Comərdlik
"Səxavətlilər Cənnətdədir
və mən də buna zaminəm"
"Elə zəngin var ki, yoxsuldan da
yoxsuldur. Elə məmur var ki, alçaqdan da alçaqdır.
Elə yoxsullar da var ki, zəngindən də zəngindirlər"
(həz. Əli)
Comərdlik Allahın "Cəvad" isminin təcəllisidir. Cəvad isə
Allahın isimləşmiş sifətlərindən birinin
adı kimi mütləq və tayı-bərabəri olmayan comərd
mənasını ehtiva edir. Rəbbin bu
isminin təcəlləsini daşıyanlara səxi, comərd
və səxavətli insanlar deyilir. "Allah Cəvaddır, O comərdliyi və gözəl
əxlaqı sevir" Peyğəmbər(ə)
kəlamıdır. Ümumiyyətlə,
insanın gördüyü işlər Allahın gözəl
adları ilə hansı ölçü və hansı
münasibətdədirsə, işin sonunda onun
qazandığı fayda da o nisbətdə olar.
Əliaçıqlıq, pul və malını İslamın
əmr və tövsiyə etdiyi xeyirli və yaxşı
işlərə sərf edib, onlardan mənəvi ləzzət
almaq səxavət və comərdlik adlanır. "Comərdlik
Cənnət ağaclarından biridir. Onun budaqları
dünyanın üstünə sallanıb; kim
bu ağacın bir budağından yapışsa, həmin
budaq onu Cənnətə atar. Xəsislik isə Cəhənnəm
ağacıdır, onun budaqları da dünyanın
üstünə sallanıb; kim bu
ağacın bir budağından yapışsa, həmin budaq
onu Cəhənnəmə atar" buyuran həz. Məhəmməd həm də deyib ki, comərdin
yeməyi şəfa, xəsisinki isə xəstəlikdir.
"Comərdlik bütün
eyibləri örtər, bağlı qapıları açar; əksinə,
səxavəti az, sərvəti
çoxdursa, o, zahirdə varlı, əslində kasıb
sayılar "(S.Şirazı, v.e.1291).
Əl ilə vermək Allah əxlaqı olsa da, fəqət
comərdlikdə təkcə əl ilə vermək kifayət
deyil. Burada əsas şərt, əl ilə veriləndən
Rəbbin sığındığı qəlbin
şahlanması, xoşlanması və rahatlanmasıdır.
Əgər namaz qılmaq şəxsi ibadət
kimi bəndənin Rəbb əmrini yerinə yetirmək vəzifəsidirsə,
səxavətlilik isə həm özünün və yoxsulun
axirətini dünyaya satmamaq, həm də qəlbdə məskənləşən
Rəbbin rizasına nail olmaqdır. Çünki "dünya dörd şeyin
üstündə qərar tutur: elmlə əməl edən və
xalqa öyrədən alim; öyrənməkdən utanmayan,
çəkinməyən cahil; varına xəsislik etməyən
səxavətli; axirətini dünyasına dəyişməyən
yoxsul. Əgər alim biliyini bitirsə, cahil öyrənməkdən
çəkinər. Zəngin varında xəsislik
göstərsə, yoxsul da axirətini satar" (həz.
Əli).
İbadət
edən xəsislə, səxavətli bisavadın durumunu
müqayisə edən Allahın Rəsulu buyurub: "Səxavətlilər Cənnətdədir
və mən də buna zaminəm." Əgər
xəsisliyin əsasında mal, dövlət, oğul-uşaq
sevgisi durursa, səxavətdə isə insan bu dəyərlərdən
könüllü surətdə imtina edib, onları sosial borc
kimi başqaları ilə bölür. Elə həmin səbəbdən
də Cənnətə ilk dəfə alimlər, vaizlər
(moizə edənlər), din xadimləri yox, haqq-ədalət
uğrunda mal və canını verən comərdlər girəcəklər.
Belələri fani şeyləri Rəbbə
qaytararaq, Onun rizasını qazanıb bəqiyə - əbədiyyətə
nail olanlardır. Onlar dərk edirlər ki,
ölüm və həyatın sahibi kimdirsə, ruzi və
mal-dövləti də verən Odur.
Bu
baxımdan bədiyə-əbədiyyətə nail olanlardan biri də Alfred Bernhard Nobeldi
(v.e.1809). Norveç mühəndis-kimyaçı Nobel
Bakı neftindən əldə etdiyi milyonları və
bütün var-dövlətini vərəsələrinə
yox, elmin müxtəlif sahələri və sülhün bərqərarında
müstəsna xidmətləri olan alim və ictimai xadimlərə
verilməsini vəsiyyət etdi. Onun vəsiyyəti
1901-ci ildən bu günə kimi qüvvədədir.
