Arzu Nehrəmli poeziyası
XƏYALƏ
ƏFƏNDİYEVA
Bildim qəmini
sənin ki, çoxdu,
Qəm
çəkməyə bir hərif yoxdu...
Gəldim
olam qəmin hərifi
Gəl təcrübə
eylə mən zəifi...
"Leyli və Məcnun" poemasındakı bu misralar
həm o yetim Məcnuna, həm də elə Füzulinin
özünə aiddi. Füzuli bu dünyanın yiyəsiz qəminə yiyə
durmağa, öz xoşuna "qəmin hərifi"
olmağa gəlmişdi...
Ustadım
Seyran Səxavət Arzu xanım Nehrəmli haqqında
"Babadan nəvəyə keçən yalan"
başlıqlı yazısında onu ulu Məhəmməd
Füzulinin nəvəsi kimi qələmə verəndə, o
müqəddəs baba - nəvə
bağlılığını izah edəndə, bəlkə
də babası Füzuli kimi Arzunun da bu dünyaya "qəmin
hərifi" olmağa gəldiyinə işarə edir...
Bu qəmlər
ki, mənim vardır, bəyirin başına qoysan,
Keçər
kafər cəhənnəmdən, gülər əhli - əzab
oynar...
-deyir Füzuli. "Bəyir" - dəvəyə deyirlər.
"İncil"də də, "Tövrat"da da belə
bir məqam var: "Dəvə iynənin gözündən
keçərsə əgər, günah əhli, kafirlər
yalnız o zaman bağışlanar." Uşaq
vaxtı Füzulini oxuyanda o böyüklükdə beytin
mahiyyətini anlamamışdım. Sonra təsadüfən
İncildə qarşılaşanda elə bil məni
ildırım vurdu: Füzulinin Qəm yükü nə qədər
böyükmüş, İlahi, deyə
pıçıldadım öz - özümə. O qədər
böyük ki, onu bəyirin - dəvənin belinə qoyanda bəyiri
iynənin gözündən keçirəcək, kafiri cəhənnəmdən
çıxaracaq...
Allah həmişə
dağına baxır, qar verir, ağacına baxır, bar
verir... Heç görmüsünüzmü
qanmazın, hissizin, duyğusuz - duyarsızın birinə Allah
dərd verə? Görə bilməzsiniz... Çünki Dərd o qədər müqəddəs
şeydir ki, Allah onu da qanana - seçdiyi bəndəsinə -
dərd qədri bilənə verir. Verir, sonra o dərdin
Adamın üzündə necə şəkilləndiyinə,
bəndəsinin o Dərdi övladıtək əzizlədiyinə
- canının parçası kimi sahib
çıxdığına Allah özü də məəttəl
qalır...
... Mənim
kəşf elədiyim, ruhunu oxuduğum, içimə çəkdiyim,
hiss elədiyim, öz dünyamda müqəddəsləşdirdiyim
Arzu Nehrəmli məhz Allahın belə seçdiyi bəndəsidi
- Seçilmişlərdəndi...
Hamı kimi olmağa - dağda dağı, daşda
daşı görməyə nə var ki?! Hamının görmədiyini
görməkdi Arzu olmaq...
Bu ömrü yaşamaq həm də əzabdır və
Arzu bu taledən qaçmağa çalışır, əslində. Amma nə qədər
qaçırsa, yenə də Ona doğru gedir. Qaça bilmədiyi tale o böyük ürək, mənəviyyat
sahibini bütün şərəfli, ləyaqətli
ömrünü həsr elədiyi özünütəsdiq
sahəsinə gətirib çıxarır. Şair ömrü beləcə başlayır.
Bu ömür ona dünyanı hamının
gördüyü kimi görməyə imkan vermir. Daha duyarlı olmaq, daha çox əzabla yaşamaq
deməkdir.
