"İşığı axtaraq ümid içində"
(Məhərrəm
Qasımlının "Yağmur qoxusu" kitabı üzərinə)
"O günlər necə də ehmalca keçdi; həm bir xəyal kimi, həm də ki, kövrək..." Viktor Hüqo ömrünün yapayalqız çağlarında sevimli qızıyla birgə olduğu anları belə xatırlayırdı... Və unudulmaz keçmişin ən adi detallarını, olmuşlarını belə nostalji təəssüratla xəyal edirdi: "Bir bax, yol gedirdik dumanda necə, qaçırdıq, qovuruq meşədə, dağda!"
Məhərrəm Qasımlını Orxan Paşaya çevirən duyğularında ilki, əzəli eyni yaşantılardan, nostalji duyğulardan qaynaqlanır. Eyni məqamlar sərgilənir. "Yağmur qoxusu" kitabında; an-an, kıpır-kıpır, söz-söz, heca-heca; sanki "Yağmur qoxusu"nun üzərinə yazılıb və duyğulu düşüncələr: "O günlər necə də ehmalca keçdi, həm bir xəyal kimi, həm də ki, kövrək".
Bu kövrək duyğuların davamı kimi oxunur Orxan Paşanın (Məhərrəm Qasımlının) ötən günlərin xiffətindən göyərən misraları:
Təzədən başlayaq hər şeyə, quzum,
Yağış yağa-yağa, qar döyə-döyə.
Qanadı qan gördü uğurumuzun,
Təzədən başlayaq yollar getməyə.
...İşığı axtaraq sonsuz gecədə,
Yorğun gözümüzü zülmət boğsa da.
İşığı axtaraq ümid içində,
İşığı axtaraq, işıq yoxsa da...
Hər şeyi yenidən başlamaq istəyənlərin şeiridi bu. Qurbanlıq istəyib, tale qorxudan ən daşlı-kəsəkli yolları seçən könül dostlarının sözüdü bu söz.
Şeh düşdü, gün doğdu əzəl baxtına,
Baxan heyran oldu gözəl vaxtına.
Bəs niyə
tələsdin xəzəl
vaxtına? -
həyəcanının, təəssüfü
bol-bol yaşayır
"Yağmur qoxusu"
kitabının "canında".
"Yağmur qoxusu"
şeir yaradıcılığında
Orxan Paşa təxəllüsü də
işlədən Məhərrəm
Qasımlının ikinci
şeirlər toplusudur. "Sənə sözüm var" adlı ilk şeirlər kitabı ilə "Yağmur qoxusu" arasında 13 illik bir zaman
məsafəsi dayanır.
Bəlkə də ədəbi proses üçün çox vaxt ayrıntısıdı.
Ancaq bu vaxtın hər məqamında M.Qasımlının saatı
əbədiyyətə işləyib;
yüzlərlə məqaləsi,
15-dən çox elmi-nəzəri
kitabı işıq üzü görüb.
Filologiya elmləri doktoru, professor kimi yorulmadan ədəbi-mədəni həyatımızın
canlanmasına çalışıb,
Dövlət mükafatına
layiq görülüb. Bütün bunlar
öz yerində.
Ancaq bir söz adamı
kimi Məhərrəm
Qasımlı həmişə
poeziyaya sadiq olub. Özünün
yazdığı kimi,
şeirləri bir az çəkingən
uşağa bənzəsə
də!
Səmimiyyət, sadəlik, ənənəyə bağlılıq Orxan Paşanın poetik yaddaşının başlıca məziyyətləridi. Bütün hallarda bu poetik yaddaş milli ruh daşıyıcısı. Ozan-aşıq ədəbiyyatından qaynaqlanan doğma bir havanı yansıdır özündə. Daha çox da Turan sevdalısı, Türk dünyası aşiqi, qarasevdalısıdı. Və bütün bu dəyərlər Orxan Paşanın şeirlərinin "canından" ana laylası, baba nəsiyyəti kimi keçir. Orxan Paşa poeziyasının modernliyi bu özül üzərində dayanır. Çağdaş şeir texnologiyaları onun yaradıclığına bu yöndən yansıyır. Ən əsası, onun şeir dili və ifadə tərzi oxucu duyumunun "antena"sına tuşdu; Orxan Paşa onu düşündürən, ona nigarançılıq gətirən, qayğılandıran problemləri poetik tərzdə ictimailəşdirməyi uğurla bacarır, min-min oxucu könlündən keçənləri bir şeirin mətləbində anlada bilir. Şairin "Zooparkda bir qərib at", "O kimdir?" başlıqlı şeirləri bu baxımdan çox səciyyəvi və yaddaqalandı. "Zooparkda bir qərib at"da o, beş addmlıqdakı yolu ayağına yatmayan, hasarlı torpaqların, həyətlərin qoruq-qadağa səddinə və illərin yorğunluğuna dirənib qalan qərib atın düşdüyü durumu təbii boyalarla, yaddaqalan cizgilərlə əks etdirib. Elə ilk misranın ahəngi oxucu qəlbini alıb aparır. Oxucu o qərib atın simasında ötüb keçən ömrünün olmuşlarını, qədərin qaçılmazlığını, vaxtın gidiliyini dönə-dönə göz önünə gətirir, o obrazı yaşayır, o taleyi özününkü bilir. Eyni zamanda qəribə bir könül söhbəti başlayır özüylə at arasında:
Nə buludlusan, a qərib at,
Bu beş addımlıq
yolmu ayağına
yatmır,
hasarlı torpaqmı?
