Hacı Şahin: "Hətta bəzən ateistlərin də
içində Allaha inam var"
Budəfəki müsahibimiz
tanınmış ilahiyyatçı, din xadimi Hacı
Şahin Həsənlidir. Elşad Miriyə
verdiyimiz sualları ona da ünvanladıq.
Adalet.az müsahibəni sizlərə
təqdim edir.
- Hər il
müxtəlif ölkələrdən bir xeyli adam Həcc
ziyarətinə göndərilir. Elə insanlar var, on beş, iyirminci dəfədir ki, ziyarətdə
olur. Ümumiyyətlə, Həcc ziyarəti
İslam dinindən gələn adət-ənənədir,
yoxsa vacib əməl?
- Həcc
İslamın vacib buyurduğu əməllərdən biridir. Maddi və sağlamlıq durumu imkan verirsə, Həcc
ziyarətində olmalıdır. Yalnız
bir dəfə vacibdir. Birdən daha
çox ziyarətə getməyi dinimiz qadağan etmir. İnsan istədiyi vaxt ziyarətə gedə bilər.
Sadəcə əgər əlimdə olan vəsaiti
daha yaxşı işə xərcləyə bilərəmsə,
daha gözəl olar. Amma elə insanlar da
var ki, xeyriyyəçiliklə yanaşı ziyarətə də
gedə bilər, biz bunun qarşısını ala bilmərik.
Bəzən sadəcə Hacı adını
qazanmaq üçün ziyarətə gedən insanlar var,
onların bu adı istismar etməyi heç dı
yaxşı qarşılanmır. Bununla yanaşı səmimi
şəkildə ziyarət edən insanlar da var. Mən
özüm qrup rəhbəriyəm, hər il
mütəmadi olaraq ziyarətə gedirəm. Həcc
ziyarəti imtiyaz deyil, məsuliyyətdir. Çünki
o qayıdandan sonra onun əməlləri bütün
Hacıların adına yazılır. Onun hansısa davranışı mənfi nümunəyə
çevrilə bilir.
- Bilirik ki, İslam gələndə
bütləri dağıtdı gəldi. Amma Həcc
ziyarətində şeytanı daşlamaq mərasimi var. Bu nə
dərəcədə düzgündür?
-
Ümümiyyətlə, Həcc ziyarəti simvolikdir. Yerinə yetirilən ayinlər də. Baxsaq, Kəbənin özü də daşdandı
və simvolik olaraq tövhidi təcəssüm etdirir. Məsələn, iki dağ arasında səy etmək
var. Səfa ilə Mərv dağları arasında insanlar gəzirlər.
Bu Həzrəti İbrahimdən qalmış
ayindir. Həyat yoldaşı Hacər
övladına su axtarır, sonra övladının
ayaqları altından Zəmzəm suyu qaynayır. Bunun mənası odur ki, insan məqsədi
üçün çalışmalı, səy etməlidir.
Eyni zamanda şeytanı daşlamaq da. O
sütunlar şeytanı simvolizə edir. O ayin də sadəcə
daxili mübarizəni təcəssüm etdirir.
- Bəzən adamlar
çıxır ortaya, özlərini şiə
adlandırırlar, deyirlər ki, Kərbəla ziyarəti Həccdən
qat-qat üstündür. Bu müqayisə nə
dərəcədə doğrudur?
- Həcc
ziyarəti yeganə vacib ziyarətdir. Bəzən
deyirlər ki, biz əgər övliyaların qəbrini ziyarət
ediriksə, bu Allaha şərik qoşmaqdır. Başqa ənənəvi məzhəblərə
baxsaq, nəinki bu ziyarət qadağandır, bəyənilən
əməl hesab olunur. Bu insanlıq
nümunələrindən biridir. Hər
bir xalq öz qəhrəmanlarını, şəhidlərini
ziyarət edir. Övliyalar da örnək
olan insanlardır, insanlıq etalonudurlar. Dinimiz
bu ziyarəti qadağan eləmir, hətta təşviq edir.
