İ.Şıxlının "Dəli Kür" romanında ənənə və novatorluq
(əvvəli ötən sayımızda)
M.Şoloxov "Sakit Don" romanında
isə Mitka kübar ailədən olan Lizanı balıq tutmaq adıyla aldadaraq onu qayığa mindirib Don çayının
o biri sahilinə aparır... Onlar geri dönəndə bütün kənd bu hadisədən xəbər tutur... Ara sakitləşəndən
sonra Mitka, Lizagilə gələrək
onun atasına deyir: "Gəldim ki, ... bəlkə Lizanı mənə verəsiniz."
Bu sözləri eşidən
ata:" İtil burdan! İt oğlu, it!... Al-çaq!..." Mitka təmkinini pozmadan deyir: "İxtiyar sahibisiniz, Sergey Platonoviç, özünüz
bilərsiniz... Belə bir
qız indi kimə lazımdır?
Mən dedim bədnam olmasın. Yoxsa, dişlənmiş tikə
kimə lazımdır?
Dişlənmiş tikəni
it də yemir?..."
Yaxud, "Sakit
Don" da Aksinya ərindən gizli Qriqori Melexovla görüşür. Bundan xəbər tutan
əri öz arvadını möhkəm
cəzalandırır. Ancaq Aksinya tutduğu əməldən əl çəkmir. İş o yerə
gəlib çatır
ki, o öz ərini atıb, Qriqori ilə qeyri-qanuni yaşayır.
Qeyd etmək lazımdır ki, Aksinya həm
gözəldir, cazibədardır,
həm də cəsarətlidir, məğrurdur.
O, hər cür çətinliyə qatlaşan
fədakar bir qadındır. Buna görə də o öz xoşbəxtliyi və məhəbbəti uğrunda sona qədər mübarizə
aparır. Nəhayət, əsərin sonunda öz sevgisinin qurbanı olur.
Amma Aksinyadan
fərqli olaraq Mələk xanım passivdir, onun əlində heç bir ixtiyarı yoxdur. Öz hüquqlarını nəinki tələb etmir, əksinə düşdüyü şəraitlə
barışır. O, Azərbaycan
qadınlarına xas olan köhnə feodal-patrialxal adət-ənənələrinə
boyun əyərək
dörd divar arasında ömür-gün
"çürüdür". Ərindən icazəsiz bir
addım belə kənara ata bilmir. Bununla belə hər
iki əsərdə ailə-məişət problemi
geniş şəkildə
öz bədii əksini tapmışdır.
Bu romanlardakı ideya- estetik meyilləri dəyərləndirən tənqitçi
alim T.Salamoğlu T.Hüseynoğlunun fikirlərini
əsas tutaraq yazır: "Sakit Don"
romanında olduğu kimi, "Dəli Kür" də əks etdirilən məsələlər epoxal
səciyyə daşıyır.
Bu əsərdə xalq taleyinin bədii inikası və xalq xarakterinin
canlandırılmasında milliliklə
sinfiliyin əlaqə və tənasübü məsələsinə bədii-estetik
baxışın təzəliyi
diqqəti cəlb edir."
İndi isə biz İ.Şıxlının
"Dəli Kür"
romanında Cahandar ağa obrazı ilə L.Tolstoyun "Anna
Karenina" romanında təsvir
olunmuş gənc mülkədar Levin obrazlarının
birlikdə müqayisəli
təhlilini verməyə
çalışacağıq. Lakin bu obrazların təhlilinə
keçməzdən ilk öncə
Cahandar ağa obrazı haqqında bir qədər müfəssəl məlumat
verməyi lazımı
bildik.
