İSLAM SADIQ POEZİYASINDA
VƏTƏN KƏDƏRİNİN İFADƏSİ
Nizami Tağısoy
Nədənsə mən əsil poeziya nümunələrinin
sehrinə düşəndə yaddaşımın
küncündə XX əsr rus poeziyasının novator
nümayəndəsi Vladimir Mayakovskinin dediklərini
xatırlamalı oluram. "Poeziya sənəti bilinməyən
yerə səyahətdir". Burada mən
heç də V.Mayakovskinin rus şeirində etdiyi novasiyalar,
radikal və pozitiv dəyişikliklərlə bağlı
fikir söyləməklə israrlı deyiləm. Lakin Onun dediklərinin haqqında
danışacağımız şairə aidiyyatı
vardır. İslam Sadığın
yaradıcılığının bəzi konturlarına
toxunmaq fikrindəyəm. Əlbəttə,
bəhs etdiyim İslam Sadığın şeirləri əsrin
poeziyada kəşfləri iddiasında olmasa da, onun
yaradıcı potensialından gələn özünəxas
bədii formadan istifadə, yazıb yaratdığı sosial
mühit, onun istedadının xarakteri şairlə
bağlı fikir söyləməyi gündəmə gətirir.
İslam Sadığın yaradıcılıq
nümunələri iki sosial-siyasi mühitin havasını, rənglərini
canına çəkib, qanuna hopdurub. Yaşadığı
epoxanın kataklizmlərini, insanlar arasında olan mənəvi-əxlaq
münasibətlərini, sosial ədalətsizliyi, Vətənlə,
xalqla, insanla bağlı qayğı və dərdlərini
içində böyüdüb, onları öz
arşını ilə ölçüb", oxuculara təqdim
edib. İslam Sadığın neçə
onilliklərdir ardıcıl yazdığının, bədii
gedişlərinin üfüqlərindən və xətlərindən
xəbərdaram.
Əlbəttə, şairin indiyə qədər ipə-sapa
düzdüklərini təhlil etmək geniş və əhatəli
araşdırmalar əsərlərinin müxtəlif tərəfləri
ilə bağlı mükəmməl mənzərənin
ortaya qoyulamasının tələb edir. Bunu nəzərə
alaraq mən İslamın 2016-cı ildə "Ocağı
közündən tanıyıram" (Bakı, Azərnəşr,
2016, 160 s.) kitabına daxil edilmiş poetik nümunələrlə
bağlı mülahizələr bildirmək fikrindəyəm.
İslam poetik fikrini (elmi-nəzəri mülahizələrini
də) sistemli, ardıcıl və çin-çin oxuculara
çeşidli çatdırmaqdan həzz alan
söz sərraflarındandır. Əksər şeirlərini
hecada qələmə alan İslam bu kitabda
maraqlı rubriklarla qarşımızda dayanır. Rubrikaların özünün belə poetik
biçimdə ortaya gəlməsi İslam Sadığın
sözə sadiqliyinin göstəricisi təsirini
bağışlayır. Bu rubrikalardan bir neçəsinin
adını səsləndirmək bizə yetərincə
aydın mənzərə verə bilər: "Yolunu azana ay
işığıyam // Səsimi duyana çay
işığıyam", "Ocağınkı odun köz
alıncadı // Mənimki dilimdən söz
alıncadı", "Səsini içinə salıb səsdilər
// Susub səslərini niyə kəsdilər",
"Qazmaqmı axtarır yad aş altından // Ya qaya
çıxardır, ya daş altından" və s.
Başlıqların strukturu, poetik biçimi maraqlı
olduğu kimi, onlar şeirin maya və mahiyyətinə tabe
etdirildikdə qeyri-adi, eyni zamanda uğurlu fikirlərin ortaya
qoyulmasına şərait yaradır.
Birinci
rubrikadakı şeirlərin mayasında, mətnin alt
qatında valideyn, Vətən, torpaq, yurd sevgisi, etnik-milli, mədəni-mənəvi
keçmişə hörmət, torpaq niskili, torpaq yarası,
millət sevgisinin maştabı fərdidən milliliyə qədər
uzanıb gedir:
Tale bir
cüt qoşa zərdi, bilinməz,
Altı üzdən beşi sirdi, bilinməz.