Bunu bir məzhəbin adına
çıxmaq doğru deyil. Bəzi məzhəblər
var ki, o qəbirləri dağıdır, Allahıb təkliyinə
zidd olduğuna görə. Bu doğru
deyil. Çünki bəzən biz Allaha
müəyyən vasitələrlə yönəlirik. Kəbənin kənarında İbrahim evi deyilən
yerdə onun ayaq izi var. Quranda da onun adı çəkilib.
Sonradan pirə çevrilib. Və
Quranda da buyurulub ki, namazı orada qılın. Bu onun göstəricisidir ki, Allaha doğru bir öndər
vasitəsilə getmək lazımdır. Azərbaycanda
da onlarla pir var, onlar həm mədəni-irsi abidələrdir,
həm də inanc yerimizdir. Bu cür ziyarətlər
məhəbbətin simvoludur və olmadığı yerlərdə
radikalizm ayaq açıb yeriyir. Məhəbbət
olmayan yerdə radikalizm baş qaldırır.
Qaldı ki, müqayisəyə. Biz deyirik ki, alimin
mürəkkəbi şəhidin qanından
üstündür. Bu şəhidlərin
təhqir olunması deyil, alimin dəyərini ifadə
olunmasıdır. Allaha yaxın olan bir
mömin Kəbədən üstündür. Bunu peyğəmbər buyurur. Yəni insan Kəbədən
üstün ola bilər. İnsan
bütün yaradılışların əşrəfidir,
üstünüdür. Bu mənada
müqayisə edəndə kamil insan Kəbədən
üstün sayılır. Bu Kəbənin
aşağılanması deyil. Amma ifrata
varılsa və Kəbə doğrudan da alçaldılsa, bu
yol verilməzdir. Bütün dəyərlərlə
yanaşı peyğəmbəri Kəbə ilə müqayisə
etsək, peyğəmbər Kəbədən
üstündür. Ümumiyyətlə fəzilətli
bir İnsan Kəbədən üstün sayıla bilər.
Bu mənada müqayisə olunmasında qəbahət
görmürəm.
- Bəli,
bəzən fanatiklər bunu elə şəkildə deyir
ki...
-
Doğrudur, adamda qıcıq yaradır. Bundan
çəkinmək lazımdır.
- İnsanlar hansı inancla
doğulurlar?
- Hədislərdə
qeyd olunur ki, hər bir insan müsəlman olaraq doğulur. Müsəlman deyəndə konkret olaraq hansısa
din mənsubu nəzərdə tutulmur. Müsəlman təslim
olan deməkdir, yəni insanın fitrəində həmişə
Allahla gizli bir əlaqə var. İnsan özündən
yüksək bir varlığa can atır. Məsələn,
uşağın nağıla həvəsi onun mistik, metafizik
aləmə can atmasının göstəricisidir. Sonradan dünyəvi maraqlar, mənafelər yerə
endirir. İnsanda həmişə inanc
hissi olur və hisslə doğulur. Sonradan
mühit, valideyn tərbiyəsi onu başqa istiqamətlərə
yönləndirə bilir.
Hətta Allahı inkar edən şəxslər də bəzən
tərəddüd edirlər, hər hansı bir qüvvənin
mövcudluğu haqqında düşünürlər. İnsan
doğulanda özünün təkcə maddi, bir ət
parçası olmadığını dərk edir.
Ucalığa can atan, mənəvi dünyası olan bir
varlıq olduğunu anlayır. Quran bunu ruh
adlandırır, bunu Allahın sirrlərindən biri kimi dəyərləndirir.
