Oxuyun, məsləhətdir
Tənhalığın
faciələrindən söz açır, gənc yazar Aqil
Yaşaroğlu «Tənha qadın» (Bakı, «Heroqlif»-2018)
romanında. Və eyni zamanda, həm də
qabardır, fokuslaşdırır sevgisizliyin dəhşətlərini,
ürəklərə, ailələrə vurduğu əxlaqi-mənəvi
travmaları. Bir evdə, bir məkanda cərəyan
edir romandakı hadisə və əhvalatlar. Elə romanın qəhrəmanları da, əsasən,
şəhərdə (Bakıda) yaşayır, şəhərdə
fəaliyyət göstərirlər. Həyatda
məşhurlardan deyil, məsul vəzifələrdə
çalışmırlar bu qəhrəmanlar. Sadə
peşə adamlarıdır, yəni bəziləri Qarabağ
qazisi və veteranıdır, bəziləri təqaüdçüdür,
bəziləri jurnalistdir, bəziləri müəllimdir, bəziləri
kiçik iş adamıdır, ictimai iaşə nümayəndəsidir
və s. Müxtəlifxarakterli, müxtəlifdünyagörüşlü
bu adamların hər birinin öz həyat yolu, öz
dünyabaxışı, cəmiyyətə və cəmiyyət
hadisələrinə öz fərdi-şəxsi reaksiya və
münasibəti var. Amma hamı yurdsevərdir, öz dövlətini
dərin məhəbbətlə sevir, bu dövlətin
qazandığı uğur və zəfərlərdən
qürurlanır, fəxarətlənirlər. Çətin
gündə, bərk ayaqda bir-birinə arxa-dayaqdır bu
adamlar. Qayğı-sayğı bəsləyirlər
həm özlərinə, həm də ətrafdakılara.
Bu «kiçik adamların» böyük ürəklərini və
bu ürəklərin dərinliklərində yatan müqəddəs
arzu və istəkləri gənc yazar yaddançıxmaz
epizodlarda necə də məhəbbətlə rəsm edir! Təkcə Vüqar dayının obrazını,
onun xeyirxahlığını, qayğıkeşliyini,
hamıya, hər kəsə can yandırdığını
xatırlamaq kifayətdir. Romanı oxuyan hər
oxucu təsdiq edər ki, dözmür haqsızlığa, dərəbəyliyə,
zülmə, istismara, rüşvətə və yalana
Vüqar dayı. Kasıbların, evsiz-eşiksizlərin,
imkansız və xəstələrin, təhdid və təqiblərə,
haqsızlıq və ədalətsizliklərə məruz
qalanların pənahı-xilaskarıdır O. təəssüf
ki, insanlara (sosial fəlakətlərin girdabında
boğulanlara) dərin məhəbbət bəsləyən,
onların qayğısını çəkən,
müşküllərini həll edən belə bir ziyalı
Samir kimi bir qansızın eqo və ambisiyalarının
qurbanı olur.
Romandakı hadisələr, əsasən, bir
aparıcı xətt (Günay-Samir) üzrə inkişaf
edir. Lakin yardımçı-köməkçi (epizodik)
xətlər də yox deyil. Abbas-Günay,
Vüqar dayı-Samir, Vüqar dayı-Əhməd, Samir-Elnurə,
Günay-Elnurə, Vüqar dayı-Faiq və s. Müstəqil
süjetlidir bu xətlər. Lakin əsas xəttə
işıq tutur, bu xətdəki hadisələrin
inkişafını daha da şaxələndirir,
stimullaşdırır, situasiyaların açılmasına
təkan verir, romanın baş qəhrəmanlarının
xarakterik xüsusiyyətlərini üzə
çıxarır, obrazları daha da
dolğunlaşdırır, necə deyərlər, onları ətə-qana
doldurur.
Əlbəttə, romanın məna-məzmun, ideya-bədii
çəkisi Günay-Samir xəttinin üstündədir, bu
xətdə fokuslaşır. Bu xətt müəllif
ideyasının daşıyıcısı, müəllif
fikrinin, məqsədinin ötürücüsüdür.
