ŞƏHRİZADIN... TARZƏN RAMİZ
QULİYEV NAĞILI
Rafiq HACIYEV,
yazıçı-jurnalist, Cəfər Cabbarlı və Rəsul
Rza Ədəbi Mükafatlar laureatı.
OXUNUŞCA DAHA ŞİRİN, DAHA
MƏNALI "MİN BİR GECƏ”
HEKAYƏTLƏRİNİN
ÜSLUBUNA SALINMIŞ LİRİK
SÜJETLƏR ƏSASINDA
MİN YEDDİNCİ GECƏ
gəldikdə Dünyazad üzünü bacısına tutub dedi:
- Baci can, əgər yuxun gəlmirsə,
yatmırsansa, nağılını davam etdir.
Şəhrizad
da bacısına cavabında dedi:
- Şahım icazə versə, davam etdirərəm.
Padşah
buyurdu:
-
Danış.
Qız
nağılın ardını danışmağa
başladı:
- Baş
üstə, gözüm üstə. Şah sağ olsun,
insanın həyatında elə günlər, aylar, illər
olur ki, ötüb keçirlər, sonralar heç bir zaman bu
günləri xatırlamırsan. Elə günlər,
aylar, illər də olur ki, xatirdən silinmir. Onlar sənin həyatına daxil olur, nə isə
bir cizgisi, bir rəngi ilə xəyalında, beynində həkk
olub qalır.
Ramizin də həyatında belə yaddaqalan günlər
çox, lap çox olub. Mən indi onların
bir neçəsi barədə danışacağam. Bu qəhrəmanımızın
yaradıcılığına daha dərindən bələd
olmaq üçün əlbəttə ki, çox vacibdir.
Əvvəlcə virtuoz tarzənin
çalğısına münasibəti ifadə edən
çox həyəcanlı və təsirli epizodlardan birini
xüsusi olaraq nəql edəcəyəm. Sonra isə
onun yadda qalan günləri haqda söhbətimi davam etdirəcəyəm.
1976-cı
ildə Türkiyədə qastrol zamanı İstanbulun ən
böyük konsert salonlarından birində Ramiz görkəmli
bəstəkar Cahangir Cahangirovun (Onun ruhu şad olsun!) məşhur
"Ana" mahnısını özünəməxsus
ustalıqla, təravət və şirinliklə çalandan
sonra - əslində buna heç çalğı da demək
olmazdı, çünki tar sanki dil açıb oxuyurdu - qoca,
ağbircək bir ana səhnəyə çıxıb tarzənə
ürəkdən minnətdarlığını bildirir və
ehtiram əlaməti olaraq onun mizrab tutan barmaqlarını
öpmək istəyir. Bundan utanan Ramiz qoymur, əllərini
arxasında gizlədərək qadını fikirindən birtəhər
daşındırır və tanımadığı qoca
ananını qucaqlayıb ona xitabən söyləyir ki,
mahnını onun üçün yenidən çalacaq.
Qadın heyrətini bildirir. Ramizin
bu sözləri isə tamaşaçılar tərəfindən
gur alqışlarla qarşılanır.
Qoca ana Ramizdən mizrabını yadigar istəyir. "İntihar
etməyə qərar vermişdim. Düşünürdüm
ki, dünyada maraq qalmayıb. Demə, bir
insan oğlunun barmağından bu cür sehrlənmək
olarmış, yenidən dünyaya bağlanmaq olarmış.
Öləndə övladlarına vəsiyyət
edəcəyəm ki, məni axirət dünyasına yola
salanda gözlərimə torpaq tökməsinlər, bu
möcüzəli mizrabı gözümün üstünə
qoysunlar" - deyir.
Bu epizod İstanbulda çıxan "Axşam" qəzetində
"Sehirli barmaqlar" adı ilə çap olunmuş məqalədə
çox təsirli bir dillə təsvir olunub. Bu da bəstəkar qəlbinin
ehtişamı, tarzən ürəyinin
böyüklüyü, sənətin möhtəşəmliyi
və əzəməti!