De, nədi gözlərini çağıran ilğım
-
o şehli talamı,
o yaşıl otlaqmı?
Uzaq ellərin igidi, yorğun at,
Yerişi
həvəssiz,
duruşu solğun
at...
Orxan Paşa
qərib atın bu yorğun halını təkcə ötüb keçən illərin, təbii qocalıq sindiromunun ayağına yazmır. Daha çox
qərib halın əhvalını buludlandıran
ictimai durumu önə çəkir.
Özü də düşündürə-düşündürə,
əsl mətləbə
vara-vara:
At, buralar belədi,
Ovuc boydadı yeri,
beş addımdı yolu.
Neynəyəsən, ömrün-günün
beş addımda keçəsi olub.
Qalıbsan beləcə
qəribliyi uda-uda,
Kimsəsizliyi dinşəyə-dinşəyə;
Nə qaça bilirsən, nə kişnəyə...
Orxan Paşa
eyni şair müşahidəsi, yanaşması
ilə maskalı zəlilərin özlərini
ədəb-ərkan heykəli
kimi göstərə
bilmələrinin "şəklini
çəkə" bilir. Yaltaqların, bikəslərin gerçək
obrazını yaradır.
Saxta həyaya bürünüb həyasızlıq
simvoluna dönənlərin
əsl siması Orxan Paşanın təqdimatında olduqca görünən, hər kəsə bəlli bir biçimdə təqdim edilib:
Xanımyana bir ədayla
dürtülüb hər yerə
"utancaq-utancaq".
O qədər öyrəşib
ki,
ona-buna baş əyməyə
az qalır küçədə yol versin
önündəki ağaca,
küləyə...
...Gileylənir təzyiqdən,
şəkərdən, qan azlığından.
Ancaq əslinə qalsa,
O, əziyyət çəkir
şəxsiyyət çatışmazlığından!
Orxan Paşanın
şeir dili yığcam, uyarlı yozumla izlənən, sadə və lakonikdi. Sözçülükdən uzaqdı. Bütün poetik
təcrübə fikrin
dəqiq ifadəsinə
yönəlibdi. Məsələn,
belə:
Ayaqlar bir-birini izlədi,
Nə ikinci gecikdi,
Nə birinci gözlədi -
addım oldular.
Bu, modern şeirin yaddaqalan
örnəklərindən biridi. Kitaba daxil
edilən əksər
şeirlər bu biçimdədi. Eyni zamanda
əksər şeirlərdə
"könül kövrəkliyi,
baxış ürkəkliyi,
nəğmə uyarlığı"
öndədi.
Səni
baxış-baxış izləyirəm,
Naxış-naxış bəzəyirəm;
Səni səndən xəbərsiz
gözləyirəm.
Səni
bürüyüb nəğmələrə
Özüm bildiyimtək əzizləyirəm.
Yaxud tək bircə misra, bir kəlməlik
deyim: "Sən mənim başqalarına biganəliyimsən!"; "Sənin
gözlərindən mənim
taleyim baxır, gözün üstümdə
olsun"; "Kimsə
könlündən-gözündən kəsib caladı yola"; "tikə-tikə,
şiş-şiş olacaq
durnalar - əgər sinəsini qabağa verməsə bahar"...
Bu misalların sayını istənilən qədər artırmaq da olar. Əsas olanı odur ki, hər birində bir ömür boyunca müşahidə olunmuş həyat gerçəkliklərinin bitkin obrazı sərgilənib. Poetik müşahidələr fikrin boyuna münasib şəkildə biçilib; yəni təbii və yaddaqalandı.
Tomas Eliot deyirdi ki, mən Nobel mükafatına layiq görülməyimi hər şeydən əvvəl poeziyanı fövqəlmilli dəyərinin təsdiqi hesab edirəm. Bu mənada Orxan Paşanın (M.Qasımlının) "Yağmur qoxusu" kitabına daxil edilən şeirlər ənənədən gələn, milli kökə bağlı dəyərlərimizin yanında olduğuna, bu dəyərləri yetərincə ifadə etdiyinə görə sevilir və yadda qalır.
Ədalət.-2018.-13 yanvar.-S.16.