ŞƏHRİZADIN...
TARZƏN RAMİZ QULİYEV NAĞILI
Rafiq HACIYEV,
yazıçı-jurnalist, Cəfər Cabbarlı və Rəsul
Rza Ədəbi Mükafatlar laureatı.
OXUNUŞCA DAHA ŞİRİN, DAHA MƏNALI "MİN BİR GECƏ” HEKAYƏTLƏRİNİN
ÜSLUBUNA SALINMIŞ LİRİK
SÜJETLƏR ƏSASINDA
MİN ÜÇÜNCÜ GECƏ
elə
ki, gəlib çatdı, Dünyazad üzünü
bacısına tutub dedi:
- Baci can, əgər yuxun gəlmirsə,
yatmırsansa, nağılını davam etdir.
Şəhrizad
da bacısına cavabında dilləndi:
- Şahım icazə versə, davam etdirərəm.
Padşah
buyurdu:
-
Danış.
Qız
nağılın mabədini danışmağa
başlayıb dedı:
- Ey bəxtiyar
şah və ədalətli hökmdar, belə rəvayət
edirlər ki, Allahın böyük qüdrətindən və
inayətindən idi ki, istedadlarla bol olan bu şəhərin
gündüzləri minbir sirli mahnılarla və muğamlarla
nəfəs alır, gecələri əsrarəngiz
melodiyaların və təranələrin qoynunda
şipşirin röyalara baş qoyub yatırdı.
Ramizin uşaqlıq çağları məhz belə zəngin
musiqi əhatəsində keçərdi. Axşamlar Ay
sütunlara sarılmış tənək və
sarmaşıq yarpaqları arasından süzülərək,
artırmanı işıqlandırar, baxça dərin
sükut içində olardı.
Birdən, ansızın olaraq həyətlərinin o
başından - qonşudan sədalanan, yarpız, lilpar, ətirli
baldırğan bitkilərinin arasından süzülə-süzülə
gələn bulaq suyunun şaqraq sədaları kimi eşidilən
tarın avazı onu ahənrüba kimi özünə çəkər,
"xəyalını dərk eləmədiyi, ancaq əsrarlı
şirinliyini duyduğu ruhi bir aləmə aparardı".
Əvvəlcə həzin melodiyalarla başlayan musiqi
getdikcə güclənərək sehirli bir ahənglə
axıb gecənin içinə tökülərdi. Ramizin
üzündəki təbəssüm tədriclə çəkilər,
gözləri qəribə ifadə alardı. Bu aydınlıq gecədə tarın səsi ona
"uzaq bir əfsanə təsiri bağışlayardı.
O, bu səsdən nəhayətsiz bir zövq alardı".
"Bu aydınlıq gecələrin mehriban sükunəti,
mavi üfüqlərdə itən genişliyi" Ramizə bənzərsiz
ürək yazıçısı İlyas Əfəndiyev
(Onun ruhu şad olsun!) demişkən "anlaşılmaz bir təsəlli,
məchul bir ümid təlqin edərdi".
"Segah" muğamı çalınanda isə həyət
bağçası da elə bil canlanır, müqəddəs
bir yer olurdu. Bütün güllər musiqinin sədası
altında açılır, ətrafa ətir yayırdı.
Sanki bu ətirdən məst olmuş musiqi də
öz ürəyini çiçəklərə
açır, ruhunu güllərə saçırdı.
Şirəyə dolmuş, məst olmuş
ağaclar musiqinin şirin melodiyası altında "nəşədən
xumarlanırdı, muğam sevgi, məhəbbət
sözünü söyləyirdi, ağaclar bundan titrəyirdi".
Baxça "xoş bir yuxuya dalmış kimi idi. Qurbağaların
qayğısız səsi eşidilirdi. Gecə
çox gözəl idi. Gecə musiqinin
dili ilə onu bürüyən Ay işığı kimi
aydın və əbədi bir məhəbbətdən
danışırdı".
Musiqinin bu sevgi sözü nə idi? Bu ətirli,
duyğulu meh - "Segah" idi. Təbiəti
sarsıtmaq, həyəcana gətirmək üçün bu
meh - "Segah" kifayətdir. Bu sözləri
dinləməklə, yaxud səlnamədə oxumaqla əlbəttə
ki, muğamın sehirli qüvvəsini başa düşmək,
duymaq olmaz.