"Dəli Kür"
romanında təsvir olunan Cahandar ağa özündən razı, mürəkkəb
xarakterə malik bitkin bir obrazdır. O, feodal-patriarxal
mühitində yaşayıb,
fəaliyyət göstərən
harın bir mülkədardır. Özünü kənddə hamıdan üstün tutan, heç kimin qabağında baş əyməyən təkəbbürlü
bir bəydir. Kənddə çoxlu pay
torpağlarına, çəmənliklərə,
meşəliyə, qoruq
sahəsinə malik bir ağadır. O, mənsub olduğu istirmarçı sinifdən,
qəddarlıq, şöhrətpərəstlik,
mənəm-mənəmlik kimi bir çox
sifətləri mənimsəyə
bilmişdir. Oğlu Şamxalın yoxsul Qocanın qızı ilə evləndiyini eşidəndə hirsindən
cilov gəmirir, gözlərinə qan sığır: "Üç
gün, üç gecə ağzı üstdə yatır",
hirsindən ağlayır,
"iri cod barmaqları
ilə gəbənin ilgəklərini didib tökür", Qoca gəmiçi ilə qohumluğunu şəninə
sığışdırmır. Mələk xanım bu işə
qarışmasaydı, bəlkə
də əli oğul qanına batmış olardı.
Cahandar ağa samanlığın
üstündə oturub
Əşrəflə söhbət
edərkən oğlu
ona deyir: "Gərək bizə kömək edəsən".
"Bilirsən, ata, padşahın əmri var, kəndlərin çoxunda
məktəb açılacaq,
kəndçi uşaqları
oxuyacaq." "Kənddə
səndən varlı
adam varmı?"
"Olmaz öz torpağlarımızdan bir
az kasıblara verək...?" Bu sözlər Cahandar ağanı özündən
çıxarır. O, fikirləşir ki, "Uşağın başı
xarab olub nədir...? Necə yəni kasıblara
torpaq payla, məktəb tikdir, bunlar mənim nəyimə lazımdır?"
Bəs Levin? Axı o da kənddə
mülkədardır, onun
da geniş torpaq sahələri var. Ancaq Cahandar ağadan fərqli olaraq o öz təsərrüfatını bacarıqla
idarə edir. Hətta ot
çalımı zamanı
mujiklərə qoşulub
onlarla birlikdə dəryazla ot çalır, onları ruhlandırır. Ancaq bunların
hamsı gözdən
pərdə asmaqdan başqa bir şey deyildir. Qardaşı Nikolay şəhərdən
kəndə gələrkən
kəndlilərin acınacaqlı
vəziyyətdə yaşadığının
şahidi olur. O,
qardaşına məsləhət
görür ki, kənddə tibb məntəqəsi, məktəb,
aptek açsın.
Levin isə bütün
bunların hamısını
cəfəngiyyat adlandırıb:
"Məktəb mənim
nəyimə lazımdır?"
-deyir. Qardaşı Nikolayın "təhsilin
xalq üçün xeyirli olduğunu qəbul edirsən, ya yox?" - sualına Levin belə cavab verir: "Mən hələ bunun yaxşı bir iş olduğunu təsdiq etmirəm."
O, belə düşünürdü
ki, kəndlilər savadlansalar ağalara amansız divan tutar, onların var-yoxunu talan edərlər. Pay torpaqlarına gəldikdə
isə bu torpaqların kəndlilərə
verilməsinin qəti
əleyhinədir. Ancaq o, üzdə
özünü "mujiklərin"
himayədarı kimi göstərir. Levinin
belə mövqe tutmasını qardaşı
Nikolay haqlı olaraq tənqid edir: "Sən bir şey qurmaq
istəmirsən, sən
sadəcə özünü
bütün həyatın
boyu olduğu kimi orijinal göstərmək
istəyirsən. Özünü
elə göstərirsən
ki, guya mujikləri istismar etmirsən..."
Maraqlı burasındadır ki,
feodal-patriarxal adətlərinə
öyrəşmiş kəndə
heç kim
maarif işığı
gətirmək istəmir.
Hətta Levinin dostu Svijayiski ona məsləhət görüb deyəndə
ki, "Xalqı maarifləndirmək üçün
üç şey lazımdır: məktəb,
məktəb və yenə də məktəb!..." Buna cavab olaraq Levin deyir: "Rus mujiki donuz kimi
bir şeydir. O ancaq murdar şeyləri
sevir..."
