EVİNİ AXTARAN SƏSİN SÖZÜ
RÜSTƏM KAMAL filologiya elmləri
doktoru, professor
Şairlə
tanışlığın konkret, dəqiq, tarixi
olmamalıdır – o, sənin həyatına ilğım kimi
daxil olur. Azərbaycanın görkəmli şairi
İsmayıl İmanzadə ilə
tanışlığım Mehdi Hüseyninonun
"Şimşək” adlı bir şeirinitərifindən
başlayır-mən hələ də İsmayıl müəlliminşeirlərinə
böyük yazıçının gözü ilə
baxıram. Vaxt vardı, ömrünü ata yurduna
bağlamışdı, eli ilə xeyir-şərdə, əkində-biçində
bir yerdə idi. Ermənilərin quldurluğu başlayanda əlində
silah özünümüdafiə dəstəsində kəndini
qoruyurdu. Şöhrət, ad-san havası onu şəhərə
çəkmirdi...
Sonra onun
şair taleyinə qəriblik, didərginlik səhifəsi
yazıldı. Ömrün salnaməsi Mingəçevirə
etibar etdiyi və sınmadığı illərin hekayətidir,tez-tez
anasını, qohum-qardaşlarını yoxladığı
günlərin yaddaşında açdığı dərin
şırımlardı. Yadımdadır, Mingəçevirə
gələn kimi tədricən bu "ruslaşmış”
Sovet şəhərini necə şeir məkanına
çevirməyə başladı. Yerli yazarlarla bərabər,
üzü Yevlaxdan, Ağdaşdan, Şəkidən belə,
Mingəçevirdə məskunlaşmış qaçqın-köçkünlər
içindən ilhamı-təbi olanları da axtarıb
tapdı, başına yığdı, ədəbi törənlər
keçirdi.
İsmayıl
İmanzadə ilin mövsümlərinin, fəsillərin dəyişməsini
torpaq kimi, ağac kimi duyur. Təbiətdə fəsillərin
dəyişməsi, bir-birini əvəz etməsi
ömrünün havasını bilmək üçün
işarətdir, yəni ilin fəsilləri ömrün fəsilləri
kimi düşünülür. Harda qar yağırsa,
şimşək çaxırsa, bulud qaralırsa, onun
ömründə əks-səda verir.
Fəsillər
ömrünü sona yetirmir,
Bürüyür
meşəni yanıq qoxusu.
Yaralı
ağaclar pöhrə bitirmir,
Qaralır
çəmənin, çölün yaxası.
Peyzaj
şeiri əslində ruhun təbiətə, təbiətin
ruhumuza doğru hərəkətidir. Məni İsmayıl
İmanzadənin peyzaj lirikasında sevdirən cəhət
onun "naturadan çəkməsi” deyil, içinin
landşaft-peyzaj yaşantılarını sözə
çevirməsidir. Cəbrayılın təbiəti
İsmayıl müəllimin ən munis xatirəsidir. Bəlkə
ona görə bu şeirləri belə saf və gözəl
danışır! Ruhunun tarixçəsini peyzaj şeirlərindən
oxumaq olur. Rəssam dəqiqliyi və zənginliyi elə
tapdığı təşbehlərə inanırsan.
Cığırlar
uşaq kimi
İməkləyir
yamacda.
Yaxud
Gölməçələr
quzu kimi
Dizlərini
yerə qoyub
Damlaları
əmir yenə.
Onun təbiəti
qavrayışında bir tərəkəmə insanın
duyğusallığı var.İsmayıl İmanzadənin
düşüncə təcrübəsində təbiətdə
bütün canlılar munislik, mərhəmlik duyğusuna,
bir-birinə sığınmaq instiktinə malikdir.
"Sığınmaq” feili nəvazişin, sevginin,
doğmalığın başqa bir adıdır.
Qırov
düşər, ana torpaq
Sığınar
qızıl payıza.
Ya da
Qısılar
qayanın daş sinəsinə,
Zirvədən
dərəyə enən şəlalə.
İnsan
qərib olanda yad ellərə, yad evlərə
sığınır. Şair qərib olanda isə sözə
sığınır. İsmayıl müəllim həm
Allaha, həm sözə sığındı...
Yuxarıdakı
örnəklərdən də göründüyü kimi,
onun yaradıcılığının əsas
ünsürü "su”dur. Şəlalə, dağ
çayı, Araz, leysan sevdiyi poetik obrazlardır. Təsis
etdiyi jurnalın adını "Mingəçevir leysanı”
(ədəbi dərgi otuzuncu sayından sonra "Bənövşə”
adı ilə nəşr olunur) sonrakı adı qoyması məni
təəccübləndirmədi.
Onun
şeirlərinin məsamələrində, havasında bir
kişi xeyirxahlığı var. Təəssüf ki,
xeyirxahlıq müasir poeziyamızda nadir keyfiyyətlərdən
biridir.Bəlkə, yeni nəslin dünyaya, təbiətə,
insanlara praqmatik, nihilist-ironik baxışı zamanın tələbidir.
Amma İsmayıl müəllimin poeziyasında xeyirxahlıq nə
sosial situasiyalardan, nə də fələyin gərdişindən
asılı olaraq dəyişməyib. Bu gün də
üstünə gələni əliboş qaytarmır.