İndi isə Ramizin üç ən vüsətli
qastrolu barədə yığcam danışım.
1987-ci ilin oktyabrında Səmərqənddə
keçirilən III Beynəxalq Musiqi Simpoziumunda məruzə
və məlumatlarla yanaşı xalq musiqisi, bəstəkarların
əsərləri də səslənirdi. Amma ərzin hər
yerindən buraya gəlmiş dünya şöhrətli alimlərin,
bəstəkarların, musiqiçilərin diqqətini daha
çox Şərq incəsənətinin incisi olan muğam
daha çox cəlb edirdi.
Simpoziumda ifaçılar arasında ən yüksək
yerə Ramiz sahib oldu. O, bu beynəlxalq tədbirin bütün
iştirakçılarını və
tamaşaçıları sözün həqiqi mənasında
heyrətləndirdi. Tarzən musiqinin
bütün janrlarında - həm solo, muğam
ifaçısı kimi, həm muğam
üçlüyünün tərkibində və həm də
simfonik orkestrin müşayiəti ilə solist kimi
çıxış etdi.
Ramiz ilk konsertdə çox mürəkkəb olan
"Orta Mahur"u çaldı. Tarzənin dərin
musiqi yaddaşı, möcüzəli və təsirli
barmaqları sayəsində ifa edilən bu ecazkar muğam
hamını sehrlədi.
Muğamın tədqiqi ilə məşğul olan alimlər,
musiqişünaslar ifa zamanı Ramizin melodiyaya yeni xallar əlavə
etmək, musiqini daha da məlahətli səsləndirən gəzişmələrdən
istifadə etmək üçün müəyyən sərbəstliyə
yol verdiyini anlayanda isə son dərəcə təəccübləndilər.
Sonrakı konsertlərdə Ramiz kamançaçlan
Şəfiqə Eyvazova (Allah ondan razı olsun!) ilə bərabər
Sadıqcan muğam üçlüyünün tərkibində
xanəndə Alim Qasımovu (Allah ondan razı olsun!)
müşayiət etdi.
Yeri gəlmişkən bildirim ki, muğam
üçlüyünün digər iki üzvünün -
kamançaçalının və xanəndənin xüsusi
təqdimata ehtiyacları yoxdur. Çünki onlar Azərbaycan
milli musiqi ifaçılığının görkəmli sənətkarlarıdırlar.
Növbəti
dəfə Ramiz simfonik orkestrlə birlikdə bəstəkar
Ramiz Mirişlinin (Onun ruhu şad olsun!) tar üçün
konsertini çaldı. Və... Azərbaycan xalq musiqisinin
gözəlliyi və tarzənin yüksək
ustalığı hamını elə vəcdə gətirdi
ki, tay bu, o sözdən deyil.
Leninqaradlı
(Sankt-Peterburq) sənətşünaslıq doktoru,
Ümumittifaq Folklor Musiqi Bürosunun və YUNESKO yanında
Büynəlxalq Milli Musiqi Şurasının üzvü, xalq
musiqisinin tədqiqatçısı İzaliy Zemsovski (Onun ruhu
şad olsun!) öz heyranlığını belə ifadə
etdi:
"Çox
şadam ki, simpozium sayəsində Ramiz Quliyevin
yaradıcılığı ilə tanış
ola bildim. Onun çıxışı sensasiya
idi və dinləyiciləri, münsiflər heyətini riqqətə
gətirdi. Gizlətmirəm, o cümlədən,
məni də".
Məşhur
alman musiqişünası, ənənəvi musiqi
şurasının və musiqi cəmiyyətinin prezidenti
Yurgen Ştokman (Onun ruhu şad olsun!) isə fikrini bu cür
söylədi:
"Mən Humboldt Universitetində (ADR) işləyirəm. Azərbaycan
xalqının klassik muğamlarına yaxından bələdəm.