Dünyada analoqu olmayan comərdlik
Comərd insanları çox vaxt dolmuş buluda da bənzədirlər. Lakin bu ifadə
comərdliyi tam əhatə etmir. Zira deyib: "Əgər sənin comərdliyin
buluda bənzədilərsə, bil ki, onlar xəta edirlər.
Çünki bulud verərkən ağlar, fəqət comərd
verərkən gülər". Mənbələrə
görə, həz. Əli namazın
rukisində ikən, içəriyə bir dilənçi
daxil olub əlini uzadır. həz. Əli dilənçini qapıdan boş qaytarmamaq
üçün, üzüklü barmağını ona
uzadır. Dilənçi sakitcə
üzüyü onun barmağından çıxarıb gedir.
Namaz vaxtı belə comərdlik, səxavətlilik
nümunəsi tarixdə analoqu olmayan bir hadisədir. Belə ki, Allaha ibadət vaxtı Allahın bəndəsini
intizarda saxlamamaq üçün Allah rizası ilə verilən
bu ehsanda comərdlik və səxavətlilik cazibəsi o qədər
güclü oldu ki, artıq həz.Əlinin bu işi namazdan
sonraya saxlamağa taqəti qalmadı. Yeri gəlmişkən,
müfəssirlərin əksəriyyəti qəbul edib ki,
aşağıdakı Quran ayəsi bu təkrarolunmaz hadisədən
sonra nazil olub: "Sizin haminiz
ancaq Allah, Onun peyğəmbəri və iman gətirənlərdir.
O kəslər ki, (Allaha) boyun əyərkən
namaz qılır və zəkat (sədəqə) verirlər"
(Məidə, 55).
Malını gizlədənlər
diriykən ölüdür
Səxavətlidən fərqli olaraq, Allah xəsisləri
və ifrata varıb israf edənləri sevmir. Xəsislik pul
və malını xərcləməmək üçün
hər cür sıxıntı və əzaba qatlaşmaq, pul
və mal düşkünü olmaq deməkdir. Dünyəvilik mənasında "sərvət xəsis üçün
faydasızdır, çünki xəsis sərvət
üçün dustaqxana gözətçisi, zindanban rolunu
oynayır" (P.Holbax, v.e.1789). Belələrinin
xeyir vermədən yaşaması vaxtsız ölüm kimidir. "Allah tərəfindən bəxş
olunmuş mal-dövləti sərf etməyə xəsislik edənlər
heç də bunu özləri üçün xeyirli hesab
etməsinlər. Xeyr, bu onlar
üçün zərərlidir. Onların
xəsislik etdiyi şey qiyamət günü boyunlarına
dolanacaqdır" (Ali-İmran, 10)
ayəsi, xəsislərin axirətdəki aqibətindən xəbər
verir. Xəsislər barədə Peyğəmbər (ə) buyurub:
"Xəsislikdən çəkinin. Çünki
xəsislik sizdən öncəkilərin həlakına səbəb
olub. Bilin ki, xəsislər
nə qədər zahid (dünyadan əl çəkən)
olsalar da, Cənnətə girə bilməzlər".
İslam alimlərindən bəziləri xəsisliyi ipək
qurduna bənzədiblər. Bu qurd qısa həyatında
bütün gücünü sərf edib bir qoza düzəldər.
Sonra da o qozanın içində ölər. Qozadan isə
başqası istifadə edər. Necə deyərlər, "iki adam öldü və
dünyadan həsrətlə getdi. Biri yığdı yemədi,
digəri bildi eləmədi" (S.Şirazi).
Müfəssirlərə görə, xəsislərin üç əlaməti var:
1) Onlar aclıqdan qorxar və həmişə nə yeyəcəkləri barədə düşünərlər;
2) Onlardan bir
şey istədikdə kasıb olacaqlarından qorxub verməzlər;
3) Yaxşılıq edənlərə daxilən düşmən kəsilərlər. Belələri barədə Quran buyurur: "O kəslər ki, özləri xəsislik etməklə bərabər, başqalarını da xəsisliyə təhrik edib, Allahın bəxş etdiyi şeyləri gizlədərlər, Biz (belə) kafirlər üçün rüsvayedici əzab hazırlamışıq"(Nisə, 37). Ayənin hikmətindən aydın olur ki, mallarını xəzinələrdə gizlədənlər diriykən ölmüşlərdir.
