Aqil ABBAS: "Ədəbiyyatın
mizanı pozulub"
Müsahibimiz
yazıçı, millət vəkiliAqil Abbasdır. Aqil
müəllimlə görüşüb ədibin əsərlərindən,
romanı əsasında çəkilmiş filmdən
danışdıq. Adalet.az Artkaspi.az saytına istinadən Aqil
Abbasla müsahibəni təqdim edir:
–
"Elm və Həyat” jurnalı, "Sovet kəndi”, "Ədalət”,
Milli Məclis… Aqil Abbasa fikrini bədii dildə
çatdırmaq asandır, yoxsa ictimai dildə?
– Təbii
ki, bədii dildə. Bədii dil mənə Allah tərəfindən
verilib, ictimai dili sonradan öyrənmişəm.
–
90-cı illərdə milli ədəbiyyatımızda 60-lar ədəbi
nəslinin bəlli bir romantikası yaddaşımıza həkk
olunmuşdu. Amma o dövrdə sizin bəzi emosional ruhlu qəhrəmanlarınız
var idi. "Saçın ucun hörməzlər”də,
"Allahı qatil edənlər”də və sair. O personajlar
dövrün oxucusunun tələblərindən
yaranmışdı, yoxsa zamanın emosional ruha ehtiyacından?
–
İnsan nəyisə görür, müşahidə edir, ətrafdan
informasiya alır, yaxud verir – bütün bunları oxucuya
çatdırmaq ehtiyacı hiss edirsən.
"Çadırda Üzeyir Hacıbəyov doğulmaz” əsəbdən
yazılmış əsərdir. O vaxt mən onu çap edəndə
dedilər, Çingiz Xan çadırda doğulub, siz
deyirsiniz, Üzeyir Hacıbəyov doğula bilməz. Dedim,
Çingiz Xan qaçıb gedib Vladivostokdakı
çadırda doğulmamışdı, Çingiz Xan
Moskvanı alıb, orda qızıl çadır qurmuşdu.
Onlar ayrı-ayrı şeylərdi. Siz niyə o
çadırla bu çadırı səhv
salırsınız?! Sən Şuşadan düş gəl,
Saatlının ilan mələməz çölündə
çadır qur, orda necə yetişə bilərsən?! Cəmiyyət
yox, mühit yox, məktəb yox. Lap Allah sənə
böyük bir vergi verib, onu necə üzə
çıxardacaqsan?! O əsərdə həm də
insanların geri qayıtma, intiqam arzusu, bir az da yumor var idi. Mən
tez-tez gedirdim çadır şəhərciklərinə. Bir
dəfə mənə telekanalların birində sual verdilər
ki, Həccə getmisiniz? Dedim, hə, iki yüz dəfə
getmişəm. Aparıcı çaşıb qaldı. Dedim,
mənim Həccim Ağcabədidə, Saatlıda,
Sabirabaddakı çadır şəhərləridir. Mən
ora getdiyimi Həcc bilirəm. Mən o əsəri
çadırın içini, çölünü, orda
olanları bilirdim deyə yazdım.
– Bəs
bu əsərə oxucunun reaksiyası necə olmuşdu?
–
Oxucu öz dərdini, özünü gördü o əsərdə.
Çox yüksək qiymətləndirmişdi. Orada
yaşayanlara da təsir etdi, orada yaşamayıb Bakıda
lüks evdə məskunlaşanlara da
çadırdakının dərdlərini başa
düşdülər. Bir yer var o əsərdə, tarix
müəlliminə bir kağız verirlər ki, sabah prezident
gəlib qaçqınlarla görüşəcək. Burada
yazılanları oxuyarsan. Nəsə, görüş
vaxtı tarix müəllimi deyir ki, möhtərəm prezident
mənə bir kağız vermişdilər, amma mən onu
oxumaq istəmirəm. Mən altı ildir arvadımla yata bilmirəm.
Çünki bir çadırda beş uşaq, arvad və mən
qalırıq. Başlayır bütün həyatı
danışmağa. Deyir, ya bizi Şuşaya qaytar, ya da
özüm çıxıb gedəcəyəm.
