USTADLA 45-ci GÖRÜŞ
Mən fransız
cəmiyyətinin
katibiyəm.
O.Balzak
Gəncə ədəbi mühiti daha çox poeziyaya köklənib. Görünür bunun daha çox səbəbi Kəpəz, Qoşqar mehinin Gəncəyə də çatmasındadır. Yazıçı-dramaturqlar Altay Məmmədov, Nüşabə Əsəd Məmmədli, jurnalist-yazıçı Əhməd İsayev və Qərib Mehdidən başqa qələmini nəsrdə sınayan sənətkarlar azdır.
Qərib Mehdi adı geniş oxucu kütləsinə çoxdan tanışdır. Yazıçının ilk qələm təcrübəsi olan "İşığın qəzəbi" hekayəsi 1958-ci ildə "Ədəbiyyat və incəsənət" qəzetində işıq üzü gördü. 1967-ci ildə yazıçının nəşr olunan "İşıq" hekayələr toplusu öləzimədi. Yarım əsrdən sonra onun 45-ci kitabı - "Savaş" oxucuların ixtiyarına verildi. Kitabda yazıçının povest, hekayə, esse və məqalələri toplanmışdır. Yazıçının 45 kitabının 9-u sovet, qalanları isə müstəqillik dövrümüzün məhsuludur. Onun 15 kitabının çapına təmənnasız rəvac verən xeyriyyəçi-şair Elçin İsgəndərzadədir.
Qərib Mehdi ömrün müdriklik çağındadır, doqquzuncu onilliyə addımlayır. "Ömür atı yorulsa da, söz-qələm atı yorulmayıb". Son dövrlərdə kompüter, internet səbəbindən oxucunun mütaliə həvəsi azalması danılmaz faktdır. Ustad sənətkarın oxuculara çağırışı: "Kompüter, internet əsri səni bizdən çox uzaqlaşdırıb. Kitabı unudub, internetə, sosial şəbəkələrə könül veribsən. Unutma ki, sən kağıza-kitaba qayıdanda böyük olursan".
Qərib Mehdi: "Ədəbiyyatın partiyalılığının" tüğyan etdiyi bir dövrdə də əqidəsinə, prinsiplərinə xəyanət etmədi. "Şanlı əməkdən", "marksizm-leninizmdən", "müzəffər beşilliklərdən" yazmadı. İstehsalatın insan mənəviyyatını üstələdiyi bir dövrdə yazılarının əsas mövzusu insanın dəruni aləmi, psixologiyası, bir də həyat normamıza çevrilmiş əyintilərin mənalı gülüşə çevrilməsi oldu. "Sovet ideoloji sistemindən çıxsam da, bu şineli axıracan əynimdə gəzdirməmişəm" etirafı həqiqətdir. Onun publisistikasında ara-sıra sovet notları duyulsa da, bu bədii yaradıcılığında o qədər də hiss olunmur.
Qərib Mehdi 1979-cu ilin dekabrında Gəncədə Azərbaycan Yazıçılar Birliyinin şəbəkəsi kimi "İlham" Ədəbi Birliyini yaratdı. Birlik üzvləri Alimlər evində məskunlaşdı. Ədəbi birlik zaman-zaman əsl yaradıcılıq mərkəzinə çevrildi. Burada ədəbi nümunələr müzakirə olunur, uğurlu yazılar əvvəl yerli mətbuata, daha sonra mərkəzi qəzet və jurnallara yol açdı, üzvlərinin neçə-neçə kitabları həyata vəsiqə aldı. Qəşəm Nəcəfzadə, Musa Urud, şəhidlik zirvəsinə yüksələn Nizami Aydın, Elçin İsgəndərzadə, Aydın Murovdağlı, Xəzangül, Xosrov Natil, Sərvaz Hüseynoğlu... kimi artıq imzaları Respublikamızda tanınan sənətkarlar Qərib "şinelindən" çıxanlardır.
Kişilik öyrətdi o birlik bizə,
Sözü üzə demək elmi öyrətdi.
Öyrətdi - şeirin yolu yoxuşdu,
Bu yolla yerimək elmi öyrətdi.