-
Başqa ölkələr də var ki, o ölkələrdə
insanların əksəriyyəti xristian, digərində yəhudi,
başqalarında hinduizmə inanlar çoxdur. Sizsə
deyirsiniz ki, insanlar təmiz inancla doğulur. O zaman kimin
haqqı çatır ki, kimisə dini inancına görə
mühakimə etsin? Onların günahı nədir?
- İnsanlar öz mühitlərinə uyğun
formalaşırlar. Bu bəzən etnik dindarlıq
anlayışını meydana gətirir. Yəni
bəzi insanlar etnik müsəlmandırlar. Ailəsi müsəlman olduğu üçün
özünü identikləşdirir, müsəlman kimi qəbul
edir. Əslində inanc seçimə
bağlıdır, könüllü seçimdir, iradəli
seçimdir. Bəzi insanlar olur ki,
yaşının müəyyən dövründə fərqli
seçim edirlər. Əgər inanc
yanlışdırsa və bu ondan asılı olmayan
şeydirsə məsuliyyət daşımır. Quran bütün peyğəmbərləri mötəbər
hesab edir. İslam yeganə dindir ki,
bütün peyğəmbərlərə sayğı ilə
yanaşır və İsanı qəbul etməyən müsəlman
deyil, eləcə də digərlərini. Bizim
dinimizə görə bütün peyğəmbərlər bir
həqiqəti təbliğ ediblər və Quranla kamilləşib.
Quran İncili, Tövratı inkar etmir və
inancın vacib şərti kimi qəbul edir. Bu təqribən dərs proqramına bənzəyir.
Uşaq böyüdükcə, yaşı
artdıqca dərs proqramı da onun yaşına uyğun təkmilləşir.
İnsanın keçdiyi hər mərhələyə
uyğun da səmavi kitablar göndərilib. Sonuncu olaraq da Quran nazil olunur və yeni qanunvericilik
aktının qəbul olunur.
Amma Quran
gələn kimi digər inanc sahiblərini qınaya bilmərik,
onlara qarşı kəskin mövqedə ola
bilmərik. Bəzən İslamı elə eybəcər
formada çatdırırlar, haqq veririk ki, onlar öz dinlərində
qalsınlar. Bu şəkilə
düşməkdənsə, elə öz dinlərində
qalsalar yaxşıdır. Özünüz
də bilirsiniz, bir qrup insanlar var ki, İslam adı ilə
zorakılığı, vəhşiliyi, təbliğ edir.
Diri-diri insanların "Allahu Əkbər"
şüarı ilə başını kəsir. Əgər bir insana dini düzgün formada
çatdrımırlarsa, bu onun günahı deyil və o
yalnız insanlığına uyğun sorğu-sual olunacaq.
Hamı bilir ki, oğruluq, yalançılıq
yaxşı bir şey deyil, bunu bilən insanları da Allah həmin
fitrətə, vicdana uyğun sorğu-sual edəcək. Amma insana İslam doğru şəkildə
çatdırılırsa, inadkarlıq edib qəbul etmirsə,
ozaman bu fərqli mövzudur. Onda insan
qınanır, çünki həqiqətin
qarşısında inadkarlıq etmək düzgün deyil.
Bu gün biz dünya insanlarını qınaya
bilmərik ki, niyə hamı İslamı qəbul etməyib.
- İslamda başqa dindən
olan insanlarla dostluq etmək, ailə qurmağa qadağa
varmı?