–
Müsahibələrinizin birində gəncliyinizdə Qara
Qarayevi sevmədiyinizi demisiniz. Bəs indi klassiklərimizə
biganə olan gənclərə münasibətiniz necədir?
– Məsələ
odur ki, biz muğamla böyümüşük. Caz musiqisi,
simfoniya bizə o vaxtlar yad idi. Biz Səməd Vurğunu bəyənirdik,
Rəsul Rzanı yox. Elə bilirdik, Rəsul Rza yaza bilmir. Onu
kimi musiqidə də, elə bilirdik, Qara Qarayev, Arif Məlikov
böyük bəstəkar deyil. Ancaq Bakıya gəlib
mühiti görəndən sonra anladım ki, elə ən
böyük sənətkarlar onlar imiş. Qara Qarayevi o vaxt
bizim gözümüzdən salırdılar. Guya Üzeyir
Hacıbəyova "bozbaş” deyib. Sonra öyrəndik ki,
Qara Qarayevin Üzeyir Hacıbəyova verdiyi qiyməti, bəlkə
də, heç kim verməyib. Qara Qarayev Üzeyir bəy haqda
deyib ki, o elə zirvədir ki, biz ora çata bilmərik. Ona
görə də özümüzə başqa
yaradıcılıq cığırı seçdik. Qara
Qarayev, Arif Məlikov, Fikrət Əmirov da başqa bir yol
tutdular. Mən onları anlayandan sonra dünya simfonik əsərlərini
başa düşürdüm. Bizim bir Kamil müəllim var
idi, deyirdi ki, siz Rəsul Rzanı başa
düşmürsünüz, çünki o sizdən
yuxarıda dayanıb, gərək ora çatasınız,
ancaq siz istəyirsiniz ki, o sizin səviyyənizə ensin. Yəni,
insan oxuduqca, gördükcə hər şeyi dərindən
anlayır.
–
"Qocalmaq” və "köhnəlmək”. Ədəbiyyatda
da varmı belələri – qocalanlar və köhnələnlər?
– O, Habil Əliyevin
dediyi fikirdir. Biri var adam yaşlanır, qocalır, biri də
var cavan yaşında köhnəlir, yəni köhnə
düşünür. Gənc nəsildən arxayınam.
Yenidirlər. Sadəcə, ədəbiyyatın mizanı
pozulub. Biri şeir yazıb "facebook”da paylaşır, iki
yüz nəfər rəy yazır, elə bilir, dahidir. Ancaq
nehrə çalxalanır, ayranı ayran, yağı yağ
edir. Həmişə belə olub. 60-larda da, Nizaminin
dövründə də.
–
"Dolu” əsərinin epiqrafında "Xahiş edirəm,
bu əsərdə kimi isə, nəyi isə axtarmayın.
Bunlar hamısı təxəyyüldən başqa bir şey
deyil” yazmaq ehtiyacı nədən yaranmışdı?
– Müəllif
kimi özümü sığortalamaq üçün.
– Axı
Qarabağ hadisələrinin çoxunun şahidi idiniz...
–
Şahidi idik və hamı da özünü tapdı. Ən
çox komandir obrazı haqqında mübahisə
düşürdü. Biri deyirdi, Şirin Mirzəyevdir, o biri
deyirdi, Allahverdi Bağırovdur və sair. Ancaq mən o əsəri
yazanda Allahverdi Bağırovu gözümün önünə
gətirib yazmışam. Sonra açıqlama da vermişdim.
Mən ona görə ad qoymamışdım ki, hər yerin, hər
kəsin bir qəhrəmanı var, qoy hamı öz komandirini
o obrazın yerinə qoysun.
–
"Dolu” filminin sonunun nikbinliklə bitməsi bəzi adamlarda
qıcıq yaratmışdı. Sanki adamlar Vətənə
qayıdışa inanmaq istəmirdilər...