Dərdindən
ölənin dərdi bilinməz,
De görüm dərdini açımmı, Vətən?!
Gəlib
budağına qonub sarı indi,
Bu qədər
incitməz yarı yar indi,
Mənim
səndən əziz kimim var indi,
Atammı, anammı, bacımmı, Vətən?!
Elə zənn edirəm ki, nümunə gətirdiyimiz
parçalar İslam Sadıq üçün Vətənin nə
olduğunu qeyd-şərtsiz açıq-aydın sübut
edir. Şairin daxili iztirabları, içinin
hıçqırtısı hər bəndin sonuncu
misrasında daha təsirli effekt yaradır. Şair sanki həmin sualları özünə yox,
hər bir oxucusuna verir və sanki Vətənlə oxucunu
mükaliməyə çağırır.
Napoleon
Bonapartın belə bir fikri vardı: "Vətənə məhəbbət
- sivil insanın ən mühüm ləyaqət göstəricisidir".
Perifraz edərək demək istəyirəm ki,
şeirində Vətən İslam Sadığın fərdi,
şəxsi, ictimai düşüncəsinin ləyaqət
kodu kimi özünü göstərməkdədir. Vətən
İslam Sadıq üçün heç də Tovuzun
Samanlıq kəndi, ətraf bölgələr, Qarabağ,
Şirvan, Şəki, Muğan və s. deyil, Vətən
otaylı, butaylı Azərbaycandır.
Amma bu Vətənin, bu torpağın bəlaları da
özündən çox-çox böyükdür. Və
İslam Sadıq da müşahidəli təfəkkür
sahibi kimi bütün bunları yaxşı görür.
Yəqin "Yaralı torpağım, yaralı
könlüm" şeirinin də düzümə gəlməsi
şairin bu hissləri yaşaması ilə bağlı olub:
İçimiz
od tutub, duyanımız yox,
Bir içim suya da qiyanımız yox.
Bircə
arxamız yox, hayanımız yox,
Yaralı
torpağım,
Yaralı
könlüm !
Yadların
başımda gəzdiyi bəsdi,
Bağrının başını əzdiyi bəsdi.
Bu qədər
dərd-sərə dözdüyün bəsdi,
Yaralı
torpağım,
Yaralı
könlüm!
İslam Sadığın bu şerini oxuyarkən
yadıma ABŞ-nın ən humanist və reformator prezidentlərindən
olan Con Kennedinin maraqlı aforistik ifadəsi düşdü. "Ölkənin
sənin üçün nə etdiyini soruşma, öz
ölkən üçün nə edə bilmisən onu
de". İslam Sadığın da
şeirindən təxminən belə bir nəticə ortaya
çıxır. "Torpaq" dedim gözlərim
önündə qədim türk xalq inanclarında onunla
yanaşı həyatın su, hava və odla bərabər bu
dörd ünsürlə bağlı olduğu canlandı. Torpaq həm də həyatın müxtəlif tərəflərinin
və onun yüzlərlə susmuş mənzərələrinin,
peyzajının, portretinin, görünüşünün
fikrimizdə özünə yer almasıdır.
İslam Sadıq taleyimizə yazılmış bəlalarda
və faciələrdə ölkənin hər bir vətəndaşını,
cəmiyyətin hər bir üzvünü suçlayır. Bu baxımdan müəllifin
"A şair" rədifli əsəri kifayət qədər
ibrətamizdir:
Soyuq
çadırlarda yesir deyilmi
Ömründən, günündən küsür,
deyilmi?!
Düşmənin
əlində əsir deyilmi
Qohumun, qardaşın, atan, a şair.
"Şöhrət" ordenindən utan, a şair.
... Bir
zaman deyərdin canım Qarabağ,
Şöhrətim Qarabağ, şanım Qarabağ.
Şöhrət
yaxandadı,
Hanı Qarabağ ?!
Kimdi bu
torpağı satan, a şair
"Şöhrət"
ordenindən utan , a şair.
