Bahar Bərdəlinin bədii, tənqidi və
elmi fəaliyyəti
Şərifova
Salidə,
filologiya üzrə elmlər doktoru
(əvvəli qəzetin
29 dekabr sayında)
Bahar Bərdəlinin
"Sənsiz dağlarda" şeirində də "bənövşə
tək yolda bitdim" ifadəsi isə artıq sevgilisini
gözləyən əzabkeşin yollarda qalmasına bir
işarədir:
Zirvədəki
qara bənddim,
Dumanında
azdım, itdim,
Bənövşə
tək yolda bitdim,
Səni
arzuladım səni...
"Payızım" şeirində müqayisə və
bənzətmə yolu ilə yaradılmış metaforadan yəni
istiarədən istifadə edilərkən
qarşılaşdırılan tərəfin birinin iştirak
etməməsi, onun bir əlamətinin başqasının
üzərinə köçürülməsi
özünü göstərir. Şeirdə
"eşqin payızı" deyən müəllif onu
sevginin qürub etməsi ilə əlaqələndirir. Bəllidir
ki, eşqin fəsilləri olmur, yalnız onun keçdiyi yolu
bahar, payız, qış fəsilləri ilə əlaqələndirirlər:
Gəlmisən
yenə gəlmisən
payızım...
Səndən
əvvəl gəlib
eşqin
payızı...
Bahar Bərdəlinin yaradıcılığında bədii
təsvir vasitələri ilə bərabər tərənnüm
olunan hadisənin oxucuya daha qabarıq
çatdırılması üçün istifadə edilməsinə
xidmət edən poetik sintaksis və ya da sintaktik fiqurlar öz
rəngarəngliyi ilə seçilir.
Onun şeirlərində bədii sualdan, yəni ritorik
sualdan istifadə diqqətdən yayınmır. "Acgöz" şeirində
cavabsız qalan suallara diqqət yetirək:
Beş əlli
yapışıb dünyadan baxma,
Qurdla qiyamətə qalırsan yoxsa?
Quyruğun
üstünə ilantək qalxma,
Kimi nişanladın, çalırsan yoxsa?
Burada bədii sualdan istifadə olunmuşdur və
şeir boyu sualların cavabı yoxdur. Şair burada
qüvvətli sual intonasiyası vasitəsi ilə fikrini daha təsirli
ifadə edir.
Bahar Bərdəlinin "Nə deyim" şeirinin
adı da bədii sual kimi səslənir. Belə ki, sevgilərin birləşə
bilməyəcəkləri məqamını oxucuya lirik dillə
çatdırmağa nail olan bu şeirdə payızın
toy-büsat fəsli olması bir daha vurğulanır, sevgilisi
ilə toy həsrətində olan insanın sualı şeirdə
cavabsız qalır:
Payız
gəlir biləsən...
Baxma
yağış, selə sən,
Hamı
toyu gözləyir,
Bəs nə
deyim elə mən?..
Toy həsrətində olan sevgilinin elə nə cavab verəcəyi
artıq oxucunun ixtiyarına buraxılır. Bu suala
artıq oxucu şeiri duyduğu kimi də cavablandırır.
B. Bərdəlinin
şeirlərində bədii təzad və ya antitezadan fikrin
şeirdə məzmunca bir-birinə zidd olan və ya təsvir
edilən vəziyyətin qarşılıqlı şəkildə
tərənnüm edilməsi ilə diqqəti cəlb edir.
"Yaşamalı dünyadır" şeirində bədii
təzaddan maraqla istifadə edilmişdir:
Bəzən
olur dünya dar,
Qışa
dönür yaz-bahar,
Eh
dumansız dağmı var!
Yaşamalı
dünyadır!..
Bu bənddə bəzən dünyanın dar olması,
sonra isə qışdan bahara dönməsi təzadlıq
yaradır.
"Tələsdi
ömür" şeirində ürəklə ağıl
arasında qalan insanın seçim etməsi məqamı bənzərsizliklə
dilə gətirilir:
Ürək
səslədi səni,
Ağıl
dedi, ta bəsdir.
Bu
vüsala güman yox,
Xəyalların əbəsdir.
"Qanan
kimi..." şeirində mübaliğənin yəni
hiperbolanın istifadə edilməsi ilə şeirdə nəzərə
çatdırılacaq hiss-həyəcanın əslində
olduğundan da qabarıq verilməsinin şahidi oluruq:
Eşqimdən
od alıb alışdı göylər,
Dedim:
"dostuma" da çatar bu xəbər,
Vallah,
qara daş da, inan göyərər,
Naşı
söz anlayıb qanana kimi!...
