Kamal Bayramın şeir dünyası
Allahverdi Eminov
Bəlkə də oxucular "Kamal Bayram" imzasına rast gəlməyib, yaxud unudublar; hər iki versiya mümkündür. Kamal Hacıyev (Bayram) tanınmış dilçi, uzun illər keçmiş Xarici Dillər İnstitutunun dosenti olmuş, pedaqoji fəaliyyətini bu təhsil ocağı ilə başa çatdırmışdır. Sonuncu iki sözü yazmaq istəmədim, sədh heyif - mümkünsüz olardı; haqqa qovuşmuş, yaşamağa hələ çox ümidi olan bir insanı yad etmək borcumuzdur.
Desəm ki, Kamal müəllimlə İndiki Pedaqoji İnstitutu (Universiteti) birgə, eyni fakültədə oxumuşam - xatirələr uzaqlara çəkib aparmaya bilmir. Amma o illərə qayıtmaq mənimçin çətindirg İş elə alınmışdı ki, bir xeyli mən də Xarici Dillər İnstitutunda çalışası oldum. Onunla görüşür, söhbətləşir, keçmiş müəllimlərimizi: İsmayıl Şıxlını, Kamal Qəhrəmanovu, Zeynal Tağızadəni, Fikrət Seyidovu, Əhəd Hüseynovu, Şükür Sadıqovu, Əbdüləzəl Dəmirçizadəni yada salardıq. O vaxt unudulmaz müəllimlərimiz sağdı, gümrahdılar. İlk sualımdan: "Necəsən?"dən sonra "Təzə nə yazmısan?" - soruşurdum. Son dərəcə təvazökar Kamal müəllim susurdu. Xasiyyətinə bələd olduğum üçün deyirdim:
- Ötən həftə iki şeirini oxumuşam. Böyüklər və balacalar üçün!
O, gülümsünüb deyirdi:
- Mən şeirləri ayırmamışam, sən də haqlısan.
Qarşımızdakı çayı həvəslə içir, bizə yaxınlaşan müəllim dostlarımızı dəvət edirik. Ruhlanıram.
Sarılar qurutdu gözəl canları,
Sarılar qurutdu təmiz canları.
Sarıya tutuldum mənim özüm də,
Sarıya bürünüb dünya gözümdə:
Sarı sünbül, sarı bülbül, sarı gül.
Sarı yarpaq, sarı torpaq, sarı sim...
Kamal müəllim təvazökarlıqla susur, stəkanı ovcunda sıxır.
Bulud çəkdi pərdəsin,
Ayla Günəş göründü.
Bu sevgi günlərində
Könlümə nəvə düşdü.
Tanrı payı - bu, nərdi,
Bu igiddi, bu, ərdi.
Yağı yolunu kəsən
Həm sərkərdə, həm gərdi.
Sellər, sular oynadı,
Qanım coşdu, qaynadı.
Hamı deyir: - Bu körpə
Gözəl deyil, aynadı.
Kamal müəllim yenə susur, gözləri yol çəkir, niyə?
- Allahverdi, - dillənir. - Bu gün mənə bir yadigar xatirə bağışladın. Fikirləşirdim ki, məni izləyən yoxdur, oxumurlar. - Çayın limonlarını təzələyir - Yox, tələbəlik xətrinədir bu. - Kövrəlir.
- Bu, öz yerində. Sən poetik guşənə çəkilən şairsən, balalarımız üçün təbii şeirlər yazırsan. Baba olandan sonra isə yeni-yeni mövzular alırsan nəvələrindən. "Tanrı payı", "Tale", "Salxım söyüd", "Aparın sevinci", "Dovşan kökü necə yeyir?", "Tapmacalar", "Duyuqçu qarğalar" və sair nümunələr sevilib oxunur.
Nəvəm çiçəkdi, güldü,
Lalədi, yasəməndi.
Bənövşədi, nərgizdi,
Təmizdi, ətirlidi,
Axdı, sinəmə girdi.
Mən huşumu itirdim,
Bığımı yola-yola
O da doyunca güldü.