İslam Sadığın bu poetik nümunələrində
şairlik heç də öz deklarativ və nominativ xarakteri
ilə ortada deyil. Onunçün "şair" və "vətəndaş"
leksik baxımdan kök sözlər olmasa da, aralarında
eynilik, oxşarlıq daha çox hiss olunandır.
Burada Vətən, Qarabağ, torpaq obrazı ilə
şair vətəndaş arasında simbiozluqdan daha çox
uçurum olması göz önündədir. "A
şair"də İslam Sadıq vahid, bitkin poetik formadan
istifadə etməklə, şairi öz torpağından,
xalqından, elindən, obasından qopuq kimi təsvir edir.
Əlbəttə, ədəbi dairələrdə bu şeirə
münasibət bəlkə də kifayət qədər
ziddiyyətli ola bilər. lakin
mövcud durumumuzun halının, vəziyyətinin də belə
olduğu nəzərdən qaçırılmamalıdır.
Şairin doğma torpağın taleyi ilə
bağlı düşüncələri onun mövzunu dərki
üçün əsaslar verir. Daha
doğrusu, müəllifin fikirləri dünyadan kənarda
qalıb, perik düşmür, əksinə dünyanın
özünün içində boy verib böyüyür.
Mənə elə gəlir ki, "A
şair" şeiri yuxarıda adını çəkdiyimiz
kitabın əvvəlki səhifələrinə təsadüf
etsə də, bu nümunə bütünlükdə bu nəşrin
leytmotivi kimi nəzərdən keçirilə bilər.
Burada İslam Sadığın poetik nəfəsi,
qayəsi qeyri-adi gücü ilə fərqlənən orkestri
xatırladır.
Bu şeir müəllifin dövrlə bağlı
bütün ağrı-acılarını yığmaqla, nəinki
İslamın müraciət etdiyi şairin, həm də vətəndaşın
ümumbəşəri əzablarını əks etdirir. İslam
Sadıq torpağın dərdini uğurlu metaforik ifadələrlə
oxucunun qulağına pıçıldamaqdan daha çox
üsyankarlıqla çatdırmağa meyillidir. Şeirin heç bir misrasında hər hansı bir
sentimentallıq görmürük, əksinə burada vətənpərvərlik
hissinin xüsusi əks-sədasının ilğımı
içində vətən hissi daşıyanların sir-sifətini
qarsır. "A şair" şeirində
İslam Sadıq doğma torpağın dərdindən
danışma nəinki mənəvi, həm də fiziki səviyyədə
hiss olunur. Çünki torpaq bizim şəxsiyyətimizin,
mənliyimizin danılmaz hissəsidir, axı bizim
hamımız dünyamızı dəyişdikdən sonra
canımız həmin torpağın ağuşuna
tapşırılacaqdır.
Böyük rus liriki Sergey Yesenin necəsə demişdi
ki, "Mən doğma torpağın kədərini
daşıyanam". İslam Sadıq da öz içini
doğma vətənin kədərçisinə, qüssə
daşıyanına "hədiyyə" edibdi. İslam Sadıq poeziyası, belə demək
mümkünsə, bütün rəngi, çaları və
xüsusiyyətləri ilə öz yaşadığı
epoxasına bağlı olmaqla, dövrün problemləri ilə
xeyli baxımdan əlaqədədir. İslam
Sadıqda özündən kənarlaşma sanki yenidən
özünə qayıdışdır. İslam
hər şeydə, hər yerdə tamlıq və harmoniya
axtarışında olur. Onun lirik
düşüncəsində təzə tərlik, təbiilik,
insan hissinin zənginliyi, sözlərlə oyun
qurmasının başqa aləmi var. İslam Sadıq hal-əhval
şairidir. O, varlığın bütün tərəflərinə,
mənzərələrinə öz bucağından
baxmağı bacaran şairdir. Onun qələmə
aldıqlarından əzab, kədər, ağrı-acı elə
bil şairin içindən baş qaldırıb adamın
üstünə gəlir.
