DÖRDÜNCÜ ÖMRÜNÜ
YAŞAYAN XALQ YAZIÇISI
Tanrı
həyat bəxş etdiyi heç bir bəndəsini
istedadsız qoymur, hər kəsə bir yöndəkiminə
şairlik, kiminə yazıçılıq, kiminə bəstəkarlıq,
kiminə də digər sahələr üzrə qabiliyyət
verir.
1928-ci
il iyunun 12-də Ağstafa rayonunun Muğanlı kəndində
dünyaya göz açan bir körpəyədə Tanrı
tərəfindən istedad verilmişdir. Omar babasının
İsa adlandırdığı körpə kiçik
yaşlarından doğulduğu rayonda bir qədər sonra (gənc
yaşlarında) Azərbaycanda, daha sonra Azərbaycanın sərhədlərindən
kənarda əvvəlcə İsa Hüseynov, XX əsrin səksəninci
illərindənisə İsa Muğanna kimi tanındı.
İsa Muğannayada hamı kimi istedad Tanrı tərəfindən
verilmişdir. Amma onun istedadı digərlərindən fərqlənirdi.
Çünki bu istedadın dərəcəsi həddən
ziyadə çox idi. Elə bu səbəbdən də
istedadın doğurduğu əks səda özü kimi
möhtəşəm və
böyükdür.Muğannanın istedadının bu qədər
hədsiz olmasında onun elminin, mütaliəsinin və zəhmətinin
rolu az deyildir. İsa Hüseynov fəlsəfi və realist
yazıçı kimi oxucusuna və ədəbiyyatşünaslıq
elminə yaxşı tanışdır.
1928-1947-ci
illər İsa Hüseynovun taleyində ömrünün
birinci dövrü kimi xarekterizə oluna bilər. Ədib bədii
yaradıcılığa başlamadan belə
özünün bacarığı, yaşına görə
qeyri adiliyi ilə seçilirdi. Altı yaşlı
İsanın babası Omar ağa xəstə olarkən
hamı onun çarpayısının ətrafına
yığışmışdı. Tək bircə Balcan
oğlu Sirac iş dalınca getmişdi. Gələndə isə
özü ilə kiçik bir canlı gətirmişdi.
Canlını görən Omar ağa onun Supərisi
olduğunu demiş və onun sudan kənarda
yaşamayayacağını bildirmişdir.Canlının
öldüyünü görən babası onu dəfn etməyi
balaca İsaya tapşırmışdır. Bu hadisə orada
olanları nə qədər heyrətləndirsədə,
İsa Hüseynov əlləri ilə torpağı
qazıyaraq Su pərisini dəfn etmişdir.İllər sonra
bu hadisənin nəticəsi olaraq ədib "Dəfn” hekayəsini
yazmışdır. İsa Hüseynovun taleyinin birinci
dövrü yalnız bu hadisə ilə yekunlaşmır.
Atası Mustafa Hüseynov müharibəyə yollandıqdan
sonra ailənin bütün çətinlikləri evdə
böyük övlad olan gənc İsanın və anası Xədicə
xanımın üzərinə düşür. İsa
Hüseynovun uşaqlıq illəri tarixi şərait
baxımındanda elə bir dövrə təsadüf
etmişdir ki, həm represiyaların, həm də ikinci
dünya müharibəsinin getdiyi bir vaxta:
Amma
bu çətin günlərin olmasına rəğmən
Hüseynov özündəəzm və mübarizlik ruhunu
aşılayaraq ali təhsil almaq üçün Bakıya
yollanır. İlk olaraq Azərbaycan Tibb instituna qəbul olsa
da öz istəyi ilə oranı yarımçıq tərk
edərək,Azərbaycan Dövlət Universitetinin (indiki BDU)
Filologiya fakültəsinə qəbul olmuş, burada təhsil
aldıqdan sonra təhsilini Moskvada Maksim Qorki adına ədəbiyyat
instutunda davam etdirmişdir.
