“Vergül nöqtədən daha
işıqlıdır...”
50 yaşlı Qulu Ağsəs:
"İnsanın təkcə ürəyi deyil, beyninin bir tərəfi
daim öz dərdi-səri, itkiləri ilə məşğuldur”
Qulu Ağsəs çox istedadlı adamdır. Bunun əksini sübut etməyə çalışan gərək özünü dağa-daşa salsın. Böyük yazıçımız, Yazıçılar Birliyinin sədri Anarın ən qatı əleyhdarlarının səsləndirdiyi çoxsaylı tənqidi fikirlərin içərisində "Ulduz” jurnalı ilə bağlı bircə cümləyə də rast gəlməmişəm. Qulu Ağsəsin baş redaktoru olduğu "Ulduz” sağdan da, soldan da daşlanan Yazıçılar Birliyinin üzünü ağardır.
Qulu özü elə ulduz kimidir, onun gur işığından ətrafındakı hər kəsə pay düşür, ziyalıya da, ömründə bircə kitab vərəqləməyənə də, həyatda heç kimin qəlbinə dəyməyənə də, həbsxanaların bezdiyi adama da...
Qulu Ağsəslə hər dəfə söhbətləşəndə elə bilirəm ki, dünyanın ən qəribə hadisələri mənim şair dostumun qarşısına çıxır.
Qulunun o qədər çatışmayan cəhətləri var ki... Birini yazım, siz də bilin, müsahibədən boyun qaçırmaq üçün nə bəhanələr uydurmadı, nə planlar qurmadı... Amma son bir neçə ayda müsahibə verməmək üçün toqquşdurduğu yalanları bağışlayıram, axı bu gün dostumun 50 yaşı tamam olur.
Anama:
"Sevin”- dedilər,
"Bu oğlun, evin”- dedilər.
Mən
doğulan gün dedilər
Aprelin
20-nə...
Bu gün
o gündür...
- Qələm, ağ
vərəq görəndə ilk ağlından keçən
nə olur?
- Ora nəsə
yazmaq. Uşaq vaxtı harda ağ
kağız görürdümsə orda qol çəkirdim,
çünki eşitmişdim ki, böyüklər qol çəkir.
İndiki gözlə baxanda fikirləşirəm
o zaman çəkdiklərim qol deyilmiş, nəsə
başqa bir şey imiş. Bəlkə də
elə ilk rəsmlərim olub. İndi isə ağ vərəq görəndə ora nəsə
yazmaq, bir söz, hətta bir işarə qoymaq keçir
ağlımdan.
- Aysunun dərsləri ilə
maraqlanırsanmı? Ədəbiyyat dərsliyində
adın keçmir?
- XI siniflər
üçün dərsliyə adım düşüb. Bu yaxınlarda zəng vurub xəbər verdilər,
amma sözün açığı, hələ vaxt edib baxa
bilməmişəm. "Şərq” qəzeti
bu məsələni xəbər kimi dərc etmişdi, hətta
məndən münasibət də öyrənmək istədilər.
Dedim ki, mən o kitabı görməmişəm, görmədiyim
bir şey haqqında nə danışım? Aysu
hələ aşağı siniflərdədir, tərslikdən
qohum-qonşuda XI sinifdə oxuyan uşaq yoxdur ki, kitabı
götürüb baxım, məktəblərə də yolum
düşməyib. Düzünə qalsa, heç
özüm də dəqiq bilmirəm, adım "Ədəbiyyat”,
yoxsa "Azərbaycan dili” dərsliyindədir...
Sualının birinci hissəsinə gəlincə, təbii
ki, valideyn kimi Aysunun dərslərilə maraqlanıram. Müsahibəyə
gəlməzdən öncə "Rus dili” kitabından
pritça oxuyurdu, mənə də maraqlı gəldi. İstəyirsənsə sənə də
danışım.
- Buyur...
- Deməli
belə... Şahzadə anasının şəninə
bir gün təsis edir və mərkəzi meydanda sənət
yarışması keçirir. Şairlər
və rəssamlar ana məhəbbətini tərənnüm
edən əsərlərini Şahzadəyə təqdim edirlər.
Lakin nə dinlədiyi şeirlər, nə də
baxdığı rəsmlər onu qane etmədiyindən bərk
əsəbiləşir. Cavan bir oğlan cəsarətlə
irəli çıxıb deyir ki, Şahzadə sağ olsun, heç
kimi cəzalandırmayın, çünki nə ən
güclü şair qələmi, nə ən güclü rəssam
fırçası əsl ana məhəbbətini olduğu
kimi təsvir etmək qüdrətində deyil.
- Qulu, səni yaxından tanıyan qələm
adamları yaxşı bilir ki, redaktəyə həmişə
ciddi yanaşmısan, belə deyim də, amansız olmusan. Sənin
üçün vergül önəmlidir, yoxsa nöqtə?