Səmərqənddə ilk dəfə olaraq
istedadlı tarzən Ramiz Quliyevin ifasında çox mürəkkəb
muğamların parlaq, heyranedici çalğısını
eşitdim. Onun ifası barədə
yalnız məftunluqla danışa bilərəm. Ümid edirəm ki, tezliklə yenidən Azərbaycana
gələ biləcək, orda Ramiz Quliyevlə yaxından
tanış olacağam və bu viruozun ifa tərzini öyrənəcəyəm".
Əlcazairli
musiqişünas alim Əl Səid Ciddi (Onun ruhu şad olsun!)
öz duyğularını belə açıqladı:
"İlk dəfədir ki, mən bu musiqi alətinə
- tara qulaq asıram və qeyd etməliyəm ki, cənab Ramiz
Quliyev qeyri-adi ifaçılıq bacarığına malik sənətkardır. Onun solo
ifası mənə xüsusi təsir bağışladı.
Tarla simfonik orkestr üçün konsertin ifası olduqca
xoşuma gəldi"
Tanınmış
fransız musiqişünas alim, YUNESKO-nun Ümumdünya
folklor musiqi şöbəsinin baş direktoru Jan Dürinq
(Onun ruhu şad olsun!) isə ürəyindəki xoş
sözləri dilinə belə gətirdi:
"Fransada Milli Elmi Mərkəzdə işləyirəm
və Strasburq Universitetində dərs deyirəm. İran
musiqisi sahəsində mütəxəssisəm. ona görə də Azərbaycan musiqisini və
muğamlarını sevirəm. Ramiz Quliyevin
ifası mənə xüsusi təsir bağışladı.
Onun ifası gözəl improvizasiyası, novator
xarakteri ilə fərqlənir. Azərbaycan musiqisinin
sehri və dərinliyi, Ramiz Quliyevin məharəti Henri, Qlassi,
Etel, Raim, Spitzer, Karl Siqnetov Rinzer kimi (Allah onların
hamısına rəhmət eləsin!) məşhur
musiqişünasların diqqətini dönə-dönə
özlərinə cəlb edib".
Görkəmli
türk bəstəkarı Adnan Sayqun (Onun ruhu şad olsun!) isə
belə söylədi:
"Həyatımda
çox tar dinləmişəm, amma böylə
çalğı, böylə tar dinləmədim. Ramiz bəy tardakı ifanı elə bir halə gətirmişdi
ki, - bu çox çətin işdi. Bədiilik,
ustalıq və virtuozluq baxımından onun ifası bənzərsizdir.
Bilirəm ki, tarda ən mürəkkəb
muğamları çalmaq mümkündür, lakin Ramiz bəyin
ifasında simfonik orkestrlə konsert eşitdikdə heyran oldum.
O, qədim milli musiqi alətinin yeni imkanlarını
açıb göstərdi. Belə ustad sənətkarına
görə mən Azərbaycan xalqını ürəkdən
təbrik edirəm".
Bu cür
çoxsaylı rəylərdən biri - əlcəzairli
musiqişünas alim X.Monser (Onun ruhu şad olsun!) dedikləri
də diqqəti cəlb edir:
"Mən bu alətin səsini ilk dəfə idi ki,
dinlədim və onun imkanlarına mat qaldım. Virtuoz Ramiz
Quliyevin ifasında muğamlar çox gözəl idi.
Simpoziumda ifa olunan tar ilə simfonik orkestr üçün
konsert ilə bir daha sübut etdi ki, Ramiz Quliyevin şəxsində
Azərbaycan xalqı bədii, estetik və virtuozluq keyfiyyətlərini
özündə təcəssüm etdirən gözəl sənətkara
malikdir".
Möcüzələr şəhərindəki
simpoziumun "ayağı" sayalı oldu. Ramiz heç
güman etməzdi ki, onun Səmərqənd səfəri sən
demə, Amerikaya qədər uzanacaqmış.