"Eşqimdən od alıb alışdı göylər"
misrasında lirik qəhrəmanın eşqindən göylərin
alışıb yanması mübaliğədir. Bahar Bərdəli
fikrini daha əhatəli və canlı çatdırmaq
üçün bu üsula müraciət etmişdir.
Onun qələmə aldığı "Qəlbimdə
də payızdı" şeirində şirin və acı,
qısa və uzun olmasından asılı olmayan qısa insan
ömrün yersiz sınaqlara çəkilməsinə etiraz əksini
tapmışdır. İnsanın sevgisiz qala biləcəyi qorxusu belə
ifadə edilir:
Sis-duman həsrət
tək qəlbimə axır...
Soyuq
imtahanı mənə qıyma gəl!
Payızın
sonunda qış durub axı,
Məni o
boranda tənha qoyma gəl...
Bu şeirdə "sis-duman həsrət tək qəlbimə
axır..." misrasındakı sis-duman qəlbə axa bilməz,
bu mübaliğədir, həyat həqiqətindən,
reallığından uzaqdır.
Bahar Bərdəlinin şeirlərində ifadənin bədii
təsirini artırmaq məqsədi ilə sözlərin
qrammatik ardıcıllığının pozulması ilə
diqqəti çəkir. Onun bu baxımdan inversiya yaratması
prosesinə nəzər salaq. Onun "Bahardı..."
şeirində sözlərin qrammatik
ardıcıllığının pozulduğunu müşahidə
edirik:
Gətirib
qəlbini sənə əmanət,
Gətirib
ömrünə bir şirin ülfət,
Gətirib
günəştək odlu məhəbbət,
Bir
bülbül haraylı dindarın gəlib...
"Bahardı..." şeirinin bu bəndində gətirib
sözünün əvvəldə işlənmə məqamının
bədii-emosional cəhətdən qüvvətləndirməyə
xidmət etdiyini müşahidə edirik. Qrammatik normaya
görə "qəlbimi sənə əmanət gətirib,
ömrünə bir şirin ülfət gətirib, günəştək
odlu məhəbbət gətirib" ardıcıllıqla
sıralanmalı idi. Şairin poetik ifadəsi
normalara sığmadığından o, normalardan kənar
çıxmağa məcbur qalır. Təbii
ki, bu kənara çıxmağa şeirə əlvanlıq
gətirir, şeirin bədii təsirini qüvvətləndirir.
Bahar Bərdəlinin yaradıcılığında
zarafatyana yazdığı şeirlər öz işlənmə
məqamına görə diqqəti cəlb edir. Bu şeirlərdə
həyatda hər şeyi öz məqamında görməyə
çağırış var. B. Bərdəlinin
"Gecdi" (zarafatyana) şeirində isə sevgi
duyğusuna yanaşmada bir anlaşılmazlığın son
nəticəsi ilə yanaşı başqalarının sənin
işinə qarışmağının bir növ acı
sonluğu oxucuya çatdırılır. Əvvəl
sevməyin tez olması vurğulanır:
Ömrün
yaz çağı sevmək istədim,
Dedilər:
tələsmə, uşaqsan hələ.
Arzuma yol
açdım, dilək istədim,
Dedilər:
nə olub, tələsmə belə?
Daha sonra isə sevgiyə gecikmənin vurğulanması
qabardılır. Təbii ki, müəllif sevməyə başlamaq istəyən
hər bir insanı "tələsmə, onsuz da gecdi"
fikrindən uzaq durmağa çağırış edir:
Axır
ki, yığıldı yüküm təpəyə,
İş yeri, vəzifə... həyata keçdi.
İstədim
başlayım indi sevməyə,
Dedilər:
tələsmə, onsuz da gecdi.
B. Bərdəli
"Məni" (zarafatyana ) şeirində
ülvi duyğu olan sevginin danmağa çalışanlara
ibrət dərsi verməyə cəhd edir. Şairin həyat
və həqiqət arasında bir körpü rolunu icra edən
bu şeirində məktub yaza-yaza uzaqlaşan sevgililərin
acı aqibətini oxucunun gözündə canlandırmağa
nail olur:
Uzaqdan
"sevirəm" çox söylədin çox,
Məktub yaza-yaza ovutdun məni.