Nə qədər barışmasa da, bu, Arzunun taleyidir,
ömrüdür. Bu ömrün rahatlığı, dincliyi yoxdur, bu
ömrün cəfası səfasından çoxdur, hər
anı, hər dəqiqəsi dərddi, əzabdı, taleylə
vuruşdu, döyüşdü!
Bu da bir
ömür çağıdır,
Çöl
cənnət, içim ağıdır,
Cənazəm
kəfən dağıdır,
Ruhumsa bal dadır, gəlir.
Arzunun
bitmiş dözümü
Dərdlərinin
yox çözümü,
Çalışıb
özü özünü
Bir sözlə aldadır, gəlir.
Və
yaxud:
Yaşamaqmı,
nə bilim,
Ömrüm çiçək ömrüdü.
Hər
gün ölüb dirildim,
Bu kəpənək ömrümü.
"Kəpənək" demişkən, elə Arzunun
poeziyasında məni özünə bağlayan həm də
o oldu ki, O, insana, insan ruhuna, mənəviyyatına kəpənək
çiçək ləçəyinə qonduğu kimi
qonur, sözə son dərəcə həssaslıqla
yanaşır.
Arzunun fəlsəfəsinin mayəsi
içimizdəki İnsandır. O, insan ki, çox zaman
biz onun qədrini bilmirik. Hürufilər deyirdi
ki, insan Həqdən qopmuş nur parçasıdır. Bu mənada, Arzunun poeziyası elə onun özü
kimi Həqdən qopmuş nur parçasının poetik ifadəsidir.
Bu qədər
dərdin qabağında İnsan nə qədər
böyük ürəyə sahib olar ki, hər gələn bəlanı
sinəyə çəkib Tanrıya şükür etməyi
bacarasan!
Bir pritçada oxumuşdum ki, şükürlə, səbirlə
irəliləyən ordunun qarşısında kimsə dayana
bilməz. Bu ordu Ölümə şükür etdiyi,
Əzrayıla gülməyi bacardığı
üçün yenilməzdir. Oxuduqca Arzunun hər sətrində
bu cür Allahın hər kəramətinə
şükranlıq gördüm, onu bir daha ürəkdən
alqışladım:
Sabahın
xeyir, ömrüm!
Ayağı
daşlı,
başı savaşlı
yaşından yaşlı ömrüm
coşğun, təlaşlı ömrüm...
bir
xoşbəxt qadının şüküründən
ayağı yer alıb
yaxasından yapışıb bərk - bərk,
günü - günə calamaqla edib ərk.
Qazandın,
ömrüm!
Bir
günün də mübarək!
Bu ötən
səhərimdi
Gecən
xeyrə qalsın!
Sabaha
Allah kərimdi!
Haqqın
nemətidir, haqqına şükür,
Sevinc də, kədər də onun əsiri.
Yağışlı
günlərdən çən - duman çökür,
Bir işıq gizlədir gecənin sirri.
Bu misraları oxuduqca Arzunun dəyanətli, mətin
olduğu qədər də şükür eləməyi
bacarmaq kimi ilahi bir keyfiyyətə sahib olduğunu
görürük. Şükrə yüksələn insan ilahi
firavanlıq qazanır, ali mərtəbəyə
ucalır:
Haqqın
nemətidir, haqqına şükür,
Sevinc də, kədər də onun əsiri.
Yağışlı
günlərdən çən - duman çökür,
Bir işıq gizlədir, gecənin sirri.
Yaxud:
Əlim
qulağımda, çatmaqda vaxtım...
Ölümün astarı üzündən baha.
Bu günə
min şükür, şükürlü baxtım,
Gələn sabahlara, kərim Allaha.