Kamal Bayramın uşaqlar üçün qələmə aldığı şeirlər həyatidir, balaların qəribə suallarından, oyuna maraqlarından doğur və bu sosial-ictimai davranışa şairin həssas münasibətidir. Bəzən "böyüklər" üçün yazan şairlərdə alınır, çünki oxucusu dünyagörüşlü, savadlı, elə valideyn olanlardır. Belə tip oxucular şairin "səhvini" bağışlamağı bacarır və bunu şeirin məntiqini - fəlsəfəsini yazmaqda çətinlik çəkməklə əlaqələndirir. Lakin uşaqlar belə "səhvə" güzəştə getmirlər; axı, onun üçün Ay, ulduzlar, günəş göründüyü kimi deyil: Ay ulduzlardan qaçır, harasa tələsir, Günəş qıpqırmızı ocaqdır - yanır, sönmür; ulduzlar gecələr "qaçan" Ayı hey təqib edir - səhər açılana qədər, sonra gizlənirlər...
Bir Ay göydə - səmada,
Biri də dənizdədir -
uşaq müşahidəsi və təkidi, başqa cür necə ola bilər? Bu inamına baxmayaraq şübhələnir özündən, atasından soruşur və cavab alır:
Dəniz güzgü kimidir,
Əks eləyir hər şeyi.
Ay birdi,
Günəş də bir,
Dənizdə közərən Ay.
Göydəkinin
əksidir...
Bununla Ay
söhbəti bitmir, ortada uşaq marağı var: Ay həmişəlik
oradan boylanacaq? Uşaq gözləri Ayı
axtarır, buludlar sıxlaşır və Ay "itir",
"batır", "görünməz olur". Bu dəfə o uşaqda sual yaranır, xəbər
alır ki, ata, Ay necə oldu? - Təbii sualdı. Daha bir müəmmalı sual yaranır, narahat olur
ki, Ay batmışdır dənizdə - uşaq təxəyyülünün
çıxardığı fantaziya.
Çıxaran
olmayacaq
İndi batan bu Ayı?
Ata da uşağın fantaziyasını realist
görümə gətirmir.
Buludların
dalından
Bir də
sabah bu zaman
Çıxaracaqlar
Ayı.
Romantik
yüklü "böyük" oxucu hissiyyata qapıla bilər
və sabah elə bu vaxtlarda
uşağını gətirər, ulduzlarla bu dəfə
ülfət bağlayan Ayın dənizdən xilas olduğunu əyani
göstərər!
Bəli, uşaqlar üçün şeir
yazmağın poetik labirinti. Bir uşaq Dənizkənarı məkanda
yüzlərlə gəlib-gedən, əylənən
insanlarla maraqlanmadı, amma Ayla, naməlum həqiqətli bir
planetin müşahidəsilə suallar verdi.
Uşaq idrakının sadəlövh mühakiməsi necə
də təbii-lakonik dialoqla təsvir olundu şair tərəfindən:
eynilik və müxtəliflik. Filosof
Ş.Montekyo yazırdı ki, idrak müxtəlif şeylərin
oxşarlığını, oxşar şeylərin isə fərqini
bilməkdən ibarətdir. Şair Kamal
Bayram bu poetik prinsipinə yaradıcılığında ona
görə naildir ki, istedadı var - birinci amildir; uşaq
psixologiyasına həssaslıqla bələddir - ikinci amildir;
sadə, çoxçalarlı dil imkanlarına malikdir -
üçüncü amildir.
Kamalın uşaqların həyatından bəhs edən
şeirlərində "düşüncə tərzi"
faktoru mühüm məsələ kimi bədii həllini
tapır; bu isə əsasən suallar vasitəsilə əksini
tapır.
"Allahın işi", "Göstər görüm, o
hanı?", "Kamalın yozumu", "Dovşan
kökü necə yeyir?". Birinci şeir Kamalla Anarın bir-birinə sualı
üzərində qurulmuşdur, dialoqla maraqlı suala cavab
axtarırlar. Amma sadə rəqəmdirsə,
çox məsələni ortaya qoyur. İnsan
quruluşunu şərtləndirən atributlar.
Kamal dedi:
-Ay Anar,
İki çoxdur, yoxsa bir?
Bunu bilməyə nə var?!
İki birdən çox olar.
Və bu sualın cavabını tapmaq üçün
Anar düşünməli olur, çünki dəqiq cavab
verməlidir, fikirləşməlidir.
Başın
bir, qaşın iki,
Ağzın, burnun, çənən bir.
Üzün, gözün, düz iki.
Alnın,
qarnın bircədir,
Atan, anan
bircədir,
Qolun,
qıçın, ayağın,
Nənən,
baban - dayağın -
Hamısı
ikicədir -
Şərti desək, şeirin Anar tərəfindən
sadalanan bədən hissəsi tamamlanır, ritorika ilə yox,
daxili ritmlə. Müəllif bu üzvlərin aparıcı rolunu nənə
və baba ilə əlaqələndirir; bəli, onlar əsl
dayaqdılar!