"Sevirəm"
sözünün nəhayəti yox,
Elə
yaza-yaza unutdun məni....
***
Bahar Bərdəli körpə fidanları yaddan
çıxarmamış, onlara da silsilə hekayələr həsr
etmişdir.
Müəllifin "Bülbülə", "Əsgər
papağı", "Bahar necə gəldi", "Hər
kəsin öz yuvası", "Ağ kəpənək",
"Bacılar", "Qardaşlar", "Tapmaca
oyunları" silsiləsi "Hansı meyvədir",
"Hansı güldür", "Dörd əməl")
və s. hekayələri uşaqlara həsr edilmiş örnəklərdir.
"Tapmaca oyunları" silsiləsindən
olan hekayələrdə epik növün yığcam janrlarından
biri olan tapmacaya (bilməcə) müraciət maraq doğurur.
"Tapmaca oyunları" silsiləsindən
olan hekayələrdə qələmə alınmış
tapmacalar müəyyən bir əşya və ya hadisə
haqqında üstüörtülü məlumat verir, bununla
yanaşı oxucudan həmin üstüörtülü məlumatı
tapmasını tələb edir. B. Bərdəli
"Tapmaca oyunları" silsiləsindən olan hekayələrdəki
tapmacalarla uşaqların zehni qabiliyyətinin güclənməsinə
təkan verir:
Bülbül
gül üstə qonub,
Özü gül olub "donub".
Hansı
güldür, ləçəyi
Bülbülə qanad olub?
Burada maraqlı məqam odur ki, müəllif
tapmacanın cavabını da uşaqlara bədii dillə
çatdırmağa nail olur. Bununla yanaşı, müəllif
xarıbülbül gülünün Şuşadan başqa
bir yerdə bitməməsi amilini də uşaqların nəzərinə
çatdırmağa nail olur: "Uşaqlar çox fikirləşdilər,
lakin ləçəyi bülbülə qanad olan gülü
tapa bilmədilər. Axırda tapmacanı Süsən
özü açdı:
-
Uşaqlar, bu gül xarıbülbül gülüdür. Ən çox Şuşada bitir. Biz həmişə Şuşaya gəzməyə
gedəndə mən bu güldən xeyli dərirəm. Bir dəfə mən onu kökündən
çıxardıb, öz bağçamıza gətirib əkmək
istədim. Atam razı olmadı. Dedi
ki, bu gül Şuşa yaylağından başqa heç yerdə
bitmir".
Bahar Bərdəlinin
bədii tənqidi
Bahar Bərdəli (Bahar Məmmədova) həm də bir
tədqiqatçı kini müxtəlif şair və
yazıçıların bədii
yaradıcılıqlarını tənqid obyektinə
çevirmiş, bu istiqamətdə müxtəlif əsərlər
yaratmışdır. B. Bərdəlinin bir sıra tənqidi əsərlərinə
diqqət yetirək.
B. Bərdəli
"Nurəngiz Günün poetik ağrısı" məqaləsində
Nurəngiz Gün poeziyasını daima yaşarı bir poeziya
kimi dəyərləndirmişdir. O, Nurəngiz Günün
yaradıcılığını "hay-küydən,
pafosdan uzaq, həyat hadisələrini reallıqla əks etdirən
bu poeziya həm də səmimi hisslərin
tüğyanıdır, fırtınasıdır! Xəyal
qırıqlığına uğramış bir
könlün mənəvi ağrısıdır, əzablarıdır"
deyə qiymətləndirir:
Nuru
yorğun gözlərimin
Ürəyimin,
beynimin
Hesabına
yaşayıram,
Əl
çək məndən qarı dünya,
Yükümü
tək daşıyıram
Minnətini
çək üstümdən,
Cəncəl
dünya, cəncəl dünya!
Bahar Bərdəlinin "Mustafa Çəmənli
yaradıcılığının janr xüsusiyyətləri"
məqaləsində isə XX əsrin 70-ci illər ədəbi
nəslinə mənsub Mustafa Çəmənli
yaradıcılığı təhlil obyektinə
çevrilir.