"Ölümün astarı üzündən baha..." deyir Arzu. Hələ də içində istisinə isindiyi, tüstüsünə kor olduğu, ruhunu darmadağın edən nakam sevgisindən, o sevgini doya - doya yaşamağa qoymayıb araya qəfil hicran salan vaxtsız ölümdən... yazır. Yazır ki, bəlkə ürəyi boşala... Yazır ki, bir az səbbi alına... Yazır ki, unuda yaşadıqlarını... Amma "unutmağı öyrənmək" istədiyi halda əksinə yazdıqca bütün yaşananları daha da unudulmaz edir, əbədiləşdirir, xatirəyə - Sözə çevirir. Nakam sevgisi və ... və... Ölüm...
Təkcə Arzunun yaradıcılığında yox, geniş mənada düşünəndə, bəlkə də "Sevgi və Ölüm" mövzusu olmasaydı, heç ümumiyyətlə, poeziya yaranmazdı. Yaransaydı da, "Ölümün yaratdığı" poeziya səviyyəsində olmazdı.
Platon "Hər bir yaradıcılıq öz gücünü ölümdən alır" - deyirdi. Hər bir əsl şeir Ölümlə təmasdan yaranır, Ölümün "canından" qopur. Əsl sənət nümunəsi əslində, o ucsuz - bucaqsız qaranlığa - Ölüm adlı əbədiyyətə açılan pəncərədi.
"Ölüm - Haqqdır" - Ölüm Tanrının ən çox yazdığı və heç vaxt yazmadığı həqiqətdir...
Arzunun şeirlərinin bənzərsizliyi ondadır ki, o, cavan ömrünü gültək solduran, onu bənövşətək boynubükük qoyan vaxtsız Ölümü "qarğımır, daş-qalaq eləmir", onu alnına yazılan yazı kimi qarşılayır,hətta qovuşmaq üçün ölməyə də razı olur:
Sevdalanmış Arzuyam,
Bəxti qara yazıyam.
Ölməyə də razıyam,
Unutmağa gücüm yox.
Yaxud:
Səndən sonra ölmədim,
Ölmədim, yaşayıram.
Sənsizliyi qəlbimdə
Yük kimi daşıyıram.
Çox gözləsəm də onu
Yaxın gəlmədi ölüm.
Yaxasından tutmağa
Uzalı qaldı əlim...
İnsan həyatı bir çevrədir. Mahiyyət etibarilə, dünya özü bir çevrədir. Çevrə sonsuzluqdur. Arzunun şeirlərinin hərəsi bir çevrədir, düz xətt üzrə deyil. Ona görə bu şeirləri xətkeşlə ölçmək mümkün olmur. Bu şeirləri hiss edirsən, duyursan, içində yaşayırsan, yanırsan, göz yaşların dinmək bilmir, amma izah etmək məqamı gələndə kəlmələr çox aciz gəlir adama. Çünki bu şeirlərin başlanğıc nöqtəsi ilə, son nöqtəsi iç - içə, üst - üstədir.
İnsan həyatı da bir çevrədir. İnsan doğulur - bununla
çevrə başlayır, böyüyür, gəncliyini
yaşayır, yaradır, ailə qurur, övlad sahibi olur,
dostlar qazanır, dünyada gedən prosesləri görür,
müdaxilə edir, dünyanı dərk etməyə
çalışır, hər gün addım - addım
Ölümə doğru irəliləyir... və bir gün
Haqqa qovuşur... Bununla çevrə qapanır.
İnsan həyatı harda başlayırsa, orda
da bitir.
Biz dünyaya gələndə ağlayırıq. Bəlkə də bir gün yaşayacağımız ölümü duyub yenidən geriyə - ana bətninə qayıtmaq istəyirik. Bələklərlə bələnirik, pal - paltar geyinirik, evcik - evcik qururuq, evcik qura - qura ev tikməyi öyrənirik, ev tikirik, yuva qururuq, şeir yazırıq, şeirlərimizdə qafiyə sistemi yaradırıq - bəlkə də bütün bunların hamısı isə biz bu aləmdə ana bətnini yenidən özümüz üçün yaratmaq istəyirik...