Səxavət
ehsan üstü ehsandır
Bəndəyə verilən mal-dövlət, onun ifrat və təfritə yol vermədən Allah rizasını qazanması naminədir. "Belə insanlar üçün sərvət bir vasitə, axmaqlar üçün isə məqsəddir" (A.Dekursel,1921-?). Bəndənin orta (doğru) - islami yolda olmasının vacibliyini önə çəkən Rəbbimiz buyurub: "Nə əldən çox bərk ol, nə də əlini tamamilə açıb israfçılıq et. Yoxsa həm qınanarsan, həm də peşiman olarsan!"(İsra 29). Bununla yanaşı, Rəbbimiz nə qədər xərcləcəyimiz barədə də ümumi göstəriş verib: "(Ya Peyğəmbər!) Səndən Allah yolunda nə xərcləyəcəklərini soruşanlara de: "Ehtiyacınızdan artıq qalanını!" (Bəqara 219). Qeyd edək ki, nəfsin istək və arzuları sonsuz və çox vaxt haram olduğu üçün, Allahu-Təalə "arzularınızdan artıq qalanını" yox, "ehtiyacınızdan artıq qalanını" (normal yaşayışdan qalan artığı) kəlamını buyurub.
Göründüyü kimi, xəsisdən səxavət
gözlənilmədiyi kimi, israf edən də səxavətli
sayılmır. İsrafla səxavətin həddinə toxunan
Məhəmməd(ə) buyurub: "Yeyin,
için, sədəqə verin, geyinin - keçinin, lakin əndazədən
çıxmayın, israfçılığa yol verməyin
və özünüz barədə yüksək fikirdə
olmayın. Bilin ki, insanı yanlış yola aparan israf və
təkəbbürdür". İslama görə, israf
mal və paranı faydasız, lüzumsuz işlərə sərf
etmək, onları zay edib yararsız hala gətirməkdir.
Burada önəmli olanlardan biri də kimin malının zay
edilməsi məsələsidir. İslam başqasının
pul və malını zay etməyi israf yox, zülm sayır və
onu ödəməyin vacib olduğunu hesab edir. Deməli, israf
başqasının yox, məhz öz malının
dağıdılmasıdır. Yeri gəlmişkən,
günah etmək və günah edilməsi üçün sərf
edilən mal və para da israf sayılır. Həmin səbəbdən
Rəbbimiz buyurur: "İsraf etməyin. Allah
israf edənləri sevməz" (Ənam 141). İsraf həm
də nankor bəndənin Allahın bəxş etdiyi nemətlərdən
heyvani şəkildə istifadə etməsidir. İsrafçının
bu xüsusiyyətini önə çəkən Demokrit (e.ə
460-370) deyib: "Öz tələbatını ödəyərkən
onun ölçüsünü bilən heyvan, öz tələbatının
ölçüsünü bilməyən insandan
ağıllıdır".
Dinimizə
görə, iman insanın İslamın dil ilə iqrar və
qəlb ilə təsdiqindən ibarətdir. Və
şübhəsiz ki, o, güc və qüvvət
qaynağıdır. Lakin arzu edilən hər hansı bir
işin nəticədə xeyirli olması üçün əsas
şərt, imanla saleh əməlin vəhdətidir. Əməlin
ən fəzilətlisi də bəndənin Allahı
görürmüş kimi yerinə yetirdiyi əməldir və
buna ehsan deyilir. Comərdlik isə imanlı bəndənin Rəbbi
razı sala biləcək ikiqat ehsanıdır. Yəni o, ehsan
üstü ehsandır. həz. Əli demişkən: "Səxavət, istənilmədən
ehsan etməkdir. İstəniləndən sonra verilən ehsan,
səxavətlilik yox, utancaqlıqdır." Elə isə
məmur və varlılar utanmamaq üçün bu müstəsna
gözəl xasiyyətə də malik olmalıdırlar.
Haşiyə:
Yoxsulun biri həz. Əliyə söylədi ki, dörd
gündür acdır. həz. Əli xidmətçisinə
tapşırdı ki, yoxsulu yedizdirsin. Xidmətçi ərzağın
dəvənin üstündə olduğunu söylədi. Buna müqabil həzrət buyurdu: "Ərzağı dəvə ilə birlikdə
yoxsula ver." Xidmətçi deyir: "üstündə ərzaq
olan dəvə başqa dəvələrə
bağlanıb." həz. Əli əmr edir: "bir-birinə
bağlanan bütün dəvələri ərzaqla birlikdə
ver." Qərarın belə olacağını
ağlına gətirməyən
xidmətçi, təəccüb və çaşqınlıq
içində dəvələrin bağlandığı ipi
yerə atır. Həz.Əli ondan qorxmasının səbəbini
soruşduqda xidmətçi söyləyir: "Ey əmirülmuminin!