Açır-tökür qəhrəmanların (Günay və
Samirin, Samir və Əli dayının, Hicran və Cavadın,
Hicran və Günayın…) iç dünyasını, ailə
və sevgiyə baxışlarını, cəmiyyətə
vətəndaş mövqelərini bu xətt. Bu
xətt, eyni zamanda, oxuculara təlqin edir ki, ruhən yaxın
olmayanlar, mənən fərqlənənlər, zövq və
xasiyyətcə müxtəliflər həyatda xoşbəxt
olmur, ailə həyatı onları qucağında isindirmir.
Zahirən evdə hər şey yerindədir, məişətdə
rahatlıqdır, korluq, ehtiyac çəkmirlər məhəbbət
cütləri (Günay və Samir). Lakin
xoşbəxtlik onlardan çox-çox uzaqdır. Çünki Günayın və Samirin evində (ailəsində)
sevgisizlik hökm sürür. Bu ailədə
danışan dillərdir. İş görən, yəni
evi səliqəyə salan, qapı-pəncərələrin
tozunu alan, pal-paltarları təmizləyən,
ütüləyən əllərdir. Ailədə
hər kəsi işə aparan, işdən qaytaran
ayaqlardır. Böhtanları, şayiələri,
yalanları eşidən-dinləyən qulaqlardır. Görən-götürən, dünyanı, təbiəti
bizə göstərən gözlərdir. Lakin bu evdə ürək yoxdur, bu evdə ürək
döyünmür. Bu evdə ürəklər
danışmır, gözlər məhəbbətlə
alışıb-yanmır. Sevgisizlik
başına götürüb bu ailəni. Sevgisizlik ucbatından
evin ağsaqqalı Cavad kişi evi tərk
edib yad ölkəyə (Rusiyaya) getməmişdirmi?! Evin agbirçəyi Hicran xanımı gəlininə
(Günaya) məgər sevgisizlik düşmən kəsdirməyibmi?!
Məgər sevgisizlikdən baldız (Nuranə)
öz anasıyla birləşərək gəlinlərinə
(Günaya) şər-böhtan kampaniyası aparmırmı?!
Ər-arvad (Samir, Günay) arasında dərin
uçurum yaradan, onları bir-birindən soyudan, necə dəyərlər,
it-pişik edən sevgisizlik deyilmi?! Atanın
(Samirin) ürəyində oğul (Arif) məhəbbətini
bilmərrə qoparan, alt-üst edən məgər sevgisizliyin
hökmü-qərarı deyilmi?
Romanın iki gənc qəhrəmanı Günay və
Samir bir-birini görmədən, sevmədən, aralarında
uzunmüddətli ünsiyyət olmadan valideynlərinin arzusu,
diqtəsinə rəğmən evləniblər. Məhəbbətlərində
iztirab, canatma, çırpıntı, həyəcan, göz
yaşları əsla yer almayıb. Darıxmayıblar
bir-biri üçün, sevmədən, vurulmadan evləniblər.
Bu mənada hər ikisi yazıqdır, hər
ikisi balacadır, cılızdır, miskindir. Dədə
Ələsgər demişkən: «İki könül bir-birini
tutmasa, gələn də yazıqdır, alan da yazıq». Bəli, bu «yazıqların» evində, ailəsində,
hətta ürəklərində belə sevgisizlik bərqərardır.
Sevgisizliyin nəticəsi olaraq uğursuzluq və
büdrəmələr, biganəlik və laqeydlik, göz
yaşları və aldatmalar, təhdid-təqib-təhqirlər,
soyuqlar və peşmanlıqlar ailəyə yol tapır.
Sarsıdır ailəni. Laxladır
evin sütunlarını. Qırır ər-arvad
arasındakı müqəddəs bağları. Kölgələyir, ən adi davranış
normalarından (qaydalarından) uzaqlaşdırır bu iki gənci.