İkinci tərəfdən Kamal cavabla
razılaşırsa, səbəbini bilmək istəyir,
"bəs niyə belə olur" sualı verir ki, Anar
tapacaqmı bu sualın cavabını?
Düzü,
sual məni də düşündürdü bir anda:
İnsanın yaşam varlığını təşkil edən
həmin sadalanan üzvlər necə yaranmışdır ki,
hər şey ölçülüb-biçilmişdir, nə
Darvinə, nə də başqa antropoloqlara ehtiyac var. O
möcüzə Allah tərəfindən
yaradılmışdır! Uşağın
düşüncə tərzilə bizlər də
razılaşırıq. Eyni zamanda onun etirafı ilə:
Heç
özüm də bilmirəm,
Yəqin Allahın işi.
Sonuncu şeir yanıltmac motivlidir, Cavid və Rüstəm
də təbii ki, kök yeyirlər, faydalı məhsuldur,
dovşan isə bu bitkinin aludəsidir,
simvollaşmışdır həm şairlər, həm də
rəssamlar tərəfindən. Təsadüfi deyil hər
iki uşaq bir-birinə "dovşan" da deyirlər,
yumşaq ifadədir. Bəs dovşan
kökü necə yeyir, görən varmı?
Kim
görübsə,
Deyə
bilər:
Dovşan
kökü
Necə yeyir?
Sual
açıq qalır və düşünməyə imkan
yaradır...
Kamalın şeirlərində Təbiət, İnsan,
Mühit məfhumları uşaq fantaziyasından
süzülüb gəlir, hər bir surət özünəməxsus
hadisələri və faktları idrak edir. Bu şeirlər
fikrin məntiqinə, sözün mühakiməsinə tabe
olmur, dilin axarında əyaniləşir. Ümumiyyətlə,
uşaq poeziyasında leytmotiv müəllif
intonasiyasıdır, sözün şirəsidir, arı
çiçəkdən əmib bal
hazırladığı kimi. Kamalın
istedadının bir təzahürü də bundadır.
Görünür, həm dilçi
olmağı, həm də müşahidəsinin poetik
çevrilməsinin nəticəsidir. "Biyan",
"Hansını seçirsən?", "Bayatı üstə
deyimlər", "Tanrı payı" və sair şeirlər
fikrimizin təsdiqidir. Bir nümunə:
Dəyirman
arxının
O yan, bu
yanı,
Tarlanın
qırağı
Tamam biyandı.
Gövdəsi
oyuncaq,
Kökü dərmandı.
Mən yazıma burada nöqtə qoymaq qərarına gəlmişdim,
məqsədim şair B.Kamalın
yaradıcılığının bir çətin sahəsinə
toxunmaq idi. Adətən,
belə məqamlarda tənqidçi, ədəbiyyatşünas
nikbin arzu ilə: "Ümidvaram ki, şair (müəllif)
növbəti yeni şeirlərilə (kitabları) bizi sevindirəcək,
sağlıq olsun, demədiyimizi o vaxt yazarıq" - deyir. Təəssüf
ki, bu cür deməyə hacət olmadı: Şair Kamal Bayram
(Hacıyev) dünyasını vaxtsız dəyişdi, poetik
fikirlərini özüylə apardı və bizə
yalnız "Nənəli, atalı dünyam"
kitabını yadigar qoydu. Onunla hər
görüşəndə necə də ovqatlı
görünürdü və bu əhvalla institutun mərtəbələrini
qalxır, hərəmiz başqa bir tələbə
auditoriyasının qapısını açırdıq.
Son vaxtlar Kamal daha da müdrikləşmişdi, - desəm
yanılmaram.
O, dünya, kainat, münasibətlər haqqında daha
çox yazırdı. İnsanlar ona qismət
olan Dünya ilə nə üçün bu qədər
"əylənirlər", silahla "qorxudurlar"? Bu, Dünyanın, Kainatın
yaxşılığına əvəzdirmi? Axı, bu
aləm - mövcudat sonda kimə qalıbdır, kim dalına sarıyıb özüylə
aparıbdır dünyanın nemətlərini?
...Düşünürəm
ay Allah,
Yerin
üzün su alır,
Nuha
qalmayan dünya
Görəsən kimə qalır?
Yaxud:
Baxma ki,
bir tikə ətdir
İnsan özü dünya üçün.
Gərək
olan bir ucalıq,
Ya təhlükə - fəlakətdir.
