ŞƏHRİZADIN... TARZƏN RAMİZ
QULİYEV NAĞILI
Rafiq HACIYEV,
yazıçı-jurnalist, Cəfər Cabbarlı və Rəsul
Rza Ədəbi Mükafatlar laureatı.
OXUNUŞCA DAHA ŞİRİN, DAHA
MƏNALI "MİN BİR GECƏ”
HEKAYƏTLƏRİNİN
ÜSLUBUNA SALINMIŞ LİRİK
SÜJETLƏR ƏSASINDA
MİN SƏKKİZİNCİ
GECƏ
gəldikdə Dünyazad üzünü bacısına tutub buyurdu:
- Bacı
can, əgər yuxun gəlmirsə,
yatmırsansa, nağılın mabədini danış.
Şəhrizad
da bacısına cavabında dedi
:
- Şahım icazə versə, davam etdirərəm.
Padşah
buyurdu:
-
Danış.
Şəhrizad
nəzakətlə dedi:
- Baş
üstə, gözüm üstə! Şah
sağ olsun, belə rəvayət edirlər ki, muğamat azərbaycanlıların
zövqünü oxşayan dərin məzmunlu, füsunkar bir
musiqidir. Xalq onu çox sevir və asanlıqla dərk
edir: hətta xüsusi musiqi təhsili olmayanlar da muğama
müəyyən dərəcədə bələd olur, onu hər
hansı bir çalğı alətində, mükəmməl
olmasa da, əzbərdən çalır və yaxud da
zümzümə edə bilir. Bu,
muğamların Azərbaycan xalqına çox yaxın və
doğmadan da doğma olduğunu göstərən faktlardan
biridir.
Xalq musiqisinin elə bir nümunəsi yoxdu ki, onda
muğamların melodik, ritmik ünsürləri və bir
sıra başqa xüsusiyyətləri özünü
göstərməsin.
Muğamlar xalq arasında hələ qədim zamanlardan, əsas
etibarı ilə vokal və vokal-instrumental əsərlər
kimi yayılıb. Lakin bununla bərabər, Azərbaycanda
muğam bir instrumental əsər təki də yayılaraq
inkişaf edib. Bu da bir sıra
muğamların çalğı alətlərində,
xüsusən tar və kamançada solo - fərdi ifa
olunması ilə izah olunur.
Muğamatın bir instrumental janr kimi inkişafı onun
xaql çalğı aləti olan tarda dəstgah şəkilində
ifa edilməsi ilə əlaqədardır. Məhz bu
janrın inkişafında tarzən Ramiz Quliyevin də müstəsna
xidməti var. Onun bu janrdakı rəngarəng ifaları
insanlarda milli-mənəvi dəyərlərə
bağlılıq və yüksək estetik-bədii zövq
aşılayır.
Qibleyi aləm, muğamların instrumental janr kimi
inkişafında tarın rolunu nəzərə alıb burada
kiçik bir haşiyə çıxaraq tarın özü
haqqında sizə qısa məlumat vermək, sonra da onun 11
siminin qurluşu və kökü barədə
danışacağam. Çünki tar hələki bizim məclislərimizdə
səslənmədiyi üçün bu haqda bilgimiz çox
azdır.
Tar
üç hissədən ibarətdir: kəllə, qol və
çanaq (kiçik və böyük çanaq). Kəllənin
üzərində 6 böyük və 3 kiçik
aşıq, baş tərəfində isə ona
yaraşıq verən tac yerləşir.
Tar son dərəcə təkmilləşmiş
çalğı aləti olub 22 pərdəyə və 11 simə
malikdir. Onda rəngarəng və dinamik
melodiyalar (ikiqat notlar, akkordlar və s.), habelə texniki
passajlar ifa etmək mümkündür.
Çanağı səkkiz rəqəmi formasında olan
tarın ümumi uzunluğu 780-960 mm-dir.
Mən indi söylədiklərim isə
musiqişünasların yazılı mənbələrindən
əxz edib öyrəndiklərimdir. Bir də irəlidəki
söhbətlərimdə yeri gəldikcə bu simlərin
adamın qanını donduracaq məqamlarını şərh
edəcəyimə görə istəyirəm qısa şəkildə
də olsa anlayış verim.