Başqasının işi üçün heç bir təmənnası
olmadan qabağa düşüb qapılar
açdığını gördüm. Bunu onun uşaq
şeirlərində də görmək olar. İçində
ota, daşa, yağışa sevgisi olan şair gözəl
uşaq şeirləriyaza bilər.
Əlbəttə,
bütün ciddi şairlər kimi, İsmayıl İmanzadə
də varlığı, dünyanı bütöv şəkildə-faciəsi,
nəşəsi, kədəri ilə, əyər-əskikliyi,
mürəkkəbliyi ilə qavrayır. Didərginlik-köçkünlərin
həyatı Qarabağ torpaqlarının işğal olunması,
Xocalı faciəsi onun həyatına və poeziyasına bədbinlik
notları gətirib...
Ömür
muncuq düzümüdü,
Harda
qırıla-qırıla.
Ömür
fəlsəfi anlamda desək əsas metafizik substansiyadır,
halallıq və günah məsələsidir.
Halallıq
ver mənə barı
Günahımdan
keç, ürəyim.
Təbiət
və sevgi şeirləri ömrün mənasını
anlamaq cəhdidir. İsmayıl İmanzadə
üçün poeziya insan ömrünün miqyasını
anlamaq imkanıdır. Hətta bircə detalla ömrün
miqyasını verə bilir:
Qırx
ildir ki, əllərini
Dizlərində
daraqlayır
Yetər
nənə...
İ.İmanzadə
inanır ki, sevgi budaqdan qopub otların üstünə qonan
yarpaqdır, gecələr pəncərə şüşəsinə
yapışan ulduzların işığıdır. Cəbrayılda
su başında çınarların yağışda
yuyunmasıdır. Sevgi və peyzaj şeirləri şairin
müdrikliyidir.
Ev
İsmayıl İmanadənin genetik obrazlarından
biri,yaddaşının ağrıyan yeridir, həmişə,
hər yerdə evini xatırlayır. Hətta bu haqda o qədər
danışıb və yazıb ki, artıq mən dəfələrlə
onun evində "olmuşam”. O evin obrazını xəyalımda
canlandırmışam. İndi Mingəçevirdə öz
mənzili olsa da, yenə də ruh kimi "evsiz-eşiksiz”
dolaşır. Cəbrayılda, Böyük Mərcanlıdakı
evinin nisgilini yaşayır. Bəlkə gecələr
yuxularında da oraya baş çəkir?
Qərib
bir elin köçüyəm,
Soruşan
yoxdur nəçiyəm.
Mən
bir fağır kirəçiyəm,
Sən
bir ötkəm ev yiyəsi.
Aşağıdakı
misralarda amansız etirafı ancaq "evsiz” şairlər edə
bilər:
Çiynimdə
qalıb tabutum,
Harda
qazımı gör evimi?
Bəlkə
də onun şair ürəyinin kiçiyi böyütməsidə
bu üzdəndir. Millətini, dostlarını böyütməkdən
xoşu gəlir. Və bu "böyütmə”
düşüncəsində qətiyyən şişirtməyə
yer vermir.Məsələn:
Bir
ömür sığındı ürəyimizə,
Bir
beşik böyüdü gözlərimizdə...
Bütün
qarabağlılar kimi, İsmayıl İmanzadə də
söz ilk növbədə nitqin eşidilmək, səslənmək
funksiyasına aiddir. (Təsadüf deyil ki, ünsiyyətdə,
telefon danışığında belə "eşidirsən”
replikasını çox işlədirlər). Onun
üçün istənilən söz (xitab, sorğu-sual,
xahiş..) ünvanına səs kimi çatmalıdır..
"Niyə səsin çıxmır, yurdun kişisi?”
Ya da
Səsim
Tanrıya çatmadı,
Günah
məndən yuxarıda.
Ya da
yurduna xitabən deyir:
Karvanın
yel azıbdı,
Ruhun
sığala yatmır.
Niyə səsin,
harayın
Hələ
heç yana çatmır?..
Qürbət
acılarını etnoqrafik düşüncəsindən gələn
bir metafora ilə ("gündən-kündəm” qafiyələnməsi
də öz yerində!)ifadə edir.
Qəribliyə
düşən gündən
Özgə
əlindədi kündəm...
Ona
görə də ömrünün "didərginlik
mövsümünü” pis yuxu kimi, tərsinə yozulan yuxu kimi
qəbul edir.
Qoca
dünya falçı imiş
Yozdu
yuxumu tərsinə...
"Evsiz”
şair hər axşam adını bilmədiyi,
üzünü görmədiyi bir insanın, bir
qonağın qəfil gəlişini gözləyir. "Kimsən,
ay qapını döyən” şeirində sonacan vaxtsız
qonağın (ehtiyac, sevgi, yoxsa ölüm) adını
bilmir.
Qürbətdə
şeir yazılmır, şeiri oxuyurlar. İsmayıl müəllimin
ruhu oxuyur ki, səsi evinə çatsın.
05 aprel
2019-cu il
Ədalət.-2019.-23
aprel.-S.6.