-
Qurandakı düşmənçilik edin ayələri konkret
zaman və məkana uyğun nəzərdə tutulub. Yəni o zaman ki, müəyyən bir toplumlar müsəlmanlara
qarşı vuruşurdu, Quran buyururdu ki, sizinlə düşmənçilik
edənlərlə vuruşun. Bu gün
özümüzə baxsaq, görərik ki, bu gün təcavüzə
məruz qalmışıq. Quran buyurur ki,
torpaqlarınızı azad etmək üçün
vuruşun. Vuruşun ayələrnin məzmunu
budur ki, sizinlə vuruşanlarla vuruşun. Bunu götürüb bəzən bütün
zamanalara aid edirlər, guya İslam fərqli düşüncələrə
qarşı cihad edib. Bu tamamən
yanlış fikirdir. Quranda dialoqa dəvət
edən ayələr var. Yəni məsələn,
xristianları ortaq kəlməyə doğru, Allaha doğru dəvət
etmək. Quran bütün din mənsublarını
birliyə dəvət edir. Peyğəmbərimiz
Mədinəyə köçdüyü zaman orada məhşur
bir sənəd imzalayır. Orada yaşayan
yəhudilər dini azlıq hesab olunurdu və o sənəddə
onların inancı, dini hüquqları təsbit edilib. Hətta İslam ümmətinin tərkibi hesab
ediliblər.
Peyğəmbər ona qarşı olan
zorakılıqlara çox dözümlü yanaşıb və
onlrı bəd dua ilə yad eləməyib. Onu yaralayan
insanlar üçün xoş dua edib ki, ilahi, onları
doğru yola yönəlt. Onlar bilmədən
bu işi görüblər. Bu gün ayələri
konteksdən çıxarıb, guya ki, fərqli
düşüncələrə mənsub adamlara qarşı
cihad etməyi təbliğ edənlər ya İslamı səhv
başa düşüblər, ya da qəsdən belə edirlər
ki, din gözdən düşsün.
Bu gün Azərbaycan radikallığın ciddi sosial
bazası yoxdur. Çünki bayaq da dediyim ki, azərbaycanlılarda dinə,
Allah və onun övliyalarına məhəbbət var, məhəbbət
olan yerdə radikallıq ola bilməz. Bu bizim poeziyamızda da, mədəniyyətimizdə
də öz əksini tapıb.
- Homoseksullıq barədə
bilirsiniz. Bunu xəstəlik kimi də qəbul edirlər, xəstəlik
olmadığını da deyirlər. Bəs,
İslam necə qəbul edir?
- Dinimiz
bu əməlləri günah hesab edir. Bu
insanın təbiətinə və fitrətinə ziddir.
Eyni zamanda da mütəxəssislər də bu
məsələni araşdırır ki, dğrudan da bu xəstəlikdirmi,
xəstəlik deyilmi. Dəqiq bir nəticəyə
də gələ bilmirlər. Din hər bir halda bunu
qadağan edir.
- Bu
insanlar cəzalandırıla bilər?
-
Ümumiyyətlə, bu daha çox təbliğ olunduqda təsir
dairəsi genişlənir, bu insaların sayı artır. Din
açıq şəkildə bunun təbliğ
olunmasını qadağan edir.
- Elə
insanlar var ki, sonsuzdurlar və ailə həyatı qururlar,
uşaqları olmur. Onlara təklif olunur ki,
süni mayalanma ilə uşaq dünyaya gətirsinlər.
Din bunu necə qarşılayır?
- İslam dininin özəlliklərindən biri də
budur ki, zamanın yeniliklərinə açıqdır, uyğunlaşır. Buna ictihad
deyilir. Bu günkü müasir dini
baxışlara görə süni mayalanma qadağan deyil.
Amma burada şərt odur ki, əgər bu donor
vasitəsilə edilirsə atası həmin donor
sayılır. Əgər atası donor
olursa, din bunu qadağan etmir.
- Niyə
başqa peyğəmbərlərin filmlərdə
üzünün göstərilməsi yaxşı, Məhəmməd
Peyğəmbərin üzünün göstərilməsi
pis qarşılanır? Bayaq dediniz ki, İslam
dini başqa peyğəmbərləri də qəbul etməyi
vacib şərt kimi buyurur.
