BİZANS DÖVRÜNÜN YADİGARI -
MÖHTƏŞƏM AYASOFYA
(SƏFƏR QEYDLƏRİ)
Ötən əsrin 60-cı illərinin sonlarında Azərbaycan
Dövlət Universitetinin (indiki Bakı Dövlət
Universiteti) geologiya-coğrafiya fakültəsində təhsil
alarkən o zaman əksər gənclərin həvəslə
oxuduğu "Ulduz” jurnalında tanınmış
yazıçılarımızdan birininTürkiyə səfəri
ilə bağlı qeydlərini oxumuş və əməlli-başlı
duyğulanmışdım. Yazıdakı Bizans
dövrünün çox dəyərli abidələrindən
sayılan möhtəşəm Ayasofya məbədi barədə
qeydlər məni daha çox təsirləndirmişdi.Yazıçının
gözəl təsvirini oxuyanda məndə əsrarəngiz təbiətli
Türkiyədə olmaq və gözəl Ayasofyanı
görməyə elə həvəs yarandı ki...Bir müddətdən
sonra özümə gələrək kədərlə
düşündüm ki, bu reallıqdan çox-çox uzaq
olan arzudur. Həm də o zaman
ucsuz-bucaqsız ölkəmiz olan SSRİ ilə qalan aləm
arasında "dəmir pərdə” var idi və bu pərdə
1968-ci ildə"xilaskar Sovet qoşunları”
Çexoslavakiyaya girib qırğın törədəndən
sonra biraz da bərkidilmişdi. Özlüyümdə qərara
gəldim ki, mümkün olmayan şey barədə bir daha
düşünməyim...Lakin, sonralar heç birimizin
ağlına belə gəlməyən hadisələr baş
verdi...Hay-küylə qurulmuş Sovet
İttifaqı eləcə də dağıldı. Bir zamanlar
"əbədi qardaşlar” adlandırılan keçmiş
Sovet respublikalarının hər biri müstəqil dövlət
elan olundu...
1997-ci ildə
Türkiyə Energetika və Təbii Qaynaqlar Nazirliyinin Mədən
Tədqiq və Arama Gənəl Müdirliyi və Yapon Beynəlxalq
Əməkdaşlıq Agentliyinin təşkilatçılığı
ilə Türkiyədə "türk dilli ölkələrin
yeraltı sərvətlətinin axtarışı və dəyərləndirilməsi”
adlı 1 aylıq seminara bizim ölkədən də içərisində
bu sətirlərin müəllifi də olmaqla 4 geoloqdəvət
olunmuşdu. 8 ölkənin təmsilçiləri
olan biz geoloqlar əsasən Ankara şəhərində təcrübə
mübadiləsi keçirdik. Amma arada Türkiyənin
iri faydalı qazıntı yataqlarına və mədənlərinə
aparılır, nadir geoloji təbiət abidələrinə
baş çəkir, maraqlı geoloji kəsilişləri və
qədim vulkanları seyr edir, həm də Anadolunun qədim mədəniyyət
abidələri ilə tanış olurduq. Nəhayət elə bir gün gəldi ki, bizi
avtobusla 2 günlüyə şəhərlər şəhəri
İstanbula aparmalı oldular. Bu mənim
böyük sevincimə səbəb oldu...Bir neçə səbəbi
var idi bu sevinmənin. Əvvəla, ona
görə ki, İstanbul uzun illər boyu əzəmətli
Osmanlı dövlətinin paytaxtı olmuş və
dünyanın qədim sivilizasiya mərkəzlərindən
biri idi. Burada qədim Roma və Şərq
mədəniyyətlərisintez olunurdu.
