Mil Minarə şəhəri
Layihənin istiqaməti: Azərbaycanın
dövlətçilik tarixinin,
milli adət-ənənələrinin,
elm və mədəniyyətinin
təbliği
AzƏrbaycan Respublikasının Prezidenti yanında kütlƏvi informasiya vasitƏlƏrinin inkişafına dövlƏt dƏstƏyi fondunun maliyyƏ yardımı ilƏ
Azərbaycanın şimal hissəsində qeydə alınan qədim şəhərlərdən biri də Mil-Minarə şəhəridir. Tarixi mənbələr sübut edir ki, Mil-Minarənin mövcud olduğu bu ərazi Xarəzmşahların (1225), monqolların (1230-cu illərdən) aramsız və amansız hücumlarına məruz qalmışdır. Bu bölgənin ərazisi Şirvanşahların (Vİ əsr-1538), Atabəylər dövlətinin (1136-1225), Hülakülərin (1239-cu ildən), Teymurilərin (1375-ci ildən), Qaraqoyunluların (1412-ci ildən), Ağqoyunluların (1478-ci ildən), Səfəvilərin (1501-ci ildən) tərkibində olmuşdur. Səfəvilər zamanı bu ərazi hissə-hissə Gəncə-Qarabağ bəylərbəyliyinə, Qarabağ əyalətinə aid idi.
Arxeoloji materiallar Mil-Minarənin
Xİ-Xİİİ əsrlərə
aid olduğunu sübut
edir. Bu şəhərin mövcudluğu barədə
orta əsr tarixçiləri qısa
da olsa məlumat
vermişlər. Bəzi tarixçilərin
və səyyahların
dediklərinə görə
bu şəhər orta əsr şəhərləri
içərisində yığcamlığı
və səliqə-sahmanı
ilə fərqlənirdi.
Şəhər Beyləqan rayonunun
Örənqala yaşayış
məntəqəsinin yaxınlığında
qərarlaşırdı. Şəhərdə memarlıq abidəsi
olan bir neçə hamam və məscid fəaliyyətdə idi.
O dövrün şəhərsalma
mədəniyyətinə uyğun
olaraq burada yaraşıqlı evlər
və sağlamlıq
nöqteyi-nəzərdən kanalizasiya sistemi mövcud olmuşdur.
Məscid, mədrəsə, qəbiristanlıq
xarabalığı olan
Mil-Minarə orta səviyyəli şəhər
idi. XİX əsrin yarısınadək qoşa
minarədən birinin
nisbətən yarıuçuq
şəkildə qalmışdır.
Mil-Minarənin tarixini, əhalisinin məşğuliyyətini arxeoloji
qazıntılar zamanı
bu ərazidən tapılmış maddi mədəniyyət nümunələri
ilə aydınlaşdırmaq
mümkündür. Tarixdə
barəsində az bilgi olan saysız-hesabsız bu cür yaşayış
məntəqələri mövcuddur.
Həyat səhnəsindən
silinmiş belə şəhərlərin tarixini
dediyimiz kimi qazıntı zamanı aşkar edilən əşyalar, eləcə
də xalq etimologiyası əsasında,
burada şəhərlə,
onun əhalisi, əhalisinin sənətkarlıq
xüsusiyyətləri və
s. haqqında dolaşan
rəvayətlər fonunda
öyrənmək mümkündür.
Mil-Minarə şəhərinin
də yaranma, yaşanma tarixinə də bu prizmadan
yanaşılır.
A.A.Bakıxanov "Gülüstani-İrəm"
əsərində yazır:
Beyləqan Qarabağda
yerləşir və ibn-Firuzi Sasani tərəfindən bina edilmişdir. Beyləqan şəhəri Hülakü xan tərəfindən bir müddət mühasirədən
sonra hücumla alınıb dağıdılmışdır.
Sonra müəllif yazır ki, Əmir Teymur
bu şəhərə
çox möhkəm
bir hasar çəkdirdi. O, bu
şəhəri abad etmək fikrində idi, lakin ilanların
çoxluğundan bu işi baş tutmadı.
M.C.Cavanşir Qarabağinin "Qarabağ
tarixi" əsərində
Beyləqan haqqında
verdiyi məlumat A.A,Bakıxanovun yazdıqları ilə eynidir.
Səid Əli Kazımbəyoğlu
da "Cavahirnaməye
Lənkəran" adlı
əsərində Teymurləngin
Beyləqanı təmir
və abad etməsindən danışır.