Yadlaşdırır, ögeyləşdirir bir
dam altında yaşayanları sevgisizlik. Uçurdur
ailədən şans mələyini. Xəyanətin
qara əllərini uzadır bu isti od-ocağa. Qar yağdırır, külək əsdirir arzulara,
əlçatmaz diləklərə sevgisizlik. Vəhşiyə,
alçağa, həyat yoldaşı ilə qeyri-səmimi rəftara
yönəldir Samiri sevgisizlik: «Heç kim mənim anamın
üstünə qışqıra və ya artıq-əskik
söz deyə bilməz!... O, (Samir) bu
sözləri deyər-deməz anasının gözü
qabağında yoldaşına- Günay bərk şillə
vurdu. Günay zərbənin təsirindən
stuldan yerə yıxıldı. İçkinin
təsirindən…Samir yerdə uzanmış həyat
yoldaşını yenə vurmağa başladı. Bunu görən Arif atasının ayaqlarından
yapışaraq dişlədi. O, bu vəhşi hərəkətini
dayandırmaq əvəzinə, bir şillə də
oğluna vurdu. Arif ağlamağa başladı.
Günay isə bihuş vəziyyətdə yerdə
uzanmışdı. Burnundan və
dodağından qan gəlirdi» (səh. 115-116).
Samirin həyat yoldaşına və habelə Vüqar
dayıya vəhşiliklərini, cəbr və
zorakılıqlarını əks etdirən bu cür epizodlar
(nümunələr) romanda saysız-hesabsızdır. Və bu tipli
epizodlarda Samir bizə böyük Mirzə Cəlilin Xudayar bəyini
xatırladır. XIX yüz ilin son illərində
Xudayar bəyin Şərəfə və Zeynəbə
yaşatdığı müsibətləri XXI əsrdə
onun gənc xələfi (davamçısı) Samir öz həyat
yoldaşına yaşadır. Bu iki obrazı bir-birindən
hardasa, təxminən, birəsrlik bir zaman məsafəsi
ayırır və bu zaman kəsimində çox
qaranlıqlar aydınlığa çıxıb, çox
sular durulub, böyük elmi kəşflərə imza
atılıb, yeni texnoloji sistemlər yaradılıb, bir
sözlə, həm təbiətdə, həm cəmiyyətdə,
həm elm və təhsildə yeni-yeni uğurlar
qazanılıb. Lakin XXI əsrin adamı
(kişisi) hələ də qadına münasibətdə dəyişməyib
ki, dəyişməyib. Bu adamın, yəni
romanın baş qəhrəmanı Samirin çölü dəyişsə
də, ger-geyimi müasirləşsə də, içi
etibarilə o elə XIX əsrin adamıdır. Yəni Samir çölünə görə XXI əsrdədirsə,
içinə görə XIX əsrdədir. Samir bütün əxlaqi-mənəvi
görüşləri ilə sanki Xudayar bəyin burnundan
sıçrayan qanlı-irinli fırtıqdır ki,
çırpılıb XXI əsrin yaxasına. O da sələfi
Xudayar bəy kimi qadına feodal baxışlı, feodal
münasibətlidir-zopalayır, şapalaqlayır, şillələyir,
təpikləyir həyat yoldaşını. Səsini
batırır, nəfəsini kəsir, analıq haqqına
tüpürür, hüquqlarını kobudcasına
tapdalayır Günayın. Və nəticədə
gənc, yaraşıqlı bir qadının intiharını
sürətləndirir”. O, (Günay-M.X.) gözlərini
yumaraq özünü hündürmərtəbəli binadan
yerə atdı. Günayın müəmmalı
intiharı hamını çaşbaş qoydu.
Əlvida, oğlum! Əlvida, mənə məhrumiyyətlər
içində gülən dünya. Sənin bəhrini
heç kim görmədi». (səh.335).
Təəssüflənir, acıyır oxucu
Günayın ölümünə. Nəcib istək və
arzularla yaşayan bu qadın gərək intiharı
özünə yaxın buraxmayaydı. İntiharı
çıxış yolu seçməyəydi. Axı intihar həm də günahdır. Allaha
asi olmaqdır. Allah
mülkiyyətinə (mülkünə) ruha xəyanətdir.