Gərək
bu "Segah"ı canlı dinləyəsən - özü
də Ramiz Quliyevin ifasında! Hələ bu möcüzə,
bu sehirli ehtişam çox-çox illər sonra baş verəcəkdir!
Hələlik isə...
Muğamı duyduqca Ramizin qəlbinin dərinliklərində
qaynayan və zahirə çıxmağa çalışan
gizli hisslərin qabağı açılardı. Ona elə gələrdi
ki, ömründə ilk dəfədir bu qədər dərin
mənalarla çırpınan musiqi eşidir. Ürəyi birdən-birə anlaşılmaz, riqqətli
duyğularla titrəyərdi.
Oğlanın mavi büllur kimi parıldayan gözləri
uzaqlara, aydınlıq gecənin dərin sükutu içində
röyaya dalmış, bağların üzərindən
enişə doğru əyilən ulduzlu göy qübbəsinə
baxardı. Nəcib bir həyəcanla çırpınan bu
gözlərdə xülya kimi uzaq bir məna olardı və
solğun Ay işığında üzü həlim və
nurlu görünərdi. Muğam pərdə-pərdə
axıb getdikcə Ramiz hiss edərdi ki, simasındakı həlimlik
də artıb yüksəlir və munis olur.
Və həmin o kimsə hər axşam, göy qübbəsinin
"min bir çiçəkli, min bir yarpaqlı" ulduzlu vədəsində
tarı götürüb simlərini kökləyərək
hicranın ayrılığından həyəcanla titrəyib
üzülən, çırpınan "Segah"a dil verib
dilləndirəndə adamın ağlı başından
çıxardı. Simlərin dilsiz şikayəti isə gecənin
qəlbində çırpınar, çırpınardı.
Ay
işığında sürməyi məxmər kimi
görünən qızılgüllər, tutqun mavi rəngə
çalan yasəmən salxımları, mürgüləyən
ağacların kölgəsi, baxçadakı suların
şırıltısı, təbiətdə hər
şey... hər şey "insan qəlbini nə isə məchul,
şirin bir intizar hissi ilə döyündürərdi". Bir anlıq Ramiz sanardı ki, sanki qarşıda onu nəhayətsiz
sirlərlə dolu qəribə bir aləm gözləyir.
Və o, həmin aləmə tez çatmağa tələsərdi...
"Zalım"ı çıxmış qonşu isə
gözlərini yumub tarı köksünə elə
sıxardı ki, deyərdin bəs, mizrabı simlərə
deyil, ürəyinin tellərinə vurub ürəyini
çalır.
Tar sanki insan kimi dil açıb, "müztərib insan məhəbbətinin
böyük taleyindən" qəmli bir hekayə nəql edər,
"itirilmiş ilk sevginin ələm və hicranından"
danışardı !!!
Göy
tağbəndinə kimi ulduzlu fəzada on dörd gecəlik
aypara "Sineyvaz" qovunundan kəsilmiş sarı bir
qıça kimi ağ buludlar altında
üzərdi. Aşağıda isə həmin
ayparanın işığına qərq olmuş baxçada
bir budaq da tərnənməzdi.
Hər şeydə bir intəhasızlıq, əbədi
bir lallıq hiss edilərdi. Hər şey məxmər
kimi yumşaq sükuta dalaraq bu muğamı nəhayətsiz
bir mehribanlıqla dinləyərdi. Təkcə
ağacların salxım-salxım sallanan yarpaqlarının ipək
kəlağayı kimi xəfif və mülayim səsindən,
incə xışıltısından başqa.
Elə bil cazibədar bir sərinlik və təravət
vəd edən axşam mehinin ətirli nəfəsi ilə,
sevinc və nəşəylə titrəşib
yırğalanan narın yarpaqlar uzaqdan Ramizə xoş
sözlər söyləyərdi.
Hələ indiyə qədər göylər belə
ulduzlu, ağaclar belə titrək, otlar belə ətirli,
yarpaqlar arasında yatan quşların hənirtisi belə zərif,
kainatın sakit ahəngdarlığı sevginin (Ramizin
muğam sevgisinin) daxili musiqisi ilə həmahəng
olmamışdı. Ramiz hələ indiyənə kimi
muğama belə vurulmamışdı, belə xoşbəxt,
belə məftun olmamışdı.
Bu
"Segah"ın yaratdığı hallüsinasiya idi!
