"Üzüntün
üzdü məni"
Adətimdi, hər həftənin şənbə günü "Ədəbiyyat qəzeti"ni alıram. Düzdü, hərdən qəzet köşklərində bu qəzeti tapmaq olmur. Köşkdəki satıcı, satılıb, deyəndə əsəbiləşirsən. Xeyli vaxt itirib, tapandan sonra bir az rahatlıq tapırsan. Əslində ciddi ədəbiyyatla məşğul olan yazı adamları Yazıçılar Birliyinin orqanları olan "Azərbaycan", "Ulduz", "Qobustan" jurnallarına və "Ədəbiyyat qəzeti"nə abunə olsalar yaxşıdır. Bunu niyə deyirəm, bəzən sadaladığım nəşrlərdə bir gözəl şeir, ya da ki, hekayə, yaxud nəsr əsərini oxuyanda o qədər təsirlənirsən ki, özünü saxlaya bilmirsən və müəllifinə zəng edib, ürək sözlərini deyirsən. Qarşı tərəf deyəndə ki, hələ qəzeti və ya jurnalı almamışam, adamın qanı qaralır. Əlbəttə, mən hamını nəzərdə tutmuram. Şükürlər olsun ki, bu say çox deyil. Növbəti (fevralın 16-sı) "Ədəbiyyat qəzeti"ni gözdən keçirəndə, həmişə istedadına hörmət bəslədiyim gözəl qələm sahibi Adil Cəmilin şeirlərinə rast gəldim. Qəribədir, beş-altı ay bundan qabaq zəng edib, keyfini soruşmaq istədim. Telefonda səsi qırıq-qırıq gəlirdi. Qardaş, Türkiyədəyəm, oğlum xəstədi, buraya gətirmişəm, - dedi. Mənim səmimiyyətimə inanın, bu xəbəri eşidəndə yaman sarsıldım. Kim nə deyir, desin, övlad bütün mənalarda ata-ananın ağrı yeridi. Peyğəmbərimizə sual vermişdilər ki, övlad nədir? Cavabında: Əldə beş barmağın yanında altıncı barmaqdı, kəsib atsan, səni ömür boyu ağrıdacaq, saxlasan ayıb görünər, - demişdi. O qədər duyğulandım ki, beynimdə düzdüyüm misraları kağıza köçürməyə başladım.
Neçə dağ keçəydim, neçə dərə mən,
De, necə özümü
yetirim sənə?
Tanrım,
yol aç, gedim Kəlbəcərə
mən,
Bir az dağ
havası gətirim sənə...
Lüğətimizdə nə qədər xoş sözlər varsa, Adil Cəmil
o xoş sözlərin
hamısına layiqdir. Tanıyanlar gözəl
bilirlər ki, mənim boğazdan yuxarı danışmaqdan
zəndeyi-zəhləm gedir.
Yəni mənimki səmimiyyətdi.
Ona görə də Adil Cəmilin poeziyası və yaradıcılığı haqqında
ürək sözlərimi
deyəcəyəm. Həm də
ömrünün müdriklik
çağında yaşayan
şairin saxta təriflə səmimiyyəti
qarışıq salmasına
adamın heç cür inanmağı gəlmir. Heç onun boğazdan
yuxarı deyilən sözlərə ehtiyacı
da yoxdur. Xeyli vaxt idi ki,
ürəyimdə götür-qoy
edir, necə və haradan başlamağı düşünürdüm.
Qırğız xalqının
qəhrəmanlıq dastanı
olan "Manas"ı
ana dilimizə tərcümə edən görkəmli bir şair haqqında nəsə demək mənə bir az ağır
gəlirdi. Bu, kişi etirafımdı.
Yazını, yazı
yazmaq xətrinə yazmaq olmur axı...
Bu həm də
araşdırma və
tədqiqat işidir.
Nəzərə alsaq ki, dəhşətli dərəcədə
tənbələm və
tənbəlliyim bütün
ömrüm boyu kölgə kimi ardımca sürünüb.
Hələ 70-ci illərdə
"Ulduz" jurnalında
şeirlərim çap
olunanda mərhum Yusif Səmədoğlu:
"Sənin axı istedadın var, bu tənbəlliklə nə qədər yol getmək istəyirsən?" - demişdi. Ancaq bu, o demək
deyildi ki, yazmaq istəmirdim, sadəcə cəsarət
eləmirdim. Yaxşı ki,
qəlbi işıqla
dolu şairin özü yazı masama işıq saldı. Türkiyə dəftərindən olan şeirlərini oxudum. Oxumadım e... ruhuma su
kimi çilədim.
Bu şeirlərin hər birində fikir tutumu aşıb-daşırdı.
Adil Cəmilin demək olar ki, bütün
yaradıcılığına bələdəm. Hissiz, duyğusuz,
həyəcansız bircə
misrasına da rast gəlmədim. Mərhum şairimiz Bəxtiyar Vahabzadə şairin "Aylı gecə nağılı"
haqqında yazdığı
ön sözdə yazırdı: "Bəzən
şeir adıyla yazılmış bir mənzuməni oxuyub görürsən sözlər
ilk çəkisini və
ilk rəngini, yəni
öz lüğəti
mənasını saxlamış,
rəqəmə bənzər
quru sözlərdir, səni isitmir, həyəcanlandırmır. Baxırsan ki,
bu yazıda şeir üçün lazım olan bütün zahiri elementlər - qafiyədən
tutmuş, ölçülərə
qədər hamısı
var, amma şeir yoxdur. Niyə?