– Onu Vətənə
qayıtmaq istəməyənlər irad tuturdu. Bir fakt deyim. Bu
film Konyada göstəriləndə final səhnəsində
kimsə qışqırdı. Gördülər ki, bir
professordur, deyir ki, bu filmi çəkənin ayaqlarından
öpmək istəyirəm. Dedilər, çəkən
yoxdur, amma yazan var. "Yazan boş şeydir, çəkəni
görmək istəyirəm”, - dedi. Yəni film
tamaşaçıları çox heyrətləndirmişdi.
Axırda ruhlar da, adamlar da gedir torpağı almağa. Hər
kəs ürəyində nədisə onunla
düşünür. Vətənin gələcəyini nikbin
görənlər nikbin, bədbin görənlər bədbin
fikirləşir. Ancaq bizim bir səhvimiz var idi. Bu haqda
yazmışdım. Deməli, kütləvi səhnələri
çəkəndə adamları Ağcabədinin kəndlərindən
gətirmişdik. Çəkiliş olan kəndə iyirmi
maşın adam gedirdi. Bayraqla, hərbi maşınla filan.
Ağdam camaatı da elə bilirdi biz Ağdama gedirik. Bəlkə
min adam gəlib ki, biz də gedirik. Mən
qışqırırdım ki, ay camaat, icazə verin kinomuzu
çəkək. Bir də gördüm dava düşüb.
Əmim oğlanlarımla kənd adamları arasında. Həmin
vaxtlarda haqqımda çəkilən bir sənədli kinoda o
yerdən hoppanıb Ağdama tərəf getmişdim. Orda kimsə
məni tanımışdı, deyirdi, bəs niyə getmədin,
bizi aldatdın, indi də kino çəkirsən burda. Dedim
düz deyir də. Aldatmışıq bu camaatı. Onda
gürcülər bizə demişdi ki, bu millətin əlindən
torpaqlarını necə alıblar? Hərə əlində
bir balta, yaba gəlib ki, gedirik Ağdama.
Hərdən
deyirlər ki, Qarabağ geri alınanda qaçqınlar öz
torpaqlarına qayıtmayacaq. Xeyir! Əvvəl Ağdamın kəndlərində
45 min adam yaşayırdısa, indi 95 min adam var. adamlar öz
torpaqlarında yaşamaq istəyir. Mənə, başqa
qarabağlı deputatlara nə qədər məktub gəlir
bu barədə. İstəyirlər Ağdamda, Füzulidəki
kəndlərdə yaşasınlar.
– Bəzi
jurnalistlər, tənqidçilər "Dolu” filminin səhnələrinin
süni alındığını yazmışdılar.
Xüsusən, onlar Draqonun nərə çəkib hücuma
keçməsi səhnələrini vurğulayırdılar.
Niyə adamlara bu səhnələr qurma kimi
görünürdü?
–
Çünki o adamların müharibədən xəbəri
yoxdur. Qəhrəmanlıq nədir bilmirlər. Onlar o
döyüşləri, həmin insanları görməyən
adamlardır, Bakıda oturub müharibədən roman
yazırlar. O qədər olub ki, özünü tankın
qabağına atanlar, güllə qabağına keçənlər.
Dostu, ailəsi üçün ölən o qədər adam
olub ki. Həmin tənqid edənlər tanımır
onları.
– Bu
gün yazılan Qarabağ mövzulu romanlar, hekayələr
oxucuya təsir etmir?
– Bir nəfər
xanım bir neçə il qabaq mənə dedi ki, Qarabağ
haqqında roman yazmışam. Yaşı Qarabağı
görməyə çatmırdı. Dedim, ay qızım, sən
Qarabağdan nə yaza bilərsən? Uzaqbaşı
atanın, dayının danışdığı gopları.
İndi o qədər süni yazırlar ki. Elə bilirlər
ermənini vəhşi göstərməklə onlara nifrət
oyatmaq olar. Biri yazır ki, ermənilər kəsdiyi başdan
xaş bişirib. Gör bu cür münasibət nə qədər
gülünc görünür. Belə ifadə etmək olmaz
axı nifrəti. O qədər real fakt var ki, yazsan hamı həqiqəti
biləcək. Ancaq bilmirlər deyə, yazmırlar.
