əsas müəlllif fikrinin bədii
ifadəsinə xidmət edir. Yəni
qarşılıqlı sevgi olan yerdə hansısa çək-çevirə,
tərəddüdə ehtiyac varmı?
Amma hekayədə
hadisənin ardından boylanan, olsun ki müəllif iradəsindən
kənar olaraq mətnin öz diktəsindən doğan və
oxucuya göz vuran (gizli!) bir ideya çaları da nəzərdən
qaçmır: qocaların uzun-uzadı tərəddüdlərinə
çox da fikir verməyin, qətiyyətli olun, bildiyinizi edin,
axı, o qocalar özləri də cavanlıqda belə ediblər.
Kreativlik hər yeni nəslin zaman
qarşısındakı borcudur. Əgər
olaylar qocaların ağır tempinin ixtiyarına buraxılsa,
cəmiyyət inkişafdan qala bilər. Beləliklə,
ucqar kənddə baş verən adi hadisədən
danışan hekayə gənc cəmiyyətimizin ən ciddi
problemlərindən biri - sosial qocalma (qıcolma!) sindromuna
işarə edir.
Ailə hansı prinsiplə qurulmalıdır sualına ən
dəqiq cavab isə "Qatarda" hekayəsində verilir. Hekayə "təsadüfən"
tanış olan iki gəncin - tələbə
Gülər və yenicə müstəntiq işləməyə
başlayan Səmədin yol söhbəti üstündə
qurulub. Ailə, tərbiyə, qanun, təhsil, iş... haqda
söhbətlər açıq publisist tonda aparılır:
"Məncə, ailə sağlam münasibət əsasında
qurulmalıdır", yaxud, "Milli sərvətimiz olan neft
bizə hansı xoşbəxtliyi gətirdi ki?" Elə görünür ki, bu obrazlar müəllif
fikrinin ruporu, yazıçının əlində tutduğu
saplarla idarə olunan cansız kuklalardır. Hadisəyə psixoanalitik yanaşma isə heç də
belə olmadığını göstərir. Hekayədə
təsvir olunan ən adi, təsadüfi, boz,
"maraqsız" hadisənin izahını üç qatda
vermək olar: şüur, şüuraltı və
şüurüstü.
Gənclərin dialoqları şüur qatındadır. Onların bol-bol istifadə
etdiyi qəzet-kitab cümlələri
göründüyünün əksinə olaraq heç də
təsadüfi və yersiz deyil: tələbə Xədicə
hələ ömrün oxumaq mərhələsindədir; Səməd
tələbə skamyasından yenicə ayrılıb. Həyat təcrübəsi olmayan bu gənclərin
öz fikri, öz sözü hələ tam
formalaşmayıb. Onlar hələ
başqalarından eşitdiklərini, oxuduqlarını təkrarlamalı,
elə belə də danışmalıdırlar.
Hadisənin psixoloji izahını vermək
üçün ikinci - şüuraltı qata keçməli
olacağıq. İlk baxışdan bir-birinə vurulan gənclərin
dil boğaza qoymaması freydist əsaslara malikdir. Dilləri ailə qurmaq prinsiplərindən, neftin
ümumillli rolundan və sairdən danışan bu gənclərin,
ürəkləri başqa söz deyir və publisist demoqogiya
burda yazıçının naşılığı yox, əksinə,
özünü naşılığa vurmaq məharətinin
göstəricisidir. Çünki gənclərin
coşqun dialoqlarının alt qatında onların
qarşılıqlı cismani yaxınlıq istəyi, seksual
meylinin sözlə realizə olunması, verbal kompensasiyası
kimi şüuraltı akt dayanır.
Problem sonuncu - şüuraltı qatda tamamlanır və
özünün son həllini tapır. Biz lap axırda bilirik ki, gənclərin
dilə gətirdiyi, min dəfə eşitdiyimiz şablon
mülahizələrin o üzündə yalnız müəllifə
məlum olan və finalda qəhrəmanın cibindən
çıxan taleyin yazısı var və yerdə qalan hər
şey ona nəzərən məhz elə bayağı, dayaz,
səthi görünməlidir: "Əlini cibinə salıb
atasının verdiyi məktubu çıxardı. Gözlərinə inana bilmədi. Tale onu istədiyi ünvana aparırdı".