XİX yüzilin görkəmli
Azərbaycan satirik şairi S.Ə.Çirvani
isə Beyləqanın
bünövrəsinin İskəndər
Rumi tərəfindən
qoyulduğunu qeyd edir.
Dövlət şah Səmərqəındi,
hicri 900-cü (1495) ildə
"Təzkirətüş-şüəra"
əsərində yazır:
"Şahrux ibn-Əmir
Teymur bu şəhəri abad etmək istəyirdi. Lakin ölkənin məlumatlı adamları , bu işin
dəfələrlə zəlzələdən
xaraba qaldığını
söyləyib ony bu fikirdən daşındırdılar. Amma o, Beyləqan
arxını işə
saldı. Bu arxın kənarında salınan dəyirmanlar indi də durur."
Müəllif deyir: Bu
şəhərdə sultanın
qəbirləri üzərində
iki minarə varmış. Bunlardan birisi yarım
xaraba halında indi də mövcuddur.
Buna görə, xalq Beyləqanı Millər deyə adlandırır.
Göründüyü kimi Dövlət şah Səmərqəndin
və A.Bakıxanovun təbirincə desək, Beyləqan şəhəri
Millər şəhəri
adlanırmış. Yeri gəlmişkən
deyək ki, görkəmli tarixçi
Q.Əhmədov da Beyləqanın Örənqala,
yaxud Millər adlandırıldığını qeyd edir. O yazır ki, Beyləqan sözünün
mənşəyinə gəldikdə
isə bu sözün ən qədim mənası bizə məlum deyil. Lakin erməni mənbələr
Paytakaran, ərəb mənbələri isə
Beyləqan adlandırırlar.
Yerli əhali buranı Örənqala, yaxud Millər adlandırırlar.
Ş.A.Cəmşidov isə belə hesab ediur ki,
Beyləqan sözü
ilə Millər sözü eynimənalı
sözlərdir. Qeyd etmək lazımdır
ki, bu sözlərin
etimoloji tərkibini
tam təhlil etmək bizim üçün çətin olsa da, bütün bu adların Beyləqan şəhəri
tikinti kompleksinə daxil olan abidələrə
verilən adlar olduğu bizdə şübhə oyatmır.
Ona görə də biz əsərdə Paytakaran,
Beyləqan, Örənqala
və Millər (Mil-Minarə) sözlərini sinonim kimi işlədirik.
Mil-Minarə abidəsi
bişmiş kərpicdən
tikilmiş, üzəri
müxtəlif rəngli
və ölçülü
kaşılarla bəzədilmişdi. Burada o dövr üçün səciyyəvi olan yaraşıqlı evlər,
küçələr, emalatxanalar
olduğu güman edilir.. Sənətkarlıq və ticarət bu şəhərin inkişafında müəyyən
rol oynamışdır.
Görkəmli alim Q.Əhmədovun
qənaəti belədir
ki, Örənqala şəhər yerinin relyefi girintili-çıxıntılıdır.
Şəhərin ərazisindən bişmiş kərpic, memarlıq abidələrinin
müxtəlif xırda
hissələri, çoxlu
miqdarda saxsı qab və şüşə
qırıqları, mis
pullar və s. tapılmışdır.
Tədqiqatlarını davam etdirən Q.Əhmədov yazır ki, Örənqalanın ətrafında sənətkarlar
məhəllələrindən başqa müxtəlif ölçüdə olan
təpələr də
vardır. Bu təpələrin
çoxu şəhər
yerindən qərbdə
yerləşir. Qərbə
doğru həmin təpələr 2,5 km-ə
qədər uzanır
və nəhatət,
Mil-Minarə adlanan abidələrin xarabalıqları
ilə qurtarır.
Mil-Minarə XİX əsrin
birinci yarısında
müəyyən qədər
salamat olmuşdur. A.A.Bakıxanov XİX əsrin ortalarında yazdığı əsərində
Mil-Minarənin qısa
təsvirini vermişdir.
Tarixi-etnoqrafik məlumata görə
indiki Mil düzünün
adı da həmin Mil sözündən
götürülmüşdür.
Türkiyə, İran, Rusiya, İngiltərə, Gürcüstan
və başqa ölkələrlə ticarət
əlaqələri yaradılmışdı. Tarixi sənədlərdən
və yaşlı sakinlərin dediklərindən
belə qənaət doğurur ki, yaşı min ildən artıq olan bu şəhərin əhalisi baramaçılıqla,
toxuculuq və sənətkarlığın ayrı-ayrı
sahələri ilə
məşğul olmuşlar.
(ardı gələn
sayımızda)
Ədalət 2018.- 18 sentyabr.- S.4.