Muğam onun iqtidarını əlindən aldıqca
Ramiz anlaşılmaz bir intizarla başını
qaldırıb çəpərin o tayına boylanar,
üzü mehribanlıq ifadə edər, tarın cadugər
cazibəsilə qəlbinin uzaq dərinliklərində
axşam qəribliyinə bənzər, səbəbini
özü də bilmədiyi duyğuların alışan
qoynuna düşər və ya ona elə gələrdi.
"Segah" ilk andanca onun ürəyinə elə bir
qüdrətlə işləyərdi ki, gənc oğlan
sarsıdıcı, coşğun bir hissin sel kimi axıb qəlbinə
dolduğunu və bir anda damarlarına yayılaraq onu titrətdiyini
duyardı.
Onda musiqiyə o qədər qızğın maraq və
məhəbbət doğurdu ki, bu məhəbbət heç
vaxt sönməyəcəkdi.
Bu yerdə
bənzərsiz ürək yazıçısı İlyas
Əfəndiyev (Onun ruhu şad olsun!) demişkən:
"...heç bir qüvvə bizim qəlbimizə musiqi qədər
hakim ola bilmir. Heç bir
qüvvə bizdə bu qədər peşman mərhəmət
hissləri oyatmır".
Mən
yazılı mənbələrdə rast gəlmişəm
ki, tarın danışıb "oxumağı"nı lirik duyğular şairi Mikayıl
Müşfiq (Onun ruhu şad olsun!) bir şerində çox
gözəl qələmə alıb. Şəhrizad şaha
işarə ilə avazla həmin şeri dedi:
Oxu, tar,
oxu, tar!..
Səsindən ən lətif şerlər dinləyim.
Oxu, tar,
bir qadar!..
Nəğməni su kimi alışan ruhuma çiləyim.
Oxu, tar!
Səni kim unutar?
Ey
geniş kütlənin acısı,
şərbəti -
Alovlu sənəti!
...Çarparaq
çahargahın divardan-divara
Yolçunu yolundan eyləmiş avara.
Çalxanmış
dərələr, təpələr,
Səs vermiş səsinə ləpələr.
Oxu, tar,
fikrimdə oyansın
Baharın,
Seyidin qəzəli;
Oxu, tar,
ruhlansın
Şirvanın,
Gəncənin mehriban gözəli!
Damaqdan
düşənlər,
Ürəyi
şişənlər,
İlk
bahar seyrinə çıxmayan,
Özünü
dağların döşünə yıxmayan
Sinəsi
dağlılar,
Vəfasız
bir eşqin dağınıq zülfünə bağıllar
Dəxilin
olmuşıar,
Qapında təsəlli bulmuşlar.
Zilin var,
vəsətin, bəmin var;
Sənin
də quşların dəmindən ayrılan
Bir özgə dəmin var.
Səni də
avara eyləmiş
Dağınıq telli bir "zərəfşan".
Onunçun
segahın danışır
Pərişan,
pərişan...
Oxu, tar!
Alovlu izlərin
Əcaba,
neçə şux dilbərin
Yasəmən üzünü pul kimi
qızartmış?
O sarı
simlərin lisanı
Salmazmı
heyrətə insanı?..
...Mizrab
dil açıb danışdıqca boylu-buxunlu, şirmayı
görkəmli tarın on bir simi od olub şölələnər,
iyirmi iki pərdənin hönkürtüsü, harayı,
yanğıları, zərifliyi yavaş-yavaş
çırpınar, dinləyəni alazlayardı
.
Tarın gözəl səsi isə gecənin qəribliyinə,
bəlkə də uzaqlara uzaqlara yayılardı. Bu sehrli səslər
təkcə tarın simlərindən deyil,
ifaçının xalq məhəbbəti ilə
döyünən qəlbinin zərif, həssas tellərindən
qopardı.
Naməlum
tarzən çalardı...
Musiqidəki ən kiçik melodik cümlə, ən
xırda guşə, ən balaca ibarə belə,
özlüyündə çox zərif, çox incə bir
poetik məna kəsb edərdi.
Muğamların sirli, sehrli, ecazkar, nakam gəlini olan
"Segah"ın dərdi, kədəri təsirli
barmaqların nəfəsində hönkürtüyə
çevrilərdi. Belə məqamda üç ağlayan bir-birinə
qoşulardı: bir mizrab, bir pərdə, bir də sim. Və
sonra bu yanğıya, qüssəyə tab gətirməyən,
dözməyən tar da, tarzən də kövrələr,
kövrəldərdi...
