ŞƏHRİZADIN...
TARZƏN RAMİZ QULİYEV NAĞILI
HEYRƏT EY RAMİZ, TARIN
GÖRDÜKDƏ LAL EYLƏR BIZİ...
OXUNUŞCA DAHA ŞİRİN, DAHA
MƏNALI "MİN BİR GECƏ"
HEKAYƏTLƏRİNİN
ÜSLUBUNA SALINMIŞ LİRİK
SÜJETLƏR ƏSASINDA
Rafiq HACIYEV,
yazıçı-jurnalist, Cəfər Cabbarlı
və Rəsul Rza Ədəbi Mükafatlar
laureatı.
MİN BEŞİNCİ GECƏ
gəldikdə Dünyazad üzünü bacısına tutub dedi:
- Baci can, əgər yuxun gəlmirsə,
yatmırsansa, nağılını davam etdir.
Şəhrizad
da bacısına cavabında dedi:
- Şahım icazə versə, davam etdirərəm.
Padşah
buyurdu:
-
Danış.
Qız
nağılın ardını danışmağa
başladı:
- Ey bəxtiyar
şah, mənə çatanı budur ki, Ramiz 1964-cü ilin
xoş bir günündə Ağdam-Bakı qatarının
qoynunda təpələrdən yel kimi, dərələrdən
sel kimi keçərək Bakıya qədər yol getdi. O,
çox gözəl bilirdi və sövqi-təbii olaraq duyurdu
ki, paytaxt şəhəri gələcəkdə
yaradıcılığının beşiyinə çevriləcək,
onun həyat müşahidələri burada daha da genişlənəcək,
ifaçılığı kamilləşəcək və
inkişaf edəcəkdir.
Musiqi nəzəriyyəsinə
və musiqi ədəbiyyatına mükəmməl bələd
olan Ramiz 1964-cü ildə qəbul imtahanlarını müvəffəqiyyətlə
verib Üzeyir Hacıbəyli adına Azərbaycan
Dövlət Konservatoriyasına, istedadlı pedaqoq Adil Gərayın
(Onun ruhu şad olsun!) sinfinə daxil oldu.
Özünü,
bütün həyatını bütünlükdə tar
çalmağa, musiqiyə həsr etmək qərarına gəlmiş
on yeddi yaşlı gənc üçün bu çox
böyük qələbə idi!
Beləliklə,
Ramiz Azərbaycanda tar sənətinin təbliğində və
tədrisində görkəmli rol oynayan, konservatoriyanın həyatına
insanı valeh edən gözəl yaradıcılıq məharəti
ilə birlikdə xüsusi və dərin poetik ruh gətirən
Səid Rüstəmov, Süleyman Ələsgərov, Adil Gəray
(Allah onların hamısına rəhmət eləsin!) kimi zəngin
daxili aləmə və cazibə qüvvəsinə malik
musiqi xadimlərinin sıx sırasına qoşuldu.
Bu ali musiqi ocağında o, müəllimlərinin
tapşırığı ilə öyrənib
çaldığı hər əsərdə eyni zamanda
özünə mənsub olan və çox ehtiyac hiss etdiyi
yeniliyi axtarmaqla məşğul oldu.
Tələbəliyin
ilk çağlarından Ramiz ifaçılıq fəaliyyətini
qarşısında duran ali məqsədin
həyata keçirilməsinə - milli xarakterlərin və
ruhun mümkün qədər düzgün, aydın və
geniş təcəssüm etdirilməsinə, tarın
bütün xəlqi və beynəlxalq keyfiyyətləri ilə
tanıdılmasına yönəltdi.
Gənc tarzəndə bu nümunəvi meylin daha da
inkişaf etməsində müəllimi, görkəmli sənətkar
Adil Gərayın (Onun ruhu şad olsun!) qayğısı, zəhməti
və böyük tələbkarlığı həlledici
rol oynadı.