-
Düzdür, bu barədə fərqli görüşlər
var. Ümumilikdə, müqəddəs şəxslərin təsəvvürdə
necə qalıbsa, elə də qalmağı nəzərdə
tutulur. Bu barədə qəti şəkildə
bir şey deyə bilmərək, çünki şəriyyətdə
belə bir hökm yoxdur. Bu müəyyən
qədər insanların öz ixtiyarına buraxılıb və
İslam peyğəmbəri sonuncu olduğuna görə bəzən
bu dinə mənsub olanlar ehtiyat üçün sırf Məhəmməd
peyğəmbərin üzün göstərmirlər. Deyirsiz ki, digərlərini nüzü niyə
göstərilir. Axı, İslam dininə
inanalar üçün daha çox İslam peyğəmbəri
üstün sayılır. Zaman keçdikcə ola bilər ki, bu məsələyə fərqli
bir baxış olsun.
- Quranda Allahın dünyaya nəzarəti haqqında nəsə
varmı? Məsələn, deizim deyir ki, Allah dünyanı
yaradıb və çəkilib kənara, onun işinə
qarışmır.
- Quranda
qeyd olunur ki, Allah aktiv şəkildə dünyada baş verənlərə
nəzarət edir. Bunları səbəbi
insanın azadlığındadır. Əgər
Allah bütün cinəytlərin qarşısını
alacaqdısa onda biz kimik? İnsanın
azadlığının sayəsində bəşəriyyət
bu problemlərlə qarşılaşır. Bəzən qınayırıq ki, niyə Allah bu
işlərə nəzarət etmir. Cəmiyyət
özü yetkinləşib bunların qarşısını
almalıdır. Dinin əsas hədəfi
də insanın kamilləşməsidir. Kamilləşmə
də bu proseslərin içində baş verir. Bir xalq yetkinləşirsə, bu cinayətlərin
sayı azalır. Quranda bir ayə var ki,
bir xalq öz taleyini dəyişməyincə, Allahın onun
taleyini dəyişməz. Dəyişmə
potensialı insanda var. Allah bəzən səbr edir,
dözür, bu o demək deyil ki, Allah bunlardan razıdır.
Bir sıra məsələlər var ki, bu
insanın iradəsinə buraxılıb. Bəzən
övladlarımıza da səhv etmək şansı verməliyik
ki, o özü nəticə çıxarsın. Yoxsa o zəif insan kimi yetişər. Bu sərbəstlik üzərində bir nəzarətdir.
- İntihar Quranda pislənir,
bunu bilirik. Bəs xəstəliyə
dözməyib özlərini öldürənlər necə?
- Bu da
intiharın bir növü hesab olunur. İnsanın
ağrı-acıya dözməsi kamilləşməsinin
göstəricisidir. Biz bu dünyada ağrı=acıya
dözürük ki, içimizdəki istedadlar çiçəklənsin.
Bəzən bir insana nəyisə bəxş
etmək üçün onu nələrdənsə məhrum
etmək lazım gəlir. İnsan üzməyi
öyrənmək üçün su ilə
çarpışmalıdır. Quranda Həzrəti
Eyyub haqında danışılır. O ağır xəstəliyə
düçar oldu, amma Allaha qarşı çıxmadı,
naşükür olmadı. Əgər
ağrıların qarşısını almaq
üçün başqa vasitələr varsa, istifadə
olunmalıdır. Amma özünü
öldürmək intihar hesab olunur.
- Bəs komaya düşmüş
bir insanın yaxınlarını icazəsi ilə aparatdan
ayrılması?
- Gözləmək
lazımdır ki, öz əcəli ilə
dünyasını dəyişsin. Yenə deyirəm, ola bilər ki, zaman keçdikcə fərqli
görüşlər meydana gəlsin, amma bu günə olan
baxış budur ki, olmaz.
- Bəs yaxşı, dindarlar namaz qılırlar, dua edirlər. Bütün bunlara da ərəbcə riayət edirlər. Olmazmı ki, Azərbaycan dilində qılsınlar namazı?