Siz comərdlik dəryasının mədənisiniz.
Düşündüm ki, əgər dəvələrin kəndiri
əlimdə qalarsa, dəvələrlə birlikdə məni
də yoxsula verəcəksiniz. Mən isə sizdən
ayrıla bilmərəm."
Səxavət
şərəf və ləyaqəti qoruyur
Məlumdur ki, ləyaqət insanın
özünə, şərəf isə cəmiyyətin ona
verdiyi qiymətdir. Səxavət də şərəf və
ləyaqəti qoruyan sifətdir. Bu baxımdan səxavətli
imanlı bəndənin təmənnasız verimliyi,
ehsanı, sədəqəsi cəmiyyət içərisində
onun kiçik xətalarını ört-basdır edər və
onun şərəfinə kölgə salmaz. Əl tutmaq,
yardım etmək Allah əxlaqından qaynaqlandığı
üçün, bu əxlaqla əxlaqlanan bəndənin ayağı
da sağlam bünövrə üzərində olar. Verən
bəndənin əli üstdə olduğu üçün,
o həm də qalib durumdadır. Lakin səxavət
yalnız maddi nemətlərə şamil edilmir.
Çünki ehsan, sədəqə və zəkat mənəvi
dəyərlərlə də, məsələn, təmənnasız
elm, mərifət, irşad və təbliğlə də
mümkündür və vacibdir. Əslində maddi-mənəvi
intibah məhz bu dəyərlərlə reallaşır.
"Elə zənginlər var
ki, yoxsuldan da yoxsuldur. Elə məmur var ki, alçaqdan da
alçaqdır. Elə yoxsullar da var ki, zənginlərdən
də zəngindir" (həz. Əli). Məgər pul
verib övladını mənəvi kor edən zəngin
valideynlə, qeyrət göstərib oxuyan tələbənin
yoxsul valideyninin millət qarşısında şərəf
və ləyaqəti eynidirmi? Məgər
rüşvətlə oxuyub rüşvətlə vəzifə
alan dünənki tələbə, bu gün saxavətli, comərd
ola bilərmi? Əlbəttə yox! Çünki onu comərdlik
yox, ilk növbədə verdiyi rüşvəti geri qaytarmaq
düşündürür. Düşündürür
ki, o da atası kimi gələcək oğlunu rüşvətlə
oxutdurub, rüşvətlə vəzifə sahibi etsin.
Allah
"Cəvad" ismilə Öz səxavətini Azərbaycan
xalqından əsirgəməyib. Əmanət olaraq
verdiyi yeraltı və yerüstü sərvətlər, yeddi
iqlimli fauna və flora aləmi Onun comərdliyinin bariz nümunəsidir.
Biz isə 200 il ərzində bu nemətlərin 82%-ni (336min
kv. km) şeytan səxavətilə həris qonşulara verib,
Allah səxavətinə xəyanət etmişik. Və hələ
də güman edirik ki, Rəbb verdiyi səxavətini haraya xərclədiyimizi
bizdən soruşmayacaqdır. Xeyr! "Şübhəsiz ki, Allah xərclədiyiniz hər
şeyi biləndir.!" (Ali-İmran, 92).
"Əvvəl
verilir, sonra istənilir; verilmədən istənilməz"
İlahi bir düsturdur.
Bilməliyik ki, kainat və onun içindəkilərinin Sahibi var. Əgər kiçik bir müəssisənin rəhbəri gəlir-çıxarını soruşursa, ağlasığmaz və ağlagəlməz bu iki aləmin Sahibi soruşmazmı?! Elə isə Allah verdiyini istəyəcəyi gündən bizi xilas etsin!
P.S. Qiyamət
günü kasıblıq və zənginlik
qarşı-qarşıya qoyulmayacaq. Kasıblığa
hansı ölçüdə səbir, zənginliyə
hansı ölçüdə şükür edildiyindən
hesab tutulacaq.
Vaqif Cəliloğlu,
Tex. elmləri
üzrə
fəlsəfə
doktoru
Ədalət.- 2019.- 4 iyul.- S.6.