İslam Sadığın şeirlərindən gətirdiyimiz
fraqmentar parçalar onun hansı və necə hisslər
daşıyıcısı olduğunun görümlü mənzərəsini
yaradır. İslam bəziləri kimi yazdıqlarını
gözə soxub özünə ucuz reputasiya qazananlardan, imic
formalaşdıranlardan deyil. Lakin
yazdıqlarının ləngəri, deyim tərzi, fikri
yoğurmaq bacarığı göz önündədir.
O, heç populyar ictimai fikir yaratmağı da qarşıya məqsəd
qoymur. Lakin poeziyasının ictimai motiv və
obrazları onun varlıqla bağlı, Vətən dərdi
ilə bağlı yazdıqlarını oxucuya qaytara bilmə
bacarığını ustalıqla düzənləyir.
İslam
Sadığın şeirləri ölçü
baxımından kifayət qədər lakonik olmaqla, onların
mühüm və dərin ideyası hər hansı
verilmiş bir bənddə öz təsir qüvvəsini əks
etdirə bilir: Bunu "Adamın saxtası" şeirindən
yaxşı görmək olur:
Səhərin
sazağı,
Günortanın
odu,
Axşamın şaxtası.
Hava kimi
gündə
Üç
dəfə dəyişir
Adamın saxtası.
Bu nümunədə özünəməxsus bədii
kontrastların köməyi ilə ifadə
yığcamlığı və məna məzmununun
qloballığı və hədəfə tuşlanması
bir arada olub uğurlu fikir yükü ilə seçilir. İslam
Sadıq lirikasının lakonikliyi özünü müxtəsər
aforistik ifadələrdə, fəlsəfi mühakimələrdə,
həyatın, insanın, vətənin hər hansı bir
anının canlandırılmasında göstərir. İslam Sadıq şeirlərindəki lakonizm, ilk
növbədə, onunla bağlı olur ki, o, ətraf aləmi,
mənəvi münasibətləri heç də
bütün hallarda ətraflı təsvir etmir, detal vasitəsi
ilə verdiyi obrazı kiçiyin köməyi ilə iri
planda təsvir etməyə müvəffəq olur.
İslam
Sadığın yaradıcılığı ilə
bağlı panoramlı fikir bildirməyə məni onun
"Ulduz" jurnalının (№ 12, 2017-ci il)
səhifələrində yer almış nümunələr
sövq etmişdir.
Yeri gəlmişkən
bildirim ki, İslam Sadıq nəinki "Ulduz", "Ədəbiyyat
qəzeti", "Azərbaycan" jurnalı, həm də
digər çoxsaylı dövrü mətbuat orqanları ilə
yaxından əməkdaşlıq edib, poetik düzümlərini
oxuculara tez-tez hədiyyə edən şairlərimizdəndir.
Onun şeirlərinin struktur-kompozisiya, ideya-məzmun
palitrasına nəzər saldıqda müəllifin
yaradıcı ruhunun mifologiya, tarix, folklor, aşıq
yaradıcılığı, xalq şeiri ilə sıx
bağlılığını görmək
mümkündür. Bizcə, bu, heç də
təsadüfi deyil. Çünki İslam
Sadıq şeirdən mifologiyaya, epik və etnik təfəkkürə,
folklora, tarixin dolanbaclarına, fəlsəfi-psixoloji ovqata, ədəbiyyatın
meyar və ölçülərinə, oradan da şeirə
qayıdış etməklə, öz deyim, duyum
damarının orijinallığını yarada bilib. İslam Sadığın təfəkkür tərzi
əcdadlarımızın ruhuna bələnibdir. O,
türklərin geneologiyasını tarixi, mifoloji, psixoloji, fəlsəfi,
folklor düşüncəsini, dilin alt qatlarındakı
leksik-semantik laylarını təbəqə-təbəqə,
qat-qat qaldıraraq, türk izini, baxışını, mənəvi
dünyasını əbəs yerə özünün
"Şumerdə izim var" monoqrafiyasında
çözələməyib, İslam əski türk fikrinin
semantik strukturunu poeziyada da uğurla yoğura bilib. Dayanıb
durmadan böyük zəhməti hesabına yüksək-
filologiya üzrə elmlər doktoru rütbəsinə yiyələnib.
