İ.Şıxlının "Dəli Kür" romanında ənənə və novatorluq
(əvvəli ötən saylarımızda)
O, öz təfəkkür tərzinə, düşüncəsinə
görə də tələbə dostlardan fərqlənir: "Mən
bilirəm ki, seminariya elm və maarif ocağıdır. İdrakın məşəlini
bizim əlimizə verib deyir: "Gedin harda qaranlıq
və cəhalət gördünüz, bu məşəlin nuru ilə məhv edin!" Bəli, bu azadlıq nurudur! Azadlıq olmayan yerdə maarif və mədəniyyət işığı
ola bilməz!
İndi biz hər iki romanda
təsvir olunmuş mənfi obrazlar haqqında müfəssəl
söhbət açacağıq. Əgər
"Dəli Kür"
də Qori seminariyasında Petrov müəllim kimi deyil, xəfiyyə kimi fəaliyyət göstərirsə , M. İbrahimovun "Pərvanə" romanında
bu vəzifəni Volkov yerinə yetirir.
Çarizmə, mütləqiyyət üsul-idarəsinə
sədaqətlə xidmət
edən Petrov Azərbaycanlı tələbələrə
ikrah hissi ilə baxır. O əlində
tutduğu əsa ilə gah bu,
gah da başqa
tələbənin sinəsinə
vuraraq "kəmərini
düzəlt", "yaxanı
düymələ"-deyə
qışqırır. Eyni
zamanda müsəlman tələbələrini "vəhşi-
lər", "pinti
tatar balası" kimi təhqiramiz sözlərlə alçaldaraq
onların mənliyinə , heysiyyətinə toxunur. Tələbələri
cərgiyə düzəndə
cır səslə qışdıraraq deyir:
"Ey, tatarlar, parçalanın, sünnülər
sağ tərəfə,
şiyələr isə
sol tərəfə keçsin..."
Növbətçi müəllim kimi fəaliyyət göstərən Petrov dərs zamanı seminariyaya soxularaq Kipianini həbs etməyə gələn polislərə bələdçilik
edərək onu ələ verir: "... Növbətçi müəllim ayaq
saxladı. Gözü ilə
Kipianinin dərs dediyi otaqı göstərdi." Polislər Kipianini
sinifdən çıxarıb
aparanda Əşrəf
cəld zəngə tərəf qaçaraq onu var gücü
ilə çalmağa
başlayır. Bu zaman
bütün tələbələr
sinifdən çölə
çıxaraq öz
müəllimlərini dövrəyə
alırlar: Birdən kim isə
ucadan: "Biz sizi heç vaxt unutmayacağıq, əziz
Kipiani müəllim"-deyə qışqırdı.
Bu gürcü tələbə
Luka idi...
Volkov da Petovdan geri qalmayan
ikiüzlü, xəyanətkar,
yaltaq, satqın, vicdanını çoxdan
itirmiş bir tipdir. O, seminariyada tələbələrdən
heç kimə güzəştə getmir.
Azərbaycanlı tələbələri
o da Petov kimi "tatar" adlandırmaqla onlara dərin kin bəsləyir:
"Onları görəndə
adamın ürəyi
bulanır... Yaşayışlarına, xasiyyətlərinə də bələdəm.
Bilirəm necə yonulmamış, necə kobud və nadan
tayfadır! Həyatları
da ki, heyvan
həyatı!.." Müəllif oxucunun qəlbində sonsuz qəzəb və kin, nifrət hissi oyadan bu obrazın
iç üzünü,
daxili aləmini, eybəcərliyini açaraq
onun mənfur simasını bir daha gözlərimiz önündə canlandırmış
olur.
Yazıçı əsərdə bir-birinə
zidd xarakterləri səciyyələndirməklə oxucunu düşündürən
müxtəlif üsullardan
istifadə edir. Volkov seminariyanın
müəllim və tələbələri arasında
azadlıq fikirlərinin
yayıldığını görəndə, öz qəzəb və nifrətini biruzə verir. Bunun əksinə olaraq
Aleksey Osipoviç qəlbinin
dərinliklərində qürur
hissi keçirir, zəhmətinin hədər
getmədiyinə sevinir.
