Azərbaycan
yazıçılarının əsərlərində
"erməni" mövzusu
Tural ADIŞİRİN LDU-nun magistrantı
(əvvəli ötən sayımızda)
O, hətta əsərdə arvadbaz və cimrinin biridir. Uşaqlıq dostu Hacı
Qəmbərə bir tikə çörəyi
çox görür.
Komediyanı oxuduqca yazıçı
erməni obrazının
hansı sifətlərə
malik olmasını oxucunun nəzərinə çatdırır. Bundan
əlavə bir şeyi də qeyd etmək lazımdır ki, N.Vəzirovun hər iki qonşu xalqı keçmişdəki
kimi mehriban yaşamağa çağırması
fikri də o qədər ürəkaçan
deyil, əksinə ədib ermənilərin tarixən Azərbaycan xalqına qarşı törətdiyi vəhşilikləri
nəzərə alıb,
erməni obrazına daha tənqidi yanaşmalı,belə fikirlər
irəli sürməməli
idi. Hər halda o dövrün
qayda-qanunlarını nəzərə
alıb ədibin bu cür yanaşması
başa düşüləndir.
Ədəbiyyatımızda erməni mövzusu, erməni obrazına münasibət XIX yüzil
yazıçılarımızın əsərlərində öz
əksini tapdığı
kimi, XX yüzil yazıçılarımızın əsərlərində də
işıqlandırılır. Bu dövr
yazıçılarımızdan C.Məmmədquluzadənin "Kamança" pyesində,
"Usta Zeynal" hekayəsində, N.Nərimanovun
"Bahadır və Sona", M.S.Ordubadinin
"Dumanlı Təbriz",
Y.V.Çəmənzəminlinin "Qan içində" romanında "erməni məsələsi"nə ustalıqla
münasibət bildirilir.
Qeyd edilən əsərlərdə
dırnaqarası erməni-Azərbaycan
dostluğu, ermənilərin
fırıldaqçılığı, Azərbaycana qarşı torpaq iddiaları və.s məsələlər
göstərilir. İlk olaraq
C.Məmmədquluzadənin "Kamança" pyesindəki
erməni obrazına münasibət bildirək.
Bu pyes Azərbaycan
ədəbiyyatında Qarabağ
münaqişəsinə həsr
olunmuş birinci bədii əsərdir. Pyesin qəhrəmanı
Qəhrəman yüzbaşı
vətənin müdafiəsi
üçün erməni
quldurlarına qarşı
mübarizə aparan igid azərbaycanlı oğludur. Əsərin ən maraqlı
hissəsi Qəhrəman
yüzbaşı ilə
erməni-kamançaçı Baxışın qarşılaşdırılması
hissəsidir. Həmvətənlərinin
ermənilər tərəfindən
vəhşiliklə öldürülməsinə
baxmayaraq o böyük
humanistlik göstərərək
ermənini-kamançaçı Baxışı bağışlayır.
Bununla da müəllif üstörtülü də
olsa göstərir ki, Azərbaycan xalqı hər zaman bağışlayan, mərhəmət edən
xalqdır. Halbuki qarşısındakı
qaniçən erməni
olsa belə. Böyük sənətkarın "Usta
Zeynal" hekayəsində
də Muğdusi Akopun simasında erməni obrazına rast gəlirik.
Əsərdə avam, cahil Usta
Zeynalın dilindən
ermənilərin necə
murdar bir xalq olduğu bədii ustalıqla oxucunun nəzərinə çatdırılır. Usta Zeynalın
dilindən adicə bir fakta diqqət
yetirək: "Qurban,
belə fərz elə, ermənilərin hamısı dönüb müsəlman oldu.
Onda
Allah cəhənnəmi kimdən
ötrü xəlq edib?". Buradan gözəl
bir məntiq ortalığa çıxır
ki, erməni və erməni xalqı nəinki bu dünyaya, heç cəhənnəmin
yeddinci qatına da layiq deyillər.