(Sərvaz Hüseynoğlu)
Qəribin oxucu kasadlığı olmayıb, amma təəssüf ki, ədəbi müzakirələrdə lazımınca təmsil edilməyib. 45 kitabı işıq üzü görən ustad sənətkar haqqında 45 səhifəlik sanballı fikir ortaya qoyulmayıb (Tənqidçi, ədəbiyyatşünas Vaqif Yusifli istisna olmaqla). Ədibin 1973-cü ildə nəşr olunan "Rast" povesti haqqında "Azərbaycan kommunisti" jurnalında sifarişli, qərəzli təhqirli (tənqidi yox) yazı verildi. Hələ 1930-cu illərdə
Oxumu tar, oxuma tar,
İstəmir proletar səndə çalınsın "Qatar".
deyənlər indi də "Göylərdən dərin mənası olan (B.Vahabzadə) "Rast"a hücuma keçdilər. Bəlkə də, bu cür qərəzli yazıların nəticəsi idi ki, Qəribin növbəti kitabı yeddi ildən sonra işıq üzü gördü.
Amma yazıçının məhək daşı ayrı-ayrı fərdlər yox, geniş xalq kütləsidir. Şəkili Səbuhi oxucu təşkilatı yaratdı. "Rast"ın motivləri əsasında film çəkmək fikrinə düşdü. Kustar üsulla "Rast"ın surətini çıxartdırıb qədirbilən oxuculara payladı. Titul vərəqinə isə "Rast"ı ekranlaşdırmaq üçün yardım istədi. Bu istək baş tutmasa da, yazıçı-oxucu münasibətinə bir stimul oldu.
Şübhəsiz, bir yazıda ustad sənətkarın geniş yaradıcılığına nəzər salmaq imkan xaricindədir. Biz yazıçının "Savaş" ("Vektor" Beynəlxalq nəşrlər evi. 2018) kitabına nəzər salacayıq.
"Nehrə" povestində elmdən dayaz,
tamahdan dərin iki professorun "fəaliyyətindən" -
yay istirahətini ucqar bir kənddə keçirmələrindən
danışılır. Tərlan Tülək professor
Ağayar Qamışlının hesabına professor adı ala
bilib. Tərlan üzdə Ağayara özünü sədaqətli
kimi göstərsə də, məqam gözləyir ki, onu
üstələsin. Yəqin ki, Ağayar da bu üsulla
professor adına yiyələnib. Bu "səbət üsullu" professorlar Cəfər
Cabbarlının tipi Mirzə Səməndərin varisləridir.
Onların yeganə məram və məqsədləri
yalnız şəxsi mənfəətləridir.
Müəllif bu iki "alimə" qarşı orta
ixtisas təhsilli, uzun müddət kənddə müəllim
işləyən, bu şərəfli adı uca tutan, təqaüdə
çıxmağına baxmayaraq gündəlik mütaliədən
qalmayan Ərkinaz nənəni qoyur. Ərkinaz nənənin
zəngin kitabxanası var, mütaliə etdiyi əsərlər
haqqında mətbuatda çıxışlar edir. Professorlar sabiq kənd müəlliməsinin bilik
dünyasının astanasındadırlar. Qarı professorların yazılarındakı səhvləri
redaktə edir. Tərlan Tüləyin etirafı:
"Ədalətə qalsa, biz professor diplomumuzu orta ixtisas təhsili
olan bir adamın vəsiqəsi ilə dəyişməliyik. Bu gedişlə qarı çörəyimizi kəsə
bilər".
Professorların müsabiqəsinə qarı öz nehrəsini
çıxarır. Bunun rəmzi mənası var. Çünki nehrə
qatığın yağını yağ,
ayranını ayran kimi ortaya qoyur.
Lakin müəllif mənfi tiplərinin təsvirində
bəzən ifrata varır. Professor Ağayar
xörəyi səliqəsiz yediyi, üstünə
tökdüyü üçün hamamda çılpaq halda
yeyir ki, üst-başı bulanmasın.
"Ax, bu sərçələr" povestində
müəllif əksər əsərlərində olduğu
kimi kreslo hərisliyinin törətdiyi bəlalardan
danışır. Müəllifin gəldiyi qənaət: Devin canı
şüşədə olduğu kimi, vəzifə sahibinin də
gözü kreslodadır. Kreslo heçi var,
varı heç etmək sehrinə malikdir. Mənalı, düzgün, təmiz yaşamaq
sözü əksər idarə rəhbərlərinin
lüğətində yoxdur.