Simpozium başa çatan günü YUNESKO-nun Beynəlxalq
Musiqi Cəmiyyətinin vitse-prezidenti Edvinq Kristiesen (ABŞ) və
Jan Dürinq (Onların ruhları şad olsun!) Ramiz Quliyevi
Amerika Birləşmiş Ştatlarında keçiriləcək
Beynəlxalq festivala dəvət edirlər.
YUNESKO-nun xəttilə Səmərqənd simpozimuna gələn
dünya şöhrətli musiqiçilərdən ibarət
münsiflər heyəti videolentə köçürdükləri
konsertlərə təkrar baxıldıqdan sonra yekdilliklə
sehirli üçlüyü sənət
yarışının qalibi sayırlar. Jan Dürinqin
imzası ilə bu virtuoz tiroya Amerika Folklor Musiqisi Cəmiyyətinin
100 illiyinə həsr olunmuş Beynəlxalq festivalında
iştirak etmək üçün YUNESKO-nun rəsmi vəsiqəsini
verirlər.
Dünyanın mötəbər musiqi sərraflarının
yüksək rəyinə əsasən 1988-ci ildə virtuoz
trionun "fəqərə sütunu" Ramiz Quliyev, iki
qardaşın bir bacısı kamançaçalan Şəfiqə
Eyvazova və bənzərsiz xanəndə Alim Qasımovdan
ibarət Sadıqcan muğam üçlüyü - milli
musiqinin üç yanar qəlbi, üç oxuyan ürəyi
Amerikaya - Beynəlxalq festivala yola düşür.
Görəsən Azərbaycan musiqisinə
amerikalıların münasibəti necədir? Odlar
diyarından olan sənət xadimləri bu sualdan bir qədər
narahatçılıq hissi keçirsələr də, ancaq
onların əlində iki tutarlı fakt vardı. Birincisi bu idi ki, ötən əsrin 60-cı illərinin
əvvəllərində ölməz, əfsanəvi və
ecazkar Azərbaycan bəstəkarı Fikrət Əmirovun
(Onun ruhu şad olsun!) "Şur"
simfonik muğamı Hyu-Yorkun və Bostonun konsert salonlarında
böyük uğur qazanmışdı.
İkincisi,
sensasiya xarakterli bir informasiya səfər ərəfəsində
onların ümidlərinə qol-qanad vermişdi - ölkənin
mərkəzi qəzetlərinin səhifələrindən
oxumuşdular ki, 1977-ci ildə amerikalılar "Boyacer"
kosmik gəmisində yerdənkənar sivilizasiyanın sakinləri
üçün milyard il ömrü olan və
qızıl suyuna tutulmuş vallar qoymuşlar. O valların
birinə qara zurnada çalınan Azərbaycan musiqisi
yazılıbmış.
Deməli okeanın o tayında Azərbaycan
xalqının musiqi yaradıcılığına hörmət
vardır və hətta çox böyükdür. Bu hörməti sənətçilər
elə təyyarədən düşən andan hiss ediblər.
Festivalın açılış günü azərbaycanlı
peşəkar artistlərə çox yüksək şərəf
nəsib olur.
Belə ki, YUNESKO-nun qərarına əsasən
Sadıqcan muğam üçlüyü ilk
çıxışı ilə festivalın təntənəli
açılışını edir. Mübaligəsiz
demək olar ki, onların ifası o qədər yüksək
təsir bağışlayır və uğur qazanır ki,
sonrakı turlarda iştirak etmədən sehirli muğam
üçlüyü birbaşa yekun konsertlərinə
buraxılır.
Eyni zamanda Azərbaycandan gəlmiş musiqiçilərin
ifaçılığına böyük marağın və
məhəbbətin nəticəsi olaraq artistləri müxtəlif
auditoriyalara, hətta Amerika senatorlarının
yığıncaqlarına da konsert verməyə dəvət
edirlər.