-
Vergül elədir ki, müəllif sanki özü
üzün bir pauza yaradır. Mən istər öz
yazılarımda, istərsə də başqa müəlliflərin
redaktə etdiyim mətnlərində vergül qoyanda
düşünürəm ki, qarşıda hər şeyin gözəl
olmaq şansı var. Amma nöqtə fərqli bir hiss
yardır, başa düşürsən ki, yaxşı da olsa
sondur, pis də olsa... Ona görə də
nöqtəyə kədər simvolu kimi baxıram, vergül
isə nöqtədən daha işıqlıdır.
Nöqtə bir dərin quyudur, sonda hamımızı həmin
o quyuya quylayacaqlar...
- Poeziya hansı muğama daha
çox oxşayır?
- Əgər
klassik poeziyamızı nəzərdə tutursansa mən onu
daha çox "Bayatı-Şiraz”a və "Şur”a oxşadıram. Müasir poeziyamızı isə
heç bir muğama oxşada bilmirəm... Ümumiyyətlə,
sənə bir şey deyim, ötən əsrin 90-cı illərinə
qədər bizim poeziyada heca daha çox dominantlıq edirdi,
baxmayaraq ki, ədəbiyyatımızda sərbəst
şeirin Rəsul Rza, İsa İsmayılzadə, Ələkbər
Salahzadə, Vaqif Bayatlı, Abbas Abdulla kimi tanınmış
nümayəndələri var idi. Düşünürəm
ki, sovet dövründə belə deyim də, hecanın
hökmranlığı təsadüfi deyilmiş,
çünki o siyasi quruluş özü də
nizam-intizamı, çərçivəni sevirdi,
özünü heca vəzninə hesablamışdı sanki.
Sovetlər dağılandan sonra sərbəst şeir
önə çıxdı, elə bil ki, ədəbiyyat, poeziya
özü də keçmiş quruluşda
sıxılmışdı. Həmişə
heca vəznində yazan bəzi şairlər də keçdilər
sərbəst şeirlər yazmağa. Amma
Musa Yaqub heç vaxt hecanın qayda-qanunlarından,
kanonlarından kənara çıxmadı.
Bayaqkı fikrimə qayıdaraq deyim ki,
çağdaş poeziyamızda sərbəst şeir hökmranlıq
etdiyindən onu heç bir muğama oxşada bilmirəm.
- Muğamdan söhbət elədik,
bir zaman çox populyar olan "Avropa” qəzetində Qədir
Rüstəmov barədə "Qədir gecəsi” adlı
yazın yadıma düşdü. Rəhmətlik Qədir
Rüstəmov həmin yazıya görə səni məhkəməyə
vermişdi, o işin axırı necə oldu?
- Qədirlə
müsahibəyə rəhmətlik dostumuz Zöhrab
Əmirxanlı ilə birgə getmişdim. Əslində
"Qədir gecəsi” alınmayan müsahibə haqqında
bir sənət hekayəsi idi. Təbii ki,
orda mənim bəzi öz uydurmalarım da yer
almışdı, Qədir də, Zöhrab da hekayədə
obraz kimi keçirdi. Rəhmətlik Qədir
Rüstəmov yazını oxuyandan sonra mənə zəng
vurdu, təşəkkür elədi. Təxminən
bir həftə sonra təkrar zəng vurdu, bu dəfə
narazılıq elədi. Aradan xeyli vaxt keçdi, üzbəüz
gələndə yazını əməlli-başlı təriflədi,
dedi ki, oxuyanların xoşuna gəlib. Mən
biləni özü heç yazını
oxumamışdı. "Qədir gecəsi” barədə
onunla sonuncu söhbətimizdə rəhmətlik dedi ki, camaat
səni məhkəməyə verməyimi istəyir, ona
görə də səni tutduracam. Ömrünün sonuna kimi
Qədirlə gah mehriban dost olduq, gah düşmən. Bu günə kimi bilmirəm, Qədir özü o
yazını oxudu, ya yox? Allah Qədirə qəni-qəni
rəhmət eləsin... Məni məhkəmə
verə bilmədi.
- Səbəbini bilmirsən?
-
Qarşı tərəfi məhkəməyə vermək
üçün insanda səbir, dözüm olmalıdır,
Qədirdə də bunlar yox idi. Hələ mən şəxsiyyət
vəsiqəsini demirəm, həmin dövrdə Qədir
heç sovet pasportunu da dəyişməmişdi...
- Həmin yazıda bir məqam da
yadımda qalıb. Qədir müsahibə vermək
üçün sizi Qaradağa aparmışdı. Qarabağda görüşməli olduğunuz Qədirlə
Qaradağda söhbətləşmək səni narahat eləmədi?