"Nəfəsi candan, ürəyi qandan ayrı təsəvvür
etmək mümkün olmadığı kimi, Şəvəlləri
də kreslosuz təsəvvür etmək mümkün
deyil".
Şəvəl müəllim müəssisə rəhbəridir. Özündən
böyük müdir Şaxgəldiyevin muti quludur, öz fikri,
ideyası yoxdur. Şaxgəldiyev ona müəssisədə
ideal təmizlik yaratmağı, ağaclara, quşlara
qarşı diqqətli olmağı tapşırır. Fəqət "adamlar - işçilər
amanatı" deməyi unudur.
Kreslo sahibi qadınları ahənrüba kimi özünə
çəkir.
Amma Şəvəl müəllimin qızı
yaşında Ülviyyə xanım üçün yox.
O, Şəvəlin eşq toruna düşmür, daş
qayaya rast gəlir.
"Əzraildən yaxşılıq xahişi" essesində
daha belə bir vəzifə sahibi ilə rastlaşırıq. Əzrail onun
canını almağa gəlir. Vəzifə
sahibi Əzraildən xahiş edir ki, mənim canımı
yaxınlarımın yanında yox, kreslonun ağuşunda al.
"Persona non qrata" hekayəsində
müdir-işçi problemləri qabardılır. 500 nəfərlik
alim-ziyalıya rəhbərlik edən direktor hakimi-mütləqdir.
Onun "düz müstəvidə çəkdiyi
əyri xətti" hamı düz görməlidir. Çünki Allaha daş atmaq olar, müdirə yox,
Allah göydə və uzaqda, müdir isə yerdə və
yaxındadır.
Yazıçı görkəmli alim, müdrik ağsaqqal
Surxay Sanballa direktoru qarşılaşdırır. Bir iclasda
direktor təhqirə yol verir. Təhqir
cavabsız qalır. Yalnız Surxay bu təhqirə
dözə bilmir, rəhbərin cavabını verir, ancaq
"dostları" səslərini onun səsinə
qatmırlar. Öz təhlükəsizliklərini
təmin etmək xatirinə ondan uzaq gəzirlər.
Gör-götür zəmanəsində çayçı
Tağı da Surxay çayxanada olduğu müddətdə
müştərilərinin azaldığını
görüb qəti qərarını bildirir: Müdirə
cavab qaytaran müştəriyə onun çayxanasında yer
yoxdur və o, Surxayı "persona non-qrata" - arzuolunmaz
şəxs elan edir. Günün
reallığıdır. "Sınmış
kart" hekayəsində eşqinə sadiq əsl Azərbaycan
qadınının obrazı yaradılmışdır. A.P.Çexovun "İnsanda hər şey gözəl
olmalıdır" kəlamı sanki elə Ayda xanım
üçün deyilib. Tanrı onu həm
zahiri gözəllik, həm də yüksək mənəviyyatla
mükafatlandırıb. Ayda xanım
jurnalistdir, iki övlad anasıdır. Həyat
yoldaşı digər elmi müəssisədə
çalışır. Ayda xanımın devizi: "Evdə
lider bir olar. Bizim evin lideri bizim evin
kişisidir".
Bu gözəl qadın alınmaz qaladır, qarasınca
uçanlar çoxdur. "Aşiqlər" dəstəsinə
işə yeni qəbul olunan Cabir də qoşulur.
Yazıçı, Cabiri birtərəfli məhəbbətində
təqsirləndirmir: "Məhəbbət hansı tərəfdən
gəlir? Vədəsi, vaxtı varmı? Məhəbbət uyarlıq tanıyırmı?
Bu suallara hələ də dəqiq cavab verən
olmayıb".
Ərinə əbədi sadiq olan Ayda sədaqət rəmzidir. Ərinin
ürəyi xəstədir. Cərrahi əməliyyata
ehtiyacı var. Ayda sarsılıb. Əməliyyatın
uğurla nəticələnməsi onun əvvəlki
şuxluğunu özünə qaytarır.