Volkov az
qala bütün ölkəni "altıncı
palataya" çevirən
çar hökümətinin
"sərt qaydalarını
yumşaltdığını görəndə" buna
inana bilmir. O, soyuq bir kinayə
ilə deyir: "Radişşev Rusiyanın,
taxt-tacın düşməni
idi. Allahsızdır. Eləsini diri-diri
odda yandırmaq azdır..."
Biz buna oxşar eyni fikirlər "Dəli Kür"də də rast gəlirik. Əşrəf Radişşevin "Peterbruqdan
Moskvaya səyahət"
romanını oxuyarkən
yuxuya gedir. Gecə
Aleksey Osipoviç onun
yatağının yanında
bu kitabı tapıb özü ilə aparır. Və onu yenidən
öz həmkarı Kipianiyə qaytarır...
Biz Cahandar ağa
obrazı ilə müqayisə oluna biləcək başqa bir obraz haqqında
öz fikirlərimizi oxucularla bölüşmək
istəyirdik.
F.Eyvazlının "Qaçaq Kərəm"
romanında Kərəm
öz əbədi düşmənini aradan götürmək üçün
gecə vaxtı onun evinə gəlir. O, düşmənini yataqda arvadı ilə bir yastığa
baş qoyub yatdığını görəndə
əl saxlayır. Namərdlik eləyib düşmənini
yatdığı yerdə
öldürmək istəmir.
O tüfəngin darağından
iki patron çıxarıb
onların yatağının
üstünə atıb
oradan uzaqlaşır.
Onu bu vəziyyətdə
öldürməyi qüruruna
sığışdırmır...
Cahandar ağa da Allahyarla haqq-hesabı
"çürütməyə" gedəndə darvazanın
önündə mərd-mərdanə
dayanıb düşəmənini
çölə çağırır. Səsə əvvəlcə
nökərlər, sonra
isə Allahyar özü çıxır.
Cahandar ağa düşmənini silahsız
görüb tüfəngini
aşağı salır:
"Kişi kişinin
qabağına belə
çıxmaz. Get atını yəhərlə,
tüfəngini götür"
-deyir. Onun getmədiyini görən Cahandar ağa tüfəngin xəzinəsini
boşaldıb güllələri
onun ayaqları altına taraq deyir: "Qorxma, arxandan vurmaram". Cahandar ağa bu döyüşdə
yaralansa da, ancaq öz rəqibinə
qalib gələrək
onu öldürür.
Tənqidçi alim T.Salamoğlu
yazır: "İ.Əfəndiyevin
"Geriyə baxma, qoca" (1980), F.Eyvazlının
"Qaçaq Kərəm" , M.Süleymanlının
"Köç"(1984) romanlarında
patriarxal adət-ənənələrinin
tarixi planda təsviri ön plana keçir. Bu əsərlərdə bilavasitə patrialxal keçmiş təsvir obyekti kimi götürülür
və onun milli yaddaşda bərpası əsas yazıçı məqsədinə
çevrilir. Bu əsərlər
ənənəyə novator
münasibətlə fərqlənir,
eyni zamanda,"Dəli
Kür" və
"Qarlı aşırım"
ın ənənə
yaratmaq gücünü
bir daha təsdiqləyir."
Yazıçı hər hansı bədii əsəri qələmə alarkən
o ilk növbədə obrazların
daxili aləmini açmaq və onların duyğu və düşüncələrini
izləmək üçün
təhkiyə üsulundan
geniş istifadə edir. Bu təhkiyə bəzən müəllif
tərəfindən şirin
bir dillə nəqil olunursa, bəzən də hadisələrin axarından
asılı olaraq kədər və qüssə notları üstündə köklənmiş
olur. Bunu nəzərə alaraq İ.Şıxlının "Dəli Kür" romanında Cahandar ağa və Şahnigar obrazı ilə V.Hüqonun "Səfillər" romanında
Jan Valjan və polis komissarı Javer obrazı arasında qəhrəmanların keçirtdiyi
ən ağır psixologi gərginliyi və sarsıntıları,
onların daxili həyəcan və iztirablarını, bir-birindən
fərqli hiss və düşüncələrini yaxından
izləməklə biz bu
obrazların ən kədərli və faciəli taleyinin bir daha yaxından
şahidi olacağıq.