-
Çox ağrılı məqama toxundun... Dostunun
"Juquli”sinə minən kimi Qədir: "Sür Qaradağa
tərəf”-dedi. Elə bildim ki, dedi, Qarabağa tərəf
sür. Belə bir hadisə həyatımda ilk dəfə
deyildi. Biz səninlə illərin dostuyuq,
bir-birimizin səmimiyyətinə inanırıq, Ağdam
işğal olunandan sonra özümə yer tapa bilmirdim,
heç nə məni ovutmurdu. Belə
günlərin birində hərbçi dostum məni
Xırdalana ad gününə dəvət elədi. O
vaxta kimi Xırdalanda olmamışdım, metronun "20 Yanvar”
stansiyasından çıxanda havadan od yağırdı. Fikirləşdim ki, kaş indi Ağdamda, kəndimizdə
olaydım. Sonra öz-özümə dedim
ki, Ağdamın işğal olunmayan kəndlərinə, məsələn
Quzanlıya, Xındırıstana getmək olar. Beynimdə götür-qoy edə-edə hansı
avtobusa, taksiyə yaxınlaşdımsa Xırdalana gedəni
olmadı. Xeyli soraqlaşandan sonra lap köhnə bir
"Juqili”nin sürücüsü o vaxtın pulu ilə məndən
80 manat istədi, dedi ki, bu istidə Kürdəmir yolu getmək
çətindir, Ağsu aşırımı ilə gedərik...
Sürücü danışır, mən də
öz-özümə fikirləşirəm ki, bu nə
danışır, nə Kürdəmir, nə Ağsu
aşırımı? Bəs dostum deyirdi Xırdalana 10 dəqiqəlik
yoldur... Sürücü ilə mübahisədən sonra məlum
oldu ki, bayaqdan bəri avtobuslara, taksilərə
yaxınlaşıb Xırdalanı yox,
Xındırıstanı soruşurmuşam... Həmin
hadisəni hər dəfə xatırlayanda əmin oluram ki,
insanın təkcə ürəyi deyil, beyninin bir tərəfi
daim öz dərdi-səri, itkiləri ilə məşğuldur.
Təbii
ki, Qədirlə Qarabağda görüşmək gözəl
olardı, təsəvvür elə, bizi Qaradağda necə
isti, mehriban qarşıladılar... Qədirin dostu çox
mötəbər bir adam idi, sənətkarın
ayağını yumağa suyu da özü gətirdi. Təəssüf
ki, yazıda təsvir elədiyim bütün qəribə
hadisələr Qarabağda yox, Bakının Qaradağ
rayonunda baş verdi...
- Yazıçılar Birliyinin
"Natəvan” klubunda tez-tez yubileylər, kitab təqdimatları
keçirilir, sən də ara-sıra iştirak edirsən. Belə tədbirlərdə indiyə qədər
eşitdiyin ən təmtəraqlı tərif hansı olub?
-
Sözün açığı, ən təmtəraqlı
tərifin müəllifini xatırlamıram. Tədbirin
aparıcısı sözü növbəti
çıxışçıya verəndə dedi ki, indi də
öz fikirlərini sizinlə bölüşəcək
görkəmli yazıçı, nasir, publisist, şair,
filosof... Yerdən kimsə söz atdı: "Mirzə Fətəli
Axundzadə...” Belə tədbirlərdə hər
dəfə bu cür situasiyalarla rastlaşanda o hadisə
yadıma düşür və Mirzə Fətəlinin
siması gözlərimin qarşısında canlanır.
- 2039-cu
ildə bir qrup gənc yazar "Ulduz”un redaksiyası
önündə aksiya keçirib baş redaktorluqdan
istefanı tələb etsə, Yazıçılar Birliyinin
sədri Anara istefa ərizəsi verərsənmi?
- Çox istəyərəm ki, sənin indi təsəvvür eləməyə çalışdığın hadisə baş versin. Bu, o deməkdir mən hələ 20 il də yaşayacam. Amma məsələnin ciddi tərəfi də var, kim istəyər ki, onu kabinetinin qarşısına toplaşıb istefasını tələb eləsinlər? Sualın Anarla bağlı hissəsinə gəlincə, Anar müəllim elə bir insandır ki, heç kəsin işsiz qalmasını istəmir, amma getmək istəyəninin qarşısını kəsmir.
Bir nüansı da deyim, hələ nə sən, nə mən dəqiq bilmirik axı 20 ildən sonrakı cavanlar hansı düşüncədə olacaqlar. Bəlkə elə bir gənclik formalaşdı ki, gəlib məni "Jurnalistlər binası”ndakı mənzilimdən də çıxartdı... Vallah, hərdən indiki cavanlara baxanda təəccüblənirəm, ömrüm boyu avtobusda, metroda böyüklərə yer vermişəm. Fikirləşmişəm ki, yaşa dolanda mən də yer verərlər. 50 yaşım var, yenə avtobusda, metroda ayaq üstə gedirəm...
Etibar
CƏBRAYILOĞLU
Ədalət 2019.- 20 aprel.- S.10.