Yazıçının taleyinin ikinci dövrü
1947-1986-cı illəri əhatə edir. "Arx” hekayəsi
ilə ədəbi fəaliyyətə başlayan
yazıçının daha sonra "Anadil ötən yerdə”
hekayəsi çap olunur. Bu əsər
İsa Hüseynovu böyük oxucu arenasına tanıdır
və onun ədəbiyyata gəlişi hesab edilir. Ədib hekayədə atasının və
dayısının bioqrafik obrazlarını
yaratmışdır. Yazıçı Mehdi Hüseyn:
-Səni
tənbeh edəcəyəm, -dedi, -Oçerkiniyə atandan
yazmısan? - deyərkən
yazıçının cavabı belə olmuşdur,
çünki atamı yaxşı tanıyıram. Muğanna nə yazmışdırsa
yazdıqlarında beyninin, hisslərinin, qəlbinin səmimiyyətini
oxucusu ilə bölüşmüşdür. Hekayə ilə yaradıcılığa başlayan
İsa Hüseynov hələ gənc yaşlarında bir
sıra povest və romanlarını oxucularının və ədəbi
tənqidin ixtiyarına vermişdir. İsa
Muğannanın taleyinin ikinci dövrü, başqa sözlə
ikinci ömrü ədəbi fəaliyyət baxımından
olduqca geniş və zəngindir. İsa
Hüseynovgənc olsa da, onun yazdığı əsərlər
ictimai təsirinə və psxoloji gücünə görə
oxucusunda müsbət təəssürat yaradırdı.
Ədib obraz yaradılışında əsl
yazıçı peşəkarlığı nümayiş
etdirərək, yaratdığı surətləri rəngli
boyalarla oxucusuna təqdim edirdi. Ədib bu dönəmdə
"Kollu Koxa,” "Quru budaq”, "Tütək səsi”,
"Ömür karvanı”, "Saz”, "Bizim qızlar”,
"Doğma və yad adamlar”, "Dan ulduzu”, "Yanar ürək”,
"Məhşər” kimi povest və romanlarını qələmə
almışdır. Muğanna bu zaman kəsiyində
adını çəkdiyimiz möhtəşəm əsərləri
yazmaqla bahəm, bir sıra filmlərin ssenarisinidə ərsəyə
gətirmişdir. "İyirmialtılar”, "Doktor Nərimanov”,
"Nəsimi”, "Nizami” Muğannanın film
yaradıcılığının aşkar məhsuludur. Ədibin 40 ilə yaxın davam edən ikinci
ömrü ona böyük şöhrətlə bərabər,
bir sıra çətinliklər də
yaşatmışdır. 50-60-cı illərdə
İsa Hüseynov yaradıcılığı
haqlı-haqsız ədəbi tənqidin hədəfinə
çevrilmişdir, lakin yazıçı təxəyyülünü,
qələmini əzməyə çalışanlar öz
arzularına çata bilməmişdir. Akademik
İsa Həbibbəyli Xalq yazıçısının
yaradıcılığı ilə bağlı yazır ki,
İsa Hüseynovun yaradıcılığı Azərbaycan
bədii nəsrinin böyük ustadı Cəlil Məmmədquluzadə
ilə 60-cı illər ədəbi nəslinin arasında
körpü funksiyasını daşıyır. İsa Hüseynovun mübarizliyi, yazıçı
təxəyyülü və elmi gücü onun ədəbi
fəaliyyətini ictimaiyətə çatdırmağa imkan
vermişdir. Altmışıncı illərin
sonundan başlayaraq şəxsi həyatında və
yaradıcılığında sanki bir işıqlanma baş
vermiş, Tanrı yazıçıya ard-ardınca sevinc dolu
günlər bəxş etmişdir. Ümummilli
Lider Heydər Əliyevin hakimiyyətə gəlməsindən
sonra İsa Hüseynov yaradıcılığına kölgə
salan buludlar günəşlə əvəz olundu. Heydər Əliyevin "Nəsimi” kinosunun ssenarisinin
yazılmasını İsa Hüseynova tapşırması
yazıçıya böyük stimul vermiş oldu. Filmin ssenarisi və "Məhşər” romanı
İsa Hüseynov yaradıcılığının
şövqünü daha da artırdı. Rəngin və zəngin
yaradıcılığı olan yazıçının
"Məhşər” romanını tarixi aspektdən
yazması onun yaradıcılığında tarixi roman
yazılışının əsasını qoymaqla bahəm,
həm də "Nəsimi” şəxsiyyətinə və
dövrünə verilən böyük töhvədir. Yazıçı ədəbiyyata və mədəniyyətə
göstərdiyi xidmətlərinə görə 1976-ci ildə
Əməkdar incəsənət xadimi fəxri adı ilə
təltif edilmişdir.