Müəllifin yazarın yaradıcılığını
janr baxımından bölgüsü mübahisə
doğurur: "M.Çəmənlinin
yaradıcılığını janr baxımından iki yerə
bölmək olar: Birinci, nəsri - hekayə,
povest-romanları. İkinci, bədii
publisistikası. Yazıçı hər
iki janrda istənilən səviyyədə lazımı
mövzuları seçməklə, onu real, həyati boyalarla
təsvir və tərənnüm etməklə diqqətəlayiq
əsərlər yarada bilmişdir". B. Bərdəli
Mustafa Çəmənli yaradıcılığını
dövr baxımından iki yerə ayırması yazarın
yaradıcılığına verilən real qiymətdir:
"M.Çəmənlinin
yaradıcılığını dövr baxımından da
iki yerə bölmək olar: Birinci, Sovet dövrü, 70-80-ci
illər yaradıcılığı. İkinci,
Müstəqillik dövrü
yaradıcılığı".
Bahar Bərdəli "Ovqat şairi" məqaləsində
gənc şair Xəyal Rzanın təbiət və ovqat, həm
də məhəbbət şairi kimi dəyərləndirməsi
diqqəti cəlb edir. Müəllif ictimai-siyasi hadisələrə poetik
münasibətini bildirən Xəyal Rzanı "ictimai-siyasi
lirik" şair kimi təqdim edir:
Yollar tərsinə...
Ümidlər,
arzular tərsinə...
Dərd
qalaq-qalaq,
Batman-batman....
Yığılıb
bir-birinin üstünə...
Aşıb
keçməyə oğul istəyir!
B. Bərdəli
ayrı-ayrı sənətkarların
yaradıcılıqlarının fərdi poetik keyfiyyətlərini
araşdıraraq, əsərlərdə insan, cəmiyyət
və onun problemlərini tədqiq edir.
Bahar Bərdəlinin
elmi fəaliyyəti
Bahar Bərdəli elmi yaradıcılığı Cənubi
və Şimali Azərbaycanın bədii mühitlərinin
qarışmasını özündə əks etdirən
mövzuları ilə diqqəti cəlb edir. O, 2010-cu ildə filologiya
üzrə fəlsəfə doktoru elmi dərəcəsi
almaq üçün "Balaş Azəroğlunun
yaradıcılıq yolu" mövzusunda namizədlik
dissertasiyası müdafiə etmişdir. Ədəbi-bədii
ictimaiyyətə məlumdur ki, Bakıda anadan olmuş, lakin
İranda böyümuş və təhsil almış
Balaş Azəroğlu Cənubi Azərbaycan ədəbiyyatında
mühüm yer tutmuş, ötən əsrin 60-cı illərindən
başlayaraq Şimali Azərbaycanda elmi və bədii fəaliyyətini
davam etdirmiş ədiblərimizdəndir.
Bununla yanaşı, "Cənubi Azərbaycan mühacir
poeziyası (1947-1990)" adlı monoqrafiyasında Bahar Bərdəli
1947-ci ildə Şimali Azərbaycanda mühacirət etmiş
Cənublu şairlərdən bir qrupunun həyat və
yaradıcılığını tədqiq etmişdir. O, mühacir şairlərin
təxminən 43 illik dövr ərzindəki
yaradıcılıqlarını mövzular üzrə
qruplaşdıraraq ictimaiyyətə təqdim etmişdir.
Bahar Bərdəli "Müstəqillik dövrü Azərbaycan
poeziyası" monoqrafiyasında Müstəqillik illərində
Qabil poeziyasında milli azadlıq mübarizəsi və
Qarabağ problemini, Cənublu şairlərin poeziyasını
tədqiq obyektinə çevrilmişdir. Monoqrafiyada Xalq şairlərindən
Qabil, Balaş Azəroğlu, Söhrab Tahir, Həkimə
Billuri və Əli Tudə poeziyası müstəqillik
dövrü prizmasından tədqiq edilməsinə cəhd
diqqətdən yayınmır. Müstəqillik
illərində həyat həqiqətlərini əks etdirən
poetik sənət nümunələrində onların
yaradıcılıqları iztirab poeziyası kimi təqdim
edilir.
Sonda qeyd
etmək istərdim ki, Bahar Bərdəlinin (Bahar Məmmədov)
həm elmi yaradıcılığı - monoqrafiya və elmi
məqalələri, həmçinin bədii
yaradıcılığı - nəzm və nəsr nümunələri
(şeir, povest, hekayə, novella) öz rəngarəngliyi ilə
uzun müddət ictimaiyyətin maraq dairəsində
olacaqdır.
Ədalət 2018.- 5 yanvar.- S.6.