Yazıçı
bu saf qadının zəngin mənəvi aləmini daha
qabarıq nəzərə çatdırmaq üçün maaş kartından bir vasitə kimi istifadə
edir. Maaş verilən gün Ayda nigarandır.
Səbəb əyilib əri Vasifin ayaqqabılarının
bağını bağlayarkən xalatının cibindəki maaş kartınıın ikiyə
bölünməsidir. Cabirin tənəsinə
Ayda ərinin qulluğunda durmağı vəfa borcu
saydığını bildirir. Onun mənə
"əyilməyi imkan verməyənin qarşısında əyilmək
nə qədər də xoşdur" deyimi digər
qadınlar üçün də örnək
olmalıdır.
Yazıçı "Dilbaz" hekayəsində əksər
əsərlərində rast gəldiyimiz
müdir-işçi münasibətlərini yenidən
qabardır. Müəssisə rəhbəri Ədalət Səmənli
işinin öhdəsindən gəlməyə
çalışır. Amma hegemonluq hissi
ona da yad deyil. Ənvər
könüllü işə qol çəkməkdən imtina
etdiyinə görə ona töhmət verir. Ənvər haqsız cəzaya dözməyib
yuxarı təşkilatlara şikayət ərizəsi
yazır. Nazir şikayətə reaksiya
verir, vəziyyəti araşdırmaq üçün
özü müəssisəyə gəlir. Bu məqamda oxucu buqələmun təbiətli,
yaltaq, külək kimi hər tərəfə əsən
şöbə müdiri İsbat Küləkliyevin maskalı
təbiətini görür. Heç kəs
rəhbər üçün sinəsini sipər etmək
qabiliyyətində onu üstələyə bilməz. Məhz bu keyfiyyətlərinə görə
"Dilbaz", "Dilavər" ləqəblərini
qazanıb.
Müəssisə rəhbəri daha çox Küləkliyevin
müdafiəsinə bel bağlayır. Bilmir ki,
marığa yatıb məqam gözləyən bu tipin əsas
məqsədi müdir kreslosunda əyləşməkdir.
Nazirin gəlişi ilə əlaqədar
müzakirədə Küləkliyevin maskası
yırtılır, əsl xisləti üzə
çıxır. Ədalət xarakterinə
görə Küləkliyevin soyadını Kələkliyevlə
əvəz edilməsini məsləhət bilir.
"Oxucu" sənədli povestində əsl
ziyalı, sənətinin vurğuna, Qərib əsərlərinin
fanatı, orta məktəb müəllimi mərhum Elxan müəllimin
enişli-yoxuşlu, daşlı-kəsəkli həyat yolu səhifələnir.
"Şikayət" hekayəsində əli
böyüklər ətəyində olan Elmidar müəllimin
elm üçün heç bir əhəmiyyəti olmayan elmi
əsərinin müzakirəsində tərif
yağışı başlayır. Yalnız Çərkəz
müəllimdə tərifi tənqidə çevirmək cəsarəti
olur. Bunun nəticəsində Elmidar müəllimin
təhqirlərinə məruz qalır. Öz
şəxsiyyətini uca tutan Çərkəz müəllim
təhqir edilməsi ilə bağlı polis rəisinə
şikayət ərizəsi yazır. Ancaq ərizənin
doğruluğuna sübut üçün şahidlər
lazımdır. Şahidlərsə susur.
Məhz kollektivlərdə işçilərin
belə liberallığı, qorxaqlığı nəticəsində
müəssisə rəhbərləri sağa-sola at
çapırda bilirlər.
İnsanların idarə rəhbərlərinə inamı
itib.
Hansısa müdir müəyyən bir iş görmək
müqabilində həm pulunu alır, həm də səni
get-gələ salır. Bəzən də nə
işini düzəldir, nə də pulunu qaytarır. Amma kommunal xərclər üçün
hazırlanan dəmir qutu "bacarmadığı" pulu qəbul
etmir. ("Vicdanlı dəmir qutu" hekayəsi).
Sağlam rəqabət "Bir gün" hekayəsinin əsas
leytmotividir. İki mehriban qonşunun oğulları idmanla məşğuldurlar.