İsa Muğannanın taleyinin üçüncü
dövrü, yaşadığı üçüncü
ömür 1986-cı ildən başlayır ki, bu da üzərində
yeddi dəfə işlənmiş "İdeal”
romanının yazılmasının başa
çatdığı dövrə təsadüf edir. Yazıçının
üçüncü ömür yaradıcılığının
şah əsəri olan "İdeal” romanı ona həm
şöhrət qazandırdı, həm də ədibin
yaradıcılığına müxtəlif aspektlərdən
olan yanaşmanı üzə çıxardı.
Akademik Nizami Cəfərov yazır ki, "İdeal” romanı
çap olunar-olunmaz elə bir rezonans verdi,
mübahisələri elə bir mərhələyə
qaldırdı ki, hətta təpədən dırnağa
yenilikçi olan 60-cılar da onu həzm etməkdə çətinlik
çəkdilər. Həqiqətəndə
"İdealın” yazıldığı ilk vaxtlar roman ədəbi
tənqidin müəyyən mənada hədəfi olsa da,
sonrakı dövrlərdə isə nə ədəbi tənqidçilər,
nə də tədqiqatçılar demək olar ki, romanın
tənqidi və tədqiqi ilə məşğul
olmadılar. Son dövr elmi tədqiqatlarına
nəzər saldıqda da Muğannanın digər əsərləri
ilə müqayisədə "İdeal” romanın ədəbi
tənqid və tədqiq baxımından sanki durğunluq
dövrü yaşadığını görürük.
Muğannanın yazıçı kimi birinci
xüsusiyyəti əsərlərinin üzərində
yorulmaq bilmədən böyük səbr nümayiş etdirərək
dəfələrlə işləməsi idi. İkinci xüsusiyyəti isə avtobioqrafik obraz
yaradılışı idi ki, bunu ədibin əsərlərinin
çoxunda görmək olur. Yazıçının
üçüncü ömründən oxucusuna və sevənlərinə
"İdeal”, "Cəhənnəm”, "Qəbiristan”,
"GurÜn”, "İsa həq, Musa həq”, "Türfə”
romanları, "Qırx kisə qızıl”, "İlan dərəsi”,
"Söz yarası” kimi povestləri ədəbi xəzinə
olaraq bəxş olundu. Bu dönəmdə
yazıçı Odər dili, Odər mədəniyyəti
SafAğ elmi ilə bağlı fikirlərini əsərləri
vasitəsi ilə oxucularına çatdıra bildi. Ədibin üçüncü ömür
yaradıcılığının konsepsiyasını
Türk birliyi və təhrif dünyadan uzaq durmaq təşkil
edirdi. Muğannanın
üçüncü ömür
yaradıcılığına aid əsərləri oxuduqda
yazıçının özünün qeyd etdiyi kimi bu ədəbi
nümunələrin Tanrı tərəfindən Muğannaya
göndərilməsi fikridə bir daha öz təsdiqini
tapır. İsa Hüseynov qeyd edirdi ki, səksəninci
illərdən üzü bəri yazdığım əsərləri
Ün eşidərək qələmə alıram. Üçüncü ömür
yaradıcılığının roman və povestlərini
oxuduqda əsərlərdəki düzənlilik və səhman
oxucunu heyrətləndirir. Sözün
gerçək mənasında əsərlərin Odər dili
ilə əlaqəli yazılmasına baxmayaraq, hadisələrin
ardıcıllığı, əsərin düzənliliyi tədqiqatçını
və ya oxucunu belə qənaətə gətirir ki,
Muğannaya yazdıqları Tanrı tərəfindən
Ün vasitəsi ilə göndərilmişdir. Ədibin yaradıcılığında avtobioqrafik
obraz yaradılışı mühüm yer tutur, xüsusi ilə
də Odər dili ilə vəhdətdə yazılan əsərlərdə
bunu daha çox müşahidə etmək olur. Avtobioqrafik
obraz yaradılışı yazıçıdan istedadla bərabər
səmimiyyət və cəsarət tələb edir ki,
bunlarında heç biri İsa Muğannanın xarakterinə
yad deyildi, əksinə bu keyfiyyətlər Muğannanın
canında, ürəyində, dilində, onu oxucularına
sevdirən qələmində var idi. Yazıçının
yaratdığı obrazlar özünün kalaritliliyi,
canlılığı hətta bəzən oxucusu ilə sanki
dialoqa girməyi ilə seçilir.