Ramizin bədii
rəhbəri olduğu sehirli muğam
üçlüyünün müvəffəqiyyəti o dərəcəyə
yüksəlir ki, ölkənin ən məşhur və
nüfuzlu mətbuat orqanları - "Nyu-York tayms" və
"Nyu-York post" qəzetləri, eyni zamanda
"Amerikanın səsi" radiosu öz redaksiyalarında dəfələrlə
azərbaycanlı musiqiçilərlə söhbətlər
aparır, görüşlər keçirir, müsahibələr
dərc edirlər.
Bakıdan
olan mahir musiqiçilər Amerikaya yola düşəndə bəlkə
heç ağıllarına da belə gətirmirdilər ki,
dünyanın bu nəhəng ölkəsində
ifalarını çox yüksək dəyərləndirəcək,
festivalda iştirak edən yüzlərlə kollektiv
arasında məhz Sadıqcan muğam
üçlüyünün çalğısını
"möcüzə" adlandıracaq, onları fəxri
kürsünün ən yüksək pilləsində
xüsusi diplomla təlfif edəcəklər.
Ramizi isə
xüsusi diplomla bərabər, həm də daha bir sürpriz
gözləyəcəkdi! Bu sürpriz festivaldan sonra baş
tutacaqdı: virtuoz sənətkar, Smitson Folklor Proqramları
İnstitunda iki il tar dərsi deməyə
dəvət olunacaqdı!
"Azərbaycandan
gələn trionun çıxışları yalnız
ABŞ dinləyiciləri üçün deyil, həm də
festivalda iştirak edən 42 ölkənin bütün
nümayəndələrinin hamısı üçün ali mükafat oldu". - Təntənəli
bağlanışdan sonra ABŞ Beynəlxalq folklor musiqisi
festivalının baş direktoru Robert Adamsın (Onun ruhu
şad olsun!) dediyi bu sözlər isə Sadıqcan muğam
üçlüyünün virtuoz ifaçılarının
qəlbində böyük fərəh hissi doğururdu. Onlar bunu birbaşa milli musiqiyə, Azərbaycan
xalqının dühasına və təxəyyülünə
verilən böyük qiymət kimi başa
düşürdülər.
1989-cu
ilin yazında Ramiz Yaponiyaya - bu gündoğar ölkənin məşhur
"Minyon" firmasının aprel-may aylarında təşkil
etdiyi "Böyük İpək Yolu" festivalına qastrol
səfərinə yola düşür. Hər
dörd-altı ildən bir keçirilən bu festival adətən
40 gün çəkir.
Yaponların belə bir sözü var, deyirlər ki,
onların ölkəsi Tokiodan (Şərq paytaxtı)
başlayır. Ramiz də qastrola Tokiodan başlayır və
bütün adalarda davam edir.
Çinin, İranın, Misirin və bir çox şərq
ölkələrinin musiqiçiləri ilə bərabər
Ramiz solist kimi Yaponiyanın 30-dan artıq müxtəlif şəhərində
və adalarda bir-birindən maraqlı, geniş və rəngarəng
proqramlarla kosertlər verir. Motsartın konsertini, "Karmen"
operasından antraktt, Listin "Rapsodiyası"nı,
"Yevgeni Onegin" operasından valsı, Azərbaycan bəstəkarlarının
mahnı və konsertlərini, əlbəttə, ilk növbədə
bir-birindən gözəl və təsirli muğamları
yapon dinləyciləri gurultulu alıqşlarla
qarşılayır, ölkənin bütün qəzetləri
Ramizin virtuoz sənətkarlığı barədə tərif
dolu rəylər, resenziyalar dərc edirlər.