Heç də təsadüfi deyil ki, sevimli müəlliminin
rəhbərliyi altında Ramizin keçdiyi gərgin və
yorulmaz əmək yolu sənətdə mətinləşmə
və sınaq dövrü olmaqla bərabər, eyni zamanda onun
gələcək müvəffəqiyyətlərinin
başlıca rəhnini təşkil etdi.
İfaçılığa yenilik gətirmək, sənətdə
özünəməxsus iz qoymaq və yeni
yaradıcılıq yolları axtarıb tapmaq istəyi Ramizin
böyük amalı, həyat kredosu idi.
O,
saatlarla öz üzərində işləyir, yorulmaq bilmədən
məşqlər edir və canı-dildən
çalışırdı ki, ürəyinin başında əzizlədiyi
sədəfli tarı həmişə orkestr kimi əzəmətlə
səslənsin, eyni zamanda ayrıca simli və ya nəfəsli
alət səsi versin, pərdələr dil açıb
oxusun, qəlbləri riqqətə gətirsin. Tarı
universal bir alət eləmək arzusu isə gənc tarzənin
ən ümdə yaradıcılıq prinsipi idi.
Ramiz konservatoriyada müəllimlərinə dərin minnətdarlıq
və sonsuz heyrət hissi ilə təhsil alsa da, onun möhkəm
dayağı, sönməyən bədii idealı
özündən əvvəlki ustad tarzənlərin
ifaları idi.
Bu ifalarda o, obrazların ifadə edilməsi
çətin olan zənginliyini, musiqinin əks etdirdiyi
xarakterlərin ruhi vəziyyətlərini, süjet və hadisələrin
bütöv bir qalereyasını görürdü.
O, Mirzə
Sadıq Əsəd oğlunun (Onun ruhu şad olsun!) tar məktəbini
məharətlə davam etdirsə də, kamil sənəti
Qurban Pirimov, Əhmədxan Bakıxanov, Bəhram Mansurov,
Hacı Məmmədov, Əhsən Dadaşov (Allah onların
hamısına rəhmət eləsin!) kimi ustad sənətkarlardan
öyrənsə də, onların təsirinə düşmədi
və düşmək də istəmirdi. O, nə incə təqlidçi,
nə də bütün daxili aləmi ilə musiqidə
ehtirasla çıxış yolu axtaran romantiklərin
istedadlı davamçısı oldu.
Ramizin məni ilə gətirdiyi, heç kəsin hələ
demədiyi yenilik yalnız özünün ilhamı və
şirin barmaqlarının ifa etdiyi əsil Azərbaycan musiqi
dili ilə axıb gəlməli idi. Gəldi də!
Məhz onun bu musiqi dilinin şirinliyindən süzülən
ifası hər dəfə öz rəngarənliyi, bənzərsizliyi,
parlaq virtuozluğu, lirik diyumluluğu, təsirliliyi və
emosionallığı ilə fərqləndi, dinləyiciləri
heyrətləndirdi, onlarda fərəh hissi doğurdu. Buna görə
də onun barmaqlarının uçarıyla pərvazlanan hər
bir çalğısı könüllərə yol tapdı,
ürəklərdə işıqlı iz saldı və uzun
müddət xalqın yaddaşına həkk olundu.
Konservatoriyada təhsil almaqla o, qüdrətli yaradıcılıq işi üçün geniş imkanlar tapdı. Nəhəng bir göl kimi paytaxta başqa yerlərdən, xüsusən respublikanın şəhərlərindən, həmçinin rayonlarından musiqiçilər, onlarla və yüzlərlə musiqi mənbələrinin suyu axıb gəlir, burada təmizlənir, durulur, Bakının ruhu ilə uyğunlaşır və vahid bir axın kimi Azərbaycanın və xarici ölkələrin ucsuz-bucaqsız yerlərinə axıb gedirdi. Qocaman tarzənlərin bütöv bir nəslinin yaratdığı bədii əlamətlər Ramizin yaradıcılığının əsasını təşkil edir, elə bir kərpicə çevrilirdi ki, onlarsız tar ifalarının... əzəmətli binasını qurmaq mümkün deyildi.