Sən demə, Səməd atasının onu
yönləndirdiyi ailənin qızına rast gəlibmiş.
Müəllifə görə, bu "təsadüf"
göylərin gələcək izdivaca
razılığı, səadət isə fərdi seçim
üstəgəl valideyn xeyir-duası üstəgəl taleyin
yazısı deməkdir. Alnımıza
yazılan bir şeyi cibimizə qoya bilmərik.
"Atasının balası" kimi "Qatarda"
hekayəsi də gözlənilməz finalla bitir. Amma gözlənilməzlik
bu dəfə təkcə genetik yox, həm də metafizik mənşəlidir,
sadəcə insan istəyi yox, həm də alın
yazısından doğur. Səməd təkcə
atasının yox, həm də taleyin balası, göylərin
övladıdır. Onun məhz Allahın
adını daşıması da təsadüfi deyil. Baba adı müəllif ideyasını
açıqlamağa xidmət edən antroponimik işarə
olduğu kimi, Səməd adı da teonimik işarədir.
Amma burda çözülməsi gərəkən incə
bir nüans var. Birinci qəhrəmanın adını
yazıçı bilərəkdən qoyub. İkinci ad isə
sanki müəllif istəyindən kənar, öz-özünə
doğulub və bu, məntiqidir. Çünki
birinci hekayə insan iradəsi, ikinci isə nəticə
etibarilə taleyin yazısından danışır.
***
Dürlü sosial problemlər arasında rüşvətxorluğun tənqidi kitabda özəl yer tutur. "Ağsaqqal" hekayəsi bank, "Putyovka" isə səhiyyə sistemindəki rüşvətxorluqdan bəhs edir. Sosial təminat sistemi işçilərinin hər addımda soyduğu təqaüdçü Cəfərxan kişinin axırda dilənməyə məcbur olmasından danışan "Dilənçi" hekayəsində rüşvətin ümummilli sosial bəlaya, taleyüklü problemə, adi, gündəlik yaşam tərzinə çevrilməsindən söz gedir. Odur ki, təqaüdçü qocanın sosial-fəlsəfi ümumiləşdirməsindən doğan sual həm də müəllifin dilindən səslənir: "Əgər bəzi idarələrdə dövlət adamları aldığı məvacibə qane olmayıb, hər gün dilənirlərsə, qəpik-quruş dalınca qaçan bu yazıqları niyə qınamalıyıq ki?... İlahi, biz nə vaxt düzələcəyik?"
Rəmzi işarələrlə zəngin "Kisəçi" hekayəsində hamam kisəçilərinin müştəriləri öz aralarında bölüşdürməsi ölkə iqtisadiyyatını zəncir kimi sıxan monopolist düşüncəyə ironiya kimi mənalanır. Hekayənin qəhrəmanı Cahangir müəllim bəzi "üfunət iyi verən" vəzifə adamlarının ümumiləşdirilmiş obrazı, hamam isə bütün eybəcərliklərin çılpaq göründüyü rəmzi-simvolik məkandır.
Müəllif bu rəmzi-simvolik
işarələrlə kifayətlənib, "üfunət"in
nədən ibarət olması ilə bağlı konkret
açıqlamalar vermir. Əgər belə olsa, "Kisəçi"
açıq-aşkar sosial məzmunlu, kəskin
problematikalı bir hekayə kimi meydana çıxar, ictimai əhatə
dairəsi baxımından genişlənər, ideyaca
aktuallaşardı. İndki halda isə problem Cahangirin natəmizliyindən
az qala havalanan arvadı Baharın narazılığı ilə
başlayıb, razılığı ilə başa
çatır və öz həllini ər-arvad münasibətləri
çərçivəsində, ailə-məişət zəminində
"tapır": "Cahangir müəllim çimib
qurtardıqdan sonra özündən razı halda hamamdan
çıxdı... Bilirdi ki... Bahar xanım onu böyük
sevinc və coşqu ilə qarşılayacaq".
(ardı gələn
sayımızda)
Ədalət 2018.-
14 sentyabr.- S.11.