Tarın
sarı və ağ simləri aşağıdakı qayda ilə
düzülür və köklənir: birinci cüt ağ
simlər kiçik oktavadakı si səsi ucalığına;
ikinci cüt sarı simlər kiçik oktavadakı fa diyez səsi
ucalığına; üçüncü cüt ağ simlər
birinci oktavadakı fa diyez səsi ucalığına, yəni
sarı simlərin zilinə köklənir; dördüncü
cüt ağ simlərin ucalığı isə birinci cüt
ağ simlərin zilindən ibarətdir, yəni bunlar birinci
oktavadakı si səsi ucalığına köklənir.
Sarı
simlə ağ simin zilindən (bir oktava
yuxarı ucalıqda) ibarət olan üçüncü və
dördüncü simlərə "cingənə" və
yaxud zəng simləri deyilir. Bu dörd simin
ucalığı daimi olaraq tarın əsas kökünü
təşkil edir. Bundan əlavə tarın qolu üzərində
ağ və sarı ilə cingənə
simləri arasında hərəsi bir teldən ibarət olan
üç sim də vardır ki, ifa olunacaq muğamdan
asılı olaraq bunların ucalığı (kökü)
müxtəlif, dəyişilən olur. Bunlara
"kök simlər" deyilir. Beləliklə,
siz tarda daimi və dəyişilən olmaq üzrə iki
kök olduğunu bildiniz.
Adətən tarçı muğamı ifa etmək istədikdə
tarı çaldığı muğama kökləyir. Bunun üçün o, əvvəl
tarın ağ və sarı simlərini,
habelə cingənələrin kökünü yoxlayır ki,
bundan sonra o kök simləri lazım olan muğama kökləsin.
Tarın müəyyən muğama köklənməsində
əsas şərt kök simlərdən hər birinin
muğamın əsas şöbələrinə aid olan pərdələrə
müvafiq olmasından ibarətdir. Belə olduqda tar müəyyən
muğama köklənmiş olur.
Çalğı
zamanı tarzənin işlətdiyi mordent (iti), forşlaq
(çarpma), "lal barmaq" və s. kimi melizm növləri
obrazlı dillə desək musiqinin möhtəşəm imarətinə
zinət verən naxışlardan - ornamentlərdən ibarətdir.
Ramizin tardan çıxardığı məlahətli,
şaqraq səs çox gur, zəngin
çalarlığı, rezonansın ahəngdarlığı
və qüdrəti ilə adamın başını döndərir. Tarda olan
rezonans heç bir xalq çalğı alətində yoxdur.
Mülayimlikdə də başqa alətlər
ona çata bilmir. Ramizin mizrabında isə
elə bir əzəmətli qüvvət və nikbinlik var ki,
onun cazibəli ifasını dinləyəndə, deyirsən
ki, sanki bütöv orkestr səslənir.
Bədii yaradıcılıq ilə çalan Ramiz təbi
gələndə, həvəsə düşəndə
texnikada onun qarşısında durmaq olmur. Bu mənada onda səsi
"saxlamaq", "uzatmaq" kimi nadir bacarıq qabiliyyəti
var. Məhz Ramizə xas olan bu üsullar çox vaxt ona tarla
elə rəftar eləməyə imkan verir ki, yaxşı
tarzənlərin bir çoxu bunu edə bilmirlər. Tarzən, hətta bir səsdə çalarları dəyişdirməyi
bacarır.
O, fortedən
(güslü səsdən) pianoya (zəif, yavaş)
keçidləri bariz şəkildə diqqətə
çarpdırmaqdan əlavə, tonları səslənməyə
vadar etməyi, onları "canlandırmağı", uca səslənməni
(forte) zəif səslənmə (piano) ilə əvəz edərək
səsin dinamikasını həm tədricən, həm də
qəfildən gücləndirməyi, yaxud azaltmağı,
tarın gövdəsini silkələməklə səsin
müəyyən hallarda daha çox titrəyişinə nail
olmağı bacarır. Bəzən
ayrı-ayrı səsləri mizrabsız, yəni, pitsikato
üsulu ilə (barmaqlarla) çıxarır və bu səslər
qırıq-qırıq yox, ahəngdar olur.
