DƏDƏ ŞƏMŞİRİN
HİKMƏT DÜNYASI
Layihənin
istiqaməti: Azərbaycanın dövlətçilik tarixinin,
milli adət-ənənələrinin, elm və mədəniyyətinin
təbliği
AzƏrbaycan Respublikasının Prezidenti yanında kütlƏvi informasiya vasitƏlƏrinin inkişafına dövlƏt dƏstƏyi fondunun maliyyƏ yardımı ilƏ
Saz bizim ən qədim musiqi alətimiz, milli varlığımızın təsdiqidir. Saz, aşıq yaradıcılığı özündə milli-mədəni dəyərləri ehtiva edən zəngin və Azərbaycan xalqı üçün səciyyəvi mədəniyyət hadisəsidir, bizim şərəfli tarixmizdir. Özündə poeziya, musiqi və ifaçılığı birləşdirən aşıq sənəti həm də xalqın fəlsəfi mədəniyyətinin formalaşdığı xüsusi bədii təfəkkür sahəsidir. Ustad aşıqlar təkcə sazda çalıb-oxumaqla kifayətlənməyib, həm də özləri aşıq şeirinin müxtəlif şəkillərində söz qoşaraq insanın mənəvi dəyərlərini, əməllərini tərənnüm ediblər, əsas mövzuları da məhəbbət və təbiət gözəlliyi, tarixi qəhrəmanlarımız, bir sözlə, insan və onun əməlləri olub. Aşıq sənəti, aşıq poeziyası daim böyük humanist ideyalara xidmət edib, mənəvi dəyərlər yüksək bədii sənət dili ilə ifadə olunaraq mükəmməl estetik təqdimatla cəmiyyətə çatdırılıb. Aşıqlıq sənəti, aşıq poeziyası həm də dünyanın poetik dərkinin ifadə forması kimi özünü təsdiq edib.
XX əsrdə bu ənənəni öz yaradıcılığında davam və inkişaf etdirən böyük ustad sənətkarlarımızdan biri də öz sələfləri kimi, sağlığında klassikləşən, aşıq sənətini inkişaf etdirən, Göyçə-Kəlbəcər aşıq mühitinin inkişafında müstəsna xidmətləri olan Dədə Şəmşirdir. Təsadüfi deyil ki, professor Qəzənfər Paşayev onu "ozan-aşıq sənətinin memarlarından biri" adlandırır, Əməkdar elm xadimi, professor Məhərrəm Qasımlı isə yazır: "Aşıq şeirinin əksər şəkillərindən (qoşma, gəraylı, təcnis, divani, müxəmməs və s.) böyük məharətlə istifadə edən görkəmli sənətkar (Aşıq Şəmşir - M.N.) sözün çəkisinə xüsusi diqqət yetirən, hər misraya, hər kəlməyə zərgər dəqiqliyi ilə yanaşan bir sərraf idi".
XX əsrdə Azərbaycan aşıq sənətinin inkişafında böyük xidmətləri olmuş Aşıq Şəmşir - Dədə Şəmşir həm də böyük söz adamı olub. Hələ sağlığında ikən bir neçə şeir kitabı nəşr olunub, təkcə ustad aşıq kimi yox, həm də bir şair kimi diqqəti çəkib. Bunu onun poetik yaradıcılığına həsr olunmuş monoqrafiyalar, çoxsaylı elmi məqalələr və dissertasiyalar, haqqında yazılmış kitablar da sübut edir.
Xalq şairi Osman Sarıvəllinin diliylə desək, "şair ürəkli aşıq, aşıq ürəkli şair" olan Dədə Şəmşirin şeirlərinin xalq ruhuna daha yaxın olması, klassik ustad aşıqlarda olduğu kimi, onun şeirlərinin də özündə yüksək bəşəri ideyalar daşıması, halallıq, doğruluq, yaxşılıq, xeyirxahlıq və s. kimi böyük humanist ideyalara söykənərək insanı böyük kamilləşmə yoluna aparması, onun haqq yolunda yüksəlişinə təkan verməsi xüsusilə diqqəti çəkir. Yaradıcılığında gerçəklik, dünya və insan, insan və cəmiyyət münasibətləri, mənəviyyat və insanın mənəvi dünyasının problemləri mühüm yer tutan Dədə Şəmşirin hər şeirində bir hikmət, öyüd-nəsihət və ağsaqqal məsləhəti, dədə tövsiyəsi var.
