Türk sufi triadası - Şeyx
Əhməd Yəsəvi, Yunis İmrə,
İmadəddin Nəsimi
(əvvəli
ötən saylarımızda)
Yunus İmrə
"yalan dünya"dan
"doğru (haqq) dünya"ya gedərkən
Yer üzünə gələnləri məhbəsdən
qurtaran məhbus sevinci (bəlkə də insanın üzündəki son təbəssüm
həmən o sevincin görüntüsüdür) ilə
salamlayır.
Biz dünyadan gedər olduq,
Qalanlara
salam olsun!
Salamın bu tərzdə və bu dərəcədə
poetik verilməsi dünya ədəbiyyatının
nadir və bənzərsiz
hadisəsidir.
Bizdən
ötrü xeyir-dua
Qılanlara salam olsun!
Əcəl bükə belimizi,
Söylətməyə dilimizi.
Xəstə ikən halımızı
Soranlara
salam olsun!
Tənim
ortaya açıla,
Yaxasız köynək biçilə.
Bizi bir asan vəch
ilə
Yuyanlara
salam olsun!
Əzrayıl alar canımız,
Donar damarda qanımız.
Yuyub, sonra kəfənimiz
Saranlara
salam olsun!
Sela verib qəsdimizə,
Gedər olduq dostumuza.
Namaz üçün üstümüzə
Duranlara
Salam olsun!
Dərviş Yunus söylər
sözü,
Yaşla dolmuş iki gözü.
Bilməyən nə bilsin bizi,
Bilənlərə salalam olsun!
(Bax.Ahmet Kabaklı. Türk edebiyatı. II cilt. İstanbul-1997. s.315. Mənim təqdimatımda təkcə
4-cü bənd Yunis İmrə. "Güldəstə"nin
200.-cü səhifəsindən götürülmüşdür.)
Yunus İmrəinin
təkrarsızləğı ondadır ki, onun bu dünyadan
gedərkən verdiyi bu ilahi salamı
Yer üzünə gələnlər dünyalar
boyunca hörmət və ehtiramla qəbul edəcəklər.
***
İmadəddin Nəsimi. Azərbaycan ədəbiyyatının ən
ünlü simalarından
biri olub, haqqında çox sayda yazılar yazılan və yazılmaqda olan İmadəddin Nəsimi
1369//1370-ci ildə Şamaxıda
doğulmuş, 1417-ci ildə
Hələbdə dərisi
soyulmaqla edam edilmişdir.
O, 1417-ci ildə Hələb hakimi Yəşbəkin əmrilə həbsə alınımış, ruhanilər
məclisində edamına
fitva verilmiş, bu xüsusda olan sənədlər Misir sultanına göndərilmişdir. Misir sultanı
Əlmüəyyəd şairin
dərisinin diri-diri soyulub, görk olsun deyə yeddi gün hamıya göstərilməsi
barədə əmr vermişdir. Azərbaycan nümayəndə
heyəti Nəsiminin anadan olmasının 640 illiyi ərəfəsində
- 2008-ci ildə noyabrın
axırlarında Suriyada
olmuşdur. Akademik
Bəkir Nəbiyevin sözlərinə görə,
Nəsiminin məzarının
üstündə belə
yazılmış imiş:
"Bu şəhid bəndə,
böyük sufi,
arif, Allahın dostu Şeyx Əli İmadəddin Nəsiminin məzarıdır.
Allah ona rəhmət
eləsin. Qəbri müqəddəs
olsun". Akademik
Bəkir Nəbiyev yazısında Hələbdəki
görüşləri ardıcıllıqla
təsvir edərək
göstərir ki, Hələb şəhər
müftisi Dr.Mahmud Əkkam "Nəsimi və sufilik" mövzusunda etdiyi maraqlı məruzəsinin
sonuna yaxın salonun birinci cərgəsində əyləşdirilmiş
Azərbaycan nümayəndələrinə
üzünü tutub dərin səmimiyyət duyğusu ilə dedi: "Möhtərəm
qardaşlar! 591 il bundan öncə bəşər
tarixində ən faciəli hadisələrdən
biri baş vermiş, böyük Azərbaycan şairi və filosofu parlaq istedad sahibi olan sufi,
vəliyullah (Allahın
dostu) Seyid Əli İmadəddin Nəsimi vəhşicəsinə
edam olunmuşdur. Bu gün biz xəcalət çəkirik ki, bu müdhiş faciə bizim Hələb şəhərinin
adı ilə bir yerdə tarixə düşmüşdür.
Doğrudur, həmin faciə
şəhərimizdə hökmranlıq
edən əcnəbilər
və onların havadarları tərəfindən
törədilmişdir. Lakin, Nəsiminin günahsız qanı məhz burada axıdıldığı üçün
mən, müasir Hələbin dini icmasının rəhbəri
kimi, sizdən dönə-dönə üzr
istəyirəm! Mən təsəllini
onda tapıram ki, hələblilər Nəsiminin məzarını
öz oğlunun qəbri kimi günümüzə qədər
qorumuşdur. Tarixi,
elmi mənbələrdə
öz əksini tapmış məlumata görə bu edamdan on il
sonra (1427-ci ildə.V.As.)Hələb məhkəməsi işə
yenidən baxıb əvvəlki ədalətsiz
hökmü ləğv
etmiş, artıq tarixə qovuşan şairə, gec də olsa bəraət
vermişdir. Bununla belə
bugün mən sizdən üzr istəməyə daxili, mənəvi ehtiyac duydum və acizanə təvəqqe edirəm ki, mənim üzrxahlığımı
qəbul edib bütün Azərbaycan xalqına çatdırasınız.