Göründüyü kimi hər iki
yazıçı heç
bir hüququ olmayan yoxsul kəndliləri müdafiə
edirdi. Ölkənin bütün sərvətləri,
torpaqları, meşələri,
otlaq sahələri onlara məxsusdur. Kəndlilər üçün qanun ancaq mülkədarların
şəxsi idarəsi
idi. Mülkədarlar feodal-natriarxal mühitində
yaşayan kəndlilərlə
istədikləri kimi rəftar edirdilər.
İ.Şıxlıdan fərqli olaraq
Tolstoyun orijinallığı
ondan ibarət idi ki, o köləliyi
ümumbəşəri səviyyəyə
qaldıra bilmişdir.
"Dəli Kür"ün
ən böyük nailiyyətlərindən biri
Azərbaycan xalq maarifinin inkişafında,
müəllim kadrlarının
yetişməsində Qori
seminariyasının tarixi
rolunu, misilsiz xidmətlərini önə
çəkməsidir. Azərbaycanın bir çox ictimai xadimləri, qabaqcıl maarifçiləri
Qori müəllimlər
seminariyasının yetirmələri
arasından çıxmışdır.
Əlbəttə, bu işdə
Aleksandr Osipoviç Çernyayevskinin xidmətləri
danılmazdır. İ.
Şıxlı ilk dəfə
olaraq bu fədakar maarifçinin parlaq obrazını ədəbiyyatımıza gətirməklə
onun əvəzsiz xidmətlərindən söhbət
açır. O rus
Əhmədin şagirdlərinin
dəftərlərini görəndə
ürəkdən sevinir.
Heç
bir xəbərdarlığa
baxmayaraq, Molla Sadığın yanına
gedir. İlk öncə çağırılmamış
qonaqları fanatik kütə qarşılayır.
Lakin Cahandar ağanın: "Qonağa
əl qaldırmazlar"
- deyərək işə
qarışması coşmuş
ehtirasları sakitləşdirir.
Zəmanənin getikcə
dəyişdiyini görən
Cahandar ağa özünə bir söykənəcək, dayaq
axtarmaq məqsədilə
oğlu Əşrəfin
Qori seminariyasında oxumağa getməsinə razılıq verir: "O fikirləşir ki, oxumağı yaxşıdır.
Qoy lap böyüsün
divan-dərə ilə
yaxın olsun. Deyəsən, indiki zamanda bir yanını
hökümətə söykəməsən
iş keçməyəcək.
Bəlkə elə Əşrəfin
özünü pristavdan-zaddan
qoydular. Onda həndəvərimə heç
kim hərlənə
bilməz."
Yazıçı Qori seminariyanın direktoru Semyanovu, Kirianini və Çernyayevskini bir müəllim kimi qəlbən sevir, onları müdafiə edir. Aleksandr Osinoviçin müsəlman
tələbələri üçün
yazdığı "Vətən
dili" dərsliyini ürəkdən alqışlayır.
İ. Şıxlı novator bir yazıçı
kimi ədəbiyyatımızın
ən yaxşı ənənələrini davam
etdirərək müxtəlif
millətlərdən olan
sadə adamların bir-biri ilə qırılmaz tellərlə
bağlı olan əbədi dostluğunu da bədii boyalarla
təsvir etmişdir.
Böyük sənətkarımız M. İbrahimov "Pərvanə" romanında bir daha yenidən, bu mövzuya toxunaraq Qori seminariyasında təhsil alan müxtəlif millətlərin nümayəndələrindən olan tələbələrin bir araya gəlməsindən, vahid bir amal uğrunda mübarizə aparmasında ətrafı söhbət açır.
N. Nərimanov Qori seminariyasına oxumağa gələndə nəinki Aleksandr Osipovicin, eyni zamanda seminariyada çalışan bütün tərəqqipərvər pedaqoqların ən sevimli tələbələrindən biri idi. İti zehinə, möhkəm yaddaşa malik olan bu istedadlı tələbə öz mehribanlığı, alicənablığı , xeyirxahlığı və səmimiliyilə bütün tələbələrin sevimlisinə çevrilir.
(ardı növbəti
sayımızda)
Vəliyulla Novruz
Ədalət 2019.- 12 aprel.- S.7.