Tarzənin böyük ilhamla və şövqlə
çaldığı muğamları dinləyicilər
xüsusi heyranlıqla alqışlayır, öz məhəbbətlərini
uzun sürüən alqışlarla izhar bildirirlər. Müxtəlif
ölkələrin tamaşaçıları və dinləyiciləri
kimi yaponlar da Şərq klassik musiqisi incilərinin belə
yüksək sənətkarlıqla ifasına heç cür
biganə qala bilmirlər.
Ramiz "Böyük İpək Yolu"
festivalının qalibi kimi qiymətli mükafatla Vətənə
qayıdır.
Bəli,
qastrollar bir-birini əvəz edir və tarzən Almaniyanın,
İraqın, İranın, Misirin, Suriyanın, Afrika
respublikalarının, İngiltərənin, Fransanın,
Amerika Birləşmiş Ştatlarınnın, Pakistanın,
Əfqanıstanın, Hindistanın, Banqladeşin,
Hollandiyanın, İsveçin, Belçikanın, Almaniya
Demokratik və Fedarativ respublikalarının, Türkiyənin,
Orta Asiya respublikalarının və dünyanın
adını çəkə bilmədiyim ən məşhur
şəhərlərində qastrol zamanı həmişə
tamaşaçıları yalnız nuğam incilərini
misilsiz ustalıqla ifa etməsilə deyil, həm də parlaq
konsert proqramları ilə valeh edir.
Şərqin, Qərbin, Avropanın, Latın Amerikası
ölkələrinin dinləyiciləri təsəvvürlərinə
belə gətirə bilməzdilər ki, milli
çalğı aləti olan tarda orkestrin müşayiəti
ilə bəstəkarların əsərlərini belə
parlaq şəkildə ifa etmək olar. Ağlagəlməyən
müvəffəqiyyətlər, əcnəbilərin Azərbaycan
xalq musiqisinə sonsuz marağı Ramizi heyran edirdi. Dinləyicilər onu ayaq üstə xüsusi məftunluqla,
səmimiyyətlə və çılğıncasına
alqışlayır, tarzəni uzun müddət səhnədən
buraxmırdılar.
Qəzetlər Ramizin konsertləri barədə tərifli
rəylər dərc edir, ustad tarzənin virtuoz ifasını
xüsusi olaraq vurqulayır, onu "Şərqin Paqaninisi"
adlandırırdılar. Əfqanıstan qəzetləri isə azərbaycanlı
ifaçını yüksək qiymətləndirir, Ramizin
barmaqlarını "Şərqin ən şirin
barmaqları" kimi dəyərləndirirdilər.
Hər yerdə qazanılan yüksək müvəffəqiyyətlər,
Azərbaycan xalq musiqisinə olan dərin maraq Ramizi
ruhlandırır və sübut edirdi ki, əsl gözəllik,
xeyirxahlıq, sülh və insanpərvərlik
üçün ərzin bütün guşələrində
insanların ürəkləri həmişə
açıqdı.
Mətləbdən uzaq düşməyim. İndi sizə
Ramizin ifa etdiyi muğamlardan bəhs edim.
Əvvəla bunu deyim ki, Azərbaycan xalq musiqisinin
müxtəlif janrları içərisində muğamlar -
muğam janrı əsas və görkəmli yerlərdən
birini tutur.
Muğamat azərbaycanlıların zövqünü
oxşayan dərin məzmunlu, füsunkar bir musiqidir. Xalq onu çox sevir və
asanlıqla dərk edir: hətta xüsusi musiqi təhsili
olmayanlar da muğama müəyyən dərəcədə bələd
olur, onu hər hansı bir çalğı alətində,
mükəmməl olmasa da, əzbərdən çalır və
yaxud da zümzümə edə bilir. Bu, muğamların Azərbaycan
xalqına çox yaxın və doğmadan da doğma
olduğunu göstərən faktlardan biridir...
Şəhrizad bu yerdə səhərin
açıldığını görüb öz söhbətini
yarımçıq qoydu.
(ardı qəzetin
16 aprel tarixli sayında)
Ədalət 2019.- 12 aprel.- S.6.