Azərbaycan Respublikasında demokratiyanın yaranması və inkişafı problemləri

 

(əvvəli ötən sayımızda)

 

 

Dövlət, qarşısında duran siyasi, sosial, iqtisadi inkişafı təmin etmək vəzifəsini yalnız xalqın marağını təmin etmək prinsipləri əsasında yerinə yetirməklə, dünya ölkələri içərisində layiqli yer tuta bilər. Şübhəsiz ki, milli suveren demokratiyanın ideyası, məzmunu, mahiyyəti, imkanları istiqaməti Azərbaycan cəmiyyətinin dövlətinin inkişafına demokratik cəmiyyətin formalaşmasına xidmət etməlidir. Bütövlükdə Azərbaycan dövlətinin milli suveren demokratiyası Azərbaycan xalqının dövlətinin humanist aspektdə siyasi sisteminə eyni zamanda sosial münasibətlərinə, milli mənafeyinə hər bir vətəndaşın hüquq azadlıqlarının qorunmasına xidmət göstərməlidir göstərməkdədir.

 

Eyni zamanda, ölkəmizin milli suveren demokratiya konsepsiyası Azərbaycan xalqının gücünə, ləyaqətinə, xalqın birliyinə, etibarına söykənərək dövlətimizin beynəlxalq aləmdə istənilən müqavimətlərə ləyaqətlə tab gətirib təsir göstərmək imkanına malik olan effektli bir mexanizmə çevrilməlidir.

 

Azərbaycan Prezidenti tərəfindən son illərdə milli suveren demokratiyaya diqqət yetirilməsi qərbpərəst qüvvələr onların ideloqları tərəfindən birmənalı qarşılanmır. Bu qüvvələr tərəfindən daim cəh göstərilir ki, Azərbaycanda yalnız Avropa demokratiyası tətbiq olunsun.

 

Sual olunur: Görəsən bu qüvvələr kimlərin sifarişlərini, arzu istəklərini yerinə yetirməyə çalışırlar? üçün bu qüvvələr müstəqil suveren Azərbaycan dövlətinin daxili işlərinə qarışırlar? üçün hansı səbəblərə görə Avropa demokratiyası, Azərbaycan xalqının mənafeyinə xidmət edən, adət-ənənələrimizi, mentalitetimizi, milli-mənəvi əxlaqi dəyərlərimizi özündə cəmləşdirən, dövlətin qanuni qurumları tərəfindən müəyyən olunmuş milli suveren demokratiyasından üstün tutulmalıdır? İdeoloji baxımdan Avropa demokratiyasını alternativsiz hesab edənlər yəqin ki, bu baxımdan kökündən yanılırlar. Azərbaycan dövlətinin milli suveren demokratiya ilə bağlı konsepsiyası təkcə suveren demokratiya ilə məhdudlaşmır.

 

Bu konsepsiyada əsas prinsiplər öz əksini tapmaqla bərabər, eyni zamanda dövlətin sosial inkişafı üçün vacib olan bütün sosial, ideoloji, iqtisadi sahələri əhatə olunmuşdur. Ona görə , Azərbaycan Respublikasının milli suveren demokratiya konsepsiyası təyinatı üzrə elə tətbiq edilməlidir ki, beynəlxalq aləmdə Azərbaycan qloballaşan dünya dövlətləri arasında siyasi-hüquqi sosial rəqabətə tab gətirməklə layiqli yer tutsun.

 

Milli suverenitet demokratiya konstitusion hüquqi kateqoriyalardır. Ona görə milli suveren demokratiyanın konsepsiyasını hazırlayarkən dövlətin cəmiyyətin perspektiv inkişafına konstitusionalizm nəzəriyyəsi əsasında geniş əhəmiyyətli aspektləri nəzərə almaq şərtilə milli konstitusion-hüquqi doktrina hazırlanmalıdır. Bu səbəbdən suveren demokratiya hər bir ölkədə aktual olmaqla bərabər, onun konstitusion-hüquqi, siyasi, sosial ideloji təhlilinin aparılmasına ciddi zərurət vardır.

 

Təbiidir ki, burada tədqiqatın əsas diqqət mərkəzində Azərbaycanda olan milli suveren demokratiyanın xüsusiyyətlərinin təhlili dayanmalıdır şübhəsiz ki, bu tədbirlər heç insan hüquq azadlıqlarının məhdudlaşdırılmasına şərait yaratmamalıdır. Görülən bu tədbirlər bütövlükdə dövlətin cəmiyyət qarşısında məsuliyyətinin artmasına neqativ halların qarşısının alınmasına gətirib çıxaracaqdır. Milli suverenitet demokratiyanın qarşılıqlı münasibətlərinin elmi əsaslarla təkmilləşdirilməsi fəlsəfi siyasi baxımdan da bu sahələr ilə əlaqələndirilməsini şərtləndirir.