Şair demişkən, «Ruh-Allahın şəxsi
mülkü, o, insana əmanətdir. İntihar-Allaha
üsyan, əmanətə xəyanətdir». İntihar hansı səbəbdən baş verirsə-versin,
o nə çıxış yoludur, nə də tərbiyə
vasitəsi. İntihar zülm-işgəncəyə
təslim olmadır. Günay acizliyə,
mütiliyə, susqunluğa, itaətkarlığa üsyan etməliydi,
onlardan yaxa qurtarmalıydı. İnsani
keyfiyyətlərdən çox-çox uzaq əri Samirin
boğazından yapışmalıydı. Abbasa, mənasız gündəliklər yazmaqdansa,
telefon açmalıydı, onu evindəki xoşagəlməzliklərlə
məlumatlandırmalıydı, mənəvi yardım-kömək
istəməliydi. Və yaxud
hüquq-mühafizə orqanlarını xəbərdar etməliydi.
Bu nöqtədə Günay M.F.Axundzadənin
«Mürafiə vəkilləri»ndəki Səkinə
obrazından da mütidir, kölədir, qorxaq-cəsarətsizdir.
Səkinə XIX əsrdə öz tərəf-müqabilinə,
yəni haqqını əlindən almağa cəhd göstərənə
«Get əlindən gələni beş qaba çək!» – deyə
hayqırırsa, XXI əsrin oxumuşu, İnternet istifadəçisi
ona edilən haqsızlığa, vəhşiliyə, zor və
şiddətə gərək niyə sussun, qul, itaətkarlıq
psixologiyasından gərək niyə qopmasın?! Və bizə, cəmiyyətimizə belə təslimçi,
barışıqçı, passiv qadınlar (gənc analar?)
gərəkdirmi?! Əlbəttə, yox!
«Tənha
qadın» Günayın romanıdır, Günayın nakam sevgisinin(sevgisizliyinin) hekayətidir. Roman həm də Günayın ilk sevgisinin –
Abbasın gerçəkləşməyən, kamala dolmayan məhəbbətinin
əks-sədasıdır. Elə
romanın baş qəhrəmanları bir tərəfdən
Günay və Samirdisə, digər tərəfdən də
Abbasdır. Və bu da təsadüfi deyil
ki, Günay ən ağır, ən kritik məqamlarda Abbasa
üz tutur, öz ağrı-acılarını məhz
Abbasla bölüşür. Abbas tənha
qadının – Günayın ən yaxın sirdaşı, ən
məhrəm könül dostudur. Heç
kəsə demədiklərini, heç kəslə
bölüşmədiklərini Günay yalnız Abbasa deyir,
yalnız Abbasla paylaşır. Belə məqamlarda,
yəni Abbasdan uzaqlarda gündəlikyazma anlarında Günay
tənhalıqdan qurtulur, təklikdən qaçır. Çünki o, dərdlərini gündəlik
yazmaqla Abbasla bölüşürdü, onunla həsb-hal
edirdi. Tənhadır Günay yüzlərin,
minlərin içində yox, yalnız öz ailəsində.
Təkdir Günay öz doğma ocağında.
Zövq və xasiyyətcə Günaya bab
olan bir kimsə yoxdur gəlin düşdüyü evdə. Anlamır Günayı nə qayınana, nə
baldız, nə də ərinin digər qohumları. Ən dəhşətlisi odur ki, Günayı
heç əri də anlamır, heç əri də başa
düşmür. Bax, bu nöqtədə
Günay tək-tənhadır, yalqızdır. Nə dərd biləni var, nə söz anlayanı.