Tarzənin çox iti əllərə, son dərəcə
elastik biləyə və çevik barmaqlara qabil
olmağı, sərrast, güclü mizrab vurmağı,
yaxşı tremolo çalmağı, musiqiyə mükəmməl,
dərindən bələdliliyi və oxuyanı müşayiət
etməkdə bacarığı başqalarından fərqlənir.
Bu barədə
SSRİ xalq artisti, Sosialist Əməyi Qəhrəmanı
maestro Niyazi (Onun ruhu şad olsun!) belə deyib:
"Ramiz
Quliyevin sənətə gətirdiyi yeniliklər tar
ifaçılığını daha da zənginləşdirdi.
Onun özünəməxsus, orjinal dəst-xətti
var. O, tarzənlər arasında yaradıcı sənətkardır.
Ramizin yaradıcılığı yalnız
muğam ifaçılığı ilə məhdudlaşmır.
O, eyni zamanda həm gözəl ansambl solisti, həm də ən
müxtəlif repertuarla çıxış edən orkestr
solistidir".
Muğamlar Ramizin ifasında əzəmətli bir musiqi əsəri,
əsrarəngiz səs dünyası, bitkin bir simfoniya təsiri
bağışlayır. Onun tarı keçmişdən, bu
gündən, sabahkı arzulardan, sevgidən, məhəbbətdən
asta-asta söhbət açan möhtəşəm Səs
muzeyidir.
Xalqın mərdlik və qəhrəmanlıq
haqqında hekayətini əzəmətli bir sənət
tablosu kimi zəngin boyalarla əks etdirən və
muğamların anası sayılan "Rast"ı möhkəm
biləkli tarzən yüksək şövqlə
çalır.
Bu muğamın ifasında melodiyanı zənginləşdirən,
ona rəngarəng çalarlar verən xallar, gəzişmələr
mühüm yer tutur.
Dəstgahın ifaçı qarşısında
böyük improvizasiya üçün geniş meydan
açan birinci şöbəsində - "Maye"də
tarzən yaradıcılıq imkanlarını tam şəkildə
göstərir. Ramiz melodiyanı melizmlə zənginləşdirir,
ritmik və melodik baxımdan ona bənzərsiz çalarlar əlavə
edir. Ən gərgin, ən mürəkkəb
şöbə olan "Vilayəti"də Ramiz
yaradıcılıq təxəyyülünə tam sərbəstlik
verərək fərdiliyi, improvizasiya ustalığı ilə
misilsiz ifaçılıq nümayiş etdirir.
Ümumiyyətlə bu dəstgahın ifasında Ramizin
muğamın şöbələrinə daxil etdiyi və
onlara xüsusi təravət verən əlavələri,
xalları, gəzişmələri, mizrab işlətməyi
çox maraqlıdır.
Daha
geniş yayılan və xüsusi emosionallığı, zərifliyi,
poetikliyi, lirik çalarlığı ilə fərqlənən,
ən sanballı, çoxtərkibli, irihəcmli "Şur"un ecazkar aləmini "əlvan-əlvan
çiçək olub, pərdələrə səpilən"
Ramiz çalğısına xas olan xüsusiyyətlərlə
- yaradıcılıq həyəcanı, lirik səmimiyyət
və nikbin gümrahlıq hissi ilə dinləyiciyə
çatdırır.
O, öz
dinləyicisinə muğamın cazibə qüvvəsindən
uzaqlaşmağa bir an da olsa belə imkan
vermir, şöbədən şöbəyə keçdikcə
çalğısındakı insanın həyəcanlarına,
ruhi aləminə yaxın olan axıcılıqla qəlbləri
ehtizaza gətirir.
Tarzən "Hicaz" şöbəsində üst
mizrablar və güclü tremollar ilə elə çalır
ki, deyirsən bu ifa ilə o, ayrılıqdan, hicrandan doğan
çağrışı, fəryadı xatırladır. "Sarənc"də həzinliyə,
yumşaq mizrablara diqqət yetirən Ramiz "Nişibi-fəraz"da
üst mizrablarla ağ simi dartıb ehtizaza
gətirməklə pərdələrdə aramla, fasilələrlə
"Şur"a ayaq verir.