Bəs burada nə çatmır? Kəlmələrin
duyğu, həyəcan
yükü!". Mənə elə gəlmir ki, böyük bir ustadın Adil Cəmilin yaradıcılığına qiymət
verməsi təqdirəlayiqdir.
Orası
da var ki,
Bəxtiyar Vahabzadə
kimi nəhəng bir şairi heyrətləndirmək hər
qələm sahibinin işi deyildi. Şairin şeiri onun haqqında yazılanları
haqq etməsəydi, yəqin ki, bəzi yazı adamları kimi diqqətdən kənarda qalardı. Hansı şeirini oxuyursan,
səni düşündürür.
Üzüm salxımları tənəkdən
sallanan kimi kəhrəba misralar adamın üzünə gülür. Görün
şair "Bitirdim"
adlı şeirində
nə gözəl deyir:
Nə var ki, səhrada
gül bitirməyə,
Mən daşın
üstündə daş
da bitirdim.
Gözlərdən gizlətdim dolan
gözümü,
Solğun yanağımda yaş da bitirdim.
Daxili qafiyələrin gözəlliyinə
fikir verin: "sevgimi", "ev kimi" qafiyələri ancaq Adil Cəmil
kimi sözün qədrini bilən, onu necə gəldi
işlətməyən bir
şairin qələmindən
süzülə bilər.
"Üzüntü" şeiri həddindən artıq duyğulu və həssas olduğuna görə sözün birbaşa mənasında məni üzdü. Türkə əlli
lirə verən Adil Cəmilin qarasına əlli dəfə deyindim. Hər şey normasında olmalıdır. Adamı
bu qədər kövrəltməzlər axı...
(niyəsini bilərsiniz). Məndə
ürək nə gəzir... Sözün düzü, çoxdan
idi ki, məni
belə tərpədən,
silkələyən bir
şeir oxumamışdım.
Əvvəla, onu deyim ki, bu şeirin
ruhu, mayası böyük bir romanın mövzusudur.
Dərdini qoltuğuna
vurub, çarəsini
qardaş ölkədə , Türkiyədə axtarmağa gedən Adil Cəmilin qəribə mənzərəylə
rastlaşdığının şahidi oluruq. Ömür-gün yoldaşı ölüm
ayağında olan bir türkün, uşaqlarını köydən
götürüb, anaları
ilə görüşdürmək
üçün imkansızlıq
ucbatından telefonunu satmaq istəməsivə bu zaman şairin
ona əlli lirə verməsi çox təsirlidir.
Qardaş ölkə olsa
da, qərbin soyuqluğu aydın hiss olunan bir məmləkətdə,
özün dərdin ağuşunda ola-ola bir kimsəyə əl tutasan. Bu, kişiliyin və insanlığın ali məqamıdır.
Verməyə bilməzdi,
şair ürəyidi
axı... "Üzüntü"
şeirində kövrək
duyğularını baxın,
necə ustalıqla dilə gətirir:
Bu zaman zəng gəlir ona
Kövrələ-kövrələ danışır
- Hə, qızım, gözləyin,
gələcəyəm,
sizi ananıza yetirəcəyəm...
Amma daha mənimlə
danışa bilməyəcəksiniz,
çünki bir azdan
telefonumu satacağam...
Əlli
lirə uzadıram ona,
Satma telefonunu, - deyirəm
Zatən
mən də deyiləm
Zənginlərdən birisi,
Allaha əmanət olsun gerisi...
"Darıxdım" şeirində şairin yurd sevgisi, vətən həsrəti adamı kövrəldir. Şair "Ata-anamın Masazırdakı qoşa məzarı üçün..." darıxdığını desə də, böyük anlamda Kəlbəcər üçün, onun uca dağları, səfalı meşələri, şiş qayaları, sərin bulaqları, qonaqları heç zaman əskik olmayan gedimli-gəlimli küçələri üçün darıxdığını demək istəyir. Adil Cəmil ciddi şairdi. Bu, onun xasiyyətindən və xarakterindən doğur. Əks təqdirdə əsərləri sevilə-sevilə oxunmaz, dünyada tanınmazdı, sözün qısası, Adil Cəmil olmazdı. Bu təvazökar şairin ürəyi şüirlə döyünür, nəfəsi sözlə gedib-gəlir. Ulu Tanrı ürəyindən üzünə işıq yolu çəkib. İşığı adamın üzünə düşəndə adam yaşamaq istəyir. İllah da ki, bu işıqdan səxavətlə doğmalara pay ayıranda ürək dağa dönür.
İşığın, nurun bol olsun, əziz qələm dostum! Bir əsrə yaxındı ki, misraların əlində qamçı, söz kəhərinin üstündəsən. Hələ bundan sonra da neçə-neçə əsr yol gedəcəksən sözün işığına qənşər. Mən sənə nə arzulayım? Heç özüm də bilmirəm! Vahid Əzizin "Mənə yüz il ömür arzulamayın" şeiri düşdü yadıma. Mənə elə gəlir ki, bizim Qarabağdan böyük arzumuz yoxdur, sənin də, mənim də! Bu arzunun içində gümrahlıq da var, ömrün intəhasızlığı da... Kəlbəcərdə görüşmək arzusu ilə...
Hörmətlə:
Fəxrəddin Teyyub
Bakı, 18 fevral 2019
P.S. Adil Cəmilin şənbə
nömrəsində çap olunan şeirlərindən təsirləndim.
Ədalət 2019.- 23 fevral.-
S.11.