...Bir
haşiyə də çıxım ki, 1918-ci ildə
bolşeviklərin himayəsindən yararlanan erməni quldur
birləşmələri-daşnaqların Azərbaycanda
yaşayan müsəlmanlara qarşı törətdikləri
soyqırımı zamanı on minlərlə dinc əhali
xüsusi qəddarlıqla öldürülmüş və
görünməmiş işgəncələrə məruz
qoyulmuşdu. O dövrki hadisələrin şahidi olan
insanların xatirələri və arxiv sənədləri əsasında
artıq tam dəqiqliklə bilirik ki, əgər o zaman
Osmanlı türklərinin qardaşlıq yardımı
olmasaydı Azərbaycanda yaşayan insanların gələcək
taleyi böyük sual altında olardı. Şamaxı
qəzasının, o cümlədən şəhər sakinlərinin
o zaman erməni vəhşilikləri ilə daha çox
üzləşdiyi də bəllidir. Bu səbəbdən
biz şamaxılılarda, eləcə də bütün
Şirvan əhlində türk əsgərinə, Türkiyəyə,
İstanbula hər zaman böyük sevgi və hörmət
olub və olacaq.
...İndi isə uşaqlıqdan həzin bir duyğu ilə
sevdiyim bir şəhəri – İstanbulu görəcəyəm...İstanbulu,
mənə sevdirən insanlardan biri də universitet tələbəliyi
zamanından yaxın dostluq etdiyim indi tanınmış
şair, uşaq yazıçısı və publisist, beynəlxalq
Andersen Şərəf Diplomuna layiq görülmüş Qəşəm
İsabəyli olmuşdu. Qəşəm
Türkiyə ədəbiyyatının, xüsusən Nazim
Hikmətin, Orxan Kamalın, Tofiq Fikrətin, Əziz Nesinin
böyük vurğunu idi. Stolunun üstündən
türk yazarlarının kitabları əksik olmazdı.
Nazim Hikmətin şeirlərini gözəl səslə
dilləndirərdi...Yol boyu fikirləşirəm. Birdən
yadıma Nazim Hikmət düşür:
"Başım
köpük köpük bulut, içim dışım deniz,
Ben bir
ceviz ağacıyım Gülhane Parkı'nda,
Budak budak, şerham şerham ihtiyar bir ceviz.
Ne sen bunun farkındasın, ne polis farkında.”
Budur,
İstanbulun içərilərinə doğru irəliləyirik;seminarın təşkilat rəhbərindən
soruşuram:
-
Tüncay bəy, lütfən deyə bilərsinizmi Gülhanə
parkı hansı tərəfdədir?
-Lap yaxında.
İndilərdə biz onun yanından keçəcəyik-deyir
və az sonra parkı mənə göstərir.
Həsrətlə parkı kənardan seyr edir,
diqqətlə baxıram ki, bəlkə Nazim Hikmətin məşhur
"ceviz ağacı”nı da gördüm. Ani olaraq
çoxdankı arzum - Ayasofyanı görmək gəlir xəyalıma
...heç olmasa uzaqdan...
Məşhur Topqapı Muzeyini və bir neçə
maraqlı yerləri heyranlıqla seyr etdik. Axşam bizi
körfəzlərə apardılar. Ertəsi
gün səhər yeməyindən sonra qrafikə əsasən
biz İstanbulu gəzib, muzeylərdə olduq. Günorta biz İstanbuldan çıxan zaman birdən
sürücülər avtobusu saxlayaraq bildirdilər ki,
"Otobüs bozuldu” (avtobus xarab oldu). 1 saata
qayıdıb sizi buradan götürəcəyik”.Möcüzəyə
bax,illər boyu görmək həsrətində olduğum
Ayasofya Muzeyinin lap yaxınlığında – 100-120m-də yerə
enmişdik.Vaxt itirmədən Ulu Yaradanın verdiyi imkandan
yararlanmaqqərarı verdim və qrup yoldaşlarıma da
Ayasofyaya baxmağı təklif etdim. Fəqət
gedən tapılmadı. Üçüç,
beşbeş, hərə bir tərəfə
dağılışdı. Tələsik
bilet alaraq Ayasofyaya yollandım. Və bu
ziyarət ömrüm boyu unutmayacağım parlaq bir xatirəyə
çevrildi.