Birinci kursda o əvvəl, Müslüm Maqomayev adına Azərbaycan Dövlət Filarmoniyasına - xalq artisti, tarzən Əliağa Quliyevin (Onun ruhu şad olsun!) rəhbərlik etdiyi xalq çalğı alətləri ansamblına, az sonra Dövlət Konsert Birliyinə - "Azkonsert"ə solist dəvət olundu.
Bundan sonra demək olar ki, gənc tarzən Azərbaycanı qarış-qarış gəzdi. Qastrol konsertləri ilə çıxışlar etdi. Hər yerdə neçə-neçə dinləyici məhəbbəti və rəğbəti ilə qarşılaşdı. Səbəb çox sadə idi: onun ifalarında plastik melodiya ilə gözəl harmoniyanın və parlaq instrumentovkanın mükəmməl əlaqələndirilməsi, eyni zamanda Ramizin muğamları və bəstəkar əsərlərini yüksək ustalıqla geniş dinləyici kütləsinə çatdırması hər bir dinləyicini heyran qoyurdu.
Ramizin çıxışlarına dəfələrlə baxmaq, ecazkar çalğısına qulaq asmaq tamaşaçıların xatirində unudulmaz izlər salırdı. Səhnədə onun ifaçılıq sənəti yüksək artistizm xüsusiyyətləri ilə fərqlənir və marağa səbəb olurdu.
Dinləyicini tez ələ almağı, diqqətini özünə cəlb etməyi bacaran Ramiz, onu həyəcanlandıran, sevindirən ifaçıdır. Tarzənlə dinləyici arasında olan üzvi rabitə hər bir təsvirçilik təzahürlərindən, xarici forma aludəçiliyindən, şablonçuluqdan uzaq olub güclü yaradıcılıq keyfiyyətləri ilə tamaşaçıların diqqətini özünə cəlb edir.
Artıq üçüncü kursda (1967) təhsil alarkən Ramiz xalq artisti, professor Səid Rüstəmovun (Onun ruhu şad olsun!) rəhbərlik etdiyi və musiqi kollektivləri içərisində özünəməxsus koloriti, tembr zənginliyi ilə fərqlənən Azərbaycan Dövlət xalq çalğı alətləri orkestri ilə pyeslər çalırdı. Onu orkestrə məhz Səid Rüstəmovun özü dəvət etmişdi.
Təbiətən qızğın və həssas olan Ramiz həmişə qayda-qanun tərəfdarı və səliqəli idi, xüsusən də məşğələlərdə sahmanlı olmağın təcəssümü idi, həmişə öz vaxtını qiymətləndirməyi bacarırdı. Bir sözlə Ramiz vaxtdan istifadə etməkdə virtuoz idi. Gün ərzində nə qədər lazımsa istirahət edir və bir dəqiqəsini belə hədər yerə itirmirdi.
O, sanki nə isə xüsusi bir zəhmət texnikasına malik idi. Elə bir xüsusi zəhmət texnikasına ki, burada cərahiyyə əməliyyatı zamanı həkimlərdə olduğu kimi, hər şeyin sadəliyi və əhəmiyyəti nəzərə alınmışdı. Bu da vaxtdan səmərəli istifadə etməkdə ona xeyli kömək edər və başqalarına müyəssər olmayan cəldliklə işləməyə imkan verərdi.
Mizrab vurmaqda müxtəlif ştrixovkalardan geniş istifadə, sol əl barmaqlarının yeyinliyi və xüsusilə mizrab hərəkəti ilə barmaqların gəzişməsində tam bir sinxroniklik, dəqiqlik, uyğunluq və müvazilik əldə etmək yolunda hər gün müntəzəm surətdə saatlarla çalınan təmrinlər tar texnikasının ən yüksək nailiyyətlərinə sahib olmaqla nəticələnirdi.