...Çalğı,
tarın səsi qarabağlıların sözü olmasın
elə qəribə idi ki, daha nə deyim! Bu muğamı
dinləyə-dinləyə Ramiz elə fikirləşirdi ki,
evlərinin qapı-pəncərəsi, divarlar, xülasə,
otaqlarda olan hər şey çəpərin o tayındakı
tarın səsinə səs verib, ona hətta elə gəlirdi
ki, bütün əzaları, paltarı tarın sədasına
qoşulub.
Hər dəfə "Segah"ın "həyatımızın
bizə bəlli olan əbədi ahəngi" barədə
danışdıqlarını bitab halda eşidərkən
kiçik uşaq oturduğu yerdə karıxıb qalır,
ürəyi bir anlıq donur, nə dinib-söylənə
bilir, nə də yerindən tərpənməyə halı
olurdu. Sonra bu
"don" açılır, qəlbi həyəcanla
döyünür, vəcdə gəlirdi. "Nə
böyük yanğı varmış bu dəli
"Segah"da!"
Həqiqətən
də "Segah" dərdlər, yanğılar tablosu
imiş!
Bu haqda mən oxumuşam, fikir şairi Bəxtiyar Vahabzadə
(Onun ruhu şad olsun!) çox yaxşı bir qəzəl
yazıb. Onun
qəzəlindəki bu kəlamlar necə də düz
imiş:
Nə deyir könlümü oymaqla, oyulmaqla
"Segah"?
Gözə göz yaşları tək bir belə
dolmaqla "Segah"?
Könül
hıçqırtısı, qəlb atəşi, can
yanğısıdr.
Sən mənim göz yaşım ol, çağla
"Segah", çağla "Segah".
Anamın
öz südü tək sən halalımsan, halalım,
Nə deyirsən, məni məndən belə almaqla
"Segah"?
Bizi
dünyanın o dar çərçivəsindən
çıxarır,
Dəli xallardakı hönkürtüyə dalmaqla
"Segah".
Onun hər
pərdəsi ah, hər bəmi qəm, hər zili od,
Qəlbə atəş çiləyir, hökm eləyir
ağla "Segah".
Bəxtiyarın
da könül telləri titrər beləcə,
Deyər
ahəstəcə hey: "Ağla, "Segah", ağla
"Segah".
Qibleyi-aləm, vallah bu elə bir çalğıdır
ki, onu dinləyərkən dərdiməndlər şəfa
tapırlar. Və tarın nisgilli, "şəfa"lı sədaları
kiçik Ramizin ürəyində onun özünün də
hələ dərk etmədiyi yanıqlı bir
cığır açıb, yol salırdı. "Segah" muğamı kimi hələ heç
bir muğam musiqidə Ramizə bu qədər təsir eləyə
bilmirdi.
Bu
muğam damla-damla qəlbinə axıb tökülür,
qanına, iliyinə işləyir, can evində tar çalmaq
"həvəsi alovlanır", musiqiyə hədsiz istək
və tükənməz bir sevgi yaranırdı.
Allah (Şükür onun kərəminə!) tarın məhəbbətini
onun ürəyinə salırdı (gənc tarzənin bəxt
ulduzu da elə buradan bərq vurmağa
başlamışdı!). Ondan sonra
oğlanın həvəsi daha bu sözdən deyildi.
Ramizin bu cür cənnətməkanda eşitdiyi
muğamlar və mahnılar - çox oynaq və axıcı
melodiyaları, dərin təsirliliyi və qəlbə işləyən
sözləri ilə diqqət cəlb edən musiqilər gələcək
tarzənin ürəyində özünə isti bir yuva
qururdu.
O
uşaqlıqdan xalq musiqisinin gözəl və izahedilməz
səciyyəvi cəhətlərini duyurdu. Xüsusən
də ilk körpəlik təəssüratları ilə
Ramizin hafizəsində nəqş olunan muğamlara qulaq kəsiləndə
tamam başqa bir aləmə düşürdü.
Muğamlar görməyi və dinləməyi bacaran Ramizin hafizəsində güclü iz salır, ona qüvvətli təsir göstərirdi. Bu muğam və mahnılarda o, qəlbini çağlayan kədərsiz şənliyi və gizli acısı olmayan dalğınlığı daha canlı hiss edirdi...
Şəhrizad bu yerdə səhərin açıldığını görüb öz nağılını yarımçıq qoydu.
(ardı növbəti
sayımızda)
Ədalət 2019.- 5 aprel.- S.6.