– Ancaq
Jül Vern də heç bir yerə getmədən səyahət
romanları yazıb...
– Mən
də "Batman qılınc”ı yazmışam. Qacardan, onun
dövründən. Mən o əsəri yazmaq
üçün 400-500 kitab oxumuşam. Ordubadi Nizami
dövründə yaşamayıb. 100 il sonra da Qarabağ
haqqında nəsə yazılacaq. Necə yazacaqlar? Oxuyub,
bilib yazmalıdırlar. Mənim dediyim budur. Mən "Dolu”da
gördüklərimin heç on faizini yazmamışam.
– Aqil
müəllim, əksərən Qarabağ haqqında
danışanda adamları ad-ad qeyd edirsiniz. O adamları şəxsən
tanımısınız. Çətin deyil hələ də
onlarla – həmin adamlarla yaşamaq?
– Əlbəttə,
çətindir! Birdən-birə hamısı gəlib durur
gözümün önündə. Mənim hələ də
ölçü vahidlərim Qarabağdır. Bir yerə gedəndə
deyirəm burdan ora qədər məsafə Bakıdan
Ağdamacandır. Gözəl yer görəndə hələ
də yadıma Laçın, Kəlbəcər, Şuşa
düşür.
–
"Dolu”nun sonunda Qədir Rüstəmovun səsi gəlir
uzaqdan...
– Akif
İslamzadədən o vaxt bir yazı yazmışdım.
Yazmışdım ki, sənin səsin Allahın xoşuna gəlir,
ona görə də mələklər sənin səsini soyub
aparıblar. İndi Allah sənə qulaq asır. Biz öləndə
sən gedib heç olmasa öz səsini orda eşidəcəksən,
amma biz bir də o səsi eşitməyəcəyik,
çünki hamımız cəhənnəmə gedəcəyik.
Romanı yazanda Akif İslamzadədən üzr istəyib o
fikri Qədir Rüstəmovla əvəzlədim. Qədir
Qarabağın simvoludur. Təkcə Qarabağın yox,
musiqimizin.
– Əsərdə
"Sarı gəlin” mahnısını dəyişib
Çoban qaytar quzunu” "Tanrı qaytar ...”
yazmısınız. Çobanı Tanrı ilə, quzunu isə
üç nöqtə ilə əvəzləmisiniz. İstəyərdim
o simvolları açıqlayasınız.
–
"Sarı gəlin”i iki nəfər oxuyub - Akif İslamzadə,
Qədir Rüstəmov. Qalan kim oxuyursa, onların kölgəsində
qalır. İkisi də ayrı cür oxuyur. Qədir mənim
üçün müqəddəsdir. O, oxuyanda Qarabağ
yadıma düşür, başqa kimsə oxuyanda yox. Bir də
Tanrı qaytar... quzunu yox, Qarabağı. Çünki bizə
ən vacib olanı Qarabağdır.
–
"Alatoran” haqqında danışmağınızı istəyərdim.
Ədəbiyyatda böyük səs-küy
yaratmışdı, ordan çıxan imzalar bu günün ədəbiyyatının
əsas imzalarıdır. O vaxt "Alatoran”ın qarşı
olduğu qurumlarla aranız dəymədi ki?
– Tək
"Alatoran” deyildi. Mən o vaxt gördüm ədəbiyyatda
bir durğunluq var. "Körpü”nü Əsəd Cahangir
buraxırdı, Samir Sədaqətoğlu buraxırdı
birini, birini Qəşəm Nəcəfzadə
buraxırdı – "Pərvanə”, bir də "Alatoran”. Bu
dərgilərin üçü AYB tərəfdən
çıxış edirdi, biri orta mövqe tuturdu,
"Alatoran” isə tam radikal mövqedə idi. AYB-nin xətrinə
dəyirdi ki, niyə bunları çap edirsən. Birincisi, gəncliyə
kömək eləmək lazımdı. "Alatoran”dakı
hansısa sərt mövqeyə bəzən özüm də
cavab verirdim qəzetdə. Sonra adını "Nar” qoydular.
