EL MÜCRÜSÜNDƏ SAXLANAN SÖZ
İNCİSİ
Layihənin
istiqaməti: Azərbaycanın dövlətçilik tarixinin,
milli adət-ənənələrinin, elm və mədəniyyətinin
təbliği
AzƏrbaycan Respublikasının Prezidenti yanında kütlƏvi informasiya vasitƏlƏrinin inkişafına dövlƏt dƏstƏyi fondunun maliyyƏ yardımı ilƏ
Yetmişinci illərdə poeziyamızın üfüqlərində təzə bir ulduz parladı. Özüylə dağ çayı kimi gur həvəs, bulaq suyu kimi duru bir nəfəs gətirdi şeirimizə. Seyrək-seyrək olsa da, imzası qəzetlərdə, dərgilərdə görünməyə başladı: Məşədi İsmayıl! O zaman tez-tez çap olunmaq onsuz da çox çətiniydi. Arxasız, kimsəsiz cavanların qabağını isə çox zaman Çin səddi kəsirdi.
Məşədi İsmayıl ilk baxışda çox salğarlı, sanballı, təmkinli görünürdü. Oturuşu, duruşu, sözü-söhbəti yaşından çox-çox qocaydı. Di gəl ki, haqsızlıq görəndə susmurdu, haqqı tapdalayanlarla barışmırdı. Sözü bir dəfə deyərdi, ondan dönməzdi. Kişilik, mərdlik iliyinə, qanına hopmuşdu.
Məşədi İsmayıl istedadlı şairiydi. Az vaxtda özünü tanıtmışdı. Bütün gənc şairlər kimi, o da qaranquş qanadı boyda ilk şeirlər kitabını görmək arzusuyla yaşayırdı. O zaman "qaranquş qanadı boyda kitab" deyimi gənclərin dilindən düşmürdü. Məşədi İsmayıl da hər axşam o kitabın həsrətilə yatıb, hər səhər onu görmək arzusuyla oyanırdı. Onun sözlə dolmuş ürəyi od püskürürdü. Mənə elə gəlirdi ki, atası İsmeyil kişinin dəmirçi körüyünü sinəsinə basıb Bakıya gətirib. Bu körüyün püskürdüyü alovdan gözləri qorxanlar onu get-gələ saldılar. Məşədi İsmayıl nəşriyyatlara ayaq döyməkdən yoruldu, onu süründürənlər yorulmadılar. Hər gün eşitdiyi yalan-yalan vədləri yumaqlayıb, düyçələyib ürəyinə yığdı, günlərin bir günü ürəyi bu yükə dözməyib çat verdi.
Məşədi İsmayıl infarkt oldu. Onda "Azərnəşr"də bir yerdə işləyirdik. Hər şeyi ürəyinə salan Məşədi İsmayıl infarktdan sonra da dəyişmədi. "Dan üzü" şeirində "Can mənimdi, özüm durdum qəsdinə" deyən şair doğrudan da öz canının düşməniydi. Hər adam onun üzünün güldüyünü görməzdi. Bu cür ağır xəstəlikdən sonra da nəşriyyat rəhbərlərinin daş asılmış ürəkləri yumşalmadı. Onun qaranquş qanadı boyda kitabının işıq gələn yollarına fil boyda daş dığırladılar. Kitabının nəşri yenə də ildən-ilə ötürüldü.
Məşədi İsmayıl bir vaxt anasını ellərə, güllərə, tellərə tapşırıb, "Ellər, anam amanatı" adlı bir şeir yazmışdı:
Nə umursa, gözdən umur,
Həvəsimi sözdən umur.
Hər ətrimi sizdən alır,
Güllər, anam amanatı.
Bir döyünən ürək qalıb,
Yalqız qalıb, kövrək qalıb.
Mən gəlmişəm, o tək qalıb,
Ellər, anam amanatı.
O infarkt olanda mən də anasının dilindən "Bakı, oöğlum amanatı" adlı bir şeir yazlb, Məşədi İsmayılı Bakıya amanat elədim:
Beş istəsə beşin varmı,
Döş istəsə döşün varmı?!
Ona layıq işin varmı,
Bakı,
oğlum amanatı!
"Oğlun gəlmir yola" nədi,
"Sözə baxa nola" nədi.
Bilirsənmi bala nədi,
Bakı,
oğlum amanatı!
Nə deyəcək harda, billəm,
Gözü yoxdu varda, billəm.
Kim kimədi orda, billəm,
Bakı,
oğlum amanatı!
Od mənimdi, ocaq sənin,
Oğul mənim, qucaq sənin.
Duaçınam ancaq sənin,
Bakı,
oğlum amanatı!
Sən də ana, mən
də ana,
Bircə
budu sözüm sana.
Qoyma bağrım dönsün
qana,
Bakı,
oğlum amanatı!
Ancaq Bakı
bu amanatı qoruya bilmədi. Məşədi İsmayıl ikinci dəfə infarkt oldu.
Dostlarının da, doğmalarının da bağrını qana döndərdi.
Dağ çayı
kimi daşıb kükrəyən Məşədi
İsmayıl cavan yaşında dünyadan köçəndən sonra
onun "Dağ çayı" adlı qaranquş qanadı boyda ilk şeirlər kitabı işıq üzü gördü. Bu adı onun da,
mənim də dostum, gözəl şair Müzəffər
Şükür qoydu və kitaba "Bir şair uyuyur
Qoşabulaqda" başlıqlı
ön söz də yazdı. Kitabın üz qabığında dağ çayının
adıyla Məşədi
İsmayılın adı
alt-alta yazıldı.