Əsərdə yazıçı ermənini o qədər murdar hesab edir
ki, küp vasitəsilə bunu lap gözəl ifadə edir.
Aşağıdakı parçaya da diqqət etsək, dediyimiz fikri lap aydın başa düşərik:
"Qurban,Allah sənə lənət eləsin!. Erməninin küpəsində su gətirib gəc qayırdın, bütün aləmi murdar elədin".
Tarixi romanların
mahir qələm sahiblərindən olan böyük yazıçı
M.S.Ordubadinin "Dumanlı
Təbriz" romanında
erməni surətinə
rast gəlirik.
Təəssüflə qeyd etmək lazımdır ki, yazıçı erməni
Arşaq Sürenyanı
əsərin müsbət
surətlərindən biri
kimi təqdim edir. Guya müəllif bu
surət vasitəsilə
xalqlar dostluğunu, ermənilərlə-azərbaycanlıların
qədim tarixə malik "qardaşlığını"
əks etdirmişdir.
Bir şey başa düşülməyəndir ki,
daima türkün qanını içən,
"türk sənin yeganə düşmənindir"
deyən, adda qardaş adlandırdığı
Azərbaycan xalqının
ahılına, qocasına,
beşikdəki körpəsinə
belə acımayan, onu qılıncdan keçirən, faşistdən
belə yüz dəfə qatı faşist olan erməni xalqının azərbaycanlılara qarşı
hansı dostluğundan
söhbət gedə bilər?. Hər halda bu o dövr
üçün digər
yazıçılarımızda başa düşülən
olduğu kimi,M.S.Ordubadidə
də başa düşülən idi. Çünki bu dövrdə
ölkəyə Çar
Rusiyasının əmanətçisi
olan Sovet İmperiyası ağalıq
edirdi. Azərbaycan xalqının başı
üzərində daima
ermənilərin simasında
rusların "Demokl qılıncı" var idi.
Erməni məkri, erməni hiyləsi XX əsrdə daha bir yazıçımızın-
Y.V.Çəmənzəminlinin "Qan içində" romanında mühüm yer tutur. Romanı
tarixi sənədlərə,
qaynaqlara əsaslanmış
yazıçı Mirzə
Adıgözəl bəyin
"Qarabağnamə" və
Mirzə Camalın
"Qarabağ tarixi"
əsərlərindən geniş
istifadə edib.
Romanda Ohan yüzbaşının timsalında
ermənilərin Azərbaycan
xalqına qarşı
torpaq iddialarının
ilk rüşeymlərini görürük.
Belə ki, Qarabağ ərazisində yerləşən erməni məliklikləri böyük ağaları Rusiyanın havadarlığı ilə Qarabağ xanlığına qarşı pozuculuq siaysəti yürüdür, xanlığın nüfuzunu Rusiyanın nəzərindən aşağı salmağa çalışırdılar.
Ümumiyyətlə, ermənilərin həm istər o dövr üçün - XIX, XX yüzil, həm də müasir dövrümüzdə - XXI yüzildə Azərbaycan xalqının başına gətirmədiyi bəla,müsibət qalmamışdır. 1918-ci il mart soyqırımı, 1990-cı ilin 20 yanvarı, Sumqayıt hadisələri, 1992-ci ilin Xocalı soyqırımı, Qarakənd faicəsi və bundan başqa saya bilmədiyimiz Azərbaycana qarşı haqsız törədilən yüzlərlə terror aktları erməninin-bu mənfur xalqın türkün, ümumilikdə türk dünyasının qorxulu kabusu,düşməni olduğunu bir daha göstərir. Bu mövzu ədəbiyyatımızın ağrılı-acılı səhifələrində özünəməxsus yer tutur və erməni məkrini,hiyləsini daha dərindən öyrənmək üçün gələcəkdə tədqiqə böyük ehtiyacı vardır.
Ədalət 2019.- 11 aprel.- S.6.