İndi sağ olsunlar, heç mənim adımı çəkmirlər,
özləri yaradıb kimi çıxış edirlər.
– 37-ci il
olsa, sizi nəyə görə güllələyərdilər?
– Gənclərə
çox kömək etdiyimə görə (gülür)
–
"Dolu”da bəy sözünə bir ironiya var...
– Bəylik
qanla gəlir, genetik olur. Hamı bəy ola bilməz.
– Bəs
müəllim xitabı?
– Bizdə
insanlar başqalarına hörmətlərini bildirmək
üçün həmişə müəllim
çağırırlar. Bu, həm də müəllimə
olan hörmətə işarədir. Bir dəfə biri mənə
zəng edib, deyir, filankəs bəyin köməkçisidir.
Sözünü kəsib demişdim ki, bəyin köməkçisi
olmur, nökəri olur. Mənim bütün əsərlərimdə
ironiya var, adamlar bəzən bunu tutmur.
– Futbol
sevgisiylə ədəbiyyat sevgisi arasında oxşarlıq
varmı?
– Əlbəttə
var. Ədəbiyyat da, futbol da insanın içindəki
susuzluqdan, özünü ifadə etmək
aclığından yaranır. Deyirlər Füzuli o qədər
çirkin olub ki, qadınlar ona yaxın durmayıb deyə, o
da sevgisini şeirlərə köçürüb. Mən də
futbol oynaya bilmirəm deyə, baxanda daha çox ləzzət
alıram. Həm də futbola bir dəfə baxa bilirsən,
ikinci dəfə yox. Roman da elədir, bir dəfə oxuyursan,
ikinci dəfə əvvəlki ləzzət ala bilmirsən.
– Bizim ədəbi
mühitdə niyə şəhər romanları niyə az
sevilir?
– Kənd
əhalisi 9 milyondur, şəhər əhalisi 1 milyon. Kəndə
nostalgiya daha çoxdur. Folkner həmişə bir kənddən
yazıb. Soruşublar ki, bir kənddən nə qədər
yazmaq olar? Deyib, bizim kənddə iki min adam yaşayır, deməli,
iki min roman yazmaq olar.
–
"Dolu” romanı çıxanda mətbuatda bu əsər
haqda çox yazı yazıldı... Sizcə, o roman
haqqında yazılanlar aça bildimi əsərin mahiyyətini?
–
"Dolu” haqqında yazanların 70 faizi qeyri-ədəbiyyatçılar
idi. Onlar öz istəklərini yazırdılar. Professional tənqidçilər
də yazırdılar. Razılaşdığım məqamlar
da olurdu, razılaşmadığım məqamlar da. Məsələn,
Qan Turalı yazmışdı ki, Aqil Abbas ancaq Ağdamı tərifləyir.
Dedim, Qan Turalı o romanda bir "Ağdam” sözü göstər
əsərdən imtina edəcəm. Yoxdur orda "Ağdam”
sözü. Bir az özümü tərifləyim, mənim
yazı dilim şeir dilidir. Bu şeylər mənə bəlkə
də Məmməd Arazdan gəlir. Onun yazdığı
daşlar, ağaclar da insandır. Bu məsələyə də
toxunmadılar.
– Əsəriniz
barədəki tənqidlərin biri də bu idi ki, obrazlar
aqressivdir...
–
Müharibədə söyüş söyürlər də,
aqressiv olurlar da. Müharibədən bəs necə yazarlar? Əgər
sənin obrazın söyüş söyməlidirsə, qoy
söysün, aqressiv olmalıdırsa, qoy olsun. Elə yazmasan,
qəlbindən gələn kimi yaratmasan əsərin tempi
aşağı düşür, süni görünür.
Söhbətləşdi: Fərid
Hüseyn, Rəvan Cavid
Ədalə7.-2019.-9 iyul.-S.4.