"Dağ çayı"
adı təsadüfən
qoyulmamışdı. Aşağıdan üzü
yuxarı zirvəyə
qalxan Məşədi
İsmayılla zirvədən
tökülən dağ
çayının taleyi
arasında bir oxşarlıq varıydı
və şair öz sağlığında
bunu duymuşdu:
Taleyinlə taleyimin
Yaxın-yaxın oxşarı var.
Birimizin
odlanmağı,
Birimizin axarı var.
Bir yolçuyuq yollar ayrı,
Xidmətimiz bu yurdadı.
Sən
"əyilən", mən
"əyilməz",
Fərqimiz də bax burdadı.
Məşədi İsmayılın varlığı
onun sağlığında
"Dağ çayı"
kitabının yolunda
qırmızı işığa
dönmüşdü. İndi özü
yoxuydu deyə, o qırmızı işıq
yaşıl işıqla
əvəzləndi. Əgər
bu kitab 1989-cu ildə yox, ondan cəmi ikicə il
əvvəl işıq
üzü görsəydi
Məşədi İsmayıl
onun sevincini yaşayacaqdı və yəqin ki, ürəyindəki qalaq-qalaq
dərdi-qəmi də
həmin sevincin istisi, həniri əridəcəkdi.
Məşədi İsmayıl sazın-zözün
beşiyində doğulub
boya-başa çatmışdı. Saz havalarıyla
böyümüşdü, özü gözəl saz çalırdı.
Onun sazı əlindən, sözü dilindən düşməzdi. Sazını ürəyinin havasıyla,
sözünü də
sazının havasıyla
kökləyirdi həmişə.
Nəfəsi doğulduğu dağların
havası kimi tərtəmiziydi, dili içdiyi bulaqların suyu kimi dumduruydu.
Sinəsi sözlü ədəbiyyatla,
aşıq poeziyasıyla,
dastanlarla doluydu.
Şeirlərinin mayası bayatılarla,
laylalarla, xalq mahnılarıyla, aşıq
havacatları üstündə
düzülüb-qoşulmuş qəhrəmanlıq nəğmələriylə
yoğrulmuşdu. Bütün
bunlar da onun qəlbindən süzülüb misralarına
hopmuşdu:
Köçdü köçərilər düşməmiş sərin,
Əlindən qurtardı yüz dərdi-sərin.
İndi
çəpər üstdə
boz sərçələrin
Yığılıb dərdini bölən vaxtıdı.
Burada dilin saflığı, duruluğu,
fikrin aydınlığı,
dolğunluğu, poetik
düşüncənin dərinliyi,
deyimin gözəlliyi
göz önündədir.
Sanki sözlər inci
kimi bir sapa düzülmüşdür. Söz sözü,
misra misranı çəkib gətirdiyinə
görə hər şey yerli-yerindədi.
Onun gəraylılarında bir
bayatı axıcılığı,
şirinliyi və gözəlliyi var ki, bunlar qəlbinin
istisindən, nəfəsinin
saflığından süzülüb
gəlmişdir.
Çəmənlərdə sərgiyə bax,
Dərələrdə bürküyə bax.
Qayalarda
mürgüyə bax,
Hanı
yuxu yozan, dağlar!
Bu bənddə gözəl
bir mənzərə yaradılıb gözlərimiz
önündə canlandırılmışdır. Sözdən çox bir rəssam lövhəsinə
bənzəyir bu bircə bənd. Bunlar çoxlarımızın gördüyü
canlı lövhələrdir,
lakin Məşədi
İsmayıl təbiətin
bu sirli, sehrli gözəlliyini gözlərilə görsə
də, ona elə gəlir ki, bunlar bir
yuxudur. Ona görə də
dağlara üz tutub yuxu yozanı
soruşur ki, gəlib onun gördüklərini yozsun.
Məşədi İsmayılın doğulub
boya-başa çatdığı
yerlər Koroğlu yurdudu. Onun doğulduğu Qoşabulaq
kəndi "Koroğlu"
dastanındakı Qoşabulağın
adını daşıyır.
Bu həmin Qoşabulağıydı
ki, köpüklü suyundan içən Koroğluya aşıqlıq,
şairlik və nərə verilmişdi.
Məşədi İsmayıl da
o bulaqdan su içmişdi. Bəlkə
elə ona görə Məşədi
İsmayılın canında,
qanında, ruhunda bir Koroğluluq varıydı:
Qılınc tutdu bir əlində,
Qoç Koroğlu öz elində.
Qocalmadı at belində
Telli sazı
çala-çala.
Məşədi İsmayılın Koroğlu
ruhu hopmuş şeirləri çoxdur. Bu sözlər onun mərdlik, kişilik, qəhrəmanlıq, igidlik
motivli şeirlərinin
hamısına aiddir.
Onlarda Koroğlunun adı çəkilməsə də,
misralara, bəndlərə,
hətta bütöv şeirə hopmuş hisslərin, duyğuların
hardan süzülüb
gəldiyini aydın görmək olur.
Məşədi İsmayıl az
yaşadı, az yazıb-yaratdı. Bu Tanrının qismətiydi. O da Tanrının verdiyi ömür payını yaşadı. Onun bu az
ömürdə yazıb-yaratdıqlarını poeziya xəzinəmizdə saxlanan
balaca bir mücrünün içindəki inci adlandırsaq yanılmarıq.
Ədalət 2018.- 26 sentyabr.- S.4.