Ramiz musiqi ilə hər gün mütləq, inadla və saatlarla məşğul olurdu. Bu günün işini heç vaxt sabaha saxlamırdı. Həmçinin gündəlik müntəzəm işə etinasız münasibət göstərməyi və ilhamın gəlməsini gözləməyi pisləyirdi. O tez-tez yoldaşlarına bəstəkar Pyotr İliç Çaykovskinin (Onun ruhu şad olsun!) belə bir sözünü xatırladırdı: "İlham, tənbəllərin yanına getməyi sevməyən bir qonaqdır".
Məhz belə anlarda o özünə yuxarıdan aşağı baxmaq kimi aldadıcı məntiqə uymayaraq, həyatında ən çətin bir məsələni həll etdi: yazıçı Qonçarovun (Onun ruhu şad olsun!) çox sərrast dediyi kimi incəsənətin yalnız müvəffəqiyyətləri və zövqü ilə əylənməyi sevən həvəskar musiqiçilərə rəğmən o, fədakar, zəhmətkeş və virtuoz tarzənə çevrildi! Bu, bir çoxlarının bacarmadığı əsl rəşadət idi!
Zehni əməyin bu yüksək mədəniyyəti, bu ciddi şəxsi intizam Ramiz üçün çox vacib idi. Bunlarsız tarzənin geniş məhsuldar əməyi mümkün olmazdı. Sənətkar yalnız bu proses nəticəsində öz zamanı ilə ayaqlaşa bilərdi.
Bu əlçatmaz, başqaları üçün mümkün olmayan virtuoz cəldliyin sirri hər şeydən əvvəl, Ramizdə əmələ gəlmiş, məşq zamanı kənar heç bir şeyə əhəmiyyət vermədən bütünlüklə fikrini ifa edəcəyi əsərə cəlb etmək bacarığında idi. İnsan çox nadir halda öz adət və vərdişlərinin, bilik və imkanlarının ağası olur, çox zaman isə bunlar faydasız qalır və onlardan təsadüfdən-təsadüfə istifadə olunur. Bir çox hallarda dahi, adi insandan məhz bununla fərqlənir ki, öz qüvvəsindən məqsədəuyğun və tam istifadə edir, onun tam dərinliyinə varır.
Əslində isə onun özünü işgüzar vəziyyətə salması heç lazım da gəlmirdi. Çünki ifa etdiyi hər bir musiqi əsəri onun danışan dili, hiss və duyğularının, fikirlərinin ən təbii və dolğun ifadəsinə çevrilirdi.
Daxilən müvəffəqiyyət qazanmaq arzusu, qarşısında açılan imkanların genişlənməsi onu həvəsləndirir və köməyinə çatırdı. Konservatoriyada beş illik təhsil müddətində o tamamilə dəyişdi, yeniyetmə tarzəndən yetkin sənətkara çevrildi. Texniki biliklərlə yanaşı, konservatoriyadan əvvəl ona az bəlli olan klassik musiqi ilə, eyni zamanda rus və Qərbi Avropa bəstəkarlarının bir sıra populyar əsərləri ilə də daha yaxından tanış oldu.
Bir az əvvəldə dediyim kimi, Ramiz məşhur tarzənlərin ifasını ciddi-cəhdlə izləyir, onların ifaçılıq sirlərini dərindən aşkarlamağa çalışırdı. Belə axtarışlar, araşdırmalar gənc tarzənə özünün milli ifaçılıq yolunu göstərirdi. Yuxarıda adlarını çəkdiyim müəllimlərindən, sənət ustadlarından aldığı dərslər onun istedadını, geniş ifaçılıq imkanlarını vahid məqsədə yönəldirdi.
Beş illik ali təhsildən sonra, Ramiz Quliyev yetkin ifaçı tarzən kimi Üzeyir Hacıbəyli adına Azərbaycan Dövlət Konservatoriyasını tar və dirijorluq ixtisasları üzrə qırmızı diplomla - Fərqlənmə diplomu ilə bitirdi...
Şəhrizad bu yerdə səhərin açıldığını görüb öz nağılını yarımçıq qoydu.
(ardı növbəti
sayımızda)
Ədalət.-2019.-10 aprel.-S.6.