Bu, tək mənim
yox, cəmi Hələb müsəlmanlarının
xahişidir."
Tərcüməçi yazar Nadir Qocabəyli Türkiyədə
təhsil aldığı
zaman bir professordan Nəsiminin Azərbaycan coğrafiyasına
heç bir aidiyyəti olmadığı
fikrini eşitdiyini qeyd etsə də, Əl-Aksani öz təzkirəsində
Nəsimini Nəsimüddin
Təbrizi adlandırsa
da, 1418-ci il miladi, 821-ci il hicri tarixində Hələbdə dərisi
soyularaq qətlə yetirildiyini yazsa da, "Riyazül-Arifun"
təzkirəsinə Nəsiminin
adı Nəsimi Şirazi kimi düşsə də,
professor Hüseyn Ayan Türkiyədə nəşr
etdirdiyi "Nəsimi
divanı"na yazdığı
ön sözdə Seyid İmadəddin Nəsimi haqqındakı mənbələrdə olan
bilgilərin çox ziddiyyətli (Bax. İnternet məlumatları)
olduğunu göstərsə
də, hətta, Ahmet Kabaklının "Türk edebiyatı"nda
Nəsiminin olum tarixi sual işarəsi,
ölüm tarixi isə 1404-cü il
rəqəmi ilə ifadə edilsə də, İmadəddin Nəsimi Azərbaycan şairi olaraq qalır. Çox maraqlıdır ki,
A. Kabaklı Nəsiminin
türk divan şeirinin
ən qüdrətli nümayəndələrindən biri olduğunu göstərir və "Şivəsində azəri
özəllikləri görüldüyü
üçün onu Bağdadlı" hesab edir. A. Kabaklı hürufiliyin Astrabadlı Fəzlullahın (1339-1394) təriqət
görüşlərindən qaynaqlandığını, hər
bir varlığı
32 hərflə açıqlamağa
çalışanların ruhdan daha çox
maddiyyətə istinad
etdiklərini dar və özəl dünyagörüşü kimi
(Bax. Ahmet Kabaklı. Türk edebiyatı. II cilt. Səh.490.)
qiymətləndirir.
"Şeirləri yanlış
başa düşüldüyü
üçun edam edilmişdir"
qənaətində olan
A. Kabaklı məhz
"bu ölümün
sayəsində Nəsiminin
"ilahi eşq uğrunda şəhid"
olduğunu, Həllac Mənsura bərabər tutulub haqqında əfsanələr yarandığını"
yazır və belə bir əfsanəni
misal gətirir: " Nəsimi dərisi üzülər-üzülməz yerindən qalxmış, dərisini əba kimi çiyninə salaraq uzaqlaşmışdır.
Hələbin 12 qapısını qoruyan qapıçıların
hər biri Nəsiminin bu vəziyyətdə şəhərin
12 qapısının 12-dən də eyni vatda
çıxıb sirr
olduğunu görmüşlər.
Buna görə də onun kömüldüyü
yer yoxdur. Türbəsi isə (Bax.
Ahmet Kabaklı. Türk edebiyatı. II cilt. Səh.491.) dərisinin soyulduğu
yerdədir." O ki, qaldı Nəsiminin dərisinin soyulmasından
sonra çıxıb
getməsinə, bir anlığa İsa peyğəmbərlə bağlı
dini-ruhani süjetləri
yadımıza salaq...
"Dövrünün türkcəsini
ən gözəl şeir halına gətirən" Nəsimi
haqqındakı bəzi
yanlış fikirlərin
A. Kabaklının "Türk
ədəbiyyatı"nda da yer olması,yəqin
ki, keçmiş sovet dönəmində Azərbaycan-Türkiyə əlaqələrinin
zəif olması ilə bağlı olmuşdur. Halbuki 1968-ci ildə Xalq şairi Rəsul Rza Suriyaya ezamiyyətə
gedərkən Nəsiminin
qəbrinin Hələbdə
olduğunu aşkar etmiş, Bakıda "Ədəbiyyat və incəsənət"qəzetində "Cahana sığmayan şairin qərib məzarı" alı məqalə ilə çıxış
etmişdi.
Nəsimi divanı Azərbaycan mühitində 1926-cı ildə
Bakıda Salman Mümtaz tərəfindən
çap edilmişdir.
Nəsimi
Azərbaycan, fars və ərəb dillərində
yazmışdır. Yaradıcılığı ilə özbək,
türkmən, uyğur
və digər tük təsəvvüf və irfan ədəbiyyatına
güclü təsir göstərmişdir.
Əsərlərində dünyəvi motivlər ruhani duyğularla sinkretik şəkildə özünü göstərməkdədir.
Nəsiminin 600 illik yubileyi 1973 -cü ildə YUNESKO xətti ilə qeyd olunmuşdur. Yenə
də 2016-cı il YUNESKO xətti ilə Nəsimi ili elan edilmişdir.
2017-ci ilin may ayında Parisdə YUNESKO-nun baş qərargahında Nəsiminin vəfatının 600 illiyinin qeyd edilməsi və 2018-ci ilin sentyabr ayında ölkəmizdə Nəsimi şeir, incəsənət və mənəviyyat festivalının təntənəli şəkildə keçirilməsi ölməz şairin xatirəsinə dərin ehtiramın ifadəsi hesab oluna bilər.
(ardı növbəti
sayımızda)
Vaqif Aslan
AYB Şəki
bölməsinin sədri
ADPU Şəki
filialının baş müəllimi
Ədalət 2019.- 9 aprel.- S.7.