"Dünya
və biz", "Özümə baxış",
"Dünya", "Epitafiyalar", "Dünyaya
baxış" şeirləri müdrik düşüncələrin
poetik yarpaqlarıdır, yaşıl-sarı rəng
çalarlıdır, doğum və ölüm fenomenidir.
Kamal müəllim heç vaxt kökdən düşməmişdi. Nikbinliyi
öz tələbələrinə də, oxucularına da
aşılamışdı. Uzun illərin
şahidi kimi söyləməyə haqqım çatır.
Lakin həyatın öz diqtəsi var ki, yaxşı
insanları, təbii istedadları və müdrikləri tez
tapır, necə ki, bir gün...
İnstitutda
rastlaşdıq, kitabını avtoqrafla
bağışladı: "Evdə baxarsan, hisslərimin
misralarıdır, - dedi və saata baxdı:
- Əjdər Ağayevə bildirmişəm (O, pedaqoq,
professoru nəzərdə tuturdu), saat ikinin yarısında
görüşək, nə vaxtdı oturmamışıq. Bu, kitabın
"yuyulması" deyil a! - Gülümsündü və
ikimiz üzü vağzala tərəf getdik. Yığcam
kafedə əyləşdik. Əjdər
müəllim vaxtında gəlmişdi. İkinci
mərtəbədən ağaclar görünürdü,
aprel on iki gündü "doğulmuşdu". Uzaq
illərin xatirələri axıb gəlirdi. Kamalla mən məşhur
tələbə yataqxanasının II mərtəbəsində
qalırdıq. O şirin və kövrək həyat hələ
solmamışdı, amma yaşımız ekvatoru
adlamışdı. Kamal dolmuşdu, arabir dən
düşmüş saçlarına sığal çəkirdi
- nə yaxşı otaqda güzgü yox idi! O, hannan-hana bir bənd şeir dedi.
Ölüm
ilə çəkmə dara,
Yar, vurma sən yara, yara.
Yarı
yolda qoyub getmə,
Bu yollarda yora-yora.
Qaldı arxada, xatirələri qaldı. Və 1969-cu
ildə yazdığı bir şeiri yaddaşında diriltdi,
dörd misraydı.
Dərilməmiş
şamama,
Tağından ətir dama.
Dərib
bihuş olasan
Yetişməkçin imana.
Və əlindəki badəni dodaqlarına vurub masaya
qoydu.
Mən Kamaldan o vaxtlar kiçik lirik şeirlər əzbərləmişdim,
gördüm yeridir. Əlimlə çiyninə toxundum.
O, duydu ki, nəsə sözlüyəm.
İstidən
qoruyur, budaqlar məni,
Sərin macaralı budaqlar məni.
Yarımın
üzünə çoxdan həsrətəm,
Çalın-çarpaz edib bu, dağlar məni.
- Kamal, sənin "Həsrət" adlı şeirindir, - pıçıldadım. - Kamal sevinirdi, özünə sığmırdı: - Nə yaxşı, ikinizi bir yerdə tapdım. Ömür keçdi.
- Olmaya cavanlıqda ürəyin qalıb? - Əjdər müəllim sataşdı (axı onun özü şair təblidir, şeir kitablarının müəllifidir).
Kamal susdu, barmaqları titrəyirdi. Amma özünü o yerə qoymadı, bir bənd şeirini dedi:
...Kamal Bayram deyir sözün,
Həmişə söyləyir düzün:
- Cavanlığın yaxşı keçsə,
Qocalıqda qalmaz gözün.
Bu nikbinliklə ayrıldıq. Bu, cismani idi, ruhi yox - şair, tanınan dilçi, dolğun ziyalı və qayğıkeş ailə başçısı (onun həyat yoldaşı da həmin institutda çalışırdı). Çox danışmaq onun haqqında - mənimçin asan deyil. Bir müdrik insanı qəflətən itirdik.
Bu sətirləri yazanda arxivimdən Kamalın şeirlər kitabını tapdım və on iki ildən sonra avtoqrafını bir də oxudum: "Sayılıb-seçilən qələm sahibi, tələbəlik illərimin yadigarı əziz Allahverdi müəllimin nəvələrinə Kamaldan kiçik saxlanc"...
Uşaq poeziyasında özünə xas yeri
görünən bu kövrək aləmin səltənətində
saysız səmimi şeirlər yadigar qoyan Kamal Bayram
üçün bu yazımı bir saxlanc kimi onun ölməz
ruhuna bağışlayıram...
Ədalət.-2018.-28 sentyabr.-S.14.