Evcik qura - qura həyat qurmağı öyrənirik, gəlinciyimizin saçını daraya - daraya gəlin olmağı... O zaman dünya o qədər buludsuz, çəhrayı rəngdə olur ki, bir alma şəkəri bəs edir ki, bizi dünyanın ən xoşbəxti eləsin...
Arzunun şeirlərinin içində məni ən sarsıdan "Evciyim" şeiri oldu. Bu dünyada hamıdan incimək olur - atadan, anadan, dostdan, yardan, yoldaşdan, lap bədəbəddə adam bəxtindən də inciyir, Allahdan da küsür... Amma Arzu nə Allahdan küsür, nə də bəxtindən... Elə olsaydı o da olardı hamı kimi, xorda oxuyan sıra nəfərlərindən biri - Amma Arzu bənzərsizdi axı... Küskünlüyü də özü kimidi.
Həyat dolu uşaqlığını, gözlərində günəş çıxıb ay doğduğu günlərini xatırlayan Arzu özü kimi ərköyün gəlinciyindən, evciyindən küsür:
Qonaq - qaralı evciyim,
Şah əsəri gəlinciyim.
Gəlinciyim mənim kimi
ərköyündü, uşaq idi.
Mənim qədər olmasa da
O da yaman qoçaq idi.
Anlamazdıq dərddən - sərdən
Düşünməzdik acı - acı
Düşünə bilsəydik belə
Çözüb bulardıq əlacı
Məni onun qədər heç vaxt
Anlamazdı ana - bacı.
Gəlinciyim, heç demirsən,
Uşaq dostum, sirr yoldaşım,
harda qalıb?
Arzuları, ümidləri
Dünya boyda evciyində
Orda qalıb.
Durum səndənmi
inciyim,
Daha
qalmayıb dincliyim
Küsdüm
səndən gəlinciyim!
Elə səndən
də evciyim!
Dünyada yollar çoxdur. Bu yolların ən
çətini, həm də ən şərəflisi, ən
müqəddəsi oxucu qəlbinə gedən yoldur. Arzu xanım bu yola hələ yaradıcılığının
ilk illərindən inamla, ürəklə çıxıb.
Əslində, əsl istedadlı adamın
yaradıcılığının "ilk" dövrü,
ya "yetkinlik" mərhələsi adlı şey yoxdur.
Ədəbiyyata gələn birbaşa gəlir,
sənət aləmində öz sözünü deyir.
Öz işığı - istisiylə ürəklərə
yol tapır - Arzu xanım kimi...
Haqqında oxudum ki, Arzu xanım Kazımqızı Nehrəmli bədii yaradıcılığı ilə yanaşı həm də alimdir, tarix elmləri üzrə fəlsəfə doktorudur. 2008-ci ildə elmi əsəri işıq üzü görüb.
1997-ci ildə "Əbədi sevgi", 2001-ci ildə "Tənha qu nəğməsi", 2017-ci ildə "Unutmağı öyrənirəm" adlı şeir kitabları ilə oxucuların görüşünə gəlib. Sözlərinə 50-yə yaxın musiqi bəstələnmiş Arzu xanım həm də nəğmələrdə ürəklərə yol tapır. Amma bütün bu sadaladığım alim, şair, sənətkar kimi keyfiyyətlərdən daha uca, ali mərtəbədə dayanan obraz gördüm - sevgisi, sədaqəti, dəyanəti, ləyaqəti, mərdliyi, qeyrəti ilə heç kimə bənzəməyən Qadın - Ana obrazı...
Hər misrasında, hər sətrində mən
Arzunun ürəyinin böyüklüyünə heyran
qaldım və bir övlad kimi Onun Analığı,
Qadınlığı, Böyüklüyü, Müqəddəsliyi
qarşısında baş əydim.
Ədalət 2019.- 23 fevral.- S.14.