 

Milli suveren demokratiya konsepsiyası hər bir dövlətin konstitusiya ideyalarına əsaslanmalı, suverenitet demokratiya konstitusion kateqoriyaların səmərəli qarşılıqlı əlaqələri ilə cəmiyyətin, dövlətin müstəqil hakimiyyətin xüsusiyyətlərini nəzərə alınmaq şərti ilə həyata keçirilməlidir. Bu anlayışdan göründüyü kimi, milli suveren demokratiya göründüyü kimi, milli suveren demokratiya konsepsiyası ölkədəki siyasi hüquqi rejimə ümumxalq mənafeyinə xidmət etməlidir.

 

Nəzərə almaq lazımdır ki, suveren demokratiya təkcə nəzəriyyə deyil, bu, eyni zamanda təcrübədir. Beynəlxalq aləmdə bəzi dövlətlərin "demokratiyanı" digər ölkələrin daxili işlərinə qarışmaqla həyata keçirmələri, bütövlükdə dövlətlərin suvürün hüquqlarının pozulması ilə bərabər, eyni zamanda bu ölkələrdə yaşayan çoxmillətli vətəndaşların mənafeləri ilə ziddiyət təşkil edir. Xüsusilə bu problem müasir şəraitdə daha böyük aktuallığı ilə diqqəti cəlb edir. Azərbaycan dövlətinin çoxmillətli ölkə olması milli suveren demokratiyanın aktuallığını daha da zəruri edir eyni zamanda onun hüquqi prinsiplərinin müəyyən olunmasını ön plana çəkir. Hesab edirik ki, bu istiqamətdə aşağıda göstərilən müddəalar bu istiqamətdə fəaliyyət prinsipləri kimi qəbul oluna bilər:

 

- Suveren hüquqların həyata keçirilməsi prosesində ölkə konstitusiyanın aliliyinin qorunması, o cümlədən riayət edilmə imkanlarının diqqətdə saxlanması;

 

- Suveren hüquqları həyata keçirərkən Azərbaycan xalqının mənafeyinə cavab verən, qanunvericilik sistemində mövcud olan bütün normativ hüquqi aktların dəqiq düzgün, eyni qaydada tətbiq olunması;

 

- Suveren hüquqların həyata keçirilməsi zamanı qanunların dönmədən icra olunması onlara əməl olunması;

 

- Bu istiqamətdə ədalətli qanunçuluq tələblərinə uyğun normativ hüquqi aktların inkişafına diqqətin artırılması;

 

- Dövlətin cəmiyyətin beynəlxalq aləmdə rəqabətə davamlılığını nəzərə almaqla, milli suveren demokratiyanın həyata keçirilməsi;

 

Beləliklə, hər bir millətin, azsaylı xalqların, milli mədəniyyəti, milli adət-ənənəsi, mentaliteti, ictimai birgə yaşayış və davranış tərzləri nəzərə alınmaqla "milli suveren demokratiya konsepsiyası" hazırlanmalıdır. Bir məqam da xüsusi qeyd etmək istəyirik ki, ölkədə milli suveren demokratiya konsepsiyasının uğurla həyata keçirilməsi üçün, ilk öncə, dövlətdə və cəmiyyətdə siyasi həmrəyliyin yaradılması vacibdir. Bu siyasi həmrəylik xalqın ümumi mənafeyinə və dövlət institutlarının demokratik fəaliyyətinin təmin olunmasına xidmət etməlidir. Əlbəttə ki, bu həmrəylik antidemokratik addımların atılmasına yönəlməməlidir. Suveren demokratik proseslərin həyata keçirilməsi üçün siyasi partiyaların, ictimai təşkilatların həmrəyliyi ilə yanaşı, siyasi baxımdan fikir müxtəlifliyi olan məqamlarda kompromislərə gedilməsi də vacibdir. Cəmiyyətdə və dövlətdə siyasi həmrəylik siyasi partiyaların, ictimai qurumların, bütövlükdə ictimaiyyətlə qarşılıqlı əlaqələrin və barışığın məhsulu kimi qiymətləndirilməlidir. Azərbaycan dövlətinin müstəqilliyini, suverenliyini əbədi etmək üçün, eyni zamanda müstəqilliyimizin təhlükə altında qalmaması, onun qüdrətinin daha da möhkəmlənməsi üçün xalqımızın öz tarixi mentalitetinə, milli əxlaqına, mənəviyyatına, ənənəsinə, mədəniyyətinə istinad edərək "milli suveren demokratik" dəyərlərin inkişaf etdirilməsi zəruri şərtdir. İdeolojisiyasi baxımdan biz nə qədər güclü olsaq, o halda heç bir zaman bizim milli suveren demokratiyamıza heç bir dövlət müdaxilə edə bilməz.

 

 

Cəmil Quliyev

 

tarix üzrə fəlsəfə doktoru

 

Ədalət  2019.- 30 aprel.- S.7.