Maraqlıdır, görəsən insanlarda Ayasofyaya maraq
nədən yaranıb? 1935-ci ildə Mustafa Kamal Atatürkün əmri ilə
yaradılmış indiyə qədərmuzeykimi fəaliyyət
göstərənAyasofyaBizans dövrünün
şahididir.Osmanlıdövrünün möhtəşəm
və tarixi abidələrindən biri olaraq il
boyunca bütün ölkələrdən gələn turistlər
tərəfindən ziyarət edilir. Zamana meydan
oxuyan bu nəhəng ölçülü binanın tikintisinə
532-ci ildə başlanılmışdır. Onun tikintisi üçünEfesdəki Diana məbədindən
qırmızı porfir sütunlardan səkkiz ədəd gətirilib
istifadə olunmuş, dünyanın məşhurmərmərmədənlərindən
də bura materiallar daşınmışdır.
Xüsusən dəƏyriboğaz adasındanaçıq
yaşıl,Əlcəzairdən sarı rəngli,cənub-qərbiAnadoludanağ,
qırmızı mərmərlər gətirilərək
tikintidə istifadə edilmişdir. Gündə min usta və
on min işçinin çalşması ilə inşaat 5 il 11 ay 10 günə başa
çatmışdır. Ayasofya müxtəlif dövrlərdə
böyük təhlükələrlə
qarşılaşmış, hündürlüyü 55,60 metr, eni 31,36 metr olan dövrün
möcüzəsi kimi qiymətləndirilən qübbəsi
diametri 1,1 metr olan 40 dirəyə söykənmişdir. Abidənin
ağırlığını 40-ı aşağıda,
67-si yuxarıda olmaqla 107 sütun saxlayır, açılan 40
pəncərə onun bol işıq almasına şərait
yaradır.
Ayasofya haqqında tarixi həqiqət
Türkiyəli tarixçi Dursun Gürlek, Ayasofyanın
işğal altında olduğu illərdə belə
İslami dəyərlərini mühafizə etdiyini, minarələrində
azan oxunduğunu, lakin daha sonra yerli idarəçilər tərəfindən
məscid olmaqdan çıxarılaraq Bizans kilsəsi
edildiyini söyləyib. Gürlek, "əvvəlcə azanlar susduruldu,
sonra gözəl minarələri dağıtmaq
üçün təşəbbüsə keçdilər”,
– deyə qeyd edib.
Ayasofya, İstanbulun işğal olunduğu o illərdə,
o qara günlərdə belə islami dəyərlərini
qorudu. Hərçənd, o zamanlar bu İslam məbədini
məscid olmaqdan çıxarıb Bizans kilsəsi etmək
istəyənlər də var idi. Bunlar
türk və İslamın düşməni olan bir qrup xarici
yazarlar idi. Məsələn, məşhur
şərqşünas G.Sehlumberger rusların İstanbula gəlməsini,
Ayasofyanın minarələrinin
dağıdılmasını, qübbəsinə xaç
yerləşdirilməsini çox arzu edirdi. Ayasofyanın minarələri yerli bizanspərəstlər
kimi, qərəzli şərq alimlərini də çox
narahat edirdi. Allaha şükürlər
olsun ki, bu riyakar planların heç biri gerçəkləşmədi.
Və hərəsi ayrı bir Osmalı
padşahının əsəri olan bu zərif minarələr
dağıdılmaqdan qurtuldu.
Yuxarıda qeyd edildiyi kimi, İstanbul işğal
altında idi.
İzmirin yunanlar tərəfindən
işğal edilməsi də Osmanlının paytaxtı olan
bu tarixi şəhərdə yaşayan bir qrup qeyri-müsəlmanları
da yaman dəyişdirmişdi. Müsəlmanların
əhvalı son dərəcə qaralmış,
başları önə əyilmişdi. Azlıqlar
getdikcə azğınlaşırdı. Hərbi
hissələr də işğal edildiyi üçün əsgərlər
havada qalmışdı. Bu zaman İstanbul
II Keşikçilər alayından bir batalyonun Ayasofya məscidinə
yerləşdirilməsi zərurət olaraq meydana
çıxdı. Mayor Tevfik Bəyin
komandanlığı ilə bir tabor beləcə Ayasofyaya yerləşmiş
oldu.