İslam Sadığın poeziyası
özü və ruhu kimi milliliklə nəfəs alır.
Ona görə də həmişə olduğu
kimi, bu dəfə də "Ulduz"da təqdim etdiyi
şeirlərdən də millilik ruhumuzla bir araya gəlib hisslərimizə
sığal çəkir, bizi maraqlı bir dünyanın
sakininə çevirir. Onun "Xan ağlayır",
"Mən, sən...", "Bizik, biz",
"Deyil","Gülür", "Bu gecə
yağışlar yudumu görən", "Söznən
başımı qatıram" kimi qoşmalarının hər
birinin öz rəngi, öz ilməsi var. İslam Sadıq
sözü istədiyi qiyafəyə, istədiyi libasa
salır, söz onun təsəvvüründə mum kimi, yay
kimidir: sıxılır, bükülür, dartılır, nə
bilim, min bir hala düşür. Sözün istənilən
modifikasiyaya salınması İslam üçün olduqca
rahatdır. Hər söz, ifadə, ibarə
İslam üçün Koroğlunun dəliləri kimidir.
İslam komanda verdi, onlar da şairin
qarşısında "səf-səf", vüqarla
düzülür. Amma İslam öz
"söz dəliləri", sözlərlə güclə
danışmır, onlarla onun qarşılıqlı ülfəti,
ünsiyyəti, səmimiyyəti var. İslamın şeirlərinə
kalamburlar, təkrirlər, məcazlar da xüsusi rəng
qatır. Lakin onlar nə gözü, nə
də qulağı yormur. İslam sözdən
elə söz tutur ki, onun mayası da milliliklə yoğrulur.
Belə rəvan, yapışqanlı ifadə imkanları
nümayiş etdirmək nadir poetik fikir sahiblərinə qismət
olur:
Mənə
nələr demir o qaş, o qabaq,
Dərd sini-sinidi, qəm tabaq-tabaq.
Öldürəndən
qabaq, öləndən qabaq
Öldürəndə gülür, öləndə
gülür.
və
yaxud "Bizik, biz" şeirindəki cinaslara nəzər
salaq:
Bu
körpünü yelli-yelli ötənnər,
Nə bilirlər qalan nədi, itən nə?
Vətən
eşqi ürəyində bitənnər
Barmaq
bizik, üzük bizik, qızıl biz!
İslam
Sadıq dilimizin leksik fondunda çoxdan yuva salmış ifadələri
(qərəz, mərəz, sini, tabaq, nökər,
arşın, xurcun, yelli-yelli, kilid, köz, çara və s.)
nə qədər yerli yerində uğurla işlətməyi
bacarırsa, onlar oxucu düşüncəsində o qədər
də atalar sözü, zərbi-məsəl assosiasiyası
yaradır:
Məndə
sən olanda,
Səndə
mən olanda,
Xurcunun sağ gözü,
Solla tən olacaq.
Onda ikimizdən
Bir vətən olacaq!
İslam Sadığın "Ulduz"da təqdim olunmuş şeirlərindən Azərbaycanımızın rəngləri sanki gözümüz qarşısında dayanır. İslam müəllimin milliliyi ilə azərbaycançılığı sanki onun bütün əsərlərinin çöhrəsinə hopur.
İslam Sadıq üçün vətən çoxçalarlı semantikası ilə özünü əks etdirir.Vətən onun üçün heç də yaxınları, qohum-əqrabaları deyil, Vətən onun içini, qəlbini, düşüncəsini, hisslərini riqqətə gətirən, onun insanları, təbiəti, tarixi, qəlbinə rahatlıq gətirən, içini balanslaşdıran, xalqının zəngin keçmişinə, bugününə, sabahına bağlayan bağdır. Mərd və istedadlı insanların özünü vətən naminə qurban verməsidir. Vətən insanın harada olmasından asılı olmayaraq, onun daim can atdığı məkandır. Vətən İslam Sadığın ürəyinin özəyidir. Buna görə də o, Vətəni olduğu yox, ola biləcəyi qədər əzəmətli görüb, onu öyməkdən usanmır.
Ədalət 2019.- 13 fevral.- S.7.