Yazıçının böyük məhəbbətlə
sevərək yaratdığı
Şahnigar obrazı qəlbi həyat eşqi ilə döyünən saf bir qadındır. Cahandar ağa
bacısını ürəkdən
sevir, həmişə
onu müdafiə edir. Evə bir şey alıb gətirəndə
onu yaddan çıxarmır. Amma bu qadının qəlbi sınıqdır. Öz
həyat yoldaşını
itirdikdən sonra tək-tənha yaşayır:
"Ərim yox, uşaqlarım yox, elə Allahın bədbəxtiyəm. Bəlkə qəzəbə
gəlmişəm. Günahım çoxdur. Onun üçün də rəhminə qurban olduğum mənə kəc baxır. Bəlkə gec deyil.
Elə bu müridlərə qoşulsam kəramət sahibi məndən mərhəmətini əsirgəməz"
- deyir. Cahandar ağa isə dönə-dönə tapşırmışdı:
"Çalışın adınıza söz çıxmasın. Söz çıxdımı,
daha özünüzdən
küsün." Ancaq buna
baxmayaraq, qardaşının
kənddə olmadığını
öyrənən Şahnigar
o gecə gizli olaraq molla Sadığın
evində təşkil
olunmuş "meyxanaya"
gəlir. Bundan xəbər
tutan Cahandar ağa molla Sadığın evinə
gəlib təpiyilə
qapını açaraq
silahla müridləri
hədələyir. Molla Sadığ
isə qaranlıqda gizli qapıdan aradan çıxaraq qaçır. Cahandar ağa
çirağın zəif
işığında küncə
sığınmış bacısını
görəndə onu qamçılayıb çölə
çıxarır, qaranlıqda
Qəmərin qabağına
salıb aparır.
Şahnigar yaxşı bilirdi ki, belə bir iş tutduğu üçün qardaşı onu çətin ki, bağışlasın. O, tikan kollarına ilişərək irəliləyir. İrəlilədikcə xəyalları onu çəkib uzaqlara aparır: "Deyəsən, mənimki bura qədər imiş. Öldürməyə aparır. Yoxsa, düzü-dünyanı niyə dolanır? Nə? Öldürmək? Axı niyə? Nə pis iş tutmuşam ki? Sənin əlin məni, bircə bacını öldürməyə qalxarmı, ay qardaş? Doğrudur, suçun var. Boynuma alıram, ancaq günahım o qədərdə böyük deyil. Vallah düz sözümdür, o, inandıığımız haqqı yalan danışmıram... Anam öləndə məni sən saxladın. Onun iyini səndən alıram, ay qardaş...
Sənə toy olanda hamıdan çox sevinən mən olmadımmı? Gəlin getməzdən əvvəl otağa girib üzümdən duvağı açdığın, "ay şeytan, sənsiz lap darıxacağam" - dediyin yadında deyilmi? Axı mən o günü sənin doluxsunub yaşaran gözlərini indi də unutmamışam... Axı, sən məni çox istəyirdin?!. Bəs indi nə olub ki, məni öldürmək fikirnə düşmüsən. İnanmıram. Mənə əl qaldırasan, ay qardaş!"
Cahandar ağa isə dərin düşüncələrə qərq olmuşdu. Beyni uğuldayırdı. Nə edəcəyini bilmirdi:"... Bundan sonra mən camaatın içinə necə çıxacağam? Başıma papaq qoyub necə gəzəcəyəm? Mərəkədə oturub necə söhbət edəcəyəm? Üzümə deməsələr də arxamca rixşənd edib, atamın goruna söyməyəcəklərmi? Kişilikdən dəm vurur, namusdan danışır, amma bacısından xəbəri yoxdur, müridlərin dınqırına süzür, - deməyəcəklərmi?: Kaş sən heç yaranmayaydın. İndi mən nə edim? Dərdimi kimə açım?.."
(ardı növbəti
sayımızda)
Vəliyulla Novruz
Ədalət 2019.- 13 aprel.- S.4.