Təsadüf elə gətirir ki, bu iki övlad
mühüm yarışda bir-birinin rəqibinə çevrilməli
olur. Ələkbər müəllimin oğlunun qalib gəlməsini
məğlubun atası Yunis kişi şəninə
sığışdıra bilmir. Beləliklə,
iki qonşu arasında soyuq yellər əsir.
Yazıçı iki qonşunun münasibəti
timsalında Ələkbər müəllimin dili ilə
bildirir ki, idmanda güzəştsizlik insanı mübarizləşdirdiyi
üçün düşmənin meydanında məğlubiyyətini
asanlaşdırır.
Sosializm cəmiyyətinin törətdiyi bəlalar, qorxu
xoyu "Mauzer Məmməd" hekayəsinin əsas
mövzusudur.
Hadisələr Böyük Vətən
müharibəsindən sonrakı dövrlərə təsadüf
edir. Repressiya küləyi hələ də
səngiməyib. Repressiyanın qorxulu
kölgəsinin bariz nümunəsi kənd sovet sədri Mauzer
Məmməddir. O, göstərişləri sözlə
yox, güc vasitəsilə həyata keçirir. Sevdiyi kəlam
"Əlim tətikdədir ha!.." hədəsidir.
Ona mauzerini şəxsən Stalin özü
bağışladığı üçün kəsdiyi
başa sorğu-sual yoxdur.
Müəllif istehsalata göstərilən qayğının insanlara şamil edilmədiyini incə ştrixlərlə oxucuya çatdıra bilir. Səpin vaxtı Hətəm sevdiyi qızı qaçırmışdır. "İşin qızğın vaxtında sevgiyə yaşıl işıq yandırmaq olardımı?" Sevgi də mövsümi olmalı idi. Mauzerin vahiməsi tezliklə hər iki sevgini geri - istehsalata qaytarır. Hətta elə etmək lazım idi ki, analar uşaqlarını işin qızğın vaxtında - yazda, yayda yox, payızda, qışda dünyaya gətirsinlər. Tarlada ömrünü tapşıran Sənəm qarını gündüz dəfn etməyə Mauzer Məmməd icazə vermir. Axı adamları işdən ayırmaq olmazdı. Mərhumun gecə - çıraq işığında dəfninə icazə verilir. Hakimi-mütləq hətta Allaha da asi olur. Pambıq yığımı vaxtı yığımın davam etməsi üçün yağışı güllələməklə dayandırmaq istəyir.
Stalinin ölümündən sonra cəmiyyətdə yumşalma közərtiləri duyulur, bir az cəsarət dərmanı içilir. Kimsə anonim sədrdən Moskvaya kənd sovet sədri haqqında şikayət ərizəsi yazır. Ərizəyə reaksiya verilir. İvanov yoldaş Moskvadan kəndə ezam olunur. Ərizənin müzakirəsi zamanı Mauzerin səsi hələ qulaqlarından getməyən kənd əhli sədri tərifləmək üçün növbəyə düzülür. Yalnız gənc Fərrux sədrin əsl xislətini balabanda qandıra bilir. Təklif edir ki, "işgüzar" sədr yerində qalsın, amma kolxozçular başqa kəndə köçürülsün. İvanov belə qənaətə gəlir ki, kənd əhlinin ağılları olsa da, cəsarətləri yoxdur.
Əsərin sonunda yazıçı 1990-cı ilin qanlı 20 Yanvarını xatırladır və göstərir ki, hər öldürən qalib sayılmadığı kimi, hər ölən də məğlub hesab edilmir.
"Balaban" hekayəsində müdirin qərarına "veto" qoya biləcək Azad Həmkarlar Təşkilatı sədrinin işçilərin hüququnu qorumaq əvəzinə müdirin əlavəsinə çevrilməsi tənqid olunur.