İşğalçı qüvvələrin gəldiyi
qərara görə, Mayor Tevfik Bəy və taboru dərhal bu
tarixi məbəddən çıxarılmalı və məscidə
fransız birliyi yerləşdirilməliydi. İstanbulun
yağışlı günlərindən biri idi. Hər tərəfdə darıxdırıcı bir
hava hakim idi. Belə bir vaxtda Fransız
taboru Ayasofyanın qapısında dayandı. Ancaq, mehmehçiklər fransız əsgərlərini
içəri girməyə qoymadı. Süngülərlə
taborun qarşısını kəsdi. Məscidin
böyük və geniş qapısına iki ağır zirehli
maşın çarpaz şəkildə yerləşdirilmişdi.
Tevfik Bey,
son dərəcə ciddi hərəkət edərək və
duyduğu böyük həyəcanı gizlədərək
hərəkətə keçdi. Çox sərt
şəkildə, fransız komandirindən nə etmək istədiyini
soruşdu. Onların məscidə girib burada yerləşmək
istədiklərini öyrənincə, "Bura mənim məbədimdir,
əsla içəri girə bilməyəcəksiniz!”
cavabını verdi. Fransız komandir yenidən
soruşdu: "Siz əsgər deyilmisiniz? Təxliyyə
əmri almadınızmı?” Tevfik Bəy, cəsarəti
ilə belə cavab verdi: Bəli, mən
bir əsgərəm. Dolayısıyla, sağ olduğum
müddət ərzində sizin bu qapıdan içəri
keçmənizə izin verməyəcəyəm! Mən bir Müsəlman Türkəm. Bura mənim məbədimdir. Əsil
rəhbərim olan vicdanımdan aldığım əmirlə
sizi bura buraxmayacam. Əgər zorla girməyə
cəhd etsəniz, ilk cavabı verəcək ağır zirehli
silahlar sizi burada gözləyir. Bunlar da
sizin üçün kafi olmasa, məscidin dörd tərəfinə
kifayət qədər məhvedici qurğular yerləşdirmişəm.
İçəri girmək üçün
israr etsəniz, bilmiş olun ki, bu məbəd
başınıza çökəcəkdir. Və siz bu məbədə əsla girə bilməyəcəksiniz.
İstəyirsiniz sınayın!
Mayor Tevfik Bəy bu sərt danışığından
sonra heç gözləmədən və fransız əsgərlərinin
qarşısından keçərək məscidə girdi. Fasiləsiz
yağan yağışın altında əhvalları
çox pis pozulan fransız əsgərləri beləcə pərt
edilmiş oldular. O zamanlar Ayasofyanın yanında yerləşən
və sonradan yanan Ədliyyə binasına özlərini
güclə yerləşdirdilər. Günlərlə
orada qaldılar. Sonda Tevfik Bəyin qərarlı
olduğuna, israr edildiyi halda Ayasofyanı yerlə bir edəcəyini
bildirdikdə Milli Təhlükəsizlik Nazirliyi "Biz
lazımi əmri verdik, lakin tabor komandiri tabe olmadı. İsrar edildiyi təqdirdə məscidi havaya
uçuracağını, bunun üçün lazım olan
bütün tədbirləri gördüyünü söylədi.
Böyük bir faciə ilə nəticələnəcək
belə bir əmrin qarşısında görüləcək
başqa bir şey yoxdur!” deyərək fransız nümayəndələrinə
vəziyyəti bildirdi. Bundan sonra
fransız taboru geriyə çəkilib getdi.
Beləliklə, bir daha bildiririk ki, Ayasofya işğal
altında olduğu illərdə belə İslami dəyərlərini
qoruduğunu, minarələrindən azan oxunduğu halda daha
sonrakı illərdə yerli idarəçilər tərəfindən
məscid olmaqdan çıxarılıb Bizans kilsəsi
halına gətirilməsi istənildi. Əvvəlcə
azanlar susduruldu, sonra gözəl minarələrin
dağıdılması üçün təşəbbüsə
keçildi. Ancaq onların bu çirkin
planları gerçəkləşmədi.
Bu gün Ayasofyada namaz qılınmasa da, minarələr
bu tarixi məbədin məscid olduğunu aydın şəkildə
göstərir.
Ağamahmud Səmədov,
Geoloq
Ədalət.-2019.-11
iyul.-S.6.