Xaraktercə ayrı-ayrı adamlardır Samir və
Günay. Eyni ocağın iki ögey
övladlarıdır Samir və Günay. Bir
ocaqda, bir budaqda doğmalaşa bilmirlər Samir və
Günay. Evcanlı, ailəcanlı,
uşaqcanlıdır Günay. Səmimidir,
mülayimdir, xoşxasiyyətdir. Ərini
sevməsə də, xəyanət yoluna yuvarlanmır, xəyanəti
özünə yaxın buraxmır. Arxasız-köməksizlərə
həmişə təmənnasız yardımda bulunur
Günay. Kimsəsiz və kasıbların
yaxın dostu-xeyirxahıdır. Ata-anasına,
qohum-əqrəbasına mehriban və şəfqətlidir.
Sadaladığımız və sadalaya bilmədiyimiz
digər insani keyfiyyətlərin heç birisinin
daşıyıcısı deyil Samir. Xudbindir,
eqoistdir, tamahkar-acgözdür, kəmfürsət-namərddir,
ağsaqqal və ağbirçəklərə
etinasız-biganədir Samir. Və nəticədə
şərəfəsiz bir ömür qisməti olur. «Hicran və Samir haqqında cinayət işi
açıldı. Cavad oğlu Samiri və
həyat yoldaşı Hicranı evdən qovdu. Samir məhkəmənin qərarı ilə müəyyən
müddət həbsdə qaldıqdan sonra azadlığa
buraxıldı». (səh.328).
Romandakı qadın personajlarının hər biri
(Leyla, Elnurə, Nuranə, Əntiqə, Hicran…) özünəməxsus
nitqə, ger-geyimə, davranış və əxlaqa malikdir. Elnurə
sevgiyə, ailəyə barmaqarası baxır, hərəkət
və ədaları saxta-sünidir. Sevmək-sevilmək
onun nəzərində oyun-oyuncaqdır, əyləncə-hobbidir.
Roman boyu xarakterində üzə çıxan
məqamlar, saxta davranışları, evli kişiyə (Samirə)
guya dəlicəsinə vurulması, dilə gətirdiyi
arzuları, hərcayi yaşam tərzi və digər
nüansları qadın dünyasının intimliyinin,
erotikliyinin, gizlinliyinin ifadəsidir. Xəyanətkardır,
sədaqətsizdir, ikiüzlüdür, yalançıdır
Elnurə. Hicran xanım uzaqdır səmimiyyətdən,
mehribanlıqdan, gəlin və nəvə sevgisindən, ailədə
katalizator mövqedədir, duru suları bulandırandır, od üstə benzin tökəndir,
Günayın intiharında əli qana batanlardandır.
Sevgisizliyin və tənhalığın faciəsini bədiiləşdirən «Tənha qadın» romanının dili, pedaqoji elmlər üzrə fəlsəfə doktoru Ləman xanım Quliyevanın qeyd etdiyi kimi, poetikdir və bu, gənc yazarın şair ruhlu olmasından qaynaqlanır. (səh.3) Hörmətli fəlsəfə doktoru Ləman xanımla biz də şərikik. Lakin romanın dili (müəllifin dili) qüsurlardan da xali deyil. Belə ki, romanda: a) fikrin informativ formasına daha çox rast gəlinir, b) obrazlılığın fonetik, leksik və qrammatik səviyyədə təzahürü az nəzərə çarpır; c) məzaclar sistemindən (təşbeh, metafora, metonimiya, epitet, mübaliğə, lilota…) gen-bol istifadə məhduddur; ç) frazeloji birləşmələrin zənginliyindən bəhərlənmə təkəm-seyrəkdir və s.
Ümumiyyətlə, gənc yazar Aqil Yaşaroğlunun «Tənha qadın» romanı, xırda-para nöqsanlarına baxmayaraq, oxucuların, xüsusən gənclərin maraqla, həm də sevə-sevə oxuduğu əsərdir. Çünki bu roman gənclərin, gənc ailələrin romanıdır, gənc ata-anaların həyatına, məişətinə güzgü tutan romandır. Belə bir romanı kim oxumaz və kim oxuyub faydalanmaz?! Məsləhətdir, oxuyun, gənclər!
Mussa Xanbabazadə
filoloq-ədəbiyyatşünas
Ədalət
2019.- 13 aprel.- S.13.