- Duanın insanın öz dilində etməsində heç bir qəbahət yoxdur. Amma namaz gündəlik dini ayindir, bunun original şəkildə qılınması tövsiyə olunur. Çünki Qurandakı ayələr ərəbcə nazil olunub. Bu ayələri təbii ki, anlamalıyıq. Hərflərin düzülüşündə bir ecazkarlıq var, insan qəribə bir duyğu, hiss keçirir. Originaldan oxuyub tərcüməsini bilmək şərtilə namaz qılınsa yaxşıdır.
- Bu problemi
özüm də yaşamışam deyə sual verirəm.
Quranın cırılması ilə bağlı sizin düşüncələriniz
nədir?
- Ümumiyyətlə, Quranın zahirinə və həqiqətinə hörmətlə yanaşmaq lazımdır. Məsələn, biz Qədr gecəsində Quranı başımızın üstünə qaldırırıq. Bəzən bu hərəkət insanlarda sual doğurur. Düşünürəm, bu əslində mütərəqqi ayindir ki, xalq bir kitabı başının üzərinə qaldırır, uca tutur. Doğrudur, bəzi insanlar var ki, elə Quranın zahirini dəyərləndirir, rəfdə saxlayır, yalnız kimsə dünyasını dəyişəndə, yaxud da gəlin gətiriləndə əlinə alır. Bu Quranın öz təyinatı üzrə istifadə olunmaması deməkdir. İnsanlar Quranı oxumaqdan çəkinməməlidir, stolüstü bir kitab kimi dəyərləndirməlidir. Məsələn, sevdiyimiz bir şəxsdən məktub gələndə, öpüb gözümüzün üstünə qoyuruq, eləcə də Qurana bu sayğı olamalıdır. Bu məhəbbətin ifadəsidir. Bir kitabı ki, Allah bizə göndərib, ona hörmət etmək lazımdır. Elə insanlar var ki, müqəddəsliyi inkar edirlər. Quranda belə bir ayə var, Musaya buyurulur ki, çarıqlarını çıxar, sən müqəddəs bir vadiyə, Tuva vadisinə daxil olursan. Yəni Quranda hətta bir yerə də müqəddəs kimi yanaşılır.
Məsələn, dövlət başçısı bayraq önündə əyilir, təzim edir. Bu onun arxsında olan vətən anlayışına sayğıdır. Bəzən yas mərasimlərində Yasin oxunur. Tərəfdarıyam ki, Yasin oxunandan sonra tərcüməsini də oxusunlar. İnsanlar bilsinlər ki, nəyə qulaq asırlar.
- Amma televiziyada da göstərirlər ki, hansısa ev yandı, Quran yanmadı. Və yaxud kimsə Quranı cırdı, meymuna çevrildi.
- Bəzən xürafatlara inam artıq. Məsələn,
deyirlər ki, meyvənin üstünə Allah yazılıb,
başqa nələrsə. Belə şeyləri qəbul etmirəm.
Bunlarla insanalrın başını qatırlar. Allahın
sübut olunması üçün meyvənin üstünə
adını yazmasına ehtiyac yoxdur. Din tarixində
möcüzələr olub, bəli, peyğəmbərlər
möcüzələr göstəriblər, amma dinə
möcüzə kimi yanaşmaq, onu reallıqdan ayırıb
hansısa bir anlayış kimi qəbul etmək kökündən
yanlışdır. Din real düşüncədir, real
həyat tərzidir. Ona görə də ona realistcəsinə
yanaşmaq lazımdır. Onun görüşlərini,
baxışlarını həyatımıza tətbiq etmək
lazımdır. Din adı gələn kimi kimlərsə
qeyri-adilik axtarır. Tutaq ki, Kəbə evi dəfələrlə
uçub, yenidən düzəldiblər, tikiblər. Sual oluna
bilər ki, Allah niyə öz evini qorumur? Bu təbii hadisədir.
Ədalət 2018.- 22 sentyabr.- S.6.