Qəhrəmanlıq xarakterli və dərin dramatik məzmunlu
"Çahargah" dəstgahının ifası zamanı
isə muğamın emosional açıqlığı, məna
dolğunluğu Ramizin yaradıcılıq fantaziyasına və
virtuozluğuna geniş üfüqlər açır. Bu çalğısında
tarzən semantikasına görə çox az
işlədilən üsulları tətbiq edir.
Qeyri-adi təxəyyülə,
yüksək zövqə, təşəbbüskarlığa
malik Ramiz sevinc, şən əhval-ruhiyyə bəxş edən
bu muğamı dinləyicilərə fundamental ustalıqla
işlənmiş, çox çeşidli al-əlvan rəngləri
ilə ürək oxşayan, könül sevindirən melodik sənət
tablosu kimi təqdim edir.
Ustad sənətkarın
misilsiz virtuozluğu ən mürəkkəb muğam
sayılan və olduqca təntənəli, cazibədar və
coşqun bir tempdə çalınan "Orta Mahur"un solo ifasında daha parlaq və əyani şəkildə
özünü göstərir. Muğam öz
ifaçısından böyük texniki imkanlarla bərabər,
həm də incəlik, zəriflik, xalların
cilalanmasını tələb edir. Bu tələbi
yerinə yetirməkdən ötrü tarzənin hər iki əlinin
eyni səviyyədə işləməsi, eyni imkana malik
olması çöx mühümdür.
Dəstgahın
kompozisiya qurluşuna, hər şöbə və guşənin
xarakterinə dərindən bələd olan Ramiz ifa zamanı
texniki cəhətdən yüksək ustalıq və
özünəməxsus nadir ifaçılıq manerası
nümayiş etdirir, öz tapıntılarını, yaxud da
ona qədər olan, lakin çətinliyinə görə
tez-tez işlədilməyən üsulları tətbiq edir. Burada tarın açıq simlərindən istifadə
olunur. Kök simin köməyi ilə güclü
üst mizrablardan, səsin getdikcə gücləndirilməsindən
və zəiflədilməsindən, yüksək texniki
piryomlardan istifadə edən Ramiz "Bərdaşt"da təntənəylə,
"Üşşaq"da, "Hüseyni"də həzinliklə,
yumşaqlıqla, "Vilayəti"də ağır tempdə
fasilələrlə, yanıqlı sədalarla, "Şikəsteyi-fars"da
daha dolğun və tərs mizrablarla, "Mübərriqə"də
bir qədər cəld, dayanmadan, ardıcıl səslənməylə,
"Əşiran"da dolu üst, tərs mizrablarla əvvəl
güclü, sonra getdikcə zəif ştrixlərlə
ümumi səslənmədə təntənəli xarakter, əzəmət
coşqunluq əldə edir.
Bu məqamda bir cəhəti xüsusilə
vurğulayım ki, tarzənin ifasında səslənən bu
muğamların əsl yeniliyi məzmunda, fikirdə,
onların estetik təbiətindədir. Onlar
xalqın, müasirlərin nəcib, ülvi, gözəl surətini,
qəhrəmanlıq əməllərini, ictimai mühitin
estetik ənənələrini, tarixi, mənəviyyatı zinətləndirən
hadisələri qeyri-adi parlaqlıq və
inandırıcılıqla əks etdirir.
Burada
yeridir ki, söyləyim: Ramiz tarın dilini çox əla bilən
kamil ustdaddır. Onun səhnədə
duruşu, baxışı, hərəkətləri,
üzünün bütün mimikası yaxşı mənada
ölçülüb - biçilib, ürəyə
yatımlıdır. Təmkinli şəxs
olan tarzən xalq ifadəsi ilə desəm, ağır oturub -
batman gələn adamdır.
Mən növbəti gecəmizdə, inşallah, sizə Azərbaycan musiqisində daha çox inkişaf etmiş "Segah" muğamı və onun Ramiz Quliyev tərəfindən bənzərsiz ifa olunması, tarzənin özünün daxili aləmini və təkrarolunmaz, orjinal üslublu ifa tərzinin həzin lirizm çalarlı ecazkar incəliklərini gözəl əks etdirməsi barədə bir qədər ətraflı danışacağam...
Şəhrizad bu yerdə səhərin açıldığını görüb öz nağılını yarımçıq qoydu.
(ardı növbəti
sayımızda)
Ədalət 2019.- 16 aprel.- S.6.