İsa Muğannanın şəxsiyyəti və
yaradıcılığı oxucusu tərəfindən rəğbətlə
qarşılandığı kimi, dövlət tərəfindən
də yüksək qiymətləndirilmişdir. Ədibə Əməkdar
incəsənət xadimi, Xalq yazıçısı fəxri
adları verilmiş, 1998-ci ildə Ümummilli lider Heydər Əliyev
tərəfindən İstiqlal ordeni ilə təltif
edilmişdir. Daha sonra Nəsimi milli
mükafatına layiq görülmüşdür. Yazıçının Nəsimi mükafatına layiq
görülməsi onun Ədəbiyyata və Mədəniyyətə
göstərdiyi xidmətlərlə bahəm, Nəsimi şəxsiyyətinə
və tariximizə verdiyi töhfələrə dəyərdir.
2014-cü il aprelin 1-də İsa Muğanna ömrünün
86-cı baharında cismən dünyasını dəyişdi.
Xalq yazıçısının dördüncü
ömrü onun ölümsüzlüyü ilə
başlandı və davam edir. Yazıçının
dördüncü ömrünə nəzər saldıqda
görmək olur ki, bu dönəmdə onun əsərləri
yenidən nəşr olundu, 2009-cu ildə tamamlanmış
"Türfə” romanı 2015-ci ildə çap edilərək
Muğanna sevərlərə təqdim olundu. Ədəbiyyatşünas alim Şəmil Sadiqin
müəllifi olduğu "İsa Muğanna
yaradıcılığı İdeal işığında”
adlı monoqrafiyasının nəşri də
yazıçının dördüncü ömrünə təsadüf
etdi. İsa Muğannanın əsərləri
ailəsi, oxucuları, haqqında yazılan elmi tədqiqat
işləri (yaradıcılığı ilə bağlı)
yazıçını bu gündə yaşadır. Muğannanın yaradıcılığı
yalnız ədəbiyyatşünas alimlərin deyil
böyük şairlərin də maraq dairəsində
olmuşdur. Xalq şairi Xəlil Rza
Ulutürk ədibin "İdeal” romanının
yazılmasından sonra "Sən mənə bir silah verdin”
poemasını yazmışdır. Xalq
şairi Zəlimxan Yaqub isə "Ün” poemasını
İsa Muğanna yaradıcılığına həsr
etmişdir. Zaman etibarı ilə hələ
ki, yazıçının ən qısa
yaşadığı ömür dördüncü
ömrü olsa da, inanıram ki, ən uzun
yaşayacağı ömrü dördüncü ömrü
olacaq.
ÜLVİ AYDIN ,
Bakı Dövlət Universitetinin
doktorantı,
AYB-nin
üzvü , Prezident təqaüdçüsü
Ədalət.-2019.-6 iyul.-S.9.