İclas. Mövzu "İnsan əməyinin dəyərləndirilməsi". Əttökən çıxışlardan sonra bir nəfər görkəmli alimə qayğı göstərilməməsindən danışır. Başçının kinayəsi: "O necə məşhur alimdir ki, dünya onu tanıyır, ancaq mən tanımıram?". Təklif verənin replikası: "tanımaq üçün oxumaq lazımdır". Başçının daxili monoloqu: "Başçı oxusun, mütaliə etsin?.. Zalım oğlu mənə pislik etmək üçün ayrı silahın yox idimi?" ("Təklik" hekayəsi)
"Aman təklik əlindən" povesti nistəbən zəifdir, inandırıcılıq azdır. Gənclik dövründə ayrılan sevgililərin 75 yaşınadək subay qalmaları, yalnız bu yaşda bir-birlərinə qovuşmaları qeyri-real görünür. Povestdə həm də Qərib Mehdi qələminə xas olmayan uzun təfərrüatlar var. Əsəri yığcam bir hekayə şəklində də vermək olardı.
Qəribin publisistikasında da əsl vətəndaş mövqeyi, vətəndaş məsuliyyəti, vətəndaş harayı duyulur. O, Dağlıq Qarabağın işğalının əsl səbəbini açıqlaya bilir. "Silah-sürsat, dəstək Ağ ayıya, vuran əl erməniyə məxsus idi".
Müəllif göstərir ki, Kəlbəcər və onun timsalında digər rayonlarımız xonçada düşmənə təqdim edilməyib, igidlərimiz arxalı düşmənlə ölüm-dirim savaşı aparıb.
Qərib Mehdi erməni xislətini zərgər dəqiqliyi ilə belə səciyyələndirir: "Şərəfsizlik, qucaqdan-qucağa atılmaq, istənilən dəyirmanın alt daşı olmaq erməni həyat tərzinə məxsusdur".
Ustad sənətkarın dili lakonik, məzmunludur. Xalq deyim və ifadələrindən məqamında istifadə etməklə bərabər, özünün də bəzi ifadələri atalar sözü məqamındadır: "İnsanda ağıl, heyvanda hissiyyat güclüdür", "Müharibələr sülhlə, hadisələr pulla sonuclanır", "Çəpəri olmayan bağdan bar dərmək çətin məsələdir", "Hər əziyyətin içində bir sevinc tumurcuqlanıb", "Dilinə haram söz gəlməyən düzgün adamın gizlənməyə ehtiyacı yoxdur", "Ürək təcrübə sahəsi deyil" və s. kimi ifadələr fikrimizə sübutdur.
Qərib Mehdi əsərlərində oxucu bədii zövqlə yanaşı, həm də müəyyən adlarla əlaqədar düşünməyə, adın kimliyi haqqında məlumatını dərinləşdirməyə çalışır. Bu baxımdan "Savaş" kitabında toplanan əsərlər də müstəsna deyil. Kitabda Nəmruddan Çörçillə, Servantesdən Aytmatova, Nizamidən Aqil Abbasa, Dostoyevskidən Şoloxova qədər yüzdən artıq görkəmli elm və sənət adamlarının, dövlət xadimlərinin, görkəmli şəxsiyyətlərin adları məqamında xatırlanır.
Zənnimizcə Qərib Mehdi Azərbaycan nəsrinin sonuncu mogikanıdır. Təltifləri çoxdur. Bunları sadalamaq çox vaxt aparar. Nədənsə, əyalətdə yaşayan sənətkarlara qarşı müəyyən biganəlik var. Bakıdan kənarda yaşayan heç bir sənətkar "Xalq yazıçısı" və "Xalq şairi" adına layiq görülməyib. Axı Gəncə əyalət deyil. Nizami yurdudur, Respublikamızın ikinci böyük mədəniyyət mərkəzidir.
Yəqin ki, Qərib Mehdi "Xalq yazıçısı" adından kənarda qalmayacaq.
Ustad sənətkarın Fərdi Prezident təqaüdünə layiq görülməsi Qəribsevənlərin arzusudur. Qərib Mehdinin azı 10 cildlik seçilmiş əsərlərinin nəşri də vacibdir.
Üzündən uşaq təbəssümü əskik olmayan, asta addımlarla Gəncə şəhəri Abdulla Şaiq 14-dən 23 saylı avtobus dayanacağına gələn, həmin marşrutla geriyə qayıdan ustad sənətkarımıza cansağlığı, səbr, yeni-yeni yaradıcılıq uğurları diləyirik.
Fəxrəddin
SALAHOV,
Füzuli
RÜZİGAR
Ədalət.-2019.-9 fevral.-S.13.