Bəşəriyyət yaranandan bu yana hər kəsi düşündürən, bütün söz adamlarının yaradıcılığında mühüm yer tutan insan və dünya mövzusuna Dədə Şəmşir də biganə qalmır. Minbir kələk gördüyü dünyanı ələyə, insanı isə una bənzədən ustad özündən əvvəlki klassiklər kimi, deyir ki, "dünyada kərəm yox, ömürdə vəfa", əcələ yalvarmağın faydası yoxdur, yüz yalvarsan da, o, "gəlməz insafa" və məlum bir həqiqəti özünəməxsus poetuk dillə belə ifadə edir:
Dünya, səndə bağ becərən bağbanın
Birisi əlində bar apardımı?!
İnsanları öz hörmətini, təmiz adını saxlamağa, "şeytana lənət" deyib, "nəsə qoşulmamağa", halal zəhmətə, könül qərmamağa, "dilini qeybətdən" saxlamağa, biqeyrətdən uzaq dolanmağa çağırır və əmin edir ki:
Olsa Haqqa məhəbbətin,
Gün-gündən artar hörmətin.
***
Bir könülü yıxan,
min ev yıxandı.
Ustad deyir ki, həyatda elə dolan ki, nə səni
"hərcayı dillər
aldatmasın" nə
də "özünü
heç tərif etmə, qoy öysün ellər səni". "Mənliyini
simu-zərə satana",
yaltaqlara, ikiüzlülərə,
"aralığı şeytan
kimi qatana", "alçaq, satqın gölgəsində yatana"
insan demir, öz işi düzəlsin deyə gündə min sifətə
düşənlərə inanmır, onlara güvənmir, çünki
yaxşı bilir ki, "yaltaqlardan arxa olmaz":
Namərd
sənin qulluğunda qul olar,
Öz işi düzəlib bitənə
kimi.
İrişə-irişə üzünə
gülər,
Əli bir tərəfə çatana
kimi.
Və çox haqlı olaraq da əsl
ustad sözü deyir, dədə öyüdü verir:
Qoy səni şir yesin, şir parçalasın,
Tülkü kölgəsində yatana kimi.
Dədə Şəmşir də
bir məlum həqiqətə əmindir
ki, "dünya malı bu dünyada
qalandı" və elə ona görə
də "özgələr
malından maya tutanlar"a, "halal mayasına haram qatanlar"a
, dostunu mala-pula satanlara
səslənərək, "halalına haram maya qatma" deyir, ilqarına sadiq olmağa çağırır:
Özün üçün sərf
eyləmə özgələrin
varını,
Zəhmət çəkib, bağ salanlar qoy dərsin
öz barını.
Başqa
bir şeirində isə yenə də ustadın ağsaqqal tövsiyəsi
ilə qarşılaşırıq:
Göz dikmə kimsənin yaşıl-alına,
Öz şələni
özün götür
dalına.
Evində
yoxdursa, özgə malına
Gözünü dikməyin nə mənası var?!
"Səxasız pul nəyə gərək"
deyən ustad insanları var-dövlət
hərisi olmamağa, dünya malına çox da güvənməməyə,
kasıba, yoxsula əl tutmağa çağırır:
Güvənmə dövlətə, fəxr
etmə pulla,
Rəhm
et füqəraya, dəymə yoxsula.
***
Pul güdən aşıqdan
kənaram, kənar,
Şəmşirə lazımdı düz söz, etibar.
Ustad deyir ki, "boş xəyalların, mənasız
arzuların dalınca
düşməkdənsə, "elə bir bağ
sal ki, dərəsən
barın".
Dədə Şəmşirin yaradıcılığında
diqqətçəkən məqamlardan
biri də ailə, valideyn-övlad münasibətləri və
tərbiyə məsələlərinə
böyük yer verməsidir. Ustada görə:
İnsanda yaxşı sifət
əzəl binadan gərək,
Tərbiyəsi kamil ola
ata-anadan gərək.
Ustadın oğluna xitabən
dediyi bu hikmətli sözlər isə bütün gənclər üçün
bir ağsaqqal öyüdü kimi hər zaman aktualdır:
Kəm baxma yediyin çörəyə,
duza,
Doğruya doğru ol, sadiq ol düzə.
Eşqin
mənasını duymayan
qıza,
Bəsləmə qəlbində məhəbbət,
oğlum!
Ustadın qənaətinə görə,
"ölüncə mərd
olmalıdı lütfü
təmiz hər oğul", ata yurdunu ancaq qoçaq,
hünərvər oğullar
şən edə bilər, mərd oğul heç vaxt ata yurdunu
boş qoyub başqa yerə köçməz. "Bir
oğul bəd olsa ata üzünə,
taleyi tərs olub, baxtı kəm olur". Elə buna görə
də məsləhət
görür ki:
Yaradandan
nə pul istə, nə də mal,
Qoy təki
ağıllı övladın
olsun.
Məşhur atalar sözündə deyildiyi kimi, Dədə Şəmşir
də bu qənaətdədir ki,
"insanlıq çətindi,
alimlik asan" və elə ona görə də "elmdən üstündü xasiyyət,
oğlum!" - deyir,
fitnədən, şərdən,
ədavətdən, qeybətdən
uzaq olmağı, haqqa söykənib halal qazanmağı, bir quruşa belə xəyanət etməməyi, Allahın verdiyinə naşükür
olmamağı məsləhət
görür. Bu mövzuda
yazanda da bütün yaradıcılığında
ana xətt kimi keçən halallıq prinsipini unutmur, "südü halal, lütfü halal olan kəs
ağılda-kamalda dəngəsər
olmaz", - deyir və bu qənaətə
gəlir ki, "əqli kamil olmayanlar yetişməz insanlığa". Arif məclisində xamlıq etməməyə, "alim
yanında adamlıq"
göstərməyə, elm yolunda hər əzaba qatlaşmağa çağırır:
Elm üçün özünü
etməyən nökər,
Bütün ömrü boyu ahu-zar çəkər.
* * *
Yüz haram qazancdan savad yaxşıdı,
Onun kimi yoldaş, yar ola bilməz.
Sözün məna tutumuna, deyiləcəyi məkan və zamana diqqəti çəkən
ustad oxucusunu, dinləyicisini də sözlə ehtiyatlı olmağa, deyilən sözün yerini bilməyə, məsuliyyətini
dərk etməyə çağırır, fırıldağı,
yalanı lənətləyir.
Zəngin
həyat təcrübəsinə
və dərin müşahidəsinə söykənərək
deyir ki, "söz batmaz beyninə hər ağlı azın, inanma sözünə sən kələkbazın"
və böyük Nizami Gəncəvi ilə səsləşən
fikirlər söyləyir:
Hədər söz insanı
doğrayar, kəsər,
Hər nə söhbətin var, eylə müxtəsər.
* * *
Qılınc yarasını qurtaran
loğman,
Məzəmmət dərdinə tapmadı dərman.
* * *
Ləl mətahın düşər
şor bazarına,
Bilib qiymətini, alan
olmasa.
"Kişi bütün olar sözdə" deyən ustad haqlı olaraq yazır ki, "doğruluqdan qeyri şeylər yalandı",
dosta yalan satmamağı, əsl dostun qədrini bilməyi, "çoxlu ev tikincə,
çoxlu dost" qazanmağı
məsləhət görür:
Dostun bir görüşü dəyər min aya,
Xoş keçən bir günə il
çata bilməz.
Eyni zamanda
"bivəfa yoldaşa,
biilqar dosta" sirr bildirməməyi, ancaq mərdlərə güvənməyi tövsiyə
edir.
"İnsan ol,
insana bəslə məhəbbət" - deyən
Dədənin öyüdlərindən
biri də budur ki, "namərdə yalvarmaq insafdan deyil, düşmənə yaltaqlıq
mərdə yaraşmaz",
- deyərək mərdin
yolunda candan-başdan keçməyə çağırır,
"nainsafın qılınc
ilə nəslini kəsmək gərək",
- deyir. Çünki ustadın qənaətinə
görə, "mərd
igidin qaydasıdır
dünyanı var istəmək, bir bəşərin şad gününü mərdimazar
istəməz".
Zalımı, çağırsan da,
dada yetişməz, çünki
"Şəmşir çox
imtahan edib dünyada", xalqa quyu qazanı zəlil görüb həmişə. Ustada görə, mərdlik də, kişilik də, səxavət və xeyirxahlıq da gərək insanın qanında olsun, ata-babasından, anasının südündən
gəlsin:
Gədadan pay umma - səxası
yoxdu,
Atası verməyib, özü də verməz.
* * *
Hansı
bir insanı mərd doğub ana,
Yol verməz
böhtana, şərə,
şeytana.
Aşıq Şəmşirin bədii
yaradıcılığına, onun hikmət dünyasına etdiyimiz bu qısa səyahət
göstərir ki,
professor İsmayıl Məmmədlinin
də qeyd etdiyi kimi, "Aşıq Şəmşir
hələ gəncliyindən
çəkinmədən öz
mövqeyini ifadə edən, öz məsləki-əqidəsi olan
bir sənətkar kimi el içində tanınmışdır". Və bütün
bunlar onun hələ erkən yaşlarında dədəlik
mərtəbəsinə ucalmasının,
hər yerdə ona "DƏDƏ" deyə
müraciət olunmasının
təsadüfi olmadığını
göstərir.
Musa NƏBİOĞLU
Azərbaycan
Aşıqlar Birliyinin katibi,
Əməkdar Mədəniyyət
İşçisi